2024-08-31, 10:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Var det samma dörr i till bankomaten som in till banken?
Citera
2024-08-31, 10:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det där är felaktigt.

"Kvinnan går något framför mannen på innersidan så att säga, gående upp mot Kungsgatan och när de har gått förbi mannen som står vid skyltfönstret då observerar jag att han lämnar skyltfönstret.

Och då, jag fick en känsla av att nu händer det någonting så jag vänder mig om och säger någonting om att nu jävlar händer det någonting."

Han ser alltså en man stå och vänta och som börjar gå strax efter att LOP passerat. Det passar väl in på AB. Sedan vänder han sig om. Och när han tittar framåt igen ser han skotten. Det är verkligen inte säkert att det är samma man i båda skeenden.

Nej det passar inte in på AB, för AB står inte vid fasaden. Han står av allt att döma på utkanten av trottoaren. Och han är sannolikt inte söder om bankomaten när han börjar gå.

Från vilket förhör är detta? Jag läste igår och då var det inget om att han vände sig om.

Så du menar att han ser AB, vänder sig snabbt bort och tillbaka för att titta på personen igen, men då ser han inte AB som borde vara exakt där han förväntar sig, utan han ser en helt annan person och tror det är samma.

Är det inte mer troligt att han precis som alla andra inte noterar AB direkt efter skotten för att AB är för långt ifrån för att blandas in i händelsen. För långt bort för att misstas för den som senare skjuter Palme.
Citera
2024-08-31, 10:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var det samma dörr i till bankomaten som in till banken?

Ja, bankomaterna låg "mitt emellan" entrén från gatan och ingången in till banken.
Jag ska se om jag hittar igen den skiss man hade i en artikel då denna "bankomatlösning" invigdes.
(Tror att ritningarna av Skandiahuset från 1983 inte är helt korrekta för hur det såg ut, men även på dessa så finns det en "sluss"/ 2 dörrar mellan gatan och banklokalerna.)

Tillägg:
Hittade, men det kanske inte är så skalenligt eller korrekt.
SvD 1984-01-23
https://imgur.com/a/QZgi35W
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-08-31 kl. 10:56.
Citera
2024-08-31, 10:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det där är felaktigt.

"Kvinnan går något framför mannen på innersidan så att säga, gående upp mot Kungsgatan och när de har gått förbi mannen som står vid skyltfönstret då observerar jag att han lämnar skyltfönstret.

Och då, jag fick en känsla av att nu händer det någonting så jag vänder mig om och säger någonting om att nu jävlar händer det någonting."

Han ser alltså en man stå och vänta och som börjar gå strax efter att LOP passerat. Det passar väl in på AB. Sedan vänder han sig om. Och när han tittar framåt igen ser han skotten. Det är verkligen inte säkert att det är samma man i båda skeenden.

M: Ja, mannen går vid skyltfönstret, lämnar skyltfönstret och går upp bakom m och då, i den vevan så , det såg ut som han var, jag fick för mig att han s skulle rycka handväskan eller någonting så jag vänder mig om och .......... till dom i baksätet medan jag fortfarande tittar på vad som händer och säger att nu jävlar händer det något.
Citera
2024-08-31, 10:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
"Nicola Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par.
Han såg inga andra personer, varken gående eller stående."

"Han gick på den östra trottoaren, Fauzzi passerade Tunnelgatan. Han tittade in, när han passerade Tunnelgatan. Det var mörkt, men han såg ingen person."

"Tillfrågad om han lade märke till person/-er och/eller fordon i detta skede, uppger han att det gjorde inte"

Nicola Fauzzi och Anders Björkman fick ingen specifik fråga om de såg någon vänta vid Dekorimas ingång. Det finns bara referat. Vi vet inte vilka frågor de fick och hur de var formulerade. Det finns inga dialogförhör med Fauzzi och Björkman (bortsett från konfrontationsförhör). Det finns inga dialogförhör med Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir heller (bortsett från konfrontationsförhör). Vilket självklart är sanslöst. Tack Holmér.

Citat:
Det är väldigt märkligt att omöjligförklara något pga en möjlig avståndskillnad på ca 15 meter för att istället föreslå en variant där avståndskillnaden är minst 60 meter. Men där problematiseras inte avståndet på samma sätt.

Nej, det är inte märkligt. Det är märkligt att föreslå något så orimligt som du gör.

