Jag vet! Han förhördes i måndags för två dagar sedan men då bara det som handlade om ofredande. Misstänks han nu för våldtäkt måste han förhöras om det också. Därför ska han tydligen gripas och anhållas också.
Så gick det till när Wikileaksprofilens besök i Sverige blev en världsnyhet
Julian Assange, fram till för något år sedan en helt okänd journalist och datahacker från Australien, i dag kontroversiell internetstjärna, anlände till Stockholm onsdagen den 11 augusti.
Wikileaks avslöjanden de senaste månaderna, till exempel de nästan 100 000 hemliga dokumenten från kriget i Afghanistan, har fått enormt genomslag, men även lett till kraftig kritik från framförallt amerikanska myndigheter.
Assange var inbjuden till Sverige av den socialdemokratiska broderskapsrörelsen och skulle bo i en lägenhet i centrala Stockholm som han fått låna av en 31-årig kvinna. Vi kan kalla henne Lena.
De hade aldrig träffats, men haft kontakt via telefon och mejl. Hon tyckte att han kunde bo hos henne eftersom hon ändå var bortrest.
Lena ska en dryg vecka senare komma att spela en betydande roll då Assange anhålls i sin frånvaro misstänkt för våldtäkt.
Wikileaks grundare hade några stressiga dagar framför sig. Möten med organisationer och journalister avlöste varandra.
Det är inte ofta jag läser Aftonbladet med sådant tillfredsställelse: "förundersökningen mot Julian Assange om våldtäkt återupptas. Dessutom utvidgas fallet som rubricerats som ofredande till att avse sexuellt tvång och sexuellt ofredande"
Svensk feminism är inte att leka med och det får nu den skägglösa änglalike världsräddaren Assange "the babyface" bittert erfara. Givetvis kan inte detta vara hans första fall av tvång mot kvinnor. Han har helt enkelt missförstått den svenska frigjordheten och visat sina hemligare sidor hemma hos kvinnorna, varmed hans öde är beseglat.
"Enligt Borgström är det enda logiska nu att Assange förhörs om våldtäktsanklagelserna och även delges misstanke om våldtäkt" Härdigt!
Jag ville bara hälsa mina belackare här på FB och tala om för dem att de är naiva torskar. Tack för mig! Jag återkommer när rättegången har börjat...
P.S. Det hade varit en skam för Sverige att ge denne lille judas uppehållstillstånd i landet. Nu kan han säga adjö till detta, oavsett hur rättegången slutar.
Ja, det är så det skall gå till i brottmål oavsett art - ärendet skall utredas så att man har tillräckliga underlag för att fatta beslut endera om att lägga ner åtalet eller åtala - och om man skall åtala så för vilket brott osv..
Tycker du att det är konstigt eller fel?
Utredde man inte anmälningarna så skulle man aldrig kunna vare sig fria eller fälla någon.
Som jag uppfattar saken måste åklagaren vara övertygad om att redan tillgängligt underlag räcker för en häktning för att denne ska få anhålla någon. Att denne tror att senare tillkommen utredning kan ge grund för häktning bör inte räcka. Om jag fattar saken rätt har Göteborgsåklagaren inte anhållit JA, så redan det är ett tecken på att underlaget är tunt och att jouråklagarens beslut var felaktigt.
Torsdag kväll, Beirut Café.
Middag tillsammans med bekanta och en amerikansk journalist som vill berätta om sin nya bok om klanen Bush.
Lena skulle egentligen komma hem på lördagen den 14:e, men dök upp redan fredag eftermiddag.
I polisförhöret sju dagar senare berättar hon:
– Han var där när jag kom hem. Vi pratade lite och kom fram till att han kunde bo kvar.
De gick ut och åt middag på en kvarterskrog. Gick hem igen och hade sex.
Kondomen sprack under samlaget, ett faktum som skulle komma att få stor betydelse.
Lördag, LO-borgen, Stockholm.
Klockan 11, åhörarsalen var fullsatt till sista plats, många ville höra Assanges föredrag. Intresset var så stort att seminariet direktsändes över nätet.
Efter en kort introduktion av Peter Weiderud, ordförande för Kristna Socialdemokrater, ställde sig mannen som skapat Wikileaks i talarstolen.
Josefin, som bor i Enköping och i verkligheten heter någonting annat, lyssnade intresserat.
