Citat:
Ursprungligen postat av
mikromjuk
Finns några "lösningar" på det. Personligen föredrar jag de två sista, eftersom de vilar på att visa att själva frågan är ovidkommande. 3an är förstås mest intressant eftersom den kan appliceras på alla koncept.
- Frågan blir väldigt mer uppenbar om man specificerar vad man menar: att trädet viftar på luftmolekylerna som du säger (tror det är den här "lösningen" du är inne på), eller att det ger någon en ljudupplevelse, om någon hör det så att säga.
- I frågan så gör man antagandet att ett träd faller i skogen. Då finns svaret i själva frågan, och det är ja, eftersom träd som faller i skogen gör ljud.
- Det är bara ett tankeexperiment, så det finns inga gränser. Om ett träd faller i skogen så exploderar det. Ok, varför inte? Det är bara en tanke. Man kan inte sluta sig till nåt genom en tanke.
Spela roll vad det är. Det viktiga är att undersöka det själv och se om det är vettigt. Kan man säga att något mer existerar än jaget/medvetandet?
Finns en människa under tiden jag inte närvarar vid den? Eller upphör dess existens av min egen existens frånvaro? Lite som trädet i skogen. Där kan jag personligen anse att det är mer intressant att fundera kring tiden en annan människa avviker från min än ifall den existerar eller inte, och om påverkan förekommer trots att jag själv inte är i närheten av dennes påverkan av omgivning
Kanske inte men om medvetandet är det enda existerande behöver det upplevelsevärlden av annan existens, om så än icke existerande för att inte upphöra existera i fullo. Den egna existensen krymper av föreställningen att vara den ende som är. Vilket blir paradoxalt bredvid möjligheten att inneha den enda existensen, att själv då försvinna.