2018-09-14, 10:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Mattias Karlson var 9 år och bodde i Växjö vid tiden för MOP.
Ja han var för ung, men han kan ju hört något av dem som var med. Kanske existerar ett postbarbro eller en ombildning av Stay-behind?

Hans formulering är tankeväckande.
Senast redigerad av iesho 2018-09-14 kl. 10:21.
Citera
2018-09-14, 10:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Därför att han besvarade bara de frågor som ställdes, och varken försvarare eller åklagaren ställde frågan. Kanske var dom rädda för svaret dom kunde få.
Man kan inte begära av LJ att han spontant ska sväva ut i sådana utspel i rättssalen.
I hovrätten var det precis samma sak, men CP själv gjorde jobbet som Liljeroos borde gjort. Han ställde frågan, och fick det svaret han ville ha. LJ svarade att eftersom han kände igen CP sedan tidigare så borde han gjort den kopplingen. Här framgår tydligt att LJ inte tror att det var CP
Han visste ju att det inte var CP - enligt vad han säger nuförtiden.
Citera
2018-09-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han visste ju att det inte var CP - enligt vad han säger nuförtiden.
LJ är en typ som inte är så självsäker. Om polisen och åklagare säger det är CP så kan han uttrycka tvivel men det kommer inte låta som han starkt ta avstånd från det påståendet, hur säker han än är
Citera
2018-09-14, 11:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
LJ är en typ som inte är så självsäker. Om polisen och åklagare säger det är CP så kan han uttrycka tvivel men det kommer inte låta som han starkt ta avstånd från det påståendet, hur säker han än är
Han kunde ha gått ut i tidningarna efter livstidsdomen och berättat.

Men det viktigaste är att inte heller LJs uppgifter är helt säkra. Jag tror man ska akta sig för att öda tid och kraft för att försöka hitta något som är absolut säkert - förutom att Palme blev mördad. Ingenting kommer att kunna bevisas genom resonemang. Vad det gäller är att hitta uppgifter som leder vidare till en djupare förståelse. Utan att binda sig för detaljer som eventuellt är felaktiga.
Citera
2018-09-14, 12:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Han kunde ha gått ut i tidningarna efter livstidsdomen och berättat.

Men det viktigaste är att inte heller LJs uppgifter är helt säkra. Jag tror man ska akta sig för att öda tid och kraft för att försöka hitta något som är absolut säkert - förutom att Palme blev mördad. Ingenting kommer att kunna bevisas genom resonemang. Vad det gäller är att hitta uppgifter som leder vidare till en djupare förståelse. Utan att binda sig för detaljer som eventuellt är felaktiga.

Lars Jeppsson visste vem Christer Pettersson var. Vetenskapen om vittnesmål är entydig i hur viktig sådan kunskap är vid identifiering. Om ett vittne känner till en misstänkt ökar möjligheterna till en sanningsenlig identifikation markant , och likaså trovärdigheten i vittnesmålet.

När LJ förevisas en bild på den misstänkte CP säger han "Nej det där är ju CP".
En förbluffad förhörsledare frågar : "Känner du honom"
LJ svarar, "Ja , honom ser jag ofta i Sollentuna och hade det varit han tycker jag nog myntet borde trillat ner"

Total säkerhet i vittnesmål går aldrig att uppnå, däremot finns vetenskap om hur man kan bedöma tillförlitligheten. Att du inte förstår eller inte vill förstå detta visar ditt resonemang angående LJ som är ett trovärdigt vittne. Däremot väljer du att tro på Lisbeth Palmes vittnesmål i rätten trots att det motsäger vad hon uppgav på mordnatten och att hon fick direkt ledande uppgifter om CP från åklagaren Jörgen Almblad vilket hon själv refererar till konfrontationsförhöret "Det ser man ju vem som är alkoholist.
Citera
2018-09-14, 12:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja han var för ung, men han kan ju hört något av dem som var med. Kanske existerar ett postbarbro eller en ombildning av Stay-behind?

