2009-08-05, 03:02
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Inte alla. Endast dem som du råkar snubbla över.

Du missade poängen.
Citera
2009-08-05, 11:26
Medlem
Confusements avatar
Citat:
Inte alla. Endast dem som du råkar snubbla över.

Mjaa.. fast alla andra inlägg på hela internet ligger väl latent existerande på något sätt i sådanafall?
Citera
2009-08-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusement
Mjaa.. fast alla andra inlägg på hela internet ligger väl latent existerande på något sätt i sådanafall?
När det gäller internet så stämmer det nog att även om ramverket ger en ändlighet så är variationen inom ramverket oändligt. -- http://en.wikipedia.org/wiki/Bricolage#Philosophy
Citera
2009-08-12, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Du missade poängen.
Nej du, det gjorde jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Confusement
Skulle vara kul och se nån som försöker bevisa det.
Citera
2009-08-12, 15:08
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Nej du, det gjorde jag inte.

Jag kan ha fel.

Men ifall allt skapas då man upplever det, så finns det ju inget annat än det man upplever. Således är "alla inlägg på internet" endast dem man har uppfattat och därmed själv skapat.

Eller missförstod jag honom helt?
Citera
2009-08-12, 16:07
Medlem
Citat:
Skulle vara kul och se nån som försöker bevisa det.
Argumentet att en apa som lever för evigt till slut kommer att skriva Shakespeare, är väl till för att bevisa detta.

Annars kan man väl tänka sig att man kan tänka på vad som helst,
som att alla tankar finns där som en potentialitet.
Citera
2009-08-12, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Jag kan ha fel.

Men ifall allt skapas då man upplever det, så finns det ju inget annat än det man upplever. Således är "alla inlägg på internet" endast dem man har uppfattat och därmed själv skapat.

Eller missförstod jag honom helt?
Tänk dig en dröm... Hjärnan behöver inte arbeta fram sådant som du inte upplever i drömmen. Endast det nödvändiga visas upp.

Tänk dig nu ifall det är så det funkar även när du är "vaken".

I en sån värld så existerar ju absolut ingenting, allt är ju fantasi. Det enda som existerar är din sits som åskådare.
Citera
2009-08-12, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Argumentet att en apa som lever för evigt till slut kommer att skriva Shakespeare, är väl till för att bevisa detta.
Du tappade bort mig där.
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Annars kan man väl tänka sig att man kan tänka på vad som helst,
som att alla tankar finns där som en potentialitet.
Det verkar faktiskt vara så. Allt du ser omkring dig har ju sprungit ut från någons tankar och idéer.
Citera
2009-08-12, 18:47
Medlem
Citat:
Du tappade bort mig där.
Om en maskinsskrivande apa skriver helt slumpmässigt in i oändligheten så ska sannolikheten för att den skriver vilken text som helst vara oändligt stor. Med det menar jag inte att alla som sitter framför sina datorer är apor, utan mer det att alla inlägg som har skrivits och kommer att skrivas finns som en del av systemets möjlighet att skriva dom. Man kan dra ytterligare en parallell, till kortspel. Det finns 52 kort (tror jag), med fyra färger och en massa andra indelningar. Reglerna för spelet tillåter ett visst antal kombinationer, som kan komma att dyka upp. Man kan hitta på nya variationer på spel visserligen, men fortfarande inom ett visst ramverk. Samma sak borde det vara med internetinlägg. Det här inlägget jag skriver nu, kunde bara blivit möjligt med en viss uppsättning tecken, ett visst sorts medium (forumets design och databas), och förmodligen några andra regler som man måste följa. Genom dessa regler har inlägget blivit möjligt, utan reglerna hade det inte det. Så man skulle kunna säga att inom dessa regler finns inlägget "latent".

https://www.flashback.org/showthread.php?t=861005

Fast nu är det iofs skillnad på sannolikhet och möjlighet, och meningen med inlägget går förmodligen förlorat om man skriver ett inlägg som inte verkar ha något med tidigare inlägg att göra.
Citera
2009-08-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nebutsduts
Om detta är sant så har jag skrivit alla inlägg på internet som finns i världen.

Hahaha!

Det är vad du tror ja...
Citera
2009-08-18, 16:53
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Hahaha!

Det är vad du tror ja...

Ja?

Vad var roligt?
Citera
2009-09-16, 19:39
Medlem
Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag att solipsism är den korrekta världsbilden. Den fysiska världen är bara ett koncept jag har introducerat för att intuitivt kunna förklara mina upplevelser. Jag menar, vad förklarar den fysiska världen som upplevelsen i sig inte förklarar? Den fysiska världen är för upplevelsen vad Gud är för den fysiska världen. Jag trodde på den fysiska världen för att jag behövde den för att kunna förklara mina upplevelser precis som kristna tror på Gud för att kunna förklara den fysiska världen.

Den fysiska världen är lika välgrundad som Gud. Hur uppstod den fysiska världen? Hur kan den fysiska världen existera av sig själv utan en annan värld som "omlindar" den? Ingen kan svara på dessa frågor.

Motbevisa mig gärna, för jag vill så gärna ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in