2014-03-12, 00:19
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Efter att ha läst lite i tråden, är din poäng att hela universum är en illusion, som du ser?

För visst är det en spännande tanke, och det är ju svårt att "motbevisa", men om du försöker se det mer objektivt är det inte större sannolikhet att universums grundlagar och allt som hör till faktiskt finns - och att du och ditt medvetande bara är en produkt utav universum?

Alla universums grundlagar och allt som hör där till är en konstruktion av ditt eller mitt medvetande.
Hur osannolikt det än är.
Det är det som är tesen.
Citera
2014-03-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
1. Hur vet du att jag inte gjort det? Sätter du begränsningar i din egna dröm? Om att jag inte kan trolla fram kaffe?

2. Sant. För att jag tror inte själv på att det är möjligt. Just nu

3. Mina "drömmar" har ibland känts tusen ggr verkligare än verkligheten själv. (Lucid dreaming)

4. Det är tiotusenkronorsfrågan. Hoppas vi får veta när vi dör - och att du kommer ihåg den här tråden då.

5. Det går inte. Och det är det som är så jobbigt.

Men herregud. Du har inte många högskolepoäng va? Bara för vi inte kan motbevisa något är det inte verkligt. Vi kan inte bevisa att Gud finns - enligt dig finns han alltså. Då vill jag hävda att enhörningar som skiter godis finns. Kan du motbevisa detta faktum? Vi kan inte motbevisa allt i universum. Vi kan dock bevisa en hel del och utifrån det, om vi inte har någon typ av problem (som du verkar ha), ska vi utgå i vetskap. Det är skönt när jag runkar - går att bevisa. Tro på det. Tro inte på absurdhet när det inte finns minsta bevis för att det är fallet.
Citera
2014-03-12, 00:22
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMoonRising
Men herregud. Du har inte många högskolepoäng va? Bara för vi inte kan motbevisa något är det inte verkligt. Vi kan inte bevisa att Gud finns - enligt dig finns han alltså. Då vill jag hävda att enhörningar som skiter godis finns. Kan du motbevisa detta faktum? Vi kan inte motbevisa allt i universum. Vi kan dock bevisa en hel del och utifrån det, om vi inte har någon typ av problem (som du verkar ha), ska vi utgå i vetskap. Det är skönt när jag runkar - går att bevisa. Tro på det. Tro inte på absurdhet när det inte finns minsta bevis för att det är fallet.

Jag kan ej motbevisa att det finns enhörningar som skiter godis finns. Kan du?

Hur kan du bevisa att det är skönt när du runkar?
Citera
2014-03-12, 00:24
Medlem
-Albert-s avatar
om universum är en illusion, vem eller vad är det då som står för illusionen..
Citera
2014-03-12, 00:24
Medlem
Citat:
Kvantfysiken visar mer och mer på att det enda som"finns" är det som du observerar för stunden.
Därav mina undringar om vad "verkligheten" egentligen är.
Kan lika gärna vara en dröm.

Du får hoppas på att du kommer tillräckligt långt fram inom kvantfysikforskningen innan du dör så att du kan bevisa att din teori om det hela stämmer. Det är trots allt du som bestämmer vad som kommer att hända och vad som är sant.
Citera
2014-03-12, 00:27
Medlem
ToiletRelicTrees avatar
Citat:
Men du skrev här ändå, i din egna dröm.
Jag som trodde att det var min dröm.

Citat:
1. Hur vet du att jag inte gjort det? Sätter du begränsningar i din egna dröm? Om att jag inte kan trolla fram kaffe?

2. Sant. För att jag tror inte själv på att det är möjligt. Just nu

3. Mina "drömmar" har ibland känts tusen ggr verkligare än verkligheten själv. (Lucid dreaming)

4. Det är tiotusenkronorsfrågan. Hoppas vi får veta när vi dör - och att du kommer ihåg den här tråden då.

5. Det går inte. Och det är det som är så jobbigt.
Borde inte något som känns mer verkligt än verkligheten kännas overkligt?
Citera
2014-03-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ja jag vet ju som sagt inte. Jag är helt öppen för att vi ligger i kuvöser aka Matrix. Vaknar upp och säger tills oss själva - vilken sjuhelvetes resa. Jag hittade på att det fanns ett universum, ett jordklot, en porrsida och ett Flashback där jag till och med diskuterade hur sjukt allt var.

Du är också öppen för att en Gud skapade oss för 6000 år sedan och sedan gömde sig och gjorde det omöjligt att bevisa honom och därefter befängt att viga sitt liv efter denne. Du är öppen för att ett garnnystan nös ut dig och du nu har en möjlighet att fantisera att du själv skapade detta garnnystan. Du är fan lika inkompetent som alla som av någon anledning inte vågar ta världen för vad den är. VI BEHÖVER INGEN ANLEDNING FÖR ATT LEVA, VI GÖR DET ÄNDÅ. Vi är skapade i ett oändligt universum. I ett oändligt universum är inte oddsen att evolutionen har skett omöjliga eftersom en perfekt rad av slumpmässiga händelser kommer skapa liv ett visst antal gånger. Fegis.
Senast redigerad av BlueMoonRising 2014-03-12 kl. 00:31.
Citera
2014-03-12, 00:29
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Alla universums grundlagar och allt som hör där till är en konstruktion av ditt eller mitt medvetande.
Hur osannolikt det än är.
Det är det som är tesen.
Okej jag förstår.

Är det inte mer troligt att vårt medvetande är en konstruktion av universum? Och att vårt medvetande bara kan se en liten del av universums helhet?
De grundlagar vi känner till, är bara det lilla vi själva med våra biologiska skyddslappar kan se,
vi är endast en produkt utav grundlagar och kemiska sammansättningar,
vår medvetande är ingen sanning i sig, droger är ett exempel på detta - då ens medvetande kan ändras enormt.
Vilket ännu mer tyder på att det vi uppfattar är direkt påverkat ur våra kemiska reaktioner i hjärnan.
Senast redigerad av patriot8 2014-03-12 kl. 00:31.
Citera
2014-03-12, 00:30
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
om universum är en illusion, vem eller vad är det då som står för illusionen..

Också en bra fråga. Och du verkar ha kommit fram till den utan att runka.
Citera
Medlem
Tycker detta är ganska intressant som ointressant

Jag har haft en "dröm" som har var mer verkliga än "livet" själv
dvs jag vet inte vad som är vad och det är läskigt, kan inte heller motbevisa mig själv heller

Jag var körde bil och träffade en underbar människa och spendera dagen tillsammans, somna ihop och när jag vakna var personen borta och jag vet inte namnet eller vem denna är och kan inte bevisa att dagen någonsin hände förutom i mitt egna ego att jag var "där".

Så det enda som kan bevisa detta är att jag träffar personen igen.
Såå tanken är ganska sann och endå inte
att det du ser är det som händer, för det är det enda ditt ego upplever
Citera
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .username.
Du får hoppas på att du kommer tillräckligt långt fram inom kvantfysikforskningen innan du dör så att du kan bevisa att din teori om det hela stämmer. Det är trots allt du som bestämmer vad som kommer att hända och vad som är sant.

Ja och det är nästan det som är det värsta av allt.
Våra ansvar för vår egna verklighet.
Citera
2014-03-12, 00:32
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletRelicTree
Jag som trodde att det var min dröm.

Borde inte något som känns mer verkligt än verkligheten kännas overkligt?

Ja. Därför jag börjar undra ibland..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in