Hans formulering är tankeväckande.

Son nioåring ! Jasså du tycker den har något med MOP att göra. Återigen skriver du utifrån din egen politiska världsbild och hittar scenarion i fantasin. Det är ok att göra på politiska forum men i samband med MOP är relevansen mellan MOP och Mattias Karlsson, lika med noll.
Citera
2018-09-14, 12:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lars Jeppsson visste vem Christer Pettersson var. Vetenskapen om vittnesmål är entydig i hur viktig sådan kunskap är vid identifiering. Om ett vittne känner till en misstänkt ökar möjligheterna till en sanningsenlig identifikation markant , och likaså trovärdigheten i vittnesmålet.

När LJ förevisas en bild på den misstänkte CP säger han "Nej det där är ju CP".
En förbluffad förhörsledare frågar : "Känner du honom"
LJ svarar, "Ja , honom ser jag ofta i Sollentuna och hade det varit han tycker jag nog myntet borde trillat ner"

Total säkerhet i vittnesmål går aldrig att uppnå, däremot finns vetenskap om hur man kan bedöma tillförlitligheten. Att du inte förstår eller inte vill förstå detta visar ditt resonemang angående LJ som är ett trovärdigt vittne. Däremot väljer du att tro på Lisbeth Palmes vittnesmål i rätten trots att det motsäger vad hon uppgav på mordnatten och att hon fick direkt ledande uppgifter om CP från åklagaren Jörgen Almblad vilket hon själv refererar till konfrontationsförhöret "Det ser man ju vem som är alkoholist.
Jag anser inte att LPs uppgifter är odiskutabla, hon kan ha sett fel eller kanske minns fel.

Inte heller anser jag att LJs uppgifter är odiskutabla - det finns tveksamheter.

Frågan är om något går att slå fast, utom att Palme blev skjuten till döds där och då?

Däremot finns det många intressanta uppgifter, och alla dessa pusselbitar ligger på mitt bord, även LPs och LJs.
Senast redigerad av iesho 2018-09-14 kl. 12:33.
Citera
2018-09-14, 12:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Son nioåring ! Jasså du tycker den har något med MOP att göra. Återigen skriver du utifrån din egen politiska världsbild och hittar scenarion i fantasin. Det är ok att göra på politiska forum men i samband med MOP är relevansen mellan MOP och Mattias Karlsson, lika med noll.
Men vad hindrar att han vet något som han hört? Är det omöjligt enligt din politiska ideologi?
Citera
2018-09-14, 12:21
Medlem
ieshos avatar
Jag utgår ifrån att de som var med i Stay-behind eller liknande inte bara la ner verksamheten vid ett visst datum. De är garanterat organiserade i något än idag. Storsvenskar eller vilken självbild de nu odlar, och söker man efter barbro-rester är SD en organisation att söka i.
Citera
2018-09-14, 12:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Efter åkl. JA:s redogörelse i HR betr. bankomatklockornas missvisning (på förfrågan av HR:s ordförande BB) bör med ledning av mordtiden kunna fastställas gränser för de tre uttag som IM:s två passagerare gjorde. – Eller med andra ord:

Hur lång tid hade vittnet IM på sig att studera vad som utspelade sig kring Dekorima-hörnet?

Betr. IM:s passagerare kunde följande konstateras ha gällt vid tidpunkten för de aktuella uttagen:

Om tiden avvek med mer än 2 min från övervakningsapplikationens tid (som ställdes in manuellt och i sig kunde innebära avvikelse) registrerades detta på en skrivare i Bankgirots datacentral. - Under tiden 86-02-28 kl. 16.59 - 86-03-03 kl. 07.56 var bankomatsystemets övervakningssystem urkopplat: Uttagen kunde diffa på + - 5 min, dvs en osäkerhetsfaktor på 10 min. (En händelse som en tanke, kan tyckas. – Här skulle man vilja veta osaken till urkopplingen.)

