2022-01-30, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Stämmer väl överens med vad finska skogsarbetare hade på sig i slutet av 80-talet: https://visaskogen.se/kunskap/skogsa...-olika-epoker/

Tycker det bränner mer och mer kring Eino Hiltunen...

Har du bild på Eino samt hans GM från tiden? Finns det likheter med Flexnes / Björn G?
Citera
2022-01-30, 17:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Har du bild på Eino samt hans GM från tiden? Finns det likheter med Flexnes / Björn G?

Kolla OPK123:s profilbild. Eino.
Citera
2022-01-30, 18:09
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det finns bara en person med kopplingar till MOP som väsentligen passar in i den gärningsmannaprofilen:

(FB) Tråden om Christer Andersson

Vid tiden för mordet hade han dessutom sin bostad alldeles i närheten av mordplatsen.

Finns en del som stämmer , en del som inte stämmer så bra :

…gärningsmannen är född tidigast 1938 och senast 1958 men mest sannolikt under 40-talet…
född 1952 ,kanske något ung

…kaotiska brottslingar har ofta en kaotisk bakgrund där f f a fadern och relationen till honom präglar det fortsatta livet…
vet ej

…av väsentligen okänd anledning är kaotiska brottslingar ofta födda sent i en syskonskara…
stämmer inte , CA född 1952 , bara en yngre bror född 1958

…gärningsmannen umgås sannolikt endast sporadiskt med kvinnor och bor och lever ensam…
tror jag stämmer

…det mest sannolika är att gärningsmannen är lågutbildad , i varje fall har han inte genomgått högskolestudier. Det är vidare troligt att han inte har någon avancerad yrkesutbildning…
tror jag stämmer

...till följd av utbildningsnivån har gärningsmannen, om han inte är långtidsarbetslös ett okvalificerat arbete i vilka arbetsuppgifterna inte innebär vidlyftigare kontakter med andra människor…
tror jag stämmer

…låg ekonomisk nivå där utrymme för t ex egen bil torde vara begränsat. Troligen bor han i hyresrätt med därav följande låg bostadsstandard…
stämmer inte vid tiden för mordet ,bostadsrätt och bra standard

…det är naturligtvis inte ovanligt att personer av en halt som här beskrivs är missbrukare – och då vanligtvis av alkohol eller amfetamin, men även om gärningsmannen vid tiden för brottet inte kan ha varit avancerad missbrukare kan han ha varit det tidigare och under åren som gått sedan dess…
vet ej

…tänkbart att han kan ha varit inblandad i annan brottslighet, främst då egendomsbrottslighet…
nja , sparkat en hund eller vad det var , skjutit sönder sin egen tv

…det mest troliga är att gärningsmannen har aversion mot myndigheter och auktoriteter..till följd av personlighetsstörningen och förmodade besvärliga ekonomiska omständigheter är det dock tänkbart att han tvingats ta kontakt med socialtjänsten i olika livets skiften. Det är även tänkbart att han är förtidspensionerad…
möjligen fick han aversion mot auktoriteter när han förlorade på börsen , socialtjänster tog han väl inte kontakt med förrän senare

…en iakttagelse rörande kaotiska brottslingar är att de inte transporterar sig långa sträckor i samband med sina brott. Kaotiska brottslingar har ofta sin bostad mycket nära brottsplatsen, kanske endast några 100 meter men upp till 1 till 2 km är tänkbart…
ok
Citera
2022-01-30, 18:24
Medlem
Lyssningstips om Palmemordet.

" Kulturpanelen om Palmemordet.

Om ett par veckor publiceras boken "Statsministermordet", av juristen och professorn Hans Gunnar Axberger.

Varför har Palmemordet fortsatt att fascinera oss i 35 år? Är det haveriet med mordutredningen som skapat aldrig avtagande intresset? Och vad har själva haveriet gjort med oss och vår självbild?

Hör Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt och tidigare JO, Karin Pettersson, kulturchef Aftonbladet, och Lena Andersson, författare."

https://sverigesradio.se/artikel/kul...om-palmemordet
Citera
2022-01-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Kolla OPK123:s profilbild. Eino.

Ger onekligen vibbar, förstår liknelsen om det var honom vittnena såg. Din profilbild då, vem är det ?
Citera
2022-01-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lyssningstips om Palmemordet.

" Kulturpanelen om Palmemordet.

Om ett par veckor publiceras boken "Statsministermordet", av juristen och professorn Hans Gunnar Axberger.

Varför har Palmemordet fortsatt att fascinera oss i 35 år? Är det haveriet med mordutredningen som skapat aldrig avtagande intresset? Och vad har själva haveriet gjort med oss och vår självbild?

Hör Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt och tidigare JO, Karin Pettersson, kulturchef Aftonbladet, och Lena Andersson, författare."

https://sverigesradio.se/artikel/kul...om-palmemordet

Kan vara värt att notera att Hans-Gunnar Axberger var huvudsekreterare i Granskningskommissionen.

