2022-08-08, 10:13
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varsågod.
Served in the United States Army as commanding officer of an intelligence unit in West Germany in 1970 and then as a captain in South Vietnam from 1971 to 1972.
Källa: https://www.nycourts.gov/ad3/Bios/RoseBios.html

Det är som sagt inte samma person.
Citera
2022-08-08, 10:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Är du säker på det? De är väldigt lika.

https://blogger.googleusercontent.co...808_102417.jpg
Senast redigerad av iesho 2022-08-08 kl. 10:29.
Citera
2022-08-08, 10:23
Medlem
Citat:

Du menar alltså att det finns tre "Rose" varav

1. en är amerikansk domare och underrättelseofficer, chef för en underrättelseenhet i Västtyskland.

2. en är kvinna, anställd på RPS/Säk och "i närheten" av mordplatsen tillsammans med chefen för Sveriges kontraspionage ute på ett hemligt uppdrag.

3. en Robert S Rose som umgicks i Vietnamdesertörkretsar i Stockholm som fullkomligt vimlade av amerikanska underrättelseofficerare i det sk Operation Chaos.

Ja, ja, en noggrann kartläggning av "Rose" skulle inte skada.
Citera
2022-08-08, 10:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:

1. en är amerikansk domare och underrättelseofficer, chef för en underrättelseenhet i Västtyskland.

2. en är kvinna, anställd på RPS/Säk och "i närheten" av mordplatsen tillsammans med chefen för Sveriges kontraspionage ute på ett hemligt uppdrag.

3. en Robert S Rose som umgicks i Vietnamdesertörkretsar i Stockholm som fullkomligt vimlade av amerikanska underrättelseofficerare i det sk Operation Chaos.

Jag gissar på att "Rose" var förklädd till man.
Citera
2022-08-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag gissar på att "Rose" var förklädd till man.

Det vore en enkel förklaring, men att kliva in på Club Embassy som lär ha frekventerats av underrättelsefolk och kriminella kretsar i förklädnad tillsammans med chefen för Sveriges kontraspionage i tron att ingen avslöjar det är "beyond stupidity".

PM:et har något med "Rose" och identiteter att göra.

Om det finns en "Rose" på Club Embassy och en till "Rose" ansluter så syns det inte i "pappersrapporter" vem som är vem utan att det uttryckligen identifieras i rapporten.

Det var nog aldrig meningen att PM:et skulle komma ut från en mycket begränsad krets på RPS/Säk.

Sen tror jag inte att fr. "Rose" egentligen heter Rose utan det är täcknamn, men jag kan ha fel där.

Men alla dessa Rose, Lennart och Bengt är inte särskilt upplysande.

Jag ser det som att Tore Forsberg vill distansera sig från en av dessa "Rose" genom att skriva att han minsann var med en annan "Rose".
Senast redigerad av Utredaren 2022-08-08 kl. 11:02.
Citera
2022-08-08, 11:11
Medlem
Citat:

Förvirringen tilltar. Vänligen ge någon ledtråd till "inte samma person".
Citera
2022-08-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Ja, det brukar bli lite förvirrat när man börjar rota i underrättelseorganisationer och dess personal och operationer. Det är som dom inte vill ha genomlysning av sin verksamhet.

En intressant omständighet med domaren som var chef för en amerikansk underrättelseenhet i Västtyskland 1970 vilket borde vara Wiesbaden. Se länk: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lucius_D._Clay_Kaserne

är att den i MOP omtalade Stig Engström har någon form av koppling till Wiesbaden enligt en post-it lapp som hittades på hans kontor.
Länk: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-06...tröm-pm.pdf/12
Senast redigerad av Utredaren 2022-08-08 kl. 11:39.
Citera
2022-08-08, 11:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Domaren har levt sitt yrkesliv i delstaten New York. Det går att följa honom i den lokala Binghamptontidningen Press & Sun Bullentin från mitten av 70-talet till 2017.

Men han har inte varit född i Californien, bott i Arizona, doktorerat i irländsk aborträtt vid Stockholms universitet, bott (folkbokförd) i Sverige mellan minst 1970-1985 eller skrivit böcker om brasilianska dödspatruller.
Citera
2022-08-08, 11:50
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Precis så, menar jag efter kartläggning.
Sen håller jag med om att fotona är ganska lika. Höger örsnibb är klart olika däremot. Nu kan det svartvita fotot vara spegelvänt. Jag ska köra fotona i en id-maskin.
Citera
2022-08-08, 12:02
Medlem
Citat:
Precis så, menar jag efter kartläggning.
Sen håller jag med om att fotona är ganska lika. Höger örsnibb är klart olika däremot. Nu kan det svartvita fotot vara spegelvänt. Jag ska köra fotona i en id-maskin.

ID-maskin, hoppla. Får du låna från Polisen/Säkerhetspolisen.

Foton som id är förlegat med tanke på dagens möjligheter till redigering.

Det kan också vara så att Robert S Rose, sociologidoktorn,var en täckmantel för underrättelseofficeren , som på 1970-talet inte var känd. Eftersom doktorsavhandlingen handlade om Irland och det pågick ett blodigt krig där mellan IRA och Storbritannien med "ceasefire" och splittringar inom IRA så var det en utmärkt "cover" för aktiviteter på Irland som inte drog någon uppmärksamhet till Wiesbaden i Tyskland.

Men jag håller öppet för att en sociologidoktor har kontakt med Vietnamdesertörer och Viktor Gunnarsson och liknar Susanne Törnemans Fantombild som Hans Holmér pekade ut som Olof Palmes mördare.

Det senare låter faktiskt inte särskilt troligt.
Senast redigerad av Utredaren 2022-08-08 kl. 12:09.
Citera
2022-08-08, 12:16
Medlem
14thInts avatar
Citat:
ID-maskin, hoppla. Får du låna från Polisen/Säkerhetspolisen.

Foton som id är förlegat med tanke på dagens möjligheter till redigering.

Det kan också vara så att Robert S Rose, sociologidoktorn,var en täckmantel för underrättelseofficeren , som på 1970-talet inte var känd. Eftersom doktorsavhandlingen handlade om Irland och det pågick ett blodigt krig där mellan IRA och Storbritannien med "ceasefire" och splittringar inom IRA så var det en utmärkt "cover" för aktiviteter på Irland som inte drog någon uppmärksamhet till Wiesbaden i Tyskland.

Men jag håller öppet för att en sociologidoktor har kontakt med Vietnamdesertörer och Viktor Gunnarsson och liknar Susanne Törnemans Fantombild som Hans Holmér pekade ut som Olof Palmes mördare.

Det senare låter faktiskt inte särskilt troligt.

Hört talas om Bellingcat?
Hört talas om ukrainska soldater som fotar av stupade ryssars ansikten och tar kontakt med deras anhöriga?

Det skulle vara en snygg NOC som tackar sin kompis han har under sin täckmantel - Wally - i förordet till sin bok, när samme person är den förste som vi frågar USA om?

Du får fantisera vidare.
Citera
2022-08-08, 13:11
Medlem
Citat:
Hört talas om Bellingcat?
Hört talas om ukrainska soldater som fotar av stupade ryssars ansikten och tar kontakt med deras anhöriga?

Det skulle vara en snygg NOC som tackar sin kompis han har under sin täckmantel - Wally - i förordet till sin bok, när samme person är den förste som vi frågar USA om?

Du får fantisera vidare.

MI6 med andra ord. Ja, de har ju intressen att bevaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in