Från det att SL påbörjar sina två transaktioner och HL avslutar sin transaktion (under vilken hon hör två skott) förflyter exakt 2 min:

SL:s två transaktioner påbörjas 23:16:57; HL:s transaktion (inkl. det felslag hon gör) påbörjas 23.18.15 och avslutas 23:18:56.

HL:s sista transaktion tillgick på så sätt att hon efter att ha slagit in uttagsbeloppet och precis höll på att knappa in sin kod, hörde två smällar. Dock fick hon felmeddelande och drog slutsatsen att hon slagit in sin kod för snabbt varpå hon gjorde om proceduren och fick ut sina pengar.

Antaget de två tjejerna gjorde sina uttag direkt efter varandra men med ett 16 sek långt mellanrum då SL lämnade resp. HL intog hennes plats, åtgick till de två första uttagen: 23:16:57 - 23:18:15 ./. 16 sek = 23:17:59 = 62 sek, dvs 31 sek/uttag. - HL:s uttag inkl. felslag = 41 sek vilket innebär att den felslagna kontrollkoden kan antas ha tagit 10 sek - vilket i sin tur skulle betyda att HL hört de två skotten 23:18:56 ./. 10 sek = 23:18:46. Man kan också tänka sig ett kortare mellanrum mellan bankomatuttagarna; säg 8 sek, plus ett uppehåll mellan SL:s två uttag på 4 sek. Varje uttag skulle då ha tagit 33 sek och HL:s felslag 8 sek:
Realtid SL: 23:19:29 – 23:20:02 + 23:20:06 – 23:20:39; HL: 23:20:47 – 23:21:28

Om mordtiden = 23:21:20 visar bankomatklockan vid 8 sek felslag tiden med en eftersläpning av 2 min 32 sek.

Precis innan SL påbörjar sitt första uttag har en identifierad man, GM, avslutat sitt. Han hade stått framför bankomaten när tjejerna steg ur bilen; HL verkar ha sett ryggtavlan på honom när han lämnade bankomaten och gick västerut. - IM har uppgett att han efter att ha släppt av sina tre passagerare (varav S-ER ej gjorde något uttag) vid automaten, företagit en U-sväng varefter han provisoriskt parkerat för ett kortvarigt stopp. Han säger sig då ha sett att SL ännu inte riktigt hunnit påbörja sitt första uttag, men det bör röra sig om ett fåtal sekunder. – Tillgodoräknar IM 10 sek här, dvs antar att han tidigast parkerat sin bil 23:19:29 ./. 10 sek = 23:19:19. Detta ger honom 2 min fram till skotten: SL ska vid hans initiala snabbkoll ha stått inknappningsberedd framför bankomaten, och IM:s medpassagerare var också högst medvetna om att bankomatuttagen brådskade pga IM:s regelstridiga parkeringsställe.

Inom parentes kan nämnas att IM låter svävande vad gäller det han sett vid bankomaten, precis efter att ha parkerat. Man får intrycket av att han är inriktad på att visa att han under längsta möjliga tid kunnat iaktta GM. Under de första förhören har han dock inte med säkerhet varken kunnat placera GM eller precisera hur länge han sett denne. Han irriteras över detta och försöker övertyga sig själv: ”…han måste ha”, osv. Med anledning av hans subjektivitet (och även förvånansvärda ointresse av att t.ex. inte ta reda på huruvida hans tredje passagerare gjort något uttag), finns fog för att – i stället för att tillgodoräkna honom 10 sek – lika gärna kan addera 10-20 sek till SL:s första bankomatuttag, dvs realtid 23:19:29 +10-20 sek (då SL antas redan ha påbörjat sitt uttag innan IM hunnit parkera). Detta skulle i så fall reducera IM:s effektiva tid till mindre än 2 min.

