Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-01, 13:15
Medlem
qwertyasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
...Marianne Ny är ingen okänd figur. Hon öppnar i princip ALLA nedlagda sexualbrottsanklagelser. Och hon väcker åtal på i princip allt. Det är ett säkert kort att se till att få henne som överprövare.

Hon har på egen hand sett till att mängden ogillade åtal sticker i höjden...

Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
Hennes jobb är att testa de nya lagarna, dvs ta osäkra fall dit. Det är det utvecklingscentrum finns till för.

Det är hennes, liksom alla åklagares jobb, att endast väcka åtal när man kan förvänta sig fällande dom och inte annars. Det är inte någon åklagares jobb (utvecklingscentrum eller inte) att väcka åtal för att klargöra lagstiftningen.
Citera
2010-09-01, 13:16
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jo, Assange har hörts. Häromdagen.

Förvirrande, med alla turer. Silbersky menar kanske att JA inte har hörts om annat än ofredande?

Ja sannolikt att han inte hörts om någon ny form av bevisning
Citera
Moderator
Pentyls avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Ja, sannolikt att bli våldtagen.
Men det är inte långt ifrån.

Om dessa två är de två värsta sakerna man kan utsättas för, så kommer nästa grej på plats 945 med ingenting i mellan.

Av det följer att det är en grannlaga uppgift att utreda dessa fall. Varför vill då Flashback hänga ut de tre?
Javisst kan det det.

Intresset på Flashback tror jag har två huvudsakliga grunder.
Det ena är samma mekanism som får folk att fånstirra på bilolyckor: man vill se blod.
Det andra är den ytterst förvirrande handläggningen som inbegrep det världsomspännande offentliggörandet av JA:s namn i ett ytterst tidigt skede av en utredning i kombination med de fjuttiga data som kröp fram om själva händelsen. Det senare underblåser en latent misstanke i Sverige om sakernas tillstånd rörande sådana här mål: det oroar många rättsmedvetna själar.
Citera
Medlem
SMBHs avatar
Suck.

Hur funkar det svenska rättsystemet? Hur kan det gå från våldtäkt->ofredande->våldtäkt. Nej, låt JA infinna sig och genomgå en rättegång. Spelar ingen roll nu, för även om han finnes oskyldig så har man tattuerat in "WARNING: MAY RAPE YOU" i hans panna. Detta är heller inte en person som kan flytta till en annan ort och starta om.

Hoppas han frias ändå, men man vet ju inte med den radikalfeminism som infiltrerat vårat politiska klimat (och rättsväsende?). Men det talar ju emot kvinnorna att dom måste konsultera varandra och polisen för att veta om de blivit våldtagna. Jag menar, hur svårt är det veta om man blivit våldtagen?

* Sa jag 'Stop!' eller 'Nej' - Ja då blev jag våldtagen

* Sa jag 'Snälla daddy JA, tryck mig hårt i två:an' - Då blev jag inte våldtagen

Gråzon då, det är om kvinnan inte är vid sitt sinnes fulla bruk, full eller drogan (berusad av känslan att ligga med IRL Jason Bourne?). Men det har ju kommit fram att i åtminstone fallet A.A att hon medgivit till sex men att under sexakten spårat ur. Jaha? Det är med andra ord ett dåligt ligg och inte våldtäkt - men är det verkligen så våran lagstiftning fungerar kring våldtäkt?
Citera
2010-09-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Stämmer detta? Har inte Assange hörts ännu?

Någon som vet klara besked?

Jag reagerade också på det.
Han hördes ju angav AB. Hade AB fel eller är det Silbersky som svamlar?
Kan S mena något annat?
---
Såg svaret för sent:
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
han har hörts om ofredandet, hördes i måndags, men då var han ju inte misstänkt för våldtäkt. så våldtäkt har han inte hörts om.
Citera
Medlem
fulnicks avatar
AFTONBLADET PLUS 3

Citera
Medlem
flashyourightbacks avatar
Citat:
Av det följer att det är en grannlaga uppgift att utreda dessa fall. Varför vill då Flashback hänga ut de tre?

Flashback, likt svenska folket, vill ha access till samtlig info i detta mål för trovärdigheten sjunker för varje timem och varje ny åklagare som blandar sig i. Svenska folket röstar på riksdagen om nya rikdagsmän som skapar nya lagar. DÄRFÖR vill Svenska folket känna sig säkra på att de lagar vi har används på rätt sätt. DÄRFÖR vill svenska folket ha alla korrekt info för att verifiera att rätt domar sedan doms ut .....

Är det så konstigt?
Citera
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Beklagar om jag upprepar något som någon annan skrivit, men han är alltså misstänkt för våldtäkt på SW och för ofredande på AA? Stämmer det?

Det blir bara mer och mer osannolikt. Varför skulle han sätta sin karriär, sitt rykte på spel för att på bara några få dagar våldta en kvinna och ofreda en annan? Någonting är väldigt skumt.

våldtäkt på SW och ofredande, sexuellt eller annat, samt sexuellt tvång på AA
Citera
2010-09-01, 13:19
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyasd

Citat:
Aniska
Hennes jobb är att testa de nya lagarna, dvs ta osäkra fall dit. Det är det utvecklingscentrum finns till för.

Det är hennes, liksom alla åklagares jobb, att endast väcka åtal när man kan förvänta sig fällande dom och inte annars. Det är inte någon åklagares jobb (utvecklingscentrum eller inte) att väcka åtal för att klargöra lagstiftningen.
Trot eller ej, men Aniska har rätt i det här fallet.
I sin egen tolkning så är det exakt vad UC ska göra och hålla på med.
Möjligen med den skillnaden att de osäkra fallen inte alls är särskilt osäkra i Marianne Nys ögon.

Sen kanske det inte stämmer så väl överens med åklarainstruktionen, men det är petitesser.
Citera
2010-09-01, 13:19
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablablabla
Jag vet! Han förhördes i måndags för två dagar sedan men då bara det som handlade om ofredande. Misstänks han nu för våldtäkt måste han förhöras om det också. Därför ska han tydligen gripas och anhållas också.
Tack!

Blir intressant att se om han är kvar i Sverige eller är utomlands. Om han infinner sig frivilligt eller får efterlysas/gripas i Sverige eller efterlysas/gripas/utlämnas från annat land.
Citera
2010-09-01, 13:22
Medlem
fulnicks avatar
AFTONBLADET PLUS 4

Citera
2010-09-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashyourightback
Får man verkligen behandla folk så jävla illa bara för att man är åklagare och vill bevisa en poäng? Hur humant är det på en skala att åtala JA för våldtäkt UTAN att ha hört honom?
Han hördes väl i måndags?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in