Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-20, 12:59
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Taget från en blogg som KAN vara sant

"Själv tror jag att det bakom den välputsade svenska fasaden döljer sig ett smutsigt byk långt smutsigare än vad någon svensk kan ana. Jag tror mordet på Olof Palme ingick i en större plan där målet var att privatisera svenskt näringsliv. Så länge politiker av Palmes och Carlssons karliber styrde i Sverige så skulle den Friedmanska kapitalismen aldrig gå att införa i Sverige. Med Ingvar Carlssons avgång och Göran Perssons upphöjelse till statsminister kom vändningen, Sverige gick med i EU och började sälja ut alla tidigare statsägda företag. Välfärdssamhället fick stryka på foten för det privatiserade kapitalistsamhället."

Enda som haltar just där är att socialdemokraterna tog en stort kliv åt höger natten då Carlsson tog över.
Socialdemokraterna har alltid varit ett parti där det funnits en "mittendel" och en mera "vänsterdel". Om Palme var var mera vänster så var Ingvar en representant av delen som hör hemma mera till mitten/höger.
Tvivlar att det var en slump att Carl Tham bytte från folkpartiet till socialdemokraterna dagarna efter mordet. Under Palmes regim fanns det ingen plats för folk som Tham i partiet. Men efter Palmes död fanns det till och med en ministerpost till övers för en gammal folkpartist.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Tham
Senast redigerad av styrlund 2011-02-20 kl. 13:03.
Citera
2011-02-20, 13:18
Medlem
Joe Blows avatar
Personligen har jag aldrig litat på LGWP i detta ärende. Inte efter att han valt att vara mer eller mindre tyst i decennier och endast skrivit usla populärdeckare med mer eller mindre stark anknytning till palmemordet. Att blanda riktiga och påhittade vittnen i sin bedrövliga fiktion kan jag inte tolka på annorlunda sätt än att han av någon anledning vill manipulera läsekretsen.

Angående Jeppssons vittnesmål och iakttagelser är han väl heller inte helt sanningsenlig. Han stod ju i hörnan av Tunnelgatan och Luntmakargatan och inte "kommer och går [på Tunnelgatan?] och kastar sig in mellan två sånahärn byggbaracker". Varför slirar han på detta som han tycker är så centralt?

Att Jeppssons kännedom om CPs utseende innan mordet hamnade säkert i slasken. I annat fall hade Liljeros gjort ett jättenummer av det under rättegångarna. Att det hamnade i slasken borde lett till åtal och fängelse för svinpälsarna Helin och Almblad.

Och sedan kommer den gamla lilla julgrisen fram igen. Det stora vapnet som är för stort att stoppa in i en väska (Har Nieminen någonsin pratat om en handledsväska? Pratade hon inte om en blå fyrkantig väska av A4-format? eller minns jag fel?) men alldeles lagom för att stoppa i fickan.

Sammantaget tycker jag LGWP inte för fram eller förefaller veta något som inte är känd för den intresserade kretsen.
Citera
2011-02-20, 13:46
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Asså efter att ha sett GW och hans flåsande vandring till korsningen tunnelgatan/sveavägen är jag lite förvirrad.
Jag har läst det mesta som skrivits om palmemordet och jag kan inte minnas att "vittne 1" har sagt att han kände igen Crille sedan tidigare.
Nån som har hans polisförhör som man kan få ta del av? Misstänker att just det vittnesmålet hamnade i "slasken".

LJ sa att han visste vem CP var och att han kunde känna igen honom och att den man han såg springa från platsen ej var någon han kände igen.
Citera
2011-02-20, 13:49
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Enda som haltar just där är att socialdemokraterna tog en stort kliv åt höger natten då Carlsson tog över.

Klokt sagt!

Av nån anledning har liksom Carlsson alltid "klarat sig undan" när det gäller kritiken av SAP:s högervridning. Feldt har visst fått en släng av sleven men aldrig Carlsson inte. Vad beror det på? Är det för att han alltid sett så förbannat dum ut? I Så tänkte jag (2003) säger han rakt ut att han beundrar Ronald Reagan, George Bush (Sr) och George Schultz! Låter det som en sosse? Och det var ju IC som lotsade fram såväl Mona Sahlin som Göran Persson till topp-positioner i partiet.

