2021-06-24, 15:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Har funderat ifall det går att motbevisa den genom någonslags teoretisk psykedelisk upplevelse där du kommer i djup kontakt med vad en annan individ uppplever under stunden, så att du faktiskt känner av hans upplevelsehorisont, men detta skulle likväl kunna vara del av upplevelseprogrammet. Likaså, den galna hypotesen om reinkarnation och att man då minns att man var andra liv (bara en upplevelse av att ha varit ett annat liv). Inget kan nog egentligen motbevisa tesen, och inget kan bevisa tesen.

En måttligt underhållande, men inte så praktiskt användbar teori alltså.
Citera
2021-06-24, 15:05
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Detta är idén att mina upplevelser är det enda som existerar. Hela mitt vakna liv är en dröm. Ni är bara projektioner i min dröm och har därför ingen egentlig existens.

Går det att tillbakavisa denna idé?

Nej. Det är i viss mening helt sant, eftersom allt du upplever är subjektivt.
Citera
2021-06-24, 15:36
Medlem
Citat:
Detta är idén att mina upplevelser är det enda som existerar. Hela mitt vakna liv är en dröm. Ni är bara projektioner i min dröm och har därför ingen egentlig existens.

Nej, den är meningslös.
Citera
2021-06-30, 23:23
Medlem
Citat:

Solipsism är en återvändsgränd. Det går inte att motbevisa .. det är bara en sorglig hållning. Jag har ingen förståelse eller sympati för den.
Citera
2021-07-01, 00:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej. Det är i viss mening helt sant, eftersom allt du upplever är subjektivt.

Subjektiv upplevelse i en objektiv verklighet.
Senast redigerad av ClasZtefanYngwezon 2021-07-01 kl. 00:40.
Citera
2021-07-01, 00:46
Medlem
Citat:

Solipsism är bara en liten följd från att ingenting går att veta. Verifiering är omöjligt. Det man bör fråga sig är vad det innebär att det är på det sättet.

Varför är det så och vad får det för följder? Varför låtsas alla (du framförallt) som om det är på nåt annat sätt? Vad är det för dåligt med att det är som det är? Vad är det som du kallar för dig? Är du en del av drömmen eller utanför? Och så vidare; det brukar oftast finnas någon egen fråga som brinner lite starkare än alla andra.
Citera
2021-07-01, 14:14
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Subjektiv upplevelse i en objektiv verklighet.

Det är däremot ingen som vet.
Citera
2021-07-01, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är däremot ingen som vet.

Allt talar för det. Våra få sinnen begränsar oss dock till att uppleva hela den objektiva verkligheten.
Citera
2021-07-20, 12:13
Medlem
Vart sitter era existenser? De måste vara intrinsikalt till den verklighet jag upplever (oavsett om jag vet det eller ej).
Citera
2022-11-09, 20:33
Medlem
Bästa argumentet för solipsism (existerar endast ett sinne).

Jag tycker att omvärlden bemöter mig på ett sätt som överensstämmer med hur jag känner. Det skvallrar om att världen är endast en produkt av mitt sinne..

Kan ni vederlägga det?
Citera
2022-11-09, 20:43
Medlem
Tindraindras avatar
Jag tror inte på det men det är skrämmande intressant. För du upplever endast världen från ditt eget medvetande och man kan inte vara helt säker på att andra människor har ett medvetande eftersom du inte kan erfara det.
Citera
2022-11-09, 23:43
Moderator
Psilosophers avatar
Snarlik tråd infogad
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem