Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2010-11-22, 11:31
Medlem
Opilus5500s avatar
Vad händer angående de här brottet? Jag har inte hört ett dyft. "När är begravning för Elin egentligen? brukar inte de vara efter 1 månad eller är den förskjuten till dom löser fallet.. De finns bara en plats för såna som den här GM, de är "Kumlabunkern där ska han sitta tills han dör...
Citera
2010-11-22, 11:39
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aromedeh
Frågan har besvarats i inlägg 12845 och 12847. Var vänlig och iaktta eftertänksamhet innan du ställer en fråga i framtida inlägg. Lämpligtvis bör eftertänksamhet i det här sammanhanget likställas med att företa en s.k. skumläsning av t.ex. de 200 senaste inläggen, tidsåtgången för en sådan åtgärd torde vara minimal.

Eftersom jag inte har något annat än välvilja för mina medmänniskor återges svaret på din fråga nedan. Nödvändiga konklusioner bör inte vara svåra att dra.

Definitivt offentliggörande av FUP:en sker när brottsutredande myndighet lämnar över FUP:en till åklagaren (och denne således väcker åtal), hos den senare är dokumentet en allmän handling. Varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar, Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap. 1 §.

I övrigt tycker jag att det skall bli väldigt spännande att följa fallet, i synnerhet ser jag fram emot att studera FUP:en. Sträckläste Nancy-FUP:en över en hel natt och missade kommande dags föreläsningar pga. det. Men det är så himla intressant. Längtar till dagen då jag blir antagen som åklagaraspirant!

Grattis bra gjort av dig ,är nog spännande yrke även polis och advokat,jurist mm
Citera
2010-11-22, 11:43
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Vad händer angående de här brottet? Jag har inte hört ett dyft. "När är begravning för Elin egentligen? brukar inte de vara efter 1 månad eller är den förskjuten till dom löser fallet.. De finns bara en plats för såna som den här GM, de är "Kumlabunkern där ska han sitta tills han dör...
Begravningen har ju redan varit (i Falköping). FUP och rättegång får vi nog vänta på ett bra tag till. Kumlabunkern är dalt och slöseri med skattepengar, det enda rätta mot denna mördare är avlivning enligt mig
Citera
2010-11-22, 11:43
Medlem
HerrGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Begravning var för flera veckor sedan .
Citera
2010-11-24, 15:15
Medlem
Irrblossas avatar
Nu har jag varit i kontakt med Göteborgs tingsrätt.
Allt är uppskjutet för att FUP inte är klart. FUP väntas vara klart till den 10 december.

Kanske ingen ny info för vissa, men nu från säker källa iallafall.
Citera
2010-11-24, 16:27
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Nu har jag varit i kontakt med Göteborgs tingsrätt.
Allt är uppskjutet för att FUP inte är klart. FUP väntas vara klart till den 10 december.

Kanske ingen ny info för vissa, men nu från säker källa iallafall.

Så dom kommer väcka åtal strax efter 10 december, då? Innebär isf att rättegången inleds i december. Om det stämmer så är det väl relativt fort, med tanke på att i Nancy-fallet så dröjde det över ett halvår..
Citera
2010-11-25, 01:14
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Så dom kommer väcka åtal strax efter 10 december, då? Innebär isf att rättegången inleds i december. Om det stämmer så är det väl relativt fort, med tanke på att i Nancy-fallet så dröjde det över ett halvår..

Nope. Dom kan inte väcka åtal innan FUP är klart. Så först efter 10 december händer det något....
Citera
2010-11-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Nope. Dom kan inte väcka åtal innan FUP är klart. Så först efter 10 december händer det något....

Hur pass snabbt brukar det gå innan det blir dom i tingsrätten då?
Citera
2010-11-25, 11:45
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Hur pass snabbt brukar det gå innan det blir dom i tingsrätten då?

Allt från två timmar till två månader efter att förhandlingen är avslutad. Det beror på hur långa överläggningar dom behöver och om dom vill ha rättpsykriatisk utredning osv. Hur lång tid man behöver meddelas alltså när förhandlinen avslutas.
Hur lång tid rättegången tar kan ju skilja från några minuter till hur lång tid som helst. Tidschema brukar väl lämnas in samtidigt som åtalet väcks.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2010-11-25, 18:47
Medlem
slanggurkans avatar
Imorgon skall de väcka åtal.
Citera
2010-11-25, 18:49
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slanggurkan
Imorgon skall de väcka åtal.
Okej... har jag missat detta helt?
Citera
2010-11-25, 19:08
Medlem
slanggurkans avatar
Kommer säkert stå i tidningen imorgon. Dom ringer ner Tingsrätten nu och vill vara först med nyheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in