2021-11-18, 14:43
Medlem
Hallonbackens avatar
Jag köpte nyligen en större cigarr online som ska rökas till helgen. Gördeln var rätt så stor nådda fram till mitten på cigarren. Ska den tas av? Annars kommer den börja förkolnas när jag rökt halvvägs.
Citera
2021-12-13, 04:08
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Jag köpte nyligen en större cigarr online som ska rökas till helgen. Gördeln var rätt så stor nådda fram till mitten på cigarren. Ska den tas av? Annars kommer den börja förkolnas när jag rökt halvvägs.
Sent svar, men jo...den ska tas av. Röka papper är inte gott
Citera
2021-12-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken

Gammal cigarr-etikett (alltså hyfs och artighet, inte gördel) säger att man inte ska ta av gördeln förrän glöden närmar sig gördeln. Det beror väl dels på att man ville att andra skulle kunna se vilket märke man rökte, men också för att det är risk att täckbladet skadas när man tar av gördeln. Ibland har klistret som håller ihop gördeln hamnat utanför så gördeln är fastklistrad i cigarren. Sen har det på lite senare tid blivit populärt ur marknadsföringssynpunkt med väldigt stora blaffiga gördlar, som du verkar ha fått i ditt fall. Camacho, La Auroras billigare linje etc kör med det. Då får man helt enkelt ta av den i förväg, eller efter bara en liten kort stunds rökning.
Citera
2021-12-29, 22:41
Medlem
Vad ska folket röka på nyår?
För min del blir det Partagas P2 med boxkod ifrån 2021 (detta året ska leverera riktigt bra tydligen). Efter maten blir det antagligen Cohiba Esplendidos eller Siglo VI.
Sistnämnda har jag dock blivit besviken på senast jag provat.
Citera
2021-12-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
För min del blir det Partagas P2 med boxkod ifrån 2021 (detta året ska leverera riktigt bra tydligen). Efter maten blir det antagligen Cohiba Esplendidos eller Siglo VI.

Vet inte riktigt. Brukar inte röka så mycket under vinterhalvåret men har varit duktigt sugen ett par veckor nu.

Beror lite på hur kallt det är på balkongen, helst skulle jag nog rökt någon av mina kubaner , typ en Monte Cristo no 2, men kanske blir en La Galera Habano Half Corona, den är trevlig. I värsta fall något litet bara för sakens skull om det är pissigt väder, typ en coronet av något slag.
Citera
2021-12-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Vet inte riktigt. Brukar inte röka så mycket under vinterhalvåret men har varit duktigt sugen ett par veckor nu.

Beror lite på hur kallt det är på balkongen, helst skulle jag nog rökt någon av mina kubaner , typ en Monte Cristo no 2, men kanske blir en La Galera Habano Half Corona, den är trevlig. I värsta fall något litet bara för sakens skull om det är pissigt väder, typ en coronet av något slag.

Stå och frysa på balkongen, är ni barbarer? Rök inne istället.
Citera
2021-12-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Stå och frysa på balkongen, är ni barbarer? Rök inne istället.

Vill nog helst inte ha en inrökt lägenhet. Räcker med att jag röker på min balkong (går ej stänga dörren helt utifrån) så luktar hela lägenheten ett dygn ungefär, så kan bara tänka mig hur det blir om man faktiskt röker inne
Citera
2021-12-31, 09:25
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve

Har en Davidoff Nicaragua Toro som fått ligga i humidoren i ett par månader som ska avnjutas ikväll.
Citera
2022-01-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Har en Davidoff Nicaragua Toro som fått ligga i humidoren i ett par månader som ska avnjutas ikväll.

Hur va den? Mycket längesen jag rökade något ifrån Davidoff men blev sugen på det igen, blir mestadels kubanskt för mig.
Citera
2022-04-18, 15:44
Medlem
Nu närmar sig Valborg och därmed säsongen för när det är bekvämt att röka cigarr utomhus.
Vad skall ni plocka fram att röka på Valborg? Jag önskar köpa något friskt och vårigt att förgylla kvällen med.
Citera
2022-04-26, 18:14
Medlem
Fick min första humidor nu av en vän. La in 2 st Boveda 72% hur lång tid brukar det ta innan man ser skillnad på mätaren?
Citera
2022-05-26, 01:55
Medlem
Alltså, vad fan är grejen med Davidoff? Finns det någon som på riktigt uppskattar deras skit? Befinner mig f.n. på en plats mina vanliga kubanska är svåra att komma över och har tvingats till detta otyg. Finns det någon som på allvar föredrar det över kubanska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in