Senast redigerad av trenterx 2021-02-08 kl. 23:59.
Senast redigerad av trenterx 2021-02-08 kl. 23:59.
Skumt |
77,60%
|
4021 röster |
Inte skumt |
22,40%
|
1161 röster |
Julians advokat Björn Hurtig medverkade också och påstod i rätten att Julian varit tillgänglig i förhör, men att åklagaren aldrig kallade honom. Detta motbevisa grundligt i domen. Julian begärde, via Hurtig, att bli förhörd igen den 28 september. Åklagaren Marianne Ny - som tillträdde redan den 1 september och började försöka få kontakt med Julian dagen efter - arbetade för att tidigare lägga förhöret, med Julian vägrade. Så Hurtig vidhöll 28 september. Ny accepterade detta och inväntade det bokade datumet. Men dagen före det inbokade förhöret, den 27 september, flydde Julian från Sverige och rättsprocessen.Hjälp, var ska man börja nysta i denna gravt vilseledande härva? Värst är väl att hon utan att citera ur dem hänvisar till sms mellan Hurtig och Ny och påstår att de bevisar saker de bevisligen inte bevisar. Kommunikationen dem emellan har ju begärts ut och flera gånger citerats här i tråden.
I brittiska rätten stod ord mot ord i frågan, men Ny visade de sms hon skickat till Julians advokat, så Riddle bad Hurtig att visa även sina sms. Det visade sig då att Nys meddelanden kommit fram och fanns sparade i Hurtigs mobil. Ny talade sanning men inte Hurtig. I Riddles dom är han svidande kritisk mot detta. Han skriver att uppgiften om att Assange varit tillgänglig för förhör varit ägnade att medvetet vilseleda domstolen. Assange gjorde sig bevisligen otillgänglig för förhör i Sverige. Hurtig får senare en varning av Advokatsamfundet för detta vilseledande.
AA har alltså haft en hel stab som påverkat nyhetsförmedlingen. Inte undra på att svensk media rapporterat så lamt och partiskt om fallet.
När chefredaktören inte vill ta bort de stulna fotografierna, mitt namn och de hotfulla kommentarerna inleder min vän Ida en kampanj mot Newsglobe enligt principen "hit it where it hurts".
- Om de inte lyssnar på pressetiken utan bara bryr sig om klick och pengar så är det också där vi måste slå för att få dem att lyssna, säger hon och förklarar sin idé. Det handlar om att kontakta alla deras annonsörer, försöka få tag i deras mediebyråer och fråga om de verkligen vill finansiera det här. Jag tror att det kan funka.
Tillsammans gör vi en lista på över drygt 40 annonsörer som syns på sajten. Ett gäng aktivister ställer upp på min sida och kontaktar dem alla. De hänvisar till den skarpa kritik om bristande pressetik som Journalistförbundets tidning Journalisten riktar mot sajten och kontaktar därefter bilmärken, klädbutik, pokerbolag, fönstertillverkare och researrangörer. Ingen av dem vill stötta uthangningar av brottsoffer och bristande pressetik. Inte ens ideella föreningar som fått annonsera gratis vill vara kvar. Eller i alla fall nästan inga. Silja Line svarar att de inte har något problem med sajten. Deras annonsagent får dock frågor från så många av sina kunder att de ändå avslutar samarbetet. Så blir Newsglobe av med sinviktigaste inkomstkälla. Sajten blir helt annonsfri.
Marknadschefen hör av sig till en av aktivisterna och är mycket upprörd. Hon säger att sajten gärna hade tagit bort artiklarna om de kontaktat tidningen istället för annonsörerna. Jag hjälper honom att göra en lång lista med alla misslyckade försök att påverka chefredaktören. Marknadschefen svarar inte.
Ingen mer svensk tidning kommer att publicera mitt namn och om några månader kommer den aktuella chefredaktören att få sparken.
”The meeting with Stefania Maurizi was planned over open email, which meant that this correspondence was interceptible…..The first contact was made by Stefania Maurizi on 26 July 2010, and I replied on 7 August…The date of the meeting was confirmed for 27 and 28 of September, over a month before, on 25 August 2010”Allt det här vet vi därför att den polisanmälan som gjordes efter stölden/beslaget av Julians incheckade bagage den 27 september 2010 innehåller ”Assanges Affidavit”. Där finns en mängd sakupplysningar, styrkta med referenser och vittnesmål. Lämplig att läsa parallellt med Annas bok. Som missar allt det viktigaste kring vad som händer den 27 och 28 september 2010
”The meeting with Stefania Maurizi was planned over open email, which meant that this correspondence was interceptible…..The first contact was made by Stefania Maurizi on 26 July 2010, and I replied on 7 August…The date of the meeting was confirmed for 27 and 28 of September, over a month before, on 25 August 2010”Allt det här vet vi därför att den polisanmälan som gjordes efter stölden/beslaget av Julians incheckade bagage den 27 september 2010 innehåller ”Assanges Affidavit”. Där finns en mängd sakupplysningar, styrkta med referenser och vittnesmål. Lämplig att läsa parallellt med Annas bok. Som missar allt det viktigaste kring vad som händer den 27 och 28 september 2010
• Införande av tidsfrister så att förundersökningen är avslutad inom en viss tid och att fallet sedan tas upp i domstol inom en viss tid.CBo har en massa andra synpunkter också, som t.ex. att man ska utnyttja det svängrum som finns inom tolkningen av lagtexter - till sin klients fördel. Han tyckte också, liksom MN, att man skall häkta och framför allt döma till fängelse vid misstänkta sexualbrott genom att ta ut nämnda svängar.
Hej,Hittade någon uppgift i tråden om att Hurtig fick svar av Ny 19 september.
Som Du vet är jag sedan några dagar offentlig försvarare för Julian Assange. I denna egenskap tillskriver jag Dig nu då det varit svårt för oss att nå varandra via telefon.
Julian Assange har brådskande angelägenheter i andra länder. På grund därav ställer jag frågan om det reses något hinder mot att han för en kortare tid lämnar landet, d v s finns det några tvångsåtgärder som riktas mot honom? Är han t ex anhållen i sin frånvaro?
Om de inte lyssnar på pressetiken utan bara bryr sig om klick och pengar så är det också där vi måste slå för att få dem att lyssna, säger hon och förklarar sin idé. Det handlar om att kontakta alla deras annonsörer, försöka få tag i deras mediebyråer och fråga om de verkligen vill finansiera det här.Är det lagligt att ha som uttalat syfte att ruinera en nyhetssajts ekonomi bara för att man inte håller med om deras tolkning av pressetiken?
Jag tror att många skriver om sin egen historia faktiskt, jag tror inte alls att han (=Assange) minns sin svinighet. Han hörde tex även av sig nåt år senare när han började dejta en kompis för att kolla om hon var en ”bra tjej”. Kraften i gemensam teater kring att allt är chill.
”Och du det här med Olof….något fick mig att reagera extra på detta vidriga beteende..”Olof förekommer i Annas bok. Han lät Anna sova över när pressen blockerade hennes egen lägenhet. Sen blir dom osams- bland annat för att han inte vill vittna för henne. .
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106