2023-06-02, 05:04
Medlem
Try the Svanberg S&W
Anyone who wants tell me "he would never, he was a successful businessman" - think again.
He was an egomaniac - huge ego - huge. Olof Palme standing in his beloved showcase room a few days prior for sure triggered him. The hate was that strong.
He was a alcoholic, drunk off his ass most of the time, he had special briefcase that would hold his gin bottle in the middle of it.
He hated Olof Palme, the more he drank, the more he spewed his vile hate for Palme.
He had the S&W and the ammunition.
He had more motive than anyone - pure financial. I believe that is probably the most common reason to kill someone. Huge financial reason - biggest business deal of his life.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror ni om ingenjören`

"Någon vecka efter att Olof Palme sköts tog en man på sig dådet. I ett anonymt brev lade han med två tomhylsor av samma tillverkning som de patroner som användes vid mordet på Palme. Han ägde också en .357 magnum – samma typ av vapen som avfyrade skotten.

Trots att polisen tog revolvern i beslag 20 år efter Palmemordet så testades den aldrig i anslutning till Palmeutredningen. Nu är den borta.

Efter att Svenska Dagbladet har hittat mannen ger han nu en förklaring till varför han erkände, till varför han skrev brevet och hur han ser på polisens arbete. "

https://www.expressen.se/nyheter/ing...de-jag-brevet/
Citera
2023-06-02, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det ör Stefan Glantz som har blod i ansiktet efter att ha gjort mun-mot-mun metoden på Olof Palme. Den inledande förvirrringen i PU visar sig tydligt när man ser antalet förhör med SG, den person som gör livräddande åtgärder på OP. Efter ett summariskt telefonförhör femte mars dröjer det till den trettonde maj innan PU hör honom nästa gång.

https://magasinetfilter.se/wp-conten...fan-Glantz.pdf

Hur kommenterar du detta nu sedan "Ynglingen" har framträtt i podden Palmemordet och bekräftat att han var på plats först med att ge OP livräddande åtgärder, såsom exempelvis mun-mot-mun metoden?
Citera
2023-06-02, 07:17
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Try the Svanberg S&W
Anyone who wants tell me "he would never, he was a successful businessman" - think again.
He was an egomaniac - huge ego - huge. Olof Palme standing in his beloved showcase room a few days prior for sure triggered him. The hate was that strong.
He was a alcoholic, drunk off his ass most of the time, he had special briefcase that would hold his gin bottle in the middle of it.
He hated Olof Palme, the more he drank, the more he spewed his vile hate for Palme.
He had the S&W and the ammunition.
He had more motive than anyone - pure financial. I believe that is probably the most common reason to kill someone. Huge financial reason - biggest business deal of his life.

Was he LEFT or RIGHT handed???
Citera
2023-06-02, 07:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ynglingen, här vi honom. Äntligen. Vi har ju många gånger försökt förstå vem killen var som var blodig i ansiktet. Det kan inte ha varit Stefan Glantz. Då skulle hans kompis i taxin ha känt igen honom. Andra vittnen antyder också det här. Det var en kille på plats före alla andra. Ska lyssna färdigt, men klart intressant.

Så ynglingen befann sig cirka 80-100 meter från platsen, på baksidan av Skandiahuset, när skotten föll? Han hann också med att prata med en person innan han begav sig fram för att ge mun mot mun-metoden. Ändå lyckades han hinna före SG, som kastade sig ur HJ:s taxi en 15-20 sekunder efter skotten. Låter inte särskilt troligt.

Den som AH beskriver är SG. Att hans vän inte kände igen honom, den blodige hjälten på Sveavägen, är dock en av de mer bisarra detaljerna i det hela. Hur mycket alkohol hade det gänget förtärt egentligen?

Blev inte en i gänget till och med avvisad från ett hak? Och tjejen som senare spydde mot fasaden trodde att det var den personen som låg där på marken ...

Hur kan sånt här ens passera en seriös journalist?

Det tog ungefär en sekund att genomskåda bluffen. Den sorteras in under samma avdelning som Mattes lysrör.
Citera
2023-06-02, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ynglingen, här vi honom. Äntligen. Vi har ju många gånger försökt förstå vem killen var som var blodig i ansiktet. Det kan inte ha varit Stefan Glantz. Då skulle hans kompis i taxin ha känt igen honom. Andra vittnen antyder också det här. Det var en kille på plats före alla andra. Ska lyssna färdigt, men klart intressant.

Olmors har också letat efter ynglingen, han hade ett mycket intressant inlägg i går natt https://www.flashback.org/sp84631100

Ynglingen är nog vassast av alla vittnen, när det kommer till signalement på skytten. Och han hade en kompis där också, som kan ge vass info om det som hände på Luntmakargatan? Mötte LJ i lördags, av en slump. Efteråt tänker man på saker man skulle frågat... Om han såg Ynglingen.
Citera
2023-06-02, 08:59
Medlem
Jag vet inte om jag fattat rätt om ynglingen.

Men som jag tolkar det ska Roberts rätta namn vara Krzysztof Dylewski, född 68-10-14 i Polen.
Han och hans kompis Anders Ekman ska ha varit med i en tidningsartikel i Svenska Dagbladet 19860301.
I den artikeln kallas Krzysztof = Kristoffer Almsäter.
Någon som har tillgång till SVD artikeln 860301?

Förhöret med Krzysztof verkar vara sekretessbelagt men förhör med Anders Ekman finns.

https://drive.google.com/file/d/1oHf...LobjvA7v7/view
EAE 9773-5 Anders Ekman 19881110
Citera
2023-06-02, 09:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Men som jag tolkar det ska Roberts rätta namn vara Krzysztof Dylewski, född 68-10-14 i Polen.
Han och hans kompis Anders Ekman ska ha varit med i en tidningsartikel i Svenska Dagbladet 19860301.

Förhöret med Krzysztof verkar vara sekretessbelagt men förhör med Anders Ekman finns.

Men Almsäter är inte den killen ynglingen lekte följa John med? Jag fattar inte riktigt hur historierna går ihop
Citera
2023-06-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men Almsäter är inte den killen ynglingen lekte följa John med? Jag fattar inte riktigt hur historierna går ihop

Som jag fattar det är ynglingen=Almsäter= Robert= Krzysztof Dylewski,
Citera
2023-06-02, 09:27
Medlem
Citat:
Som jag fattar det är ynglingen=Almsäter= Robert= Krzysztof Dylewski,

Haha, "ynglingen" som trätt fram är alltså Krzysztof! Blir bara bättre detta. Eftersom han påstått att han hade sällskap med gärningsmannen är väl det Ekman då.
Citera
2023-06-02, 09:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Det står inget särskilt i SVD om grabbarna ifråga.

- Vi hörde två skott och när vi kom fram var det blod överallt.
Citera
2023-06-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Haha, "ynglingen" som trätt fram är alltså Krzysztof! Blir bara bättre detta. Eftersom han påstått att han hade sällskap med gärningsmannen är väl det Ekman då.

Nu verkar jag ha missat något, har ynglingen sagt att han var i sällskap med gärningsmannen?
Citera
2023-06-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det står inget särskilt i SVD om grabbarna ifråga.

- Vi hörde två skott och när vi kom fram var det blod överallt.

Från förhöret med Anders Ekman

"Anders säger att det som stått i tidningen är helt felaktigt.
De har ingenting sett av mordet."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in