Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-07-09, 05:57
  #1
Banned
enjiacs avatar
Ja.... Ja undrar om d finns någon digital elektronisk spis....
Ja vill kunna digitalt ställa in den på vilken värme den ska alstra.. typ om ja skriver in 30 grader C så blir plattan det..... Den måste vara exakt då det absolut inte får låv att vara högre värme än så......

Finns detta tro?
Citera
2004-07-09, 06:47
  #2
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enjiac
Ja.... Ja undrar om d finns någon digital elektronisk spis....
Ja vill kunna digitalt ställa in den på vilken värme den ska alstra.. typ om ja skriver in 30 grader C så blir plattan det..... Den måste vara exakt då det absolut inte får låv att vara högre värme än så......

Finns detta tro?