Det första fallet gäller en förväxling av två personer. Att förväxla två personer som står 15 meter från varandra är orimligt. Särskilt när andra fakta (bland annat klädsel och längd) visar att förväxlingen är orimlig.

Ingen föreslog något så orimligt före 2020.

Det andra fallet gäller hur långt Björkman gick. Det är inte alls orimligt att han gick 60 meter längre än du tycks tro. Det är tvärtom sannolikt (för att inte säga uppenbart). Fauzzi (som var nykter) uppgav att Björkman (som var onykter) gick 60 meter längre. Björkman höll med. Han uppfattade Skandiahuset som "banken" och trodde att bankomaten var "mitt på det kvarteret" (när han förhördes under ed i tingsrätten). När Björkman uppgav att han inte var längre norrut än "10 meter norr om dörrarna till banken" (i förhöret den 25 mars 1987) frågade ingen vad han menade med "banken", Skandiahuset eller Götabankens kontor.

Citat:
Nej, det måste man inte. Men det är en möjlighet.

Det är en omöjlighet att Inge Mårelius förväxlade GM och Anders Björkman. Av en lång rad olika skäl som redan har upprepats. Det är en fullständigt orimlig idé som inte fanns före 2020.
Citera
2024-08-31, 11:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej det passar inte in på AB, för AB står inte vid fasaden. Han står av allt att döma på utkanten av trottoaren. Och han är sannolikt inte söder om bankomaten när han börjar gå.

Från vilket förhör är detta? Jag läste igår och då var det inget om att han vände sig om.

Så du menar att han ser AB, vänder sig snabbt bort och tillbaka för att titta på personen igen, men då ser han inte AB som borde vara exakt där han förväntar sig, utan han ser en helt annan person och tror det är samma.

Är det inte mer troligt att han precis som alla andra inte noterar AB direkt efter skotten för att AB är för långt ifrån för att blandas in i händelsen. För långt bort för att misstas för den som senare skjuter Palme.
Ja, det är en svaghet i den teorin. Det håller jag med om. Men det är på tok för vagt för att det ska omöjliggöra det. Det är verkligen inte säkert att IM och ABs historia stämmer till 100% med verkligheten i dessa avseenden.

Det jag kan föreställa mig om det är två olika män i de olika skeenden är väl att han ser AB börja gå efter. När han vänder sig om igen så har den andra mannen kommit ifatt och AB befinner sig då kanske 10 meter bakom och noteras inte (alternativt glöms bort) då IM har fokus på de tre framför.

Det skulle väl även kunna tänkas att det var 3 i sällskapet från början men att IM bara noterade två.

Det finns väl fler varianter också. Jag vet inte vad som har skett, men jag ser verkligen att AB är dekorimamannen som en reel möjlighet.

Det jag citerade är från https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E107-00-B

"Är det inte mer troligt att han precis som alla andra inte noterar AB direkt efter skotten för att AB är för långt ifrån för att blandas in i händelsen. För långt bort för att misstas för den som senare skjuter Palme"

Det här är ju faktiskt vad jag också menar kan ha hänt i AB-dekorimaman-teorin. IM noterar då bara AB när han väntar och när han börjar gå. Men när skottögonblicket sker och IM tittar framåt igen är inte AB med i den direkta närheten längre. Och IM säger sig ha fullt fokus på GM i det här skeendet.

"Inge Morelius: Jag försökte så, min känsla var att när jag såg honom sakta dra sig undan så tänkte jag, släpper jag honom med ögonen då ser jag inte vart han tar vägen. Det gick så fruktansvärt...."
Citera
2024-08-31, 11:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
M: Ja, mannen går vid skyltfönstret, lämnar skyltfönstret och går upp bakom m och då, i den vevan så , det såg ut som han var, jag fick för mig att han s skulle rycka handväskan eller någonting så jag vänder mig om och .......... till dom i baksätet medan jag fortfarande tittar på vad som händer och säger att nu jävlar händer det något.
Han säger också

"F: Men du har hela tiden blicken riktad framåt. Du tittar inte på dina kamrater då..?

M: Inte då, nej. Jag har väl kollat att de kommit in ordentligt.."

