2023-07-06, 17:18
Medlem
De flesta har redan eget företag.

Alla som har ett jobb kränger en produkt för egen vinst. Man är VD i "Jag själv AB" där du fakturerar och får in cash den 25:e varje månad.

Har man det tänket är enda skillnaden med att ha egen firma är att du sköter skatten själv. Och att allt ansvar för din egen överlevnad faller på dig själv.

Ska man ha egen firma måste man erbjuda en produkt eller tjänst som någon vill betala pengar för. Ganska mycket pengar och hela tiden.

Vanligast när man öppnar egen firma är att man fortsätter i det yrket man kan men i egen regi istället för som anställd. Eller att man har en hobby som blir så omfattande att man kan ha den som födkrok.
Många halvtidsarbetar som anställd för att firman inte bär sig helt men är värd att hålla igång ändå.

Få lyckas med att börja från 0 med en idé och få den så bärkraftig så att det lönar sig. Även om det händer.

Ett tips till dig som vill ha eget är att regga en F-skattsedel och hyr ut dig själv per timme i den branch du verkar och kan yrket. Då blir du ägare av din egen tid och ofta dubblar lönen. Och du får volyminkomsten från timdebitering mot kund och då möjlighet att kanske förverkliga en drömsysselsättning på sidan i samma firma.

Jag tycker att det är konstigt att inte fler utnyttjar möjligheten att f-skatta och ta betalt istället för att få betalt.
Citera
2023-07-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
De flesta har redan eget företag.

Alla som har ett jobb kränger en produkt för egen vinst. Man är VD i "Jag själv AB" där du fakturerar och får in cash den 25:e varje månad.

Har man det tänket är enda skillnaden med att ha egen firma är att du sköter skatten själv. Och att allt ansvar för din egen överlevnad faller på dig själv.

Ska man ha egen firma måste man erbjuda en produkt eller tjänst som någon vill betala pengar för. Ganska mycket pengar och hela tiden.

Vanligast när man öppnar egen firma är att man fortsätter i det yrket man kan men i egen regi istället för som anställd. Eller att man har en hobby som blir så omfattande att man kan ha den som födkrok.
Många halvtidsarbetar som anställd för att firman inte bär sig helt men är värd att hålla igång ändå.

Få lyckas med att börja från 0 med en idé och få den så bärkraftig så att det lönar sig. Även om det händer.

Ett tips till dig som vill ha eget är att regga en F-skattsedel och hyr ut dig själv per timme i den branch du verkar och kan yrket. Då blir du ägare av din egen tid och ofta dubblar lönen. Och du får volyminkomsten från timdebitering mot kund och då möjlighet att kanske förverkliga en drömsysselsättning på sidan i samma firma.

Jag tycker att det är konstigt att inte fler utnyttjar möjligheten att f-skatta och ta betalt istället för att få betalt.

Nu är det ju såklart olika från bransch till bransch men det yrket jag var i inom utemiljö så var det i stort sett omöjligt att hyra ut sig utan man var tvungen att vara startklar från dag 1 kändes det som. Att inte fler företag tar in folk på f-skatt är underligt.
Citera
2023-09-09, 15:46
Medlem
Ver inte om frågan hamnar rätt men om man har en ide, för o göra lite marknadsundersökningar för o se om de finns intresse av tjänsten man funderar på, får man söka upp kunder man vet kan vara intresserade o skicka ut ett brev o erbjuda typ en service av något dom äger, tex "vi har en plan och gör en undersökning om ifall du skulle va intresserad av att få din moped ABC123 tvättad för 120kr" nu är dehär inte riktigt erbjudandet men som exempel, eller går de mot nå gdpr o söka upp information om va nån äger för riktad reklam eller undersökning?
Citera
2023-09-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Ver inte om frågan hamnar rätt men om man har en ide, för o göra lite marknadsundersökningar för o se om de finns intresse av tjänsten man funderar på, får man söka upp kunder man vet kan vara intresserade o skicka ut ett brev o erbjuda typ en service av något dom äger, tex "vi har en plan och gör en undersökning om ifall du skulle va intresserad av att få din moped ABC123 tvättad för 120kr" nu är dehär inte riktigt erbjudandet men som exempel, eller går de mot nå gdpr o söka upp information om va nån äger för riktad reklam eller undersökning?
Fordonsregistret är publik information och det förekommer regelbundet att man som bilägare får olika erbjudanden från företag som man aldrig någonsin haft kontakt med.

Man jag tolkar det som att du vill undersöka marknaden innan du har skapat ett företag och långt innan du har en tjänst/produkt till försäljning. Det låter som en urbota dålig idé. Fråga om man vill ha hjälp med att tvätta en moped för 120 kr men inte ha tjänsten att erbjuda. Vem skulle orka svara sanningsenligt på något sånt. Varför skulle man överhuvudtaget svara på denna hypotetiska fråga.

Exempelvis så är det viktigt med läget, att man smidigt och enkelt kan lämna mopeden och få den tvättad och vaxad. Man vill i så fall att serviceplatsen är nära sin skola eller centralt i stan så att man kan fördriva tiden medan du fixar mopeden. Alternativet att kunden ska vänta vid servicestället medan du arbetar är mindre attraktivt för då hade man ju lika gärna kunnat tvätta själv. Dessutom så är det supernoga med tidsbokningen för att kunderna inte ska behöva vänta onödigt länge. Du måste då ha mycket tomrum i kalendern och kan ta emot färre antal kunder.