IC, Feldt, Leni Björklund och Rune Molin levererade 1982 det s.k. krisprogrammet Framtid för Sverige vilket inte var annat än än en dolkstöt i ryggen på Palme, och de var emot att löntagarfonderna överhuvudtaget skulle genomdrivas. Avskaffandet skedde 1991, under regeringen Bildt, men IC var helt och fullt överens med Bildt om saken. Istället började man sälja ut (eg. stjäla och skänka till storfinansen, hälarna) statliga bolag till näringslivet, d.v.s. att massakrera det offentliga ägandet. Vad man egentligen gjorde var att stjäla allmänhetens egendom. Jag väntar alltjämt på betalningen för Televerket t.ex. Var och en av oss medborgare skulle naturligtvis ha betalt för försäljningen. Men nej, så blev det inte. Hur ska vi då betrakta saken? Som stöld? Ja!
Senast redigerad av Maxestrella 2011-02-20 kl. 14:20.
Citera
2011-02-20, 13:50
Medlem
Har nu läst http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/

Är ingen Palmeutredningsfreak eller för den delen intresserad av konspirationer, det som dock alltid varit klart för mig är att Christer Pettersson aldrig varit inblandad. Det som Sven Anér skriver om i sin blogg (och för den delen Sixten Dahlin) verkar ju vara väldigt sakligt och genomtänkt, jag förstår att det inte tas upp på allvar då det skulle skapa totalt kaos om det visar sig att polis etc. var inblandat i mordet av vår statsminister.

Jag sitter dock och fnurlar på hur man om man ville skulle kunna väcka den stora massan för att få riktigt genomslag, FB utskick alá Egypten? GW artiklarna i all ära men de är ju ganska intetsägande och jag tror ingen tidining skulle våga ta upp Sven och Sixtens versioner?
Senast redigerad av MuscleHero 2011-02-20 kl. 13:52.
Citera
2011-02-20, 13:53
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
LJ sa att han visste vem CP var och att han kunde känna igen honom och att den man han såg springa från platsen ej var någon han kände igen.

Vittnade denne person vid CP´s rättegångar?
Citera
2011-02-20, 14:17
Medlem
Kn Kroks avatar
Flystar:

"målet var att privatisera svenskt näringsliv"

den som står för denna mening har en väldigt intressant definition av näringsliv!
Citera
2011-02-20, 14:22
Medlem
portnoys avatar
Citat:

LJ, ja.
Citera
2011-02-20, 14:23
Medlem
Soterns avatar
Den där storyn med de finska flickorna har jag aldrig trott på.

”-Nu kommer dom” (en röst, ordväxling på finska)

”-Jag är igenkänd, vad gör jag?” (Avsan)

Varför i helvete svarar inte Avsan på flickornas fråga så han blir av med dem. Antingen vad klockan är eller om han nu inte vet det, "jag har ingen klocka"
I stället står han bara som ett fån och får uppmärksamhet på sig.

Sedan svarar han i walkie talkie på finska (språket som han vet flickorna förstår) att han är igenkänd.

Att han sedan står där med en revolver synlig för flickorna tyder knappast på att han är proffs.

Hela den historien är fejk
Citera
2011-02-20, 14:24
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:

Ja, men saken kom aldrig på tal då. Alltså, det var ingen som frågade LJ om han visste vem CP var, och LJ:s ombud, advokat Liljeros, hade ingen aning om saken. Det fick man reda på först senare. Man tycker ju att LJ borde ha redogjort för detta tidigare, på eget bevåg s.a.s., men nu är det så att arkivarien LJ ÄR en speciell person, som inte agerar som gemene man.
Citera
2011-02-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Varför i helvete svarar inte Avsan på flickornas fråga så han blir av med dem. Antingen vad klockan är eller om han nu inte vet det, "jag har ingen klocka"

Sedan svarar han i walkie talkie på finska (språket som han vet flickorna förstår) att han är igenkänd.

Att han sedan står där med en revolver synlig för flickorna tyder knappast på att han är proffs.

Avsan är väl inte känd som en raketforskare direkt...
Citera
2011-02-20, 14:52
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Tycker också att det hela är ytterst långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in