Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Händelseutvecklingen hos polisen
(som jag uppfattat den)
* Vid 2 tiden på Fredag em (DailyMail)
AA och SW går in på Klara polisstation
Där får dom tala med kvinnlig Polis A, som skriver ned en anmälan enligt AAs och SWs redogörelse.
Därefter talar Polis A med stationsbefäl och med familjeenheten och från Polis As berättelse gör de senare bedömningen att det rör sig om våldtäkt.
* 16.11 (metro)
Anmälan om våldtäkt på SW färdigställd.
AA skicka troligen hem här.
SW tas in på förhör av kvinnlig Polis B, och det startar 16.21. (P1)
Därefter kontaktar Polis A jouråklagaren MHK och redogör för anmälan. Baserat på denna muntliga redogörelse skriver MHK en anhållan på Julian Assange som misstänkt för våldtäkt med den högsta graden "sannolika skäl".
* 17.00 Anhållan klar.
* 18.40 (P1)
Polis B pratar med någon annan polis. Kan vara A eller någon ny Polis C.
Hon har synpunkter på brottsrubriceringen, men tillåts inte lämna dessa. Enligt sin kollega är brottsrubriceringen redan bestämd till våldtäkt.
Förhöret med SW avbryts.
* på kvällen kontaktas MHK av diamanten på Expressen och redogör för hela historien. MHK bekräftar då att anhållan avser JA.
* Lördag
Media ansätter jouråklagarna så JA-ärendet flyttas till Chefsåklagare Eva Finne.
Finne tittar på förhörsprotokollet från Polis B och upphäver anhållan.
* Okänd tidpunkt för mig men efter Fredagen. AA ringer polisen och gör en anmälan om (sexuellt) ofredande. (AB).
Citerar hela sammanfattningen för händelseförloppet är, precis som andra detaljer, viktig i sammanhanget. Tack för den.
Citat:
Den mediala uppståndelsen har troligen gjort att någon beställt en intern utredning. Alla involverade lär ha fått uttala sig. (Detta har kallats ett PM).
Detta PM har troligen läckt till media och det är därifrån P1 och metro får sina exakta tider ifrån.
Den tanken slog mig också.
Citat:
Antagligen är anmälan i huvudsak baserad på AAs retorik och bådas irritation och oro för std.
Anmälan skiljer sig troligen en hel del från det som Polis B nystar fram. I förhöret är det fakta som gäller och AA är inte närvarande. Jag gissar att Polis B har lyckats dra ur SW ett ganska korrekt händelseförlopp. (SW verkar inte vara någon intellektuell jätte utan mer en känslomänniska).
Det mest flagranta felet står MHK för som inte väntar in förhöret. 100 minuter kan inte ha spelat någon roll när kvinnorna har väntat i flera dagar med att gå till polisen.
Detta är ju intressant. Vad kan vi med säkerhet säga att MHK
vet när hon slänger ut sig "synnerligen misstänkt" och bekräftar namn till media? Huruvida hon begått ett enormt fel beror helt på informationen hon fick. Om informationen var knapphänt:
"Hallå MHK, Polis 2 här, vi har ett fall av två våldtäkter begådda av en utlänning på väg ut ur landet, ge oss chansen att fånga honom nu, jo det är helt solklart, jag faxar över förhören sen..." eller fick hon ta del av förhören (som hon bör) innan hon gav ordern? Vi vet att ett av förhören avslutades
efter att hon stämplat "synnerligen misstänkt" på Assange.
Citat:
Det näst mest flagranta felet står MHK för som inte ser till att få förhöret skickat när det är klart, och genast upphäver anhållan.
Var det inte hon som har sexualbrott som specialitet, ocskå? Detta kastar alla hennes fall i dålig dager.
Citat:
Polis A/C gör också fel när Polis B invänder mot brottsrubriceringen med stöd av förhöret och inte uppmärksammar det för åklagaren. (Jag antar här att polisen är en mycket strikt organisation och att Polis B inte får tala med åklagaren direkt utan att det är Polis A/C som har den rollen och befogenheten).
Nu hittar jag det inte hur jag än letar, kanske hörde jag det i Medierna på P1, men var det inte så att en av poliserna skrev in i förhöret att de inte skulle rubricera detta som våldtäkt? En av poliserna har alltså tvått sina händer av hela affären,
den polisen borde snacka med medierna. Varför kördes deras professionella åsikt över? Vilken polis var det?