Citat:
Granskningskommissionen beslöt vidare att Hans-Gunnar Axberger skulle vara kommissionens huvudsekreterare.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09...A4nkande.pdf/4
Citera
2022-01-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
"Leninkeps" säger väl Storhök eller Korhonen? Stämmer rätt bra med bilden. Så Knubbs blå sportmössa såg alltså ut så här. Utan tvekan lättare att få ihop med huvudbonaden på Mårtens Fantombild. Mörk ovanlig stickad keps med slät yta.

Detta med observationerna av klädesplagg och huvudbonader är ett elände men eftersom du nämnde Leninkepsen kom jag att tänka på ett foto som visar en typ av Leninkeps i dagsljus och hur den skulle kunna uppfattas i relativt mörker och/eller på avstånd när man mest ser konturerna. Jag säger inget mer utan väntar och ser om någon gör samma reflektioner som jag.
https://imgur.com/NxcCOl0
Senast redigerad av cherryfive 2022-01-30 kl. 20:32.
Citera
2022-01-30, 20:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nu har jag lyckats! Stackars Lars Knubb, vars initiala observation kl 0220 mordnatten som hamnar i Brolunds block, men som han inte får utveckla förrän i ett förhör sommaren 1987 (L-901-B). Se protokollen hos Remstam

I Brolunds handskrivna noter kring Knubbs tidiga tips står det inte:

”mörk Janari (Anorak) av typ” som i den maskinskrivna versionen enligt sidan 4.

Det står:

”mörk Jamai-ca kep(p)s” - se sidan 11.

En mörk Jamaicakeps ser ut så här.

Vaken iakttagelse från din sida. Visar ännu en gång hur viktigt det är att kontrollera detaljerna i detta märkliga ärende. Tidsmässigt blir det sannolikt att Lars Knubb iakttar samma gubbe som Margareta Storhök och Anneli Korhonen såg. Birgitta Brolunds ursprungliga anteckningar innehöll viktig information . Jag misstänker att Lena Löhrs bortkollrade anteckningar från mordplatsen kan innehålla detsamma.

PUs fulspel inför rättegångarna mot Christer Pettersson blir återigen uppenbart. De vittnen som finns vid Grand pekar inte mot CP , utan mot en annan person utanför biografen. Den 30-åriga hemligstämpeln av Mårten Palmes fantombild gör sig bra i det sammanhanget. Gubben i kepsen påminner inte om CP men jag måste medge att det finns drag av hans namne.
Citera
2022-01-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Detta med observationerna av klädesplagg och huvudbonader är ett elände men eftersom du nämnde Leninkepsen kom jag att tänka på ett foto som visar en typ av Leninkeps i dagsljus och hur den skulle kunna uppfattas i relativt mörker och/eller på avstånd när man mest ser konturerna. Jag säger inget mer utan väntar och ser om någon gör samma reflektioner som jag.

Skulle kunna uppfattas som en upprullad mössa typ " Jack Nicholson"
Citera
2022-01-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Skulle kunna uppfattas som en upprullad mössa typ " Jack Nicholson"

Precis.
Citera
2022-01-30, 22:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Ja du. Jag tror vi prickat huvudbonaden "i princip". Svårt att ange exakt. Mitt intryck är att det handlar om en keps som ligger lågt (vem gör inte det? ). Inte fluffig som en sufflé alltså.
Citera
2022-01-30, 22:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Ger onekligen vibbar, förstår liknelsen om det var honom vittnena såg. Din profilbild då, vem är det ?

Har nästan glömt. Men det är Phillipe Lacroix, revolverman och rånmördare från Belgien. Ingick i samma liga som den långe blonde Patrick Haemers. Jo han kallades faktiskt så. Därav bilden.

Haemers bil var i Sverige vid tiden för mordet. Den röda Golf med bortslipat chassinummmer som hittades utbränd i Älta leder tankarna till ligan. Även ett rån i Malmö hör hit.

Det fanns en tid för hundra år sen då jag trodde att denna belgiska liga hade med mordet att göra. De var kopplade till Stay Behind i Belgien. Och kanske även till Brabantligan. Svarte greven Beonit de Bonvoisin var en central gestalt i detta. Om du vill träna din nederlänska/flamländska:

https://bendevannijvel.com/

Tror inte på detta längre. Länken Belgien-Sverige är iaf Carl Magnus Torsten Armfelt, Palmehatare som sade sig ha varit med och bildat WACL. Kompis med Åke J Ek. Bertil Wedin har skrivit en hyllningsartikel om Armfelt i Contra. Hittar den inte nu vid en snabb googling.

Armfelt försökte på 70-talet övertyga internationell press om att Palme behövde godkännande från Moskva innan han höll sina linjetal.

Men, som sagt. The Belgian Connection ligger nere. För mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in