En annan aspekt i sammanhanget: Om det när paret Palme promenerat mot Dekorima-hörnet och mordplatsen stått en lång, bredaxlad man med ruggig uppsyn och en tjock mössa långt neddragen i pannan; hade ingen av dem då uppmärksammat denne man och hunnit iaktta en viss vaksamhet? – I ett förhör med HH hade det undsluppit LP att hon kanske tyckt att OP velat dröja kvar vid Sari-butikens skyltfönster (som om han velat sondera terrängen, eller invänta ev. förföljare).

Mycket intressant inlägg. IM:s effektiva tid mindre än 2 minuter och aspekten - som jag själv aldrig tänkt på - att paret Palme måste ha sett den väntande GM vid Dekorima om han stod där och då är en mycket relevant fråga just "varför reagerade de inte?".

Både Olof och Lisbeth Palme var plågsamt medvetna om den fleråriga hatkampanjen i Sverige och om att flera internationella hot fanns (Chile, Sydafrika, Israel etc).

Att en sen vinterkväll morskt stega fram till en mörkt klädd och "ruggig" man som tycks stå och vänta på en ter sig inte som en trolig åtgärd från ett par som närmade sig 60. Särskilt Lisbeth var ju mycket tillbakadragen och försiktig när de rörde sig bland allmänheten.

Då är det rimligare att tänka sig att GM befann sig bakom paret Palme så som KN, NF och CA berättade. "Tensonmannen" blir alltmer intressant.

Har studerat AB:s vittnesförhör närmare och ser att han faktiskt berättar att han rörde sig söder om Bankomaten vilket gör det troligt att IM såg AB och inte GM före mordet.

Jag kan, lika lite som någon annan, vara tvärsäker i någon riktning men jag tror vi gör klokt i att öppna för möjligheten att "Tensonmannen" är GM.
Citera
2018-09-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag kan, lika lite som någon annan, vara tvärsäker i någon riktning men jag tror vi gör klokt i att öppna för möjligheten att "Tensonmannen" är GM.
Tensonmannen är intressant. Tidigare när CP var mainstreamspåret var det farligt att öppna för att mördaren kom norrifrån eftersom man då öppnar för att mördaren var vid grand och att det kan ha varit CP. Nu när CP-spåret har fallit kan man öppna upp för en mördare som kom norrifrån, därmed inte sagt att mördaren var vid Grand. Att IM såg AB är väl inte helt osannolikt
Citera
2018-09-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mycket intressant inlägg. IM:s effektiva tid mindre än 2 minuter och aspekten - som jag själv aldrig tänkt på - att paret Palme måste ha sett den väntande GM vid Dekorima om han stod där och då är en mycket relevant fråga just "varför reagerade de inte?".

Både Olof och Lisbeth Palme var plågsamt medvetna om den fleråriga hatkampanjen i Sverige och om att flera internationella hot fanns (Chile, Sydafrika, Israel etc).

Att en sen vinterkväll morskt stega fram till en mörkt klädd och "ruggig" man som tycks stå och vänta på en ter sig inte som en trolig åtgärd från ett par som närmade sig 60. Särskilt Lisbeth var ju mycket tillbakadragen och försiktig när de rörde sig bland allmänheten.

Då är det rimligare att tänka sig att GM befann sig bakom paret Palme så som KN, NF och CA berättade. "Tensonmannen" blir alltmer intressant.

Har studerat AB:s vittnesförhör närmare och ser att han faktiskt berättar att han rörde sig söder om Bankomaten vilket gör det troligt att IM såg AB och inte GM före mordet.

Det mesta pekar i så fall på att AB:s vänner lämnade stället redan innan eller i samband med att IM parkerat bilen, vilket automatiskt innebär att AB stått där ensam ungefär två min.

Eftersom allt ska detaljgranskas, så kan man inte bara lämna denna fråga hängande.
Varför berättar han inte sanningen?

AB:s två sista minuter innan mordet är mycket dåligt utredda.

Ttor inte att han har delaktighet i gärningen, men man har släppt detta för lättvindigt.
Är det en förväxling som ägt rum så förändrar det ju precis allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in