Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-06-08, 18:09
Bannlyst
Jag har efter det här årets slut sparat ihop cirka 100.000 på mitt jobb, men jag vill inte ge banken pengarna för en sketen procent i ränta, då har jag de hellre i madrassen. snåla jävla banker. Jag har tänkt så mycket på hur jag ska investera dessa pengar för att få dem att föröka sig. Allt från aktier till att låna ut dem och bli smårik på räntan.

Men nu har jag kommit på en ide. Samhället jag bor i lever på turister, så jag tänkte om jag kunde köpa en liten kiosk, en liten jävel, som man kan be nåt företag köra ut på sommaren och köra iväg på hösten, typ 3x5 meter eller nåt sånt, sälja lite varmkorv, hamburgare, läsk, mjukglass, annan glass och sånt där som svalkar en het sommardag.

Man skulle LÄTT dra in säkert 100.000 en bra sommar på det här, efter kanske ett år så är allt man satsat tillbaka i madrassen och man börjar gå med vinst. beroende på hur mycket man satsat givetvis.

Vad tror ni? är det något som kan funka?

=)
Citera
2004-06-08, 19:55
Medlem
mevems avatar
Ja, det kan ju gå. GB-glass brukar kunna sponsra med frys, tror jag. Hör runt lite så behöver du inte lägga ut så mycket själv.

Annars kan du ju spara ett tag till och starta en bank. En som inte är snål.
Citera
2004-06-08, 20:26
Medlem
det låter mycket bra men sök ett tillfäligt jobb i den brancen så du vet hur turena går, det är oftast så att företagare och skattmas är oense om hur man driver en affärs verksamhet
Citera
2004-06-08, 20:32
Medlem
sophie!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det låter mycket bra men sök ett tillfäligt jobb i den brancen så du vet hur turena går, det är oftast så att företagare och skattmas är oense om hur man driver en affärs verksamhet

hmm jadu, själv så tycker jag då inte han själv ska sitta i den där förbannade kiosken :P

tycker isf att du ska höra med någon ungdom runt 15-18 år i släkten ifall dem vill tjäna lite pengar över sommaren! då ligger du i lä!
för det är inte dem stora inkomsterna som gör dig rik, det är dem små utgifterna... kom ihåg det.

puss
Citera
2004-06-08, 20:38
Medlem
jo då jag är fullt medveten om det men i det skall man lägga en bedömning om vad det är man köper till vilket pris, men när det gäller att anställa folk så är det jätte dyra affärer en gubbe kostar minst 600 000 kr per år och det finns vissa lagar som kan dubblera kostnaden,
tror det är bäst att så få som möjligt syltas in i en affärs verksamhet i initsial skedet
Citera
2004-06-08, 21:01
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
jo då jag är fullt medveten om det men i det skall man lägga en bedömning om vad det är man köper till vilket pris, men när det gäller att anställa folk så är det jätte dyra affärer en gubbe kostar minst 600 000 kr per år och det finns vissa lagar som kan dubblera kostnaden,
tror det är bäst att så få som möjligt syltas in i en affärs verksamhet i initsial skedet

Det kostar inte på långa vägar 600 000 för att anställa en person för arbete i en glasskiosk! Det skulle även vara synnerligen intressant att få veta vilka lagar som kan dubblera kostnaden till minst 1,2 miljoner kr!
Citera
2004-06-08, 21:13
Medlem
Roll8ors avatar
fan säg till kommunen att du anställer praktikanter över sommaren, kommunen betalar lönen till dom små liven som in sin tur blir glada över att få ett sommarjobb. Alla blir glada!
Tror det här med glasskiosk verkar ett säkert kort om du har så pass kapital.
Citera
2004-06-09, 14:32
Awaiting Email Confirmation
På den här sidan finner du ganska många nyttiga länkar för dig.
http://www.egetforetag.com/lankar.html