Men du har rätt. Nu när jag läser det igen så är det inte lika självklart att han vrider huvudet så mycket som jag tänkte. Men om han har tittat att de har kommit in ordentligt så måste väl han släppt blicken ett litet tag i alla fall. Jag fattar inte hur man tittar framåt och bakåt på samma gång som IM verkar föreslå att han gör här.

Menar han inte att han har fokus på att ha blicken riktad framåt mot den händelse han är intresserad av hela tiden men att han vänder sig om lite snabbt för att kolla att de kommit in?
Citera
2024-08-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det första fallet gäller en förväxling av två personer. Att förväxla två personer som står 15 meter från varandra är orimligt. Särskilt när andra fakta (bland annat klädsel och längd) visar att förväxlingen är orimlig.

Ingen föreslog något så orimligt före 2020.

Det är en omöjlighet att Inge Mårelius förväxlade GM och Anders Björkman. Av en lång rad olika skäl som redan har upprepats. Det är en fullständigt orimlig idé som inte fanns före 2020.

Det beror på vilka fakta man väljer.

Enligt Lena Löhrs förhör ska AB ha sagt att GM hade en blå täckjacka liknande hans egen och att GM var lika lång som han själv. Därtill har AB i förhör sagt att GM hade en mörkblå, stickad mössa med upprullad kant. Samtidigt hade han själv en sådan mössa fast ljus.

På de premisserna tycker jag inte det är omöjligt att tänka sig att IM förväxlat AB och GM. Dvs han har sett AB vänta och han har sett GM skjuta. När han sen lägger ihop dessa iakttagelser får han det till att det är samma person.
Citera
2024-08-31, 11:28
Medlem
Thurizas-09s avatar
Anna Hage uppger faktiskt att hon observerade två personer, bortsett från gärningsmannen, i samband med att Olof Palme föll. Det är ett av de bättre genomförda förhören i utredningen i alla fall, finns dessutom inspelat och tillgängligt för allmänheten. Uttdrag följer här:

[FHL Lars Jonsson: Det var han som hjälpte till också. Är det riktigt uppfattat, att ingen annan människa är i närheten än mannen som faller just tar mark, kvinnan vid sidan som hukar sig och den från platsen springande mannen?

Anna Hage: Ur mitt konkreta synsätt, jag vet inte jag har för mig att det står någon, två människor kanske lite vid sidan om bortom taxin, en liten bit ifrån.

FHL Lars Jonsson: Kan du visa här på kartan?

Anna Hage: Där.

FHL Lars Jonsson: Du visar vid, här finns ju en butik...

Anna Hage: Dekorima ja.

FHL Lars Jonsson: Dekorima en butik, är det på samma sida?

Anna Hage: Ja samma sida.

FHL Lars Jonsson: Men längre bort?

Anna Hage: Ja.

FHL Lars Jonsson: Vid Skandiahuset?

Anna Hage: Ja ungefär men jag såg det ungefär som ett litet äldre par någonting, att gå i armkrok eller någonting men det kan ju vara en missuppfattning men det bara tittade jag mig omkring kvickt när jag springer över gatan för att se så det inte kom några bilar.

FHL Lars Jonsson: En man och en kvinna möjligtvis?

FHL Lars Jonsson: Vilket avstånd befinner dom sig på i förhållande till den här mannen som ligger på trottoaren eller på gatan?

Anna Hage: Fem-sex meter ungefär.

FHL Lars Jonsson: Längre bort Sveavägen norrut så att säga?

FHL Lars Jonsson: På den östra trottoaren?

FHL Lars Jonsson: Ser du dom människorna senare eller bara just då?

Anna Hage: Det är bara just då.

FHL Lars Jonsson: Fick du någon känsla av att dom hade med saken att göra på något sätt?

Anna Hage: Nej ingenting.

FHL Lars Jonsson: Fick du någon uppfattning...

Anna Hage: Dom gick mot platsen.

FHL Lars Jonsson: Dom gick mot platsen.

Anna Hage: Dom hade huvudet mot platsen. Jag vet inte, det är svårt att säga men ungefär som man har en ljusare halsduk mot en mörkare kappa, att man lägger märke till att det var framåt.

Men sen så tänkte jag inte på att titta efter dom för jag var så inne i vad jag gjorde så jag lade inte märke till mer.

FHL Lars Jonsson: Men du fick en första känsla av att det var ett par som promenerade i riktning Sveavägen söderut?

