Citat:
Ursprungligen postat av
PeterBjorkman
Det finns väldigt mycket information inom alternativ historieskrivning som tyder på att Rotschilds tillhörde en överstatlig elitgruppering som till att börja med finansierade ryska revolutionen - och därefter spelade ett dubbelspel mellan öst och väst under kalla kriget. Man kan läsa på wikipedia om en person som Armond Hammer och se honom som en aktör i detta spel. Aktörerna är givetvis många fler och det här är inte spekulationer utan underbyggt av källor med fullkomlig akademisk stringens. MEN! Man kan också se Victor Rotschild och Palme och även Åström och Schori - kanske ur deras egen synvinkel - som kloka företrädare för en "tredjevägs"-politik och och därmed förespråkare för "avspänning" mellan öst och väst. Det är även möjligt att betrakta Palme och Rotschilds som nära stående Fabian Societys position. En brittisk typ av tankesmedja (med band till det angloamerikanska etablissemanget) vars politiska position hamnar mycket nära de svenska socialdemokraterna.
Jag tror personligen att orsaken till mordet är att det fanns en mer "fundamentalistisk" och "liberalextrem" (snarare än högerextrem) faktion inom NATO-sfären som såg tredje-vägen eller "avspännings"-förespråkarna som landsförrädare. En sådan världsbild odlades även inom Stay Behind och kan studeras i exempelvis tidskriften Contra. James Jesus Angleton är ett exempel på en sådan person som levde kvar i den svartvita kallakrigsvärld han växt upp i och som ansåg att sovjet skulle besegras till varje pris. Ur deras - närmast paranoida - synvinkel kan Palme har tagit skepnaden av en fiende. Trots att Palme - med alla sina övriga brister - kanske ändå hade en sund inställning i att vilja medla mellan öst och väst.
Denna hypotes borde även kunna lira ihop med de rapporterade aktiviteterna kring Swedenborgkyrkan, Jensen och Jüri Lina. Denna slags ordenssällskap har ofta använts som cover av spioner och säkerhetstjänster. Det går långt bak i historien. Just kabbalan som tradition har erbjudit talrika sådana möjligheter eftersom det är en sk. esoterisk lära där inblandade gradvis skolas in i tystnadslöften, ritualer och "hemlig kunskap". En hel del tyder på att Swedenborg själv var spion och en asset för det engelska jakobitpartiet som försökte påverka Sveriges geopolitiska relationer på kontinenten. Det här var alltså på 1700-talet och frimurarloger runt om i europa användes för liknande syften under denna epok. Det var långt innan man kunde hjärntvätta folk med hjälp av teve eller sociala medier - så dessa organisationer fyllde en viktig uppgift för både subversiva och kungatrogna strävanden. Detta är en central del i framväxten av den moderna säkerhetstjänsten och spioneriets betydelse så som vi exemplevis kan se i spännande filmer om kalla kriget.
Om exempelvis en sovjetisk eller amerikansk säkerhetstjänst hade velat mörda Palme så är det klassiskt modus operandi att infiltrera just en sådan grupp av höger- eller vänsterextremister och se till att några av de värsta dårarna finns på eller i närheten av mordplatsen. Med syfte att skapa villospår i en påföljande utredning.
Det blir mycket på ett bräde här, men spionanklagelserna mot Victor Rothschild har i alla fall visst stöd i
arkivmaterial från det forna Sovjetunionen. Det har jag pekat på ett antal gånger här i tråden men då mötts av kompakt tystnad. Att Olof Palme
hade en nära relation till Victors dotter Emma Rothschild är verkligen inte ointressant för Palmemordet. Inte heller är det ointressant att Emmas mamma Teresa "Tess" Rothschild, född Mayor, var
nära släkt med
Beatrice Webb, som tillsammans med maken Sidney drev
Fabianerna (Fabian Society) under flera decennier.
Victor och Tess träffades för övrigt "på jobbet", nämligen den brittiska säkerhetstjänsten MI5 där båda verkade som spioner. Att dottern Emma också skulle vara kopplad till den brittiska tjänsten är väl närmast en självklarhet, och då framstår ju relationen till Olof Palme i en lite annan dager än den "kärleksaffär" som skvallerpressen talade om. Men oavsett om man betraktar saken från spionsynvinkeln eller från kärleksaffärssynvinkeln så är optiken ändå minst sagt problematisk i att ledaren för "arbetarrörelsen" håller på i hemlighet med dottern till Europas och kanske världens rikaste och mäktigaste bankir, Victor Rothschild, tillika tredje baronen i den notoriska bankirklanen.
När det gäller kontrollstrukturer, hemliga sällskap och allt det så är det kanske säkrast att ta det lite pö om pö, och då försöka styra undan från de värsta skrönorna. När man tittar på Sverige blir man också gärna närsynt, och därför är det kanske lättare att titta på USA som ligger på lika betryggande som perspektivbildande avstånd. Där finns ett så kallat tvåpartisystem, men där båda partier – Demokrater och Republikaner – en gång i tiden var
ett och samma parti. I praktiken har tvåpartisystemet emellertid blivit ett ett-och-ett-halvt-partisystem, där Demokraterna under ett århundrade haft en hegemonisk roll av samma slag som Socialdemokraterna här i Sverige.
För att kontrollera Amerika måste man kontrollera det Demokratiska partiet och tillhörande "rörelse" med fackföreningar och andra kringorganisationer. Hur kontrollerar man då Demokraterna? Det gör man via den centralorganisation som kallas för
DNC, och som visserligen bildades redan 1848 men som omorganiserades vid tiden för inbördeskriget och då fick sin moderna form och funktion. Mannen bakom omorganisationen var New York-bankiren
August Belmont:
"Belmont is attributed with single-handedly transforming the position of party chairman from a previously honorary office to one of great political and electoral importance, creating the modern American political party's national organization."
Belmont är numera mest känd för hästkapplöpning och kapplöpningsbanan
Belmont Park i New York. Hans avgörande roll i att organisera kontrollstrukturen för det moderna Amerika talas det inte mycket om, och framför allt talas det inte så mycket om att Belmont var främste representanten i Amerika för Rothschilds bankimperium. Precis som med den svenska "arbetarrörelsen" finner man bakom fasaden världens rikaste och mäktigaste bankirer, med klanen Rothschild som gemensam nämnare. Även ideologin bakom "arbetarrörelsen", nämligen marxismen, har sina rötter på precis samma ställe, i form av det
nära släktskapet mellan Karl Marx och förste baronen i klanen, Nathan Rothschild.
När jag var yngre fnös jag åt tanken på att det skulle finnas någon sådan global konspiration som "foliehattarna" talade om, men sedan stötte jag på saker som fick mig att börja undra och gav mig anledning att titta närmare på de frågorna. Efter en tids studier satte jag både fnysningarna och skratten i halsen, och då är det ju särdeles intressant att just Olof Palme har en så nära och direkt relation till själva kärnan i den apparaten.
Om den relationen sedan har någon avgörande betydelse för mordet på Olof Palme ska jag låta vara osagt, men att helt och hållet bortse från den möjligheten ser jag som rent charlataneri. Självfallet bör man titta närmare på det här, men då ska man också vara på det klara med att det inte är någon enkel sak att ge sig in på. Myterna formligen haglar och man får lägga ner mycket tid på att försöka skilja mellan myt och verklighet. Men det är det värt.