2013-04-27, 10:18
Medlem
Faktiskt var det även Algotezza som ifrågasatte vad analog elektronik var.
Tycker hans fråga är värd att begrunda, analog till vad ?
Citera
2013-11-17, 12:06
Bannlyst
Är allt en Illusion ? (Blir lite smått galen)

Hejsan , har läst runt lite och enligt vissa är allt en Illusion . Stämmer detta? Sedan jag fick reda på detta har allt känts meningslöst och känner inte glädje lika ofta . Tänker lixom att då spelar det ingen roll om jag äter nyttigt till exempel , kan äta skit jag kommer ändå inte må dåligt i med organen finns inte i min kropp egentligen då eller ? Spelar ingen roll vad jag stoppar i mig, kommer må bra endå . Sen kan jag va otrevlig mot andra och bli ett svin och bara tänka på mig själv . Och om livet nu är en Illusion , måste inte Illusionen uppstå från nån annanstans då ? För att det ens ska kunna va en Illusion ?

Snälla , vill ha logiska svar på detta . Blir lite galen som sagt .
Citera
2013-11-17, 12:20
Medlem
thesyss avatar
Oj, känns som du verkligen är på fel spår här. Livet är inte en illusion, det är döden som är det. Något kan inte uppstå ur intet. Något kan heller inte bli intet. Ditt medvetande existerar alltså för evigt. Den fysiska världen kan man däremot se som en illusion men det betyde inte att dina handlingar saknar betydelse. Snarare tvärtom.
Citera
2013-11-17, 12:20
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten91
Hejsan , har läst runt lite och enligt vissa är allt en Illusion . Stämmer detta? Sedan jag fick reda på detta har allt känts meningslöst och känner inte glädje lika ofta . Tänker lixom att då spelar det ingen roll om jag äter nyttigt till exempel , kan äta skit jag kommer ändå inte må dåligt i med organen finns inte i min kropp egentligen då eller ? Spelar ingen roll vad jag stoppar i mig, kommer må bra endå . Sen kan jag va otrevlig mot andra och bli ett svin och bara tänka på mig själv . Och om livet nu är en Illusion , måste inte Illusionen uppstå från nån annanstans då ? För att det ens ska kunna va en Illusion ?

Allt finns som du kan ta, se och känna. Det kan du ju bevisa genom att själv hävda att så är fallet.
Även i filmen Matrix så dog ju din virtuella varelse ifall den dog i den andra världen och tvärt om.
Ät alltså inte skit i den här världen för du kanske dödar två existenser då.

Sedan är det nog så enkelt att vi finns av någon orsak som varken du eller jag reder ut. Energi är mer eller mindre oförstörbart och vår energi här på jorden kanske är ett straffläger för våra synder i ett större sammanhang? När vi har blivit bättre människor/ energier här så kanske vi återförs till det stora goda igen?
Alltså så skall du försöka föra dig så snyggt som möjligt här på Jorden och bli en bättre energi/ varelse.
Allt hänger ihop på något sätt och vi är för långt ner i näringskedjan för att få överblick. Det kanske ligger på Gudanivå och där är varken du eller jag just nu.

Lev väl här nere och sköt dig så kanske du och jag möts där i ett gott energiväsen/existen om några miljoner år.

Visst kan det vara som så att allt är en illusion men tänk Matrix och sköt dig och gör rätt så blir du "fri" efter några miljoner år.
Allt är en Golgatavandring och du förväntas göra mest rätt för att utvecklas till något som funkar på en gemensam universiell nivå.
Lev och var glad, grubbla inte så överdjävligt. Gör din omgivning god och glad, umgås med positiva energier och gör gott där det är befogat.
Onda människor/ energier skall du djävlas med så långt det bara är möjligt.

Lev väl!

"Förvånad"
Citera
2013-11-17, 12:21
Medlem
Rothts avatar
En buddhistisk berättelse om just verklighet, illusion och drömmar:

"Det var en gång en väldigt känd och respekterad buddhistisk munk som hade några lärjungar någonstans i Asien. Han var alltid glad, positiv och energisk. En dag så satt han helt förstörd i sitt rum och grät, inte av sorg, utan av förvirring. När hans lärjungar frågade vad som hade hänt så berättade han om att han hade en dröm. Han drömde om att han var en fjäril. Han kände verkligen vinden, hur han flög, lukten och allt annat- precis som om han vore där.

Lärjungarna frågade vad som är för fel med det? Munken svarade då - jag vet inte om jag är en munk som drömmer om att jag är en fjäril, eller om jag är en fjäril som drömmer om att vara en munk.
"

När vi sover och drömmer så fungerar vår hjärna på precis samma sätt när vi vaknar, när det kommer till sinnen. Vi vet inte heller att vi drömmer när vi drömmer, utan vi vet det endast när vi har vaknat upp. Så livet kan egentligen vara en illusion och en dröm som vi egentligen kommer att vakna ur när vi har dött.
Senast redigerad av Rotht 2013-11-17 kl. 12:23.
Citera
2013-11-17, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
En buddhistisk berättelse om just verklighet, illusion och drömmar:

"Det var en gång en väldigt känd och respekterad buddhistisk munk som hade några lärjungar någonstans i Asien. Han var alltid glad, positiv och energisk. En dag så satt han helt förstörd i sitt rum och grät, inte av sorg, utan av förvirring. När hans lärjungar frågade vad som hade hänt så berättade han om att han hade en dröm. Han drömde om att han var en fjäril. Han kände verkligen vinden, hur han flög, lukten och allt annat- precis som om han vore där.