Jag skulle inte åka 2x10 minuter och vänta 20 minuter medan någon annan tvättade min moped för 120 kr...
Citera
2024-05-21, 09:24
Medlem
Sparat ihop 25.000 kr jag inte vill lägga på aktier eller fonder.
Funderar på att starta eget.
Men vad göra?
Citera
2024-06-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadalfa
Men vad göra?

Ingen idé. Du behöver en väldigt stor omsättning för att ens kunna ta ut en dålig lön. Skatteverket och annat skit kommer ta en väldigt stor del av kakan.
Ska du sälja saker behöver du köpa in produkter för större delen av omsättningen för att skala upp vilket leder till att du inte har pengar att ta ut lön för.
Säljer du tjänster behöver du sälja väldigt många sådana.

Ha ett vanligt jobb istället och investera dessa 25 på börsen eller köp nå kul
Citera
2024-08-19, 18:54
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Men vad göra?

Jag tror du börjar lite i fel ända, kom på idén först, starta sen eget.
Citera
2024-08-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Jag tror du börjar lite i fel ända, kom på idén först, starta sen eget.

Jo men har 25 000 kr så där bara liggandes. Petar väl in dom i fonder då (har redan en del pengar i fonder). Har inga idéer är en fantasilös ekonom.

Tänkte en hobby man kan tjäna lite pengar på vid sidan av arbete. Längre än så har jag inte kommit.
Citera
2024-08-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ingen idé. Du behöver en väldigt stor omsättning för att ens kunna ta ut en dålig lön. Skatteverket och annat skit kommer ta en väldigt stor del av kakan.
Ska du sälja saker behöver du köpa in produkter för större delen av omsättningen för att skala upp vilket leder till att du inte har pengar att ta ut lön för.
Säljer du tjänster behöver du sälja väldigt många sådana.

Ha ett vanligt jobb istället och investera dessa 25 på börsen eller köp nå kul

Jo, men ser inget problem med att betala skatt. Är ekonom så är roligt hålla på med bokföring.

Har redan vanligt jobb, har fonder, har aktier, har valutor, har guld, har silver, fordon, villa. Har dock inget Aktiebolag och inga tavlor annat än litografier.

Har 25 000 kr bara liggandes, jag köper nog desto mer andelar i fonden jag redan månadssparar i.

Eller frimärke samling, passar bra med guldmynten och silvermynten.

Har inga bra idéer på aktiebolag, är helt fantasilös.
Citera
2024-08-20, 06:00
Medlem
Citat:
Jo, men ser inget problem med att betala skatt. Är ekonom så är roligt hålla på med bokföring.

Har redan vanligt jobb, har fonder, har aktier, har valutor, har guld, har silver, fordon, villa. Har dock inget Aktiebolag och inga tavlor annat än litografier.

Har 25 000 kr bara liggandes, jag köper nog desto mer andelar i fonden jag redan månadssparar i.

Eller frimärke samling, passar bra med guldmynten och silvermynten.

Har inga bra idéer på aktiebolag, är helt fantasilös.

Dom 25 räcker ju bara att starta bolaget sen måste du in med mer kapital oavsett vad du gör.
Problemet många gör är att tänka för stort. Man vill uppfinna hjulet.
Gör något som andra redan har gjort. Men gör det bättre.
Snart halloween. Starta en webshop? Bra priser och leverantörer från Europa.

Foodtruck med husmanskost? Ställ dig i närheten av skolor. Kanske svårt då du har ett jobb men låt nån annan jobba där. 70:- portionen.

Hämta bortskänkes på blocket. Rusta upp och sälj.
Citera
2024-08-20, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferocius
Jag har efter det här årets slut sparat ihop cirka 100.000 på mitt jobb, men jag vill inte ge banken pengarna för en sketen procent i ränta, då har jag de hellre i madrassen. snåla jävla banker. Jag har tänkt så mycket på hur jag ska investera dessa pengar för att få dem att föröka sig. Allt från aktier till att låna ut dem och bli smårik på räntan.

Men nu har jag kommit på en ide. Samhället jag bor i lever på turister, så jag tänkte om jag kunde köpa en liten kiosk, en liten jävel, som man kan be nåt företag köra ut på sommaren och köra iväg på hösten, typ 3x5 meter eller nåt sånt, sälja lite varmkorv, hamburgare, läsk, mjukglass, annan glass och sånt där som svalkar en het sommardag.

Man skulle LÄTT dra in säkert 100.000 en bra sommar på det här, efter kanske ett år så är allt man satsat tillbaka i madrassen och man börjar gå med vinst. beroende på hur mycket man satsat givetvis.

Vad tror ni? är det något som kan funka?

=)

Om du bara drar in 100k på en sommar lär du ju gå back ganska omgående. Vad har du för utgifter? Hyra el inköp arbetsgivaravgifter skatter osv.
Citera
2024-08-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Dom 25 räcker ju bara att starta bolaget sen måste du in med mer kapital oavsett vad du gör.
Problemet många gör är att tänka för stort. Man vill uppfinna hjulet.
Gör något som andra redan har gjort. Men gör det bättre.
Snart halloween. Starta en webshop? Bra priser och leverantörer från Europa.

Foodtruck med husmanskost? Ställ dig i närheten av skolor. Kanske svårt då du har ett jobb men låt nån annan jobba där. 70:- portionen.

Hämta bortskänkes på blocket. Rusta upp och sälj.

Vill göra nåt jag tycker är kul, vilket blir typ konsult avseende ekonomi på fritiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in