2018-08-14, 00:58
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Och vad har detta med MOP att göra??. Dina inlägg, är enligt min mening, i stor utsträckning OT.

När tråden sprutmålas med bibellånga historielektioner med innehåll så långt från Sveavägen som är tänkbart säger du däremot ingenting dock.

Novemberrevolutionen genomfördes kuppartat några månader innan mordet utan Statsministerns vetskap. Några av personerna bakom deltog dessutom i Korsikamötet där "problemet" Palme var på agendan. Men det är off-topic enligt dig.

Så tråden skall bestå sidlånga inlägg om vad CIA sysslade med på 1950-talet så är allt frid och fröjd. Maken till enkelspårighet är svårfunnen. Alla skall alltså gräva enligt ett förutbestämmt motiv där allt med den ringaste anknytning till den allenarådande lösningen är ett välkommet inslag i debatten!
Citera
2018-08-14, 01:01
Medlem
Det här är också lite märkligt, synd att det inte finns en exakt adress.

Kan utrustningen tillhört knarkspan eller kriminella ?
Varför var den bara lämnad, skulle man återkomma dit, hade man glömt den?

"I samband med att hon berättat om vapnet, berättar Kajsa vidare spontant att Lena och Sigvard hälsade på henne ute i sommarstugan i Rimbo, någon gång sommaren 1986
Lena berättade då att hon tillsammans med Roger Cedergren, varit ute i närheten av Olof Palmes mordplats.
De hade på vinden i någon av de närliggande fastigheterna sprungit på radioutrustning och tillhörande
walkie-talkie apparat.
De var förvånande att så ny utrustning kunde lämnas vind för våg."

Förhör Kajsa Cedergren ( hon hade varit gift med Roger Cedergren , Sigge Cedergrens bror.)
sid 650-659

http://www.nationensfiende.se/wp-con...G1_1101_02.pdf
Citera
2018-08-14, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här är också lite märkligt, synd att det inte finns en exakt adress.

Kan utrustningen tillhört knarkspan eller kriminella ?
Varför var den bara lämnad, skulle man återkomma dit, hade man glömt den?

"I samband med att hon berättat om vapnet, berättar Kajsa vidare spontant att Lena och Sigvard hälsade på henne ute i sommarstugan i Rimbo, någon gång sommaren 1986
Lena berättade då att hon tillsammans med Roger Cedergren, varit ute i närheten av Olof Palmes mordplats.
De hade på vinden i någon av de närliggande fastigheterna sprungit på radioutrustning och tillhörande
walkie-talkie apparat.
De var förvånande att så ny utrustning kunde lämnas vind för våg."

Förhör Kajsa Cedergren ( hon hade varit gift med Roger Cedergren , Sigge Cedergrens bror.)
sid 650-659

http://www.nationensfiende.se/wp-con...G1_1101_02.pdf

Kriminella hade bra möjligheter att kommunicera. Alla WT observationer är nog inte endast poliser (span).
Gick även utmärkt att använda NMT nätverket för att kommunicera.
Citera
2018-08-14, 08:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om jag nu förstår detta rätt:

NF sköt Palme för att hans far hade en verkstad i en lokal i Vallentuna som skulle byggas om till teater.
Han skulle då kopiera mordet på Gustav III eftersom Gustav III även kallades teaterkungen

Kungamördaren Anckarström kom från Vallentuna-trakten precis som kocken NF.
Därför skulle han (kocken) iscensätta en teaterföreställning på Sveavägen och kopiera mordet 1792.

Jag undrar då varför han helt enkelt inte gav sig på kommunalrådet i Vallentuna, eller någon som var drivande i beslutet om nedläggning?
Vad hade Palme med saken att göra?
Nej, det där blev lite kaotiskt, MacMackay

GM var i samma situation som barnen i Pilgrimstad, hans fars fabrik var nedläggningshotad. Fabriken til GM:s far skulle ombyggas till en teater (kungamördaren Anckarström skulle ha huvudrollen i teaterns premiärföreställning)

När GM såg Olof Palme med barnen i Pilgrimstad och hörde vad Olof Palme sa till dem, blev han väldigt arg och ledsen. Fordi Olof Palme bryde sig om deras nedläggningshotade fabrik men inte hans fars nedläggningshotade fabrik.

GM:s barnsliga beteende före och efter mordet, avslöjade honom.

