2024-10-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferocius
Man skulle LÄTT dra in säkert 100.000 en bra sommar på det här
Vet inte hur många månader du räknar det på, men det är LITE, om du räknar 4 månader är det inte ens minimilön öch INGEN vinst på kapitalet...
Det är även arbetsgivaravgifter/egenavgifter på löner/vinster, som du behöver räkna med. Och har du räknat med momsen?

För att något ska vara en bra affärside behöver det bli tillräcklig vinst kvar efter kostnader och "lön" även om du gör jobbet själv.
(Då jag startade mitt första företag funderade jag mellan två affärsideer. Den jag valde hade jag fått som anställd i ett storföretag där jag hade märkt att jag skulle kunna göra det både billigare och bättre. Det stämde

Gällande din ide om att tjäna mycket på utlåning, behöver du tänka på att en del av de som lånar till hög ränta kommer ALDRIG kunna betala tillbaka...
Citat:
Ursprungligen postat av ferocius
efter kanske ett år så är allt man satsat tillbaka i madrassen och man börjar gå med vinst
Min affärside är mycket bättre. Jag köper lågprisfastigheter utomlands med tillgångar på som är mer värda än begärda priset och som går att tjäna på produktion på.
(En jag köpte är misskött, så den behöver en del jobb för att få till bra produktion och det tar en tid, men på investerade 150 000 sek kommer det bli ca 1 miljon vinst plus marken kvar. Det är i ett låglöneland, så jag skulle ha kunnat få hela miljonen själv om jag hade betalat managern månadslön, men nu får han 20 procent av vinsten istället för att han ska bli toppmotiverad och tänka som en delägare.)

Fram till nyligen fanns det en annan sådan fastighet till salu för nästan lika bra deal, men nu har ägarna begripit hur de gör likadant själva - kanske har de hört hur jag gör - istället för att sälja huhu (Jag hade hoppats köpa den senare för vinsten från min första.)
Men det har dykt upp liknande superfynd där ibland så kanske dyker det upp fler.
Citera
2024-12-30, 12:18
Medlem
loltrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vet inte hur många månader du räknar det på, men det är LITE, om du räknar 4 månader är det inte ens minimilön öch INGEN vinst på kapitalet...
Det är även arbetsgivaravgifter/egenavgifter på löner/vinster, som du behöver räkna med. Och har du räknat med momsen?

För att något ska vara en bra affärside behöver det bli tillräcklig vinst kvar efter kostnader och "lön" även om du gör jobbet själv.
(Då jag startade mitt första företag funderade jag mellan två affärsideer. Den jag valde hade jag fått som anställd i ett storföretag där jag hade märkt att jag skulle kunna göra det både billigare och bättre. Det stämde

Gällande din ide om att tjäna mycket på utlåning, behöver du tänka på att en del av de som lånar till hög ränta kommer ALDRIG kunna betala tillbaka...
Min affärside är mycket bättre. Jag köper lågprisfastigheter utomlands med tillgångar på som är mer värda än begärda priset och som går att tjäna på produktion på.
(En jag köpte är misskött, så den behöver en del jobb för att få till bra produktion och det tar en tid, men på investerade 150 000 sek kommer det bli ca 1 miljon vinst plus marken kvar. Det är i ett låglöneland, så jag skulle ha kunnat få hela miljonen själv om jag hade betalat managern månadslön, men nu får han 20 procent av vinsten istället för att han ska bli toppmotiverad och tänka som en delägare.)

Fram till nyligen fanns det en annan sådan fastighet till salu för nästan lika bra deal, men nu har ägarna begripit hur de gör likadant själva - kanske har de hört hur jag gör - istället för att sälja huhu (Jag hade hoppats köpa den senare för vinsten från min första.)
Men det har dykt upp liknande superfynd där ibland så kanske dyker det upp fler.

Kul att du svara på ett 20 år gammalt inlägg av en användare som är bannlyst
Citera
2024-12-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loltrix
Kul att du svara på ett 20 år gammalt inlägg av en användare som är bannlyst
Det var andra som väckte liv i tråden, annars hade jag inte tittat.
Mycket i framgångsrikt företagande är generellt, så ANDRA kan använda det jag skrev...

Stora framgångsrika företag leds ofta av personer som är bra på ekonomi, personhantering och organicera saker UTAN att kunna specialkunskaper om företagets produkter, sådant delegerar de.

Jag har både drivit/driver egna företag och har som konsult förbättrat resultat i mycket olika typer av brancher, som t ex utbildning, distribution, vård, mjukvaruproduktion...
Citera
2025-01-20, 12:00
Medlem
För 20 år sedan, när inlägget först såg dagens ljus, var det enklare att lyckas tjäna stora pengar på onlineverksamheter. Marknaden var inte lika mättad digitalt, och innovatörer kunde börja så ett frö till affärsmodeller man inte trodde fanns. Ett avgörande tips idag är att bli tillräckligt duktig på de fyra essen som företag vilar på, det vill säga företagsekonomi, digital marknadsföring, teknik och försäljning. Du behöver inte bli expert på alla, men du behöver vara över snittet.

Om man inte vill sköta marknadsföring eller teknik själv är det viktigt att kroka arm med en snabbfotad digital byrå som kan göra detta kostnadseffektivt, tex via tjänsten Partna. Du vill förmdoligen slippa anställa personal i början av resan då det är kostsamt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in