2014-10-25, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud? Ja det gör det faktiskt, på sätt och vis. I och med att det skapar rörelser, tryck, vågor som fortplantar sig ifrån platsen, eller något liknande. Minns inte förklaringen ordagrant men i fysiken så är den gamla filosofi tanken befängd.

Du menar att en empirisk vetenskap ska förklara något som omöjligen kan prövas empiriskt? Hur vet du att rörelse, tryck och vågor existerar bortom fenomenvärlden?

Citat:
Utöver det tänker jag mig snarare att vad ni kallar solipsism mer liknar en form av psykotiskt tillstånd. Lite som Deja vu, när hjärnan plötsligt får fnatt och börjar gå för långsamt. Aja, nu är jag knappast filosofiskt lagd heller så vad vet jag egentligen.

Nej, det är en form av radikal skepticism: filosofiska argument har i sig ingenting med sinnestillstånd att göra.
Citera
2014-10-25, 05:44
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Du menar att en empirisk vetenskap ska förklara något som omöjligen kan prövas empiriskt? Hur vet du att rörelse, tryck och vågor existerar bortom fenomenvärlden?

Nej, det är en form av radikal skepticism: filosofiska argument har i sig ingenting med sinnestillstånd att göra.

Det kan jag omöjligt veta på samma sätt som att det antas att allt vad vi upplever i vår medvetna är hallucinationer som iom evolutionen prickat rätt. Jag kan inte veta att just min upplevelse är korrekt i förhållande till alla andras enbart baserat på faktumet att jag inte är död. Men jag vågar gissa att den inte är helt fel då jag inte tar ett fönster för ytterdörr eller ser en bil på vägen som en färgglad ballong etc. Är teorierna korrekta, borde tillståndet TS beskriver också vara en hallucination men en felaktigare sådan då den inte till fullo överensstämmer med våra andra (gemensamt delade efter evolutionens gång) hallucinationer av verkligheten som skapas i vårt medvetna oavbrutet.
Citera
2014-10-25, 07:12
Medlem
Citat:
Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud? Ja det gör det faktiskt, på sätt och vis. I och med att det skapar rörelser, tryck, vågor som fortplantar sig ifrån platsen, eller något liknande. Minns inte förklaringen ordagrant men i fysiken så är den gamla filosofi tanken befängd.
Finns några "lösningar" på det. Personligen föredrar jag de två sista, eftersom de vilar på att visa att själva frågan är ovidkommande. 3an är förstås mest intressant eftersom den kan appliceras på alla koncept.
  1. Frågan blir väldigt mer uppenbar om man specificerar vad man menar: att trädet viftar på luftmolekylerna som du säger (tror det är den här "lösningen" du är inne på), eller att det ger någon en ljudupplevelse, om någon hör det så att säga.
  2. I frågan så gör man antagandet att ett träd faller i skogen. Då finns svaret i själva frågan, och det är ja, eftersom träd som faller i skogen gör ljud.
  3. Det är bara ett tankeexperiment, så det finns inga gränser. Om ett träd faller i skogen så exploderar det. Ok, varför inte? Det är bara en tanke. Man kan inte sluta sig till nåt genom en tanke.
Citat:
Utöver det tänker jag mig snarare att vad ni kallar solipsism mer liknar en form av psykotiskt tillstånd. Lite som Deja vu, när hjärnan plötsligt får fnatt och börjar gå för långsamt. Aja, nu är jag knappast filosofiskt lagd heller så vad vet jag egentligen.
Spela roll vad det är. Det viktiga är att undersöka det själv och se om det är vettigt. Kan man säga att något mer existerar än jaget/medvetandet?
Citera
2014-10-25, 09:07
Bannlyst
Jag har hört en person säga detta tidigare, han var en riktig psykopat. Säger inte att ni alla är det, men denna person både sa det och behandlade alla inklusive sina barn på det sättet.
Citera
2014-10-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur
Jag har hört en person säga detta tidigare, han var en riktig psykopat. Säger inte att ni alla är det, men denna person både sa det och behandlade alla inklusive sina barn på det sättet.

Hört vad? Allt i tråden eller TS fundering på att vara den enda människan? Om du syftar på TS frågeställning har jag hört flera, alltifrån barn till tonåringar. "Tänk om allt bara är en dröm och ingenting verklighet..." "Tänk om jag är den enda och ingen annan är..." "Tänk om vår verklighet styrs av någon som styrs av någon..." osv. De varken var psykopatiska eller blev det som vuxna, tvärtom de blev riktigt fina personer, mjuka vänliga människor och väldigt engagerade i moraliska frågor och dylikt. Man kan nog inte mena att funderingar gör någon till psykopat.

