Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2011-03-15, 16:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Har fortfarande inte kunnat släppa de där jävla bilderna, ångrar att jag tittade på dem.

En fråga som maler dock, någon här kanske vet: Hur sjutton tar man ens hand om en sådan kropp? Alltså, hur får man t.ex. ner den i en kista? Det ser ju ut som att hon har stelnat i den positionen.
Likstelheten släpper efter ett par dagar i rumstemperatur, efter lite längre tid om det är kallare. Men släpper gör den.
Citera
2011-03-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XLmo
Jo jag har förstått det, eftersom det får så fort. Men vad är det som händer i hjärnan när man trycker rätt? var är rätt att trycka? Min fråga är ju egentligen OT i det här fallet (eftersom han ströp henne och inte gjorde det rätt heller), men du kanske vill svara ändå?
Jag vet inte riktigt. Minns bara när jag gick i 5 an var det några tjejer som höll på att göra så på varann på skoltoaletten och att lärarna skällde ut alla som hade lekt den leken och sa att man kunde få hjärnskador om det gick illa.
Citera
2011-03-15, 16:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ok om man trycker rätt, vad är det som händer då? Strypning är väl tänkt att förhindra att syret tar sig till hjärnan. I kontrast till kvävning som går ut på att förhindra att man andas in något syre alls.

Min fråga alltså, vad händer (i hjärnan antar jag) när man trycker på "rätt" sätt och om du vet, beskriv gärna var det är någonstans, så gott det går alltså. Trycker man på stora halspulsådern? Resultatet i hjärnan blir väl ändå densamma, skador relaterade till syrebrist. Fast det är klart, trycker man rätt borde väl processen gå snabbare? Än om man klantar sig, trycker mot struphuvudet, missar lite. Kan man se på skadorna hur "väl" strypningen har gått till? Eller utgår du bara från blödningen vid nyckelbenet? Att han har varit och klämt lite här och var runt halsen.

Nu vet jag inte längre vad min fråga var, men det vet kanske du
På rätt ställe på halspulsådern finns det tryckreceptorer som känner av blodtrycket. Om man klämmer på dessa lurar man systemet att tro att blodtrycket är för högt, vilket åstadkommer ett blodtrycksfall. Om detta blir tillräckligt kraftigt går offret i chock, systemet kan inte av sig självt få tillbaka det normala blodtrycket och hjärtats verksamhet avstannar.
Citera
2011-03-15, 16:12
Medlem
Ang. Anders mobilsvarraderande.

Jag har också ett namn som gör att man oftast hamnar högst upp i folks kontakter. Det hände väl främst förr när mobilerna var lite annorlunda, men det händer fortfarande då och då att folk ringer upp av misstag. Det sker vid alla möjliga tider. Har jag två missade samtal från en och samma person och jag på det första hör fotsteg så raderar jag ganska snabbt, hör jag inte personen prata tidigt i meddelande 2 så försvinner det också fort. Det har liksom blivit en vana. Med reflektion från detta fallet så är det naturligtvis dumt men det är inte ovanligt med 10-15 minuters meddelande med enbart fotsteg.

Det jag menar är att jag har full förståelse för att han raderar dem så snabbt. Däremot tycker jag det är konstigt att meddelandena är borta helt om de raderas, någon snackade väl tidigare om att de lagras i 7 dagar. Om detta stämmer är det ju lite märkligt, polisen måste ju kontrollerat det hela när de får kännedom om antingen samtalen eller fyndet av kroppen.

Edit:
Minns inte hur länge det anges att han lyssnar på respektive meddelande.
Senast redigerad av midvinternatt 2011-03-15 kl. 16:17.
Citera
2011-03-15, 16:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Likstelheten släpper efter c:a 36 timmar.
Det är en rätt utdragen process. Den börjar att avta i rumstemperatur efter ett halvt dygn, och brukar anses vara fullständigt borta - fortfarande i rumstemperatur - efter tre dygn. Se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Rigor_mortis
Citera
2011-03-15, 16:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Är det bara ammande kvinnan som bor på "rätt" sida Sommarvädergatan? Daniel bor ju iaf längst bort och han menar att skriket kom från hans närhet, inte BP på andra sidan stora vägen (sommarväders) och Daniels vittnesmål anses väl sakna relevans (ej kallad som vittne). Rökande Eva, vart bodde hon?
Ja, det är bara den ammande kvinnan som bor på "rätt" sida: Rimfrostg nr sjutton (hon befann sig i sitt sovrum som vätter mot rondellen); Eva bor nära den dataspelande pojken: Norra Fjädermolnsg, sista uppgången mot Bymolnsg, och hennes lägenhet vetter mot skogen och inte mot spårvägen.
Citera
2011-03-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur vet vi det? - Vore det inte konstigt om han inte skulle ha åtminstone en gammal hemlig mobil med kontantkort (som hans fru inte kände till...)? - Vid husrannsakan hittades åtta mobiltelefoner och ett kontantkort i sovrummet resp. i en av barnens garderober. - När EY greps hittades ytterligare en mobil samt två simkort i hans ryggsäck.

