Jag
personligen ser inte det som att jag lever i någon illusion utan snarare är illusionen, eftersom jag inte är separerad från verkligheten utan snarare är verkligheten, ungefär som att säga att elementen som bygger verkligheten är samma elelement som bygger mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trappedinuniverse
Vad är då bäst att eftersträva?
Nu är inte jag någon buddhist ur den strikta synen, men jag skulle väl kunna påstå att jag ser verkligheten på ungefär samma sätt som en buddha och buddhismen undervisar, så jag skulle nog vilja säga; sträva efter att utplåna lidandet från denna insikt av sig själv och verkligheten, om det skapar något lidande hos individen förstås.
Min avlidne morfar gick alltid omkring och sa att allting var en illusion, att varken han, jag eller någon fanns och så viftade han med handen ungefär som en magiker gör, tyvärr led han väldigt mycket av detta i form av depression.
edit
För mig kom insikten och depressionen (typ samtidigt) efter att jag hade gått och funderat på vem och vad jag är för något i ja, säkert 1-2 år nästan dagligen utan att komma fram till någonting egentligen, slutade med att jag en dag bara accepterade att det var som det var, jag var absolut ingenting och visste ingenting om vad eller vem jag var. Jag kom på massa saker som definierade min kropp, så som partiklar, saker som definierade min identitet som tankar, minnen, fantasier...men detta var bara saker som var delar utav det som utgjorde mig.. jag letade efter något konsistent ting, någon essens, till slut förstod jag tinget, eller essensen, och det var ju det som var en aning deprimerade för mig...det var ingenting, tomheten. Sen började jag meditera för att få stopp på tankar, fantasier, känslor och drifter för att sjunka in i detta ingenting som jag var. Delar av mig, som mitt ego till exempel, ville absolut inte vara detta ingenting, mitt ego kämpade mot detta, vilket var det som orsakade min depression till största delen.