Och då kan jag tillägga att jag själv blev aningen oroligt stundtals över att några kanske inte riktigt mådde bra o att det kunde sluta illa, jag fick fel.
Citera
2014-10-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikromjuk
Finns några "lösningar" på det. Personligen föredrar jag de två sista, eftersom de vilar på att visa att själva frågan är ovidkommande. 3an är förstås mest intressant eftersom den kan appliceras på alla koncept.
  1. Frågan blir väldigt mer uppenbar om man specificerar vad man menar: att trädet viftar på luftmolekylerna som du säger (tror det är den här "lösningen" du är inne på), eller att det ger någon en ljudupplevelse, om någon hör det så att säga.
  2. I frågan så gör man antagandet att ett träd faller i skogen. Då finns svaret i själva frågan, och det är ja, eftersom träd som faller i skogen gör ljud.
  3. Det är bara ett tankeexperiment, så det finns inga gränser. Om ett träd faller i skogen så exploderar det. Ok, varför inte? Det är bara en tanke. Man kan inte sluta sig till nåt genom en tanke.

Spela roll vad det är. Det viktiga är att undersöka det själv och se om det är vettigt. Kan man säga att något mer existerar än jaget/medvetandet?

Finns en människa under tiden jag inte närvarar vid den? Eller upphör dess existens av min egen existens frånvaro? Lite som trädet i skogen. Där kan jag personligen anse att det är mer intressant att fundera kring tiden en annan människa avviker från min än ifall den existerar eller inte, och om påverkan förekommer trots att jag själv inte är i närheten av dennes påverkan av omgivning

Kanske inte men om medvetandet är det enda existerande behöver det upplevelsevärlden av annan existens, om så än icke existerande för att inte upphöra existera i fullo. Den egna existensen krymper av föreställningen att vara den ende som är. Vilket blir paradoxalt bredvid möjligheten att inneha den enda existensen, att själv då försvinna.
Citera
2014-10-25, 22:00
Medlem
Hittade en fin video, som mer utförligt än min hint tidigare i tråden, resonerar för vad som kan anses vara epistemiskt säkerställt: Jag tänker, alltså finns jag
Citera
2014-10-25, 23:31
Medlem
GodeGorans avatar
Hade de här tankarna första gången när jag var typ 6 år. Då kändes tanken obehaglig, idag bryr jag mig inte så mycket.
Citera
2014-10-26, 00:36
Medlem
Har som ovanstående också haft dessa tankar sedan ung ålder. Brukade ofta tänka att jag var den sista människan kvar i världen och att det var utomjordingar som simulerade min verklighet för att studera mig.

När andra nämnde att de hade samma tankar om sin existens (typ som du, TS), tänkte jag att det var ett sätt för utomjordingarna att försöka få mig att släppa tanken... Uuuuh! Ångest!
Citera
2014-10-26, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalic
Har som ovanstående också haft dessa tankar sedan ung ålder. Brukade ofta tänka att jag var den sista människan kvar i världen och att det var utomjordingar som simulerade min verklighet för att studera mig.

När andra nämnde att de hade samma tankar om sin existens (typ som du, TS), tänkte jag att det var ett sätt för utomjordingarna att försöka få mig att släppa tanken... Uuuuh! Ångest!

Förlåt, men kunde inte låta bli att skratta åt det sista.
Citera
2014-10-26, 01:45
Medlem
VonSchwarzwalds avatar
Låt oss säga att du lever i en illusion och att ingen annan existerar och att ditt självmedvetande också bara är en illusion, vi struntar också i all logisk undersökning av vad detta skulle kunna innebära, så är fortfarande den mer intressanta frågan följande:

Vad vinner du på att ha den insikten och vad ska du göra med den?

Solipsistiskt runkande brukar väldigt sällan vara praktiskt och leda till någonting produktivt, det enda det leder till är mer solipsistiskt runkande. Vad är nyttan med det?
Citera
2014-10-26, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonSchwarzwald
Vad vinner du på att ha den insikten och vad ska du göra med den?

Solipsistiskt runkande brukar väldigt sällan vara praktiskt och leda till någonting produktivt, det enda det leder till är mer solipsistiskt runkande. Vad är nyttan med det?

Filosofi har många grenar som inte är direkt tillämpbara i det vardagliga livet; och den som är pragmatiskt lagd vänder sig väl inte direkt till denna 'kärleken av visdom'. Däremot kan även skeptiska argument få hyfsat goda implikationer, om man sätter värde på sådant som epistemologi:

Citat:
Much of epistemology has arisen either in defense of, or in opposition to, various forms of skepticism. Indeed, one could classify various theories of knowledge by their responses to skepticism. For example, rationalists could be viewed as skeptical about the possibility of empirical knowledge while not being skeptical with regard to a priori knowledge and empiricists could be seen as skeptical about the possibility of a priori knowledge but not so with regard to empirical knowledge. In addition, views about many traditional philosophical problems, e.g., the problem of other minds or the problem of induction, can be seen as restricted forms of skepticism that hold that we cannot have knowledge of any propositions in some particular domain normally thought to be within our ken.

http://plato.stanford.edu/entries/skepticism/
Senast redigerad av Frigjord 2014-10-26 kl. 02:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in