Jag funderar i samma banor, men när har han ringt? Måste varit efter att de båda gick av vagnen, annars hade det fastnat på övervakningskameran. Samtal 1 till Anders kan ju ha tänkas gjorts när de just gått av (det var ju något med tidsförskjutningen i hans telefon kontra samtalslistorna plus att EK höll sin mobil i handen på vagnen). Det inspelade mumlet kan varit ETY som pratar i sin okända mobil, en bit bakom henne. EK:s steg hörs också. Sedan raderar Anders meddelandet.
Citera
2011-03-15, 16:18
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvinternatt
Däremot tycker jag det är konstigt att meddelandena är borta helt om de raderas, någon snackade väl tidigare om att de lagras i 7 dagar. Om detta stämmer är det ju lite märkligt, polisen måste ju kontrollerat det hela när de får kännedom om antingen samtalen eller fyndet av kroppen.

Nej det verkar de ju absolut inte ha gjort. Nån förklarade ju det där för några sidor sen.

Det var kanske inte göteborgspolisens vassaste IT-experter som hade hand om det just då.
Citera
2011-03-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
På rätt ställe på halspulsådern finns det tryckreceptorer som känner av blodtrycket. Om man klämmer på dessa lurar man systemet att tro att blodtrycket är för högt, vilket åstadkommer ett blodtrycksfall. Om detta blir tillräckligt kraftigt går offret i chock, systemet kan inte av sig självt få tillbaka det normala blodtrycket och hjärtats verksamhet avstannar.

Tack, nu förstår jag precis. Jösses, bästa smidigaste sättet med andra ord? Går det ens att säga vad som hänt om man nu inte lämnar märken på halsen o annat som går att analysera? Jag menar att det i efterhand går att konstatera ett onormalt bltr-fall men att det inte går att konstatera orsaken till det (avsaknad av märke på halsen givetvis, då man förmodligen är ett proffs )
Citera
2011-03-15, 16:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Om ben och armar är alltför utbredda och tar för stort utrymme så blir det nog till att ägna sig åt lite arm- och benbrytning, bokstavligt talat alltså. Annars får de inte in kroppen i bilen som används för bortforslandet.
Man undviker sånt i det längsta. Rättsläkaren brukar bli rätt sur om folk har sönder hans/hennes lik i onödan.
Citera
2011-03-15, 16:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Tack, nu förstår jag precis. Jösses, bästa smidigaste sättet med andra ord? Går det ens att säga vad som hänt om man nu inte lämnar märken på halsen o annat som går att analysera? Jag menar att det i efterhand går att konstatera ett onormalt bltr-fall men att det inte går att konstatera orsaken till det (avsaknad av märke på halsen givetvis, då man förmodligen är ett proffs )
Teoretiskt sett går det att göra utan märken på halsen och också utan ögonblödningar, men då måste nog offret samarbeta rätt bra. Kan möjligen i praktiken gå på en sovande. Men en sovande är det lika enkelt att kväva med en kudde. Kan göras lika spårlöst det.
Citera
2011-03-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvinternatt
Ang. Anders mobilsvarraderande.

/../

Edit:
Minns inte hur länge det anges att han lyssnar på respektive meddelande.

Jag har för mig att det totalt handlar om ca 40 sek och då lyssnar han av bägge IQ-svaren. Om detta stämmer så har han inte hört många sek från varje meddelande. Några sek går ju åt till att lyssna på en störande röst oxå :"du har.....2 nya meddelanden" eller liknande.

Så tolkar jag det när jag tittar på samtalslistorna och läser Anders' vittnesmål iaf, att när man raderar ett meddelande så spelas nästa olyssnade meddelande upp direkt, så den totala avlyssningstiden är ca 40 sek, fastän den totala inspelningstiden handlar om över 7 min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in