Anna Hage: Ja

FHL Lars Jonsson: På den östra trottoaren?

Anna Hage: Ja, jag kan inte förklara närmare för jag ser dom bara suddigt

FHL Lars Jonsson: Och du uppskattar att dom befann sig då en fem-sex meter ifrån mannen som du ser liggande på gatan?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-C

Inspelade förhöret:

https://m.youtube.com/watch?v=eaQzGSkZUSQ

Det intressanta här är att Hage uppger att,
den visserligen flyktiga, observationen görs under språng från bilen mot mordplatsen. De hon benämner "paret" är därutöver i rörelse söderut mot den liggande Olof Palme. Vidare upoges ett knapphändigt signalement på den ene som varande iklädd ett mörkt plagg och försedd med ljus halsduk.

Äger det här riktighet finns onekligen en iaktagelse av personer nära makarna Palme i samband med skotten. Väldigt svårt att förhålla det till både Morelius och Björkmans utsagor, men även andra vittnesmål. För att uporepa är Hage rätt tydlig då hon uttrycker sig:

FHL*Lars Jonsson:*Vid Skandiahuset?

Anna Hage: Ja ungefär men jag såg det ungefär som ett litet äldre par någonting, att gå i armkrok eller någonting men det kan ju vara en missuppfattning men det bara tittade jag mig omkring kvickt när jag springer över gatan för att se så det inte kom några bilar.

Vilka skulle det kunna röra sig om? Engström och Björkman? Hage medger ttots allt att minnesbilden är suddig och flyktig...
Citera
2024-08-31, 11:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det beror på vilka fakta man väljer.

Enligt Lena Löhrs förhör ska AB ha sagt att GM hade en blå täckjacka liknande hans egen och att GM var lika lång som han själv. Därtill har AB i förhör sagt att GM hade en mörkblå, stickad mössa med upprullad kant. Samtidigt hade han själv en sådan mössa fast ljus.

På de premisserna tycker jag inte det är omöjligt att tänka sig att IM förväxlat AB och GM. Dvs han har sett AB vänta och han har sett GM skjuta. När han sen lägger ihop dessa iakttagelser får han det till att det är samma person.

Nej, det är inte omöjligt att tänka sig att Inge Mårelius förväxlade Anders Björkman och GM. Om man flyttar Björkman 15 meter, sätter på honom en knälång mörk rock (som de flesta vittnen såg som hade något att säga om saken) istället för en blå täckjacka, mörka byxor istället för ljusbruna och en mörkblå mössa med upprullad kant (som både Björkman och Mårelius såg) istället för en ljusgrå dito och bortser från det faktum att uttagen i Götabankens bankomat varade i 70 sekunder. Björkman tillbringade hela den tiden i bankomatlokalen (enligt kamraten Niklas Fröling) eller en del av den tiden i bankomatlokalen (enligt Björkman själv). Sedan återstår bara problemet att krympa Björkman 12 - 17 cm, eftersom Mårelius såg att GM var 10 - 15 cm längre än Olof Palme (som var 175 cm lång enligt obduktionsprotokollet) och Björkman själv var 173 cm lång (som han berättade i hovrätten).

Kom tillbaka 2086 och berätta hur många du har övertygat om den galna idén. Som inte dök upp förrän 2020.
Senast redigerad av Lebel 2024-08-31 kl. 12:40.
Citera
2024-08-31, 12:01
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Läser man Åsas förhör så verkar det inte omöjligt att Björkman kan ha sagt det innan de kom fram till bankomaten också.

Så långt har du rätt.

För mig så låter det som något Björkman sagt när han traskat med bakom gänget en stund. Och hade han sagt det efter ett tag när de lämnat bankomaten så hade de förstått att han inte stod kvar utanför bankomaten utan att han följde efter bakom dem.

Eller så menade han bara att de skulle stanna kvar utanför bankomaten och vänta in de andra. Att de inte skulle gå iväg så fort.
Citera
2024-08-31, 12:07
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Och hade han sagt det efter ett tag när de lämnat bankomaten så hade de förstått att han inte stod kvar utanför bankomaten utan att han följde efter bakom dem.

Vilket de förstod. Som framgår av förhören förstod de att Björkman kan ha följt med en bit. Hur lång bit visste de inte. Eftersom ingen av dem vände sig om och såg hur lång bit Björkman följde med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in