2022-11-10, 14:55
Medlem
staticages avatar
Jag kan se tankar känslor i kroppen det som gör mej mänsklig,men om jag kan se det vad är jag då kroppen? Och om kroppen bara är ett ”fordon” som tolkar den yttre världen,kan jag då vara hundra på att kroppen visar mej en korrekt bild av vad som finns där ute?
Jag kan se min kropp är den då också bara en tolkning och en bästa förklaring för att få mej att känna mej som en människa.

Man kan filosofera mycket det jag vet är att jag är enbart medvetande,och vi delar det gemensamt med allt levande snudd på att jag vill säga allt observerbart,hur detta uppstått och varför? Kanske för att medvetandet måste kunna se sej själv för att själv kunna existera.
Citera
2022-11-11, 19:05
Medlem
Kaizashmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Jag kan se tankar känslor i kroppen det som gör mej mänsklig,men om jag kan se det vad är jag då kroppen? Och om kroppen bara är ett ”fordon” som tolkar den yttre världen,kan jag då vara hundra på att kroppen visar mej en korrekt bild av vad som finns där ute?
Jag kan se min kropp är den då också bara en tolkning och en bästa förklaring för att få mej att känna mej som en människa.

Man kan filosofera mycket det jag vet är att jag är enbart medvetande,och vi delar det gemensamt med allt levande snudd på att jag vill säga allt observerbart,hur detta uppstått och varför? Kanske för att medvetandet måste kunna se sej själv för att själv kunna existera.

Skulle säga att medvetandet måste kunna se sig själv i form av reflekion för och veta att den existerar. Annars är den bara.
Citera
2022-11-11, 19:09
Medlem
Kaizashmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkuri
Jag tycker att omvärlden bemöter mig på ett sätt som överensstämmer med hur jag känner. Det skvallrar om att världen är endast en produkt av mitt sinne..

Kan ni vederlägga det?

Ja jag upplever världen såhär. Tyvärr orsakar det en hel del skuldkänslor. Men det motiverar en att styra sitt välmående till det positiva.
Citera
2023-02-13, 13:48
Medlem
weromy89s avatar
Är universum - allting - bara en illusion i vårt medvetande?

"The Universe is an Activity in Consciousness":
https://www.youtube.com/watch?v=UWW7uZHCWUY

En föreläsning på > 1 timme och 50 minuter av en vedanta-filosof. Första timmen (intressant i sig) börjar han grundligt med att redogöra för nuvarande vetenskap för att därefter successivt alltmer ifrågasätta och slutligen förkasta den som nonsens.
Han har många tänkvärda poänger som gör att människans förståelse via vetenskapen kan ifrågasättas.
Bla att universum inte finns på riktigt mer än i vårt medvetande pga "quantum entanglement-argumentet". Atomer som säras ljusår från varandra reagerar ögonblickligen trots att det strider mot Einsteins "special theory of relativity" som säger att ingen signal inuti universum kan färdas snabbare än ljuset.

Chopra menar att ingenting finns förutom ett för evigt "kollektivt" medvetande, att allt liv är ett, och att både rummet och tiden är en illusion skapat i medvetandet - ständigt i nuet, som är det enda som finns.
Vidare menar Chopra att varken gudar, våra kroppar, planeterna och universum inte existerar förutom i människans sinnevärld.
Allt som finns är medvetandet och att det är i detta alla teorier, den mesta vetenskap, gudar, tro, berättelser mm grundar sig i. Har han rätt eller fel? Vad tror ni?
Citera
2023-02-13, 13:52
Medlem
Mullrets avatar
Han har rätt i att människan inte begriper universum..

Återkom om 1000 år. Då kanske polletten trillat ner.

Nu är vi bara ett myrsteg från stadiet som neandertalare.
Citera
2023-02-13, 14:01
Medlem
FrankHerberts avatar
Nej tror jag inte men man kan aldrig veta. En teori som faktiskt kan vara sann är ju att allting är simulerat. Dock har ju universum funnits längre än homosapeiens-sapiens och tidigare släkter så det skulle ju vara en motsägelse att det var en illusion eller hur?
Citera
2023-02-13, 14:16
Medlem
Förutom samlingstråden så finns det nog mellan hundra och tusen trådar till om detta ämne
Solipsism - allt är en illusion - samlingstråd
(FB) Solipsism - allt är en illusion - samlingstråd

