En intressant wt-observation och hur mycket vet Ulf Dahlsten egentligen?
Ulf Dahlsten som bland annat var LP.s "överrock"
"I boken uppger Dahlsten att han efter mordet blev informerad av polisens mordutredare om att walkie-talkie-uppgifterna kunde kopplas samman med en grupp poliser som befunnit sig i området under mordkvällen.
- Det var ju ett antal, jag kommer inte ihåg det längre, men någonstans mellan sex och tio eller vad det var.
De var nere vid Tunnelgatan och gick med walkie-talkies. Det är fortfarande lite oklart för mig om de var på officiellt uppdrag eller om det var någonting de själva hittat på att de skulle göra.
Blev aldrig utredd
När Expressen når Dahlsten säger han:
- Ja, jag fick höra av polisen vid den här tidpunkten, som är ett antal år sedan, att de hade kollat upp att det pågick en polisspaning i området. Med ett antal som hade walkie-talkies. Jag tolkade det som en knarkspaning, men det där grävde jag aldrig i. Det var bara som de berättade.
P
olisen uppgav för Dahlsten att spåret var ointressant - det hade de kollat upp. Och därmed blev en hemlig operation - mitt under mordnatten och i anslutning till platsen där Sveriges statsminister mördades - aldrig utredd.
- Det var vad de sa då, att de hade kollat det. Och att det till och med var ett initiativ av en grupp poliser. Det var inte nåt som de visste om högre upp.
- Det var inte del av en större operation. Ibland är det stora operationer som är organiserade med massa ledningspersonal ochså. Så var det inte. Det var en liten grej.
Dahlsten säger att han lät sig sig nöjas med att Palmegruppen hade kollat uppgiften och avfärdat den.
Du såg det inte som suspekt med poliser som är där på eget initiativ och springer runt?
- Jag vet inte det. Jag kan inte tolka det alls. De hade kollat det och uppfattade att det inte var nånting. Det var vad de sa till mig.
Dahlsten tror dock inte att gruppen var inblandade i mordet eftersom de tycks ha haft en annan agenda i form av narkotikaspaning. Samt att någon från gruppen, på mellan sex och tio personer, borde ha läckt.
"- Vi hade fått biljetter till en föreställning med Owe Thörnqvist i present av döttrarna. Konserten var på Folkets hus. När vi kom fram där på kvällen var det knökfullt, vi hittade ingen parkeringsplats, berättar Sven.
Sven sprang in i receptionen på Folkets hus och blev tipsad om att försöka parkera på Norra Latins skolgård rakt över gatan.
Och det var där det hände.
-
Vi kör in på skolgården, det är beckmörkt ute. En bit in står plötsligt en man i ljusskenet från bilen. Han har en lumberjacka med ståkrage, krulligt hår och atletisk kroppsbyggnad. Runt 40 år. Utseendet förde faktiskt tankarna till Tom Jones.
- På ett hotfullt och bryskt sätt avvisar han oss från platsen, han hötter med handen nästan aggressivt. I högra handen hade han en walkie-talkie som han höll mot örat.
Sven backar bilen och på vägen därifrån ser de hur ytterligare en kvinna i en bil blir avvisad från platsen av mannen. Paret känner sig nu stressade att hitta en parkeringsplats inför föreställningen och hamnar till slut på Tunnelgatan, alldeles intill Sveavägen och den plats där mordet på Olof Palme skulle komma att ske lite senare samma kväll.
"De står där i en port"
Och det är också på just den här platsen som paret gör sin andra intressanta observation denna kväll.
en port, med utsikt över mordplatsen, står två män dolda i skuggorna. Sven och Berith passerar tillräckligt nära för att se att åtminstone en av dem är utrustad med walkie-talkie.
De står där i en port och åtminstone en av dem hade walkie-talkie för han höll den mot örat, säger Sven.
- Jag minns att jag kommenterade det ungefär: Vad konstigt, där står ju en till med walkie-talkie, säger Berith.
Polisen återkom aldrig
På vägen hem från konserten, tillbaka på väg mot bilen, hade mordet skett. Förfärade såg paret blodpölen och en polisbil i närheten av sin bil. Några dagar senare larmade Sven polisen om sina iakttagelser.
- Jag fick prata med någon som bara tog emot tipset och sa att de skulle återkomma om det var intressant. Men det var det ingen som gjorde.
Och närmare 30 år passerade utan någon kontakt från polisen. Istället blev det författaren Gunnar Wall, sedan han hört parets berättelse hösten 2013 under arbetet med sin bok, som tog kontakt med den nuvarande Palmegruppen. Nu var intresset desto större.
https://www.expressen.se/nyheter/pal...ska-poliserna/