Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Du tappade bort mig där.
Om en maskinsskrivande apa skriver helt slumpmässigt in i oändligheten så ska sannolikheten för att den skriver vilken text som helst vara oändligt stor. Med det menar jag inte att alla som sitter framför sina datorer är apor, utan mer det att alla inlägg som har skrivits och kommer att skrivas finns som en del av systemets möjlighet att skriva dom. Man kan dra ytterligare en parallell, till kortspel. Det finns 52 kort (tror jag), med fyra färger och en massa andra indelningar. Reglerna för spelet tillåter ett visst antal kombinationer, som kan komma att dyka upp. Man kan hitta på nya variationer på spel visserligen, men fortfarande inom ett visst ramverk. Samma sak borde det vara med internetinlägg. Det här inlägget jag skriver nu, kunde bara blivit möjligt med en viss uppsättning tecken, ett visst sorts medium (forumets design och databas), och förmodligen några andra regler som man måste följa. Genom dessa regler har inlägget blivit möjligt, utan reglerna hade det inte det. Så man skulle kunna säga att inom dessa regler finns inlägget "latent".
https://www.flashback.org/showthread.php?t=861005
Fast nu är det iofs skillnad på sannolikhet och möjlighet, och meningen med inlägget går förmodligen förlorat om man skriver ett inlägg som inte verkar ha något med tidigare inlägg att göra.