Citat:
Vad får dig att tro det?
Citat:
Annars är skeptiska argument användbara för att bättre kunna förhålla sig till, samt hitta lösningar på, diverse problem inom epistemologi.
Och här säger du att det har praktiskt nytta, vad hände med "om man enbart är ute efter praktiskt nytta är man knappast intresserad av alla filosofiska frågeställningar som finns tillgängliga".
Citat:
Sen är det knappast något argument emot solipsism -- eller annan form av radikal skeptisim -- att det skulle vara opraktiskt.
Du missar poängen, säkerligen medvetet. Som jag ser det är det inte intressant huruvida solipsism stämmer eller ej, om det är sant eller ej, det som är intressant är vilka praktiska funktioner det tänkande kan fylla eller vilken effekt det får för en människas tillvaro. Jag har alltså en mer pragmatisk och hermeneutisk syn på kunskap och kritiskt tänkande.
Om ts och andra mår bra av tanken att allting är en illusion så får de väl tänka så. Jag är bara nyfiken vad de vill med den insikten, är det bara lite kuriosa? Sånt där man kan prata om vid cocktail-partyn för att imponera på folk? Eller är det tänkt att denna insikt ska leda till någonting nytt sätt att betrakta världen på -- och i så fall vad?
Citat:
Filosofi har många grenar som inte är direkt tillämpbara i det vardagliga livet. Däremot kan även skeptiska argument få hyfsat praktiska implikationer:
http://plato.stanford.edu/entries/skepticism/
http://plato.stanford.edu/entries/skepticism/
Jag har ingenting mot skepticism per se och kan se rent historiskt de dialektiska fördelarna (och rollen) som skepticismen kan ha -- men vad solipsism 2014 ska ha för effekt på den filosofiska utvecklingen har jag ingen aning om, det är liksom en rätt tråkig fråga och föga nyskapande.
Om vi ser på 1900-talets filosofihistoria så kan jag främst komma på den franske filosofen Jean Baudrillards tes om simulering och simulacra samt hyperrealiteten som nosat på "solipsism" (på ett mycket märkligt och i viss mån irrationellt sätt) och faktiskt lett till någonting nytt som många funnit användbart.
Senast redigerad av VonSchwarzwald 2014-10-26 kl. 02:31.
Senast redigerad av VonSchwarzwald 2014-10-26 kl. 02:31.