Hon är 27 år gammal och berättar i polisförhör att hon några veckor tidigare sett ett reportage på tv om Wikileaks och blivit fascinerad.
Hon fann Julian Assange ”intressant, modig och beundransvärd”. Hon började följa rapporteringen om honom noggrant.
En kväll googlade Josefin hans namn och fick veta att han skulle komma till Stockholm. Hon mejlade broderskapsrörelsen och frågade om hon kunde hjälpa till som volontär under besök, men fick inget vettigt svar.
När hon såg en annons för seminariet beslöt hon att ta ledigt från jobbet denna lördag och åka till Stockholm.
Ur förhöret:
– Jag var där i god tid och fick kontakt med Assange. Han kom fram till mig och frågade om jag kunde ordna en sladd till hans dator.
Josefin kastade sig i en taxi för att köpa sladden och var tillbaka lagom till föredraget skulle börja.
När seminariet vid två*tiden var över stod journalister i kö för att intervjua Assange. Publiken droppade av, men den unga kvinnan dröjde sig kvar.
– Det var lite märkligt. Den här tjejen stod lite vid sidan om. Ingen visste vem hon var, säger en av deltagarna.
– När alla hade gått var hon ännu kvar. Hon presenterade sig och sa att hon var statligt anställd.
Assange, några bekanta och ett par kristna socialdemokrater gick till restaurang Bistro Bohemé på Drottninggatan för att äta lunch. Josefin frågade om hon fick följa med, vilket gick bra.
Hon säger senare till polisen att Assange matade henne med knäckebröd. Han frågade om hon kunde köpa en laddare till hans dator.
– Jag blev smickrad. Det var uppenbart att han flirtade.
Lunchen var snart överstökad. Josefin och Assange tog tunnelbanan ut till universitetet för att se undervattenfilmen ”Deep sea” på den högteknologiska biografen Cosmonova.
Hon säger i förhör att de höll varandra i handen under filmen och sedan tog t-banan till Zinkensdamm på Söder, varifrån han tog taxi till en kräftskiva.
– Jag frågade om vi skulle ses igen. Självklart, svarade han.
Josefin tog tåget till Enköping. Väl hemma hade hon fått ett telefonmeddelande från Assange. Hon ringde upp, han var fortfarande på festen, de pratade en stund.
Kräftskivan var på Lenas bakgård. Hon arrangerade den för Assange.
Det var några få inbjudna. En man och en kvinna från Piratpartiet, två kvinnliga vänner till Lena och två manliga journalister.
Svensk feminism är inte att leka med och det får nu den skägglösa änglalike världsräddaren Assange "the babyface" bittert erfara. Givetvis kan inte detta vara hans första fall av tvång mot kvinnor. Han har helt enkelt missförstått den svenska frigjordheten och visat sina hemligare sidor hemma hos kvinnorna, varmed hans öde är beseglat.
Men det vet alla mkt väl. - Flashback har inte så mkt tålamod va´? Utredningen ska ooffentliggöras långt innan det avgjorts hur den ska användas...?
Men flashback speglar mycket väl den allmänna upprördheten över att en åklagare säger våldtäkt samtidigt som en polis säger Nej inte alls .... dagen efter säger en annan åklagare Icke Våldtäkt ..... 4 dagar senare säger ytterligare en åklagare att nu skall han åtalas för våldtäkt .... och de har inte ens hört Julian Assange?
Finns det ett bättre sätt att förstöra ALL TROVÄRDIGHET? I ett mål utan fysiska bevis är man beroende av TROVÄRDIGHET.
Det gagnar ingen att de på detta vis förstör bevisvärde..... fattar de ingenting på åklagaremyndigheten vad som händer med alla män som INTE är våldtäktsmän MEN som åtalas .... åklagare Marianne Ny tycks tycka att fälla ALLA män som våldtäkts män är viktigare än att fria de får bland våldtäktsanklagade männen som EJ begått brottet
Beklagar om jag upprepar något som någon annan skrivit, men han är alltså misstänkt för våldtäkt på SW och för ofredande på AA? Stämmer det?
Det blir bara mer och mer osannolikt. Varför skulle han sätta sin karriär, sitt rykte på spel för att på bara några få dagar våldta en kvinna och ofreda en annan? Någonting är väldigt skumt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!