2018-08-24, 21:58
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Men på vilket sätt skulle det spela roll, att hon inte litar på någon? Hon ville inte ens att advokaterna skulle se hennes ansikte under vittneskonfrontationen. Ej heller ville hon bli inspelad under rättegången osv.. Tycker bara det låter mäkta korkat, hon var väl inte dum i huvudet? Hur kunde man låta henne vägra en sån viktig sak?

Obs, ta inte mina ord som att jag dumförklarar eller hånar någon, jag förstår verkligen inte detta, ni får mer än gärna kalla mig trög som inte fattar, men jag begriper verkligen inte detta..
Du tror inte att hon var förbannad, arg, ledsen, hatisk över att hon blivit beskjuten, att hennes livskamrat och barns far blivit kallblodigt mördad, i stort sett framför hennes ögon?
Och att hon misstänkte att det var delar av den politiska eliten som var inblandade?
Vad tror du Ebbe och Holmér försökte slå i henne i deras"privata" förhör hemma i Ebbes lägenhet?

Är det ingen annan än jag och Lisbet som är lite misstänksam mot vad dessa två herrar presenterade?
Senast redigerad av Gothus 2018-08-24 kl. 22:07.
Citera
2018-08-24, 22:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Har just läst klart ”Nationens fiende”. Jag vet att ni i denna tråd försöker hitta motargument för att motbevisa SE som gärningsman men tyvärr hörni, så kan man inte blunda för alla de besvärliga omständigheter som finns gällande SE. Jag är övertygad om att skandiamannen var den som avlossade skotten på sveavägen och jag är också helt övertygad om att det är palmegruppens huvudspår. Glöm Barbro, WT och DF m.fl. Jag förstår att för många blir den enklaste lösningen på mordgåtan svår och jobbig att acceptera då man kanske vill att ens egen lösning ska vara den rätta.

Av alla de spår och spekulationer som har diskuterats här i tråden vill jag dock understryka att NF-spåret var det mest intressanta och rimligaste efter SE-spåret.
Nog skulle SE ha kunnat vara den som sköt Olof Palme, men det var inte honom som Lisbet såg och det var inte han som strax efter mordet sprang in i gränden.
Citera
2018-08-24, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Du tror inte att hon var förbannad, arg, ledsen, hatisk över att hon blivit beskjuten, att hennes livskamrat och barns far blivit kallblodigt mördad, i stort sett framför hennes ögon?
Och att hon misstänkte att det var delar av den politiska eliten som var inblandade?
Vad tror du Ebbe och Holmér försökte slå i henne i deras"privata" förhör hemma i Ebbes lägenhet?

Är det ingen annan än jag och Lisbet som är lite misstänksam mot vad dessa två herrar presenterade?
Varför gick hon isf med på att lura i folk att CP var skyldig. Och varför har hon inte sagt nåt efter att EC och HH gick ur tiden som bidrog till att sanningen kom fram?
Citera
2018-08-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Men på vilket sätt skulle det spela roll, att hon inte litar på någon? Hon ville inte ens att advokaterna skulle se hennes ansikte under vittneskonfrontationen. Ej heller ville hon bli inspelad under rättegången osv.. Tycker bara det låter mäkta korkat, hon var väl inte dum i huvudet? Hur kunde man låta henne vägra en sån viktig sak?

Obs, ta inte mina ord som att jag dumförklarar eller hånar någon, jag förstår verkligen inte detta, ni får mer än gärna kalla mig trög som inte fattar, men jag begriper verkligen inte detta..

Jag kan inte ge dig någon källa eller konkret fakta.
Men mitt antagande är att någon person som hon hade förtroende för gett henne råd och direktiv som hon följde, men det är bara en gissning.
LP verkar ha blivit misstänksam mot de flesta från dag 1.
Det är också möjligt att hon inte förstod hela vidden av den juridiska och polisiära biten.
Jag tror att hon från dag 1 bestämde sig för att hålla en viss linje och då fick det bli .så.
Citera
2018-08-24, 23:02
Medlem
Citat:

Det är väl klart om man skulle få veta alla Holmers och Ebbes tankar och förehavanden skulle man få en betydligt bättre förståelse för hela Palmemordet.
Finns nog en hel del saker som inte är officiellt kända av oika orsaker.
Citera
2018-08-24, 23:42
Citat:
Ja du har nog rätt på sätt och vis, ambassadörerna, Carl Lidbom, Karl-Anders Wolter och Ola Ullsten skulle kunna ha spelat framträdande roller i ett iscensatt drama. CIA-inblandning tror jag att du kan släppa. Palme var av baltisk/tysk adel.