Jag förstår att detta blir för enkelt, men det är vad jag har hittat.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-14 kl. 08:52.
Citera
2018-08-14, 09:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, det där blev lite kaotiskt, MacMackay

GM var i samma situation som barnen i Pilgrimstad, hans fars fabrik var nedläggningshotad. Fabriken til GM:s far skulle ombyggas till en teater (kungamördaren Anckarström skulle ha huvudrollen i teaterns premiärföreställning)

När GM såg Olof Palme med barnen i Pilgrimstad och hörde vad Olof Palme sa till dem, blev han väldigt arg och ledsen. Fordi Olof Palme bryde sig om deras nedläggningshotade fabrik men inte hans fars nedläggningshotade fabrik.

GM:s barnsliga beteende före och efter mordet, avslöjade honom.

Jag förstår att detta blir för enkelt, men det är vad jag har hittat.

Måste säga att jag har väldigt svårt att ta in den här teorin.

Vad exakt har fått dej att komma frsm till den?
Citera
2018-08-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Frilansfotografen Bela Unger på Dagens Nyheter ägde en mobiltelefon. Bela Unger är Ungrare och det kan tilläggas att den mördade mannen som bodde i Judiska församlingens hus på Bergsunds strand 23, Peter Imre Virag(860918) även var Ungersk-född.
Bil på Ungerska heter auto, tänker på WT-iaktagelser.
Det betyder säkert ingenting men kan också vara värdefull information?

CITAT:
Mordet hade skett strax efter kl 23.20 på kvällen 28 februari. Den första som såg ett av skotten var en taxichaufför till ett taxibolag från förorten. Chauffören visste inte vem som skjutits och som tur var hade chauffören tillgång till mobiltelefon, vilket var ovanligt på den här tiden. Han ringde till polisens larmtelefon, men detta samtal avbröts och först därefter kontaktade han sin taxiväxel som i sin tur upplyste polisen om att någon skjutits på Sveavägen. [Delvis förväxling med chevamannen?]
– Vi hade tur. Först fick vi bekräftat att det verkligen var Palme som mördats. Och jag ville förstås ha tag på chauffören, som vid ettsnåret hade tagits in på förhör hos polisen.
– Den jag först fick tag på var växeltelefonisten på taxibolaget och när hon hörde vem som hade dödats blev hon chockad. Därefter åkte jag tillsammans med frilansfotografen Bela Unger, som av en händelse fanns på plats på tidningen, ut på stan.

– Sveavägen var nästan öde. Själva mordplatsen var bara avspärrad några kvadratmeter och ingen särskild polisverksamhet pågick. Tack vare att frilansfotografen hade en mobiltelefon kunde vi stämma träff och prata med taxichuffören.

– Chauffören var närmast livrädd. Han trodde att mordet hade beställts av typ jugoslaviska maffian eller dylikt. Ingen visste något.
Enligt Per Luthander hade en mängd journalister ringts in under natten.
– När vi väl hade gjort intervjun åkte vi tillbaka till redaktionen. Till skillnad från radio, tv och andra statliga myndigheter pågick på DN ett professionellt redaktionsarbete. Det var bråttom. Det gällde att få med det viktigaste till nattens upplaga men också att fortsätta arbetet med nästa dags tidning.
SLUT CITAT
http://www.dn.se/nyheter/sverige/dn-…palme-mordades

Ok då, några mobiltelefoner fanns det vet jag oxå, dessa bör ha varit lätta att spåra för det var väl bara Telia och Comvik som hade teletrafik på denna tiden och pinga in mordplatsen bör va lätt som en plätt för då fanns inga oregade kontantkort
Detta har väl polisen redan gjort antar jag, någon som vet om det fanns några mobiltelefonlistor som är granskade.
Citera
2018-08-14, 09:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Måste säga att jag har väldigt svårt att ta in den här teorin.

Vad exakt har fått dej att komma frsm till den?
Det var en slags "rollback" från GM lade sin vänstra hand på Olof Palmes axel och sköt honom i ryggen. Jag såg plötsligt mordet på Gustav III i mordet på Olof Palme.
Citera
2018-08-14, 09:50
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Menar du att mörkläggningen motsäger att högerextrema poliser eller sydafrikanska agenter var inblandade? Eller att Barbro Sagnell, FRO och FMN var inblandade? Hur tänker du?

Mörkläggning över blockgränserna stinker militära hemligheter, skulle jag säga, men man kan inte dra slutsatser om enskilda inblandade utifrån mörkläggningen.