några exempel till
(FB) Våran verklighet är som ett hologram
(FB) Matrix, på riktigt eller inte?
(FB) Hur träffar man riktiga människor om allt man ser är en illusion?
(FB) Är Jaget en illusion?
(FB) Är medvetandet och jaget en illusion eller en hallucination?
(FB) Varför skulle allt vara en illusion?
(FB) Livet eller illusion?
(FB) Skillnaden på Simulation, illusion och dröm-trådar? och hur många behövs?
Citera
2023-02-13, 15:53
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Förutom samlingstråden så finns det nog mellan hundra och tusen trådar till om detta ämne
Solipsism - allt är en illusion - samlingstråd
(FB) Solipsism - allt är en illusion - samlingstråd

några exempel till
(FB) Våran verklighet är som ett hologram
(FB) Matrix, på riktigt eller inte?
(FB) Hur träffar man riktiga människor om allt man ser är en illusion?
(FB) Är Jaget en illusion?
(FB) Är medvetandet och jaget en illusion eller en hallucination?
(FB) Varför skulle allt vara en illusion?
(FB) Livet eller illusion?
(FB) Skillnaden på Simulation, illusion och dröm-trådar? och hur många behövs?

Då skadar det inte med en till.
Citera
2023-02-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Då skadar det inte med en till.

Du skulle ju kunna föreslå att alla som lever i en illusion fick ett eget forum där man kan posta några trådar varje dag och undra om vi lever i en illusion.
Citera
2023-02-13, 16:35
Medlem
Han har givetvis tvärfel. Vetenskapen är per definition den enda metod med vilken man kan dra några verklighetsbaserade slutsatser. Vilket för det första innebär att den logiskt omöjlig att förkasta. Och för det andra gör alla icke-vetenskapliga teorier värdelösa.

Teorin om ett kollektivt medvetande är inte bara ovetenskaplig på så sätt att den fullständigt saknar bevisning. Den är direkt anti-vetenskaplig på så sätt att den går emot alla bevis och är direkt ologisk. Den är rent faktaresistent och bygger inte på någonting annat än rent önsketänkande.
Citera
2023-02-13, 16:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weromy89
"The Universe is an Activity in Consciousness":
https://www.youtube.com/watch?v=UWW7uZHCWUY

En föreläsning på > 1 timme och 50 minuter av en vedanta-filosof. Första timmen (intressant i sig) börjar han grundligt med att redogöra för nuvarande vetenskap för att därefter successivt alltmer ifrågasätta och slutligen förkasta den som nonsens.
Han har många tänkvärda poänger som gör att människans förståelse via vetenskapen kan ifrågasättas.
Bla att universum inte finns på riktigt mer än i vårt medvetande pga "quantum entanglement-argumentet". Atomer som säras ljusår från varandra reagerar ögonblickligen trots att det strider mot Einsteins "special theory of relativity" som säger att ingen signal inuti universum kan färdas snabbare än ljuset.

Chopra menar att ingenting finns förutom ett för evigt "kollektivt" medvetande, att allt liv är ett, och att både rummet och tiden är en illusion skapat i medvetandet - ständigt i nuet, som är det enda som finns.
Vidare menar Chopra att varken gudar, våra kroppar, planeterna och universum inte existerar förutom i människans sinnevärld.
Allt som finns är medvetandet och att det är i detta alla teorier, den mesta vetenskap, gudar, tro, berättelser mm grundar sig i. Har han rätt eller fel? Vad tror ni?

Han har förstås fel.

Säger han inte emot sig själv. Hur kan han då veta någonting om kvantvärlden och påstå att den existerar. Den kan väl bara vara en illusion då och går inte att använda som argument. Om man använder vetenskapen för att visa att vetenskapen inte existerar, har man nog inte riktigt funderat klart.

Hur förklarar han att vi uppfattar världen likadant. PSI?

Det här är bara en ny religion. Däremot är det så att vi bara kan uppleva världen genom våra sinnen och vårt medvetande. Men hur man annars skulle kunna uppfatta verkligheten på riktigt, är det ingen som kan svara på.
Citera
2023-02-13, 16:58
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Du skulle ju kunna föreslå att alla som lever i en illusion fick ett eget forum där man kan posta några trådar varje dag och undra om vi lever i en illusion.

Är inte på den nivån att jag kan säga vilka som lever i en illusion. Men du verkar ju ha illusioner om att du är allvetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in