Lärjungarna frågade vad som är för fel med det? Munken svarade då - jag vet inte om jag är en munk som drömmer om att jag är en fjäril, eller om jag är en fjäril som drömmer om att vara en munk.
"

När vi sover och drömmer så fungerar vår hjärna på precis samma sätt när vi vaknar, när det kommer till sinnen. Vi vet inte heller att vi drömmer när vi drömmer, utan vi vet det endast när vi har vaknat upp. Så livet kan egentligen vara en illusion och en dröm som vi egentligen kommer att vakna ur när vi har dött.

Vart är vi egentligen då ? Om nåt är en Illusion måste vi vara nån annan stans ?
Citera
2013-11-17, 12:35
Bannlyst
Citat:

Shamaner menar på att de vi befinner oss i nu, denna världen alltså är en form av illusion.
I deras tro så är våra kroppar mer som robotar eller dockor som styrs av andevärlden, som ett spel eller teater. Och att den riktiga världen för dem är när man är död i nått parallellt universum. Om du syftar på detta?

En annan sak kan vara att många menar på att vi luras och styrs av media och företag som satt oss i ett slags fängelse vi inte kan se, någon form av konspirations teorier med. Det skulle finnas dolda budskap i allting i princip som hjärntvättar människan.

Bara för allt är en illusion betyder de inte att du kan bete dig hur som helst, de kan finnas regler för nått du inte ser. Och du kan inte själv veta reglerna för den egentliga verkligheten den är främmande för dig kom ihåg de! speciellt om du skulle få mani om du upptäcker hur saker ligger till, till någon % bara.
Citat:
Du kan bara veta att du inte vet.
Citera
2013-11-17, 12:37
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Vart är vi egentligen då ? Om nåt är en Illusion måste vi vara nån annan stans ?

Du är där, precis där ditt medvetande anser att du är. Det är bara att acceptera det och inse att det kan du inte påverka.
Om du vill grotta ner dig och bli knäpp i sökandet efter något annat så är det ditt val.
Du har fått ett alternativ presenterat och kan köpa det. Vill du söka något alternativ som ditt medvetande inte har gett dig så är det helt upp till dig att gå "bananas" på det sökandet och bli en grymt olycklig individ.

Nej, du är inte gudomligt utsedd att vara mer än någon annan av oss här, du är en Troglodyt precis som vi andra och gör det bästa av situationen och får ta grubblerierna när du har ett högre medvetande som ger dig tillstånd och möjlighet att göra det.
Just nu är du bara en liten sketen människa här på jorden och kan inte göra ett piss för att förändra det. Låt livet ha sin gång och gör gott när du kan.
Karma reder ut resten åt dig.

"Förvånad"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2013-11-17 kl. 12:50.
Citera
2013-11-18, 10:58
Medlem
Shalashaskas avatar
Läs lite fenomenologi, ta dina mediciner och SÖK i detta forum efter lite mer matnyttiga trådstarter av liknande slag.

Låst!
/Mod
Citera
2013-11-21, 18:25
Medlem
DawnedXs avatar
Enbart jag existerar.

Detta kanske är fel postat.

Hej.
Jag och en kompis var på fest en kväll, och efter en del alkohol började vi diskutera.

Tänk om jag är den enda personen som existerar, jag har fantiserat fram ALLT.
Hur ska jag kunna veta att andra personer verkligen existerar?
Finns det någon så kallad "reality check"?

Det låter ganska otroligt att jag har fantiserat fram allt.
Saker som jag inte ens begriper mig på, som t ex kvantfysik.
Alla personer som levde innan mig, alla religioner, ja ni förstår.

Hur ser ni på detta?
Min egentliga fråga är väl, finns det någon "reality check" man kan göra, så att jag vet att min kompis verkligen existerar, vice versa.

Finns mycket mer jag skulle vilja diskutera kring detta ämne men just nu orkar jag inte.

Mvh.
Citera
2013-11-21, 18:29
Medlem
Jag sitter här och skriver till dig, och du har uppenbarligen inte fantiserat detta inlägg, då jag garanterar dig att jag skrev detta. Svårare än så är det väl inte?
Citera
2013-11-21, 18:30
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DawnedX
Tänk om jag är den enda personen som existerar, jag har fantiserat fram ALLT.
Hur ska jag kunna veta att andra personer verkligen existerar?
Finns det någon så kallad "reality check"?

Nej, Solipsism. Men är det någon skillnad, de andra personerna och yttervärlden "du hittar på" kan du ändå inte påverka 100%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in