Som flera antytt: det måste finnas personer som läser i tråden och som har egna erfarenheter av Barbro. Varför börjar ingen berätta något? Varför finns inte en ryktesflora kring Barbrogruppen sedan långt tillbaka i tiden som snappats upp och som återberättas? Med många personer inblandade i något skumt, sägs ju att hemligheter inte kan bevaras.

Jo, kriminella kan behålla hemligheter. De springer inte runt och pladdrar bland oss andra om sina bedrifter. Och om någon får tillräcklig motivation för att tjalla så vet de oftast bara vad som förkommit runt dem själva.
Du har ofta rätt tycker jag även om jag kritiserar dig ibland.

Något som går över blockgränserna som till och med fick Gösta Boman att att backa.
Som många andra slagit fast tidigare måste man skilja på själva mordet och själva mörkläggningen.
Citera
2018-08-14, 09:59
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Ok då, några mobiltelefoner fanns det vet jag oxå, dessa bör ha varit lätta att spåra för det var väl bara Telia och Comvik som hade teletrafik på denna tiden och pinga in mordplatsen bör va lätt som en plätt för då fanns inga oregade kontantkort
Detta har väl polisen redan gjort antar jag, någon som vet om det fanns några mobiltelefonlistor som är granskade.
Ja det har polisen säkert redan gjort.
Polisen har tagit reda på vad som hände och vilka som ligger bakom mordet. Men det verkar som att vi får acceptera att det blir "locket på" i 70 år. Eller hur är det med sekretess på ouppklarade mord?
Senast redigerad av Gothus 2018-08-14 kl. 10:12.
Citera
2018-08-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja det har polisen säkert redan gjort.
Polisen har tagit reda på vad som hände och vilka som ligger bakom mordet. Men det verkar som att vi får acceptera att det blir "locket på" i 70 år. Eller hur är det med sekretess på ouppklarade mord?

Under en fikarast ( på jobbet ) eller något på fredagen har nog OP nämt att han skulle gå på bio med frun.
Någon har snappat upp detta och vidarebefodrat uppgiften till illasinnade personer.
Kanske någon av livvakterna har haft ett muntligt samtal med någon på eftermiddagen då de fick reda på att ingen livvakt önskades.
Någon annan utomstående som bara sett OP gå på gatan och då tagit upp pistolen är ju uteslutet då vapen ute på gatan inte var vanligt på denna tid.
Som Professorn säger "hata slumpen här"
Citera
2018-08-14, 10:39
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Under en fikarast ( på jobbet ) eller något på fredagen har nog OP nämt att han skulle gå på bio med frun.
Någon har snappat upp detta och vidarebefodrat uppgiften till illasinnade personer.
Kanske någon av livvakterna har haft ett muntligt samtal med någon på eftermiddagen då de fick reda på att ingen livvakt önskades.
Någon annan utomstående som bara sett OP gå på gatan och då tagit upp pistolen är ju uteslutet då vapen ute på gatan inte var vanligt på denna tid.
Som Professorn säger "hata slumpen här"
När det gäller MOP, kan jag ju säga att den professorn väljer att, hata slumpen här, precis just där, det passar honom.

Det är dokumenterat att spaning mot Palme pågick sedan länge.
Sedan tror jag att det fanns informatörer lite här och där.
Bland annat vakten i tunnelbanan som tog betalt av Olof och Lisbet när de var på väg till bion.(Borde ha haft en fast telefon i kuren.)
Senast redigerad av Gothus 2018-08-14 kl. 11:07.
Citera
2018-08-14, 10:42
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag förstår att det är fysiskt möjligt. Jag förstår fortfarande inte vad som talar för detta.
Vittnet Lars Jeppsson anlände Rådmansgatan tunnelbanestation på Sveavägen samtidigt med paret Palme och gick sedan samtidigt med paret Palme till Tunnelgatan. Paret Palme gick Sveavägen medan Lars Jeppsson gick parallellgatan (Luntmakargatan) till Tunnelgatan.

Om du läser forhören med Lars Jeppsson, kommer du att se, att polisen trode GM var tillsammans med Lars Jeppsson när han anlände Rådmansgatan tunnelbanestation och sedan gick Luntmakargatan till Tunnelgatan.

Efter mordet, låtsas GM förfölja någon på Tunnelgatan, med Lars Jeppsson säger han förföljer GM på Tunnelgatan, uppför trappan.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-14 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in