CIA-Inblandning är det nog fast även där finns det vildar utanför det ordinarie.
Visst var han det, men också släktens svarta får.
Det var väldigt mäktiga fiender han hade skaffat sig, tycker nog att han borde burit skottsäkerväst, om inte han själv så till Lisbeth.
Det var en kuslig tid efter, tryckande och ruggigt, något hade tagits ifrån oss.
Oavsett så var det vår Stadsminister och inte helt vilken som helst, utan någon som det fanns många internationella stor intressen att få ur vägen.
Det är väldigt märkligt att Säpo inte gjort riktig riskanalys denna tid.
Vilka var det som hade hand om Stadsministerns säkerhet då?
Finns det namn och har dom förhörts?
Citera
2018-08-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Fast det är väl i så fall inte unikt för Mossad? Det gäller väl flertalet säkerhetstjänster?

Jag fick intrycket att du hade mer konkreta indikationer här än närheten mellan lokalerna?

Samtidigt exponerar man sig på ett onödigt sätt kan jag tycka. Men visst om det är samma kvinnliga vakt vid båda tillfällena och att hon är dotter till en zionistisk Contra-anställd och granne med Holmérs flickvän, så bör det definitivt följas upp.

Har du tipsat PU om det här?

Tyvärr är det ju ingenting konkret som visar på något sådant mer än vad som finns som indikerar Kurder eller Sydafrikaner och gud vet vad. Till och med de mest professionella i den här branschen lämnar spår efter sig som efter så omfattande genomlysning är svåra att dölja. Svärdets likvidationer genom alla år är ju kända även om få blivit tagna på bar gärning och ännu färre dömts.

Allt bygger på en logik som innebär att jag kan ta vilken situation som helst och skapa en falsk bild av samband. Det är så alla konspirationsteoretiker jobbar med sina byggen av associationer och guilty by association resonemang.

I det här fallet finns mycket mer konkreta indikationer som indikerar något helt annat med som bäst en avlägsen koppling till något som helst storpolitiskt inblandning.

Allt tyder snarast på en mycket begränsad och sammasvetsad lokal affär. Visst kan sådant ej 100% uteslutas med mordet på OP avviker från kända mönster i det avseendet varför det är mycket osannolikt med direkt inblandning.

Med exakt samma logik kan man bygga teorier inom ett vitt spektra. Några har ju till och med försökt bygga hypoteser och en homosexuell" konspiration.

Det typen av resonemang är inte en framkomlig väg. Istället gör man så att man bygger på objektiva fakta och letar sig utåt.

Tar man en slumpvis utvald grupp som t ex passagerarna i en tunnelbanevagn kan man lika lätt associera ihop samband om man räknar in släkt, vänner, bekanta, etniskt ursprung mm.
Citera
2018-08-25, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Grupp Barbro kan mycket väl ha bildats på initiativ av den militära underrättelsetjänsten utan att kunna förvänta sig något som helst stöd i svåra situationer. Det är djävulens svekfulla logik: vänner i medgång men fiender i motgång.

Nja nu talar du nog mot bättre vetande. Det är ingen funktionell taktik att skapa rouge groups inom underrättelsetjänst utom kontroll. Det är mera en populär hollywoodmyt. Däremot framgår ju tydligt att det fanns grupper som marginalisrades allt mer när underrättelsetjänsten omorganiserades och moderniserades. Grupper som inte delade 90% av svenskarnas världsbild som gjorde lite som de ville.

Det som OF beskriver har med all säkerhet aldrig existerat. Däremot har det med all säkerhet funnits privata initiativ både inom arbetarrörelsen internt och bland andra inklusive främmande makt med olika typer av åsiktsregistrering och försök att värva "källor". Jänkarna hade Svenska anställda som dokumenterade demonstrationer mm och gjorde samma sak i Norge.

Underrättelsetjänsten däremot följer väl beprövade koncept som är kända. I en demokrati är den verksamheten till skydd för den demokratiska staten oavsett vem som råkar sitta i regeringsställning och inte i opposition till den men där finns också med all säkerhet behov av att utvärdera säkerhetsrisker inom maktens kretsar. Människor med den typen av uppdrag har mycket tydliga karriärmönster och slutar ofta som tjänstemän inom utrikesförvaltning eller på andra uppdrag nära regeringen. Exempel är Algernon, Lundin mfl. Det finns en omfattande kunskap om sådant här som dock framträder först när man ser helheten.