Ta gärna kontakt med en branschorganisation så kan du få hjälp och göra en bedömning av potentiell vinstmarginal, omsättning etc så att du kan analysera om din affärsidé är lönsam eller ej. Det bästa och mest lämpliga för dig är förmodligen att göra allt arbete själv och inte ha några anställda.
Citera
2004-06-09, 14:35
Medlem
Jag tycker idén låter helt ok. Glöm inte söka de tillstånd som krävs. (att sälja varmkorv och annan föda kräver säkert tillstånd av/hos kommunen)
Citera
2004-06-09, 17:10
Medlem
MrBlonds avatar
Köp vattenmeloner, dela dom i sex st. klyftor, slica upp varje klyfta i tärningar, släng ner dem i en plastpåse, sälj varje klyfta för 15 spänn när solen gassar, på badstranden, på stan, where ever. En "stick" ingår för kunden att äta med. Försöker bara introducera thai -snacks till sverige Mycket liten insats jämfört med en gatuvagn som kanske kostar 50 000.... eller mer. Och liten risk, skiter det sig, kasta "försäljningsståndet" i närmsta container (en pall och en kylbox). Dett är applicerbart på alla slags frukter. Good luck!
Citera
2004-06-10, 23:04
Bannlyst
wow...

jag vågade faktiskt inte läsa den här tråden på ett tag, trodde jag bara skulle få skit. men inte. tack för allt positivt!!

Jo, man får en läskkyl från cocacola, frysbox o GB-bugge från GBglass, parasoller o grejer kostar lite från coca cola etc, så så blir det billigare, jag har redan kollat upp.

Sen har jag räknat med typ 50% marginal på allting inklusive allt, en varmkorv med bröd, 4kronor, en dricka, 3 kronor = 7 kronor, säljer skiten för 15.
så det funkar.
När det gäller branschvana så är det ok, jobbar på en liten restaurang, så jag har koll på vad som händer i alla restaurangen och gatukök, en liten rund glasskiosk på kanske 2x2 meter omsätter 70.000 på tre månader -bara på glass alltså, så tänk vad lite iskall läsk o korv gör, tillsammans med glass.

Vad gäller anställda så jobbar man själv för kanske 50 spänn i timmen, 10 timmar om dan = 500 kronor gånger 3 månader = 42000 kronor, plus eventuell vinst. som säkerligen blir lika mycket, man kan ta lönen vit (så det göran p. blir glad och jag får lite pengar till pensionen) och vinsten svart eller nåt... ja, väga upp det lite snyggt.

Iden med melonerna var bra... ska komma ihåg den!!

farbror skattemyndigheten kommer inte att ´ha ett skit att sätta emot.
Citera
2004-06-10, 23:19
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferocius
jag vågade faktiskt inte läsa den här tråden på ett tag, trodde jag bara skulle få skit. men inte. tack för allt positivt!!

Jo, man får en läskkyl från cocacola, frysbox o GB-bugge från GBglass, parasoller o grejer kostar lite från coca cola etc, så så blir det billigare, jag har redan kollat upp.

Sen har jag räknat med typ 50% marginal på allting inklusive allt, en varmkorv med bröd, 4kronor, en dricka, 3 kronor = 7 kronor, säljer skiten för 15.
så det funkar.
När det gäller branschvana så är det ok, jobbar på en liten restaurang, så jag har koll på vad som händer i alla restaurangen och gatukök, en liten rund glasskiosk på kanske 2x2 meter omsätter 70.000 på tre månader -bara på glass alltså, så tänk vad lite iskall läsk o korv gör, tillsammans med glass.

Vad gäller anställda så jobbar man själv för kanske 50 spänn i timmen, 10 timmar om dan = 500 kronor gånger 3 månader = 42000 kronor, plus eventuell vinst. som säkerligen blir lika mycket, man kan ta lönen vit (så det göran p. blir glad och jag får lite pengar till pensionen) och vinsten svart eller nåt... ja, väga upp det lite snyggt.

Iden med melonerna var bra... ska komma ihåg den!!

farbror skattemyndigheten kommer inte att ´ha ett skit att sätta emot.

Håll oss uppdaterade på hur det går!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in