En typisk karriär för sådana personer är t ex överenstämmande med Brodin, Gradin etc. Personer med egen direkt personkoppling till underrättelsetjänsten och en pondus som hindrade insyn och fick även sådana som satt vid maktens bord att darra samt en långvarig och gedigen förtroendeställning.

Att ens tänka tanken att släppa loss tokkärringen Sagnell är ungefär som att låta NMR spionera på regeringskansliet. Ingenting i hennes karriär indikerar någonting om positioner lämpade för sådana uppdrag. Tvärt om.

Intressantare är då Contastigs Säpotrio dvs fotfolk inom Säpo och säkert också den militära sidan som kan agera och bli upptäckta utan att bli drastiskt åtgärdade.
Citera
2018-08-25, 01:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nja nu talar du nog mot bättre vetande. Det är ingen funktionell taktik att skapa rouge groups inom underrättelsetjänst utom kontroll. Det är mera en populär hollywoodmyt. Däremot framgår ju tydligt att det fanns grupper som marginalisrades allt mer när underrättelsetjänsten omorganiserades och moderniserades. Grupper som inte delade 90% av svenskarnas världsbild som gjorde lite som de ville.

Det som OF beskriver har med all säkerhet aldrig existerat. Däremot har det med all säkerhet funnits privata initiativ både inom arbetarrörelsen internt och bland andra inklusive främmande makt med olika typer av åsiktsregistrering och försök att värva "källor". Jänkarna hade Svenska anställda som dokumenterade demonstrationer mm och gjorde samma sak i Norge.

Underrättelsetjänsten däremot följer väl beprövade koncept som är kända. I en demokrati är den verksamheten till skydd för den demokratiska staten oavsett vem som råkar sitta i regeringsställning och inte i opposition till den men där finns också med all säkerhet behov av att utvärdera säkerhetsrisker inom maktens kretsar. Människor med den typen av uppdrag har mycket tydliga karriärmönster och slutar ofta som tjänstemän inom utrikesförvaltning eller på andra uppdrag nära regeringen. Exempel är Algernon, Lundin mfl. Det finns en omfattande kunskap om sådant här som dock framträder först när man ser helheten.

En typisk karriär för sådana personer är t ex överenstämmande med Brodin, Gradin etc. Personer med egen direkt personkoppling till underrättelsetjänsten och en pondus som hindrade insyn och fick även sådana som satt vid maktens bord att darra samt en långvarig och gedigen förtroendeställning.

Att ens tänka tanken att släppa loss tokkärringen Sagnell är ungefär som att låta NMR spionera på regeringskansliet. Ingenting i hennes karriär indikerar någonting om positioner lämpade för sådana uppdrag. Tvärt om.

Intressantare är då Contastigs Säpotrio dvs fotfolk inom Säpo och säkert också den militära sidan som kan agera och bli upptäckta utan att bli drastiskt åtgärdade.
På vilka grunder bedömer du Barbro Sagnell som tokkärring? Hon tycks snarast ha lyckats med allt hon företog sig.
Citera
2018-08-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det vore intressant att läsa ÖB-uttalandena om Brodins
hemliga uppdrag för försvarsmaktens räkning i Estland.
Brodins stora utspel kom 1987, långt efter de borgerliga
regeringarna. Att Brodin kan ha varit en viktig spelare
är möjligt men frågan är på vilket sätt.

Brodins utspel kan nog ses som uttryck för att visa vem som bestämmer.

En före detta ÖB har ju berättat i intervju om sina öppna försök att värva Brodin och att det chockade Schori. Med andra ord var det under perioden hon tjänstgjorde direkt under Schori på departementet som ÖB och Must behövde hennes kompetens.

Han har aldrig officiellt sagt att hon jobbade för Must under tiden i Finland med uppdrag mot Baltikum men hennes position talar nog sitt tydliga språk där. Att Must anlitar diplomater är inte okänt.

Hon var med och säkerställde vilka som skulle hamna vid makten i Estland efter Sovjets fall och att dessa var vänligt sinnade till Sverige och Sveriges intressen. Priset var politiskt stöd och stora utvecklingsbidrag till unga nya Estland och affärskontakter etc. Det skulle inte förvåna om det slussades medel direkt till berörda Estniska politiker och affärsmän för deras kampanjer och stöd och gavs logistiskt stöd till deras kampanjer kanske till och med privata dusörer. Å andra sidan fick svenska affärsmän, banker och andra företag etablera sig där. Officiellt var det någon slags biståndsprojekt.

Sådant som smugglingarna på Estonia där vissa transporter ej kontrollerades där och det fanns instruktioner till Tullen på den svenska sidan att se mellan fingrarna kan knappast ha skett utan hennes kontakter. Där var hon med all säkerhet en nyckelperson som förhandlade fram uppgörelser.

Sådant lär det dröja minst 50 -70 år innan det kan sägas öppet om ens då och mycket få har ens en ytlig kunskap att kunna identifiera det. I det avseendet har ni tur som har mig Ryssarna och KGB/GRU och dess efterföljare var dock knappast okunniga om detta.
Citera
2018-08-25, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
På vilka grunder bedömer du Barbro Sagnell som tokkärring? Hon tycks snarast ha lyckats med allt hon företog sig.

Som avslöjaren offentligt (Ortmark) av hennes verksamhet beskrivit var det en amatörmässig frivilligverksamhet med ganska illustra personer. Sagnells politiska ståndpunkter råder knappast heller några tvivel kring. Det var ett amatörgäng som hade en överdriven uppfattning om sin egen förträfflighet när de rent konkret stalkade framför allt knarkare och andra "dekadenta" eller misstänkt kriminella element. Sedan tillkom skrönor från några möp inom frivilligförsvaret om en omfattande frivillig motståndsrörelse som det inte finns några som helst belägg för att de existerat.

Lyckades??? Med vad. Att stalka knarkare och mods? Det enda hon säkert lyckades med var att bli avslöjad. Spaningsverksamheten var ganska öppen och det var väl känt bland poliser och framkallade många suckar när de lämnade sina "rapporter" till polisen. När skrönorna och överdrifterna kring en olaglig kårverksamhet kom fram skrämde dock Säpo och säkert också ÖB skiten ur dem och all verksamhet upphörde.

Uppgiften från Donald att de varit en SB grupp som samverkade med FMN är idag helt avslöjad. Det har aldrig existerat. Inte heller finns en enda observation av någon sådan verksamhet kring henne under minst 15 år före mordet.
Citera
2018-08-25, 02:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som avslöjaren offentligt (Ortmark) av hennes verksamhet beskrivit var det en amatörmässig frivilligverksamhet med ganska illustra personer. Sagnells politiska ståndpunkter råder knappast heller några tvivel kring. Det var ett amatörgäng som hade en överdriven uppfattning om sin egen förträfflighet när de rent konkret stalkade framför allt knarkare och andra "dekadenta" eller misstänkt kriminella element. Sedan tillkom skrönor från några möp inom frivilligförsvaret om en omfattande frivillig motståndsrörelse som det inte finns några som helst belägg för att de existerat.

Lyckades??? Med vad. Att stalka knarkare och mods? Det enda hon säkert lyckades med var att bli avslöjad. Spaningsverksamheten var ganska öppen och det var väl känt bland poliser och framkallade många suckar när de lämnade sina "rapporter" till polisen. När skrönorna och överdrifterna kring en olaglig kårverksamhet kom fram skrämde dock Säpo och säkert också ÖB skiten ur dem och all verksamhet upphörde.

Uppgiften från Donald att de varit en SB grupp som samverkade med FMN är idag helt avslöjad. Det har aldrig existerat. Inte heller finns en enda observation av någon sådan verksamhet kring henne under minst 15 år före mordet.
Framträdandet tillsammans med Ortmark var med allra största sannolikhet, som du brukar skriva, avsett för att förringa gruppen om dess verkliga verksamhet skulle avslöjas. Det skulle inte bli svårt för ÖB att övertyga politikerna att gruppen inte hade någon koppling till försvaret.

Grupp Barbro framträdde i Ortmarks bok och i massmedia och hävdade att de gjorde inbrott, stal namnregister och hade vapengömmor. Ingen blev åtalad, ingen undersökning gjordes, Säpochefen bedyrade att gruppen inte fanns, en minister framträdde aningslöst och tidningarna slutade tvärt att skriva om gruppen. En mycket lyckad medial debut.

Att hon i hemlighet sökte upp Säpo med rekommendationer från underrättelsetjänsten skulle aldrig kommit fram om inte Olof Frånstedt, till vissas förargelse, hade läckt ut uppgiften. Från slutet av 70-talet ökade försvarets behov av att kunna förneka Grupp Barbro och Barbro Sagnell har t.o.m tyckt att det var viktigt att framhålla att hon inte deltog i någon verksamhet inom FRO från 80-talet och framåt.

Det är lätt att föreställa sig vad gruppen sysslade med inför mordet och Donald Forsbergs uppgift, att de stod i Kungsträdgården samma natt och delade ut flygblad om Palmes död, är alltför besynnerlig för att vara påhittad.
Senast redigerad av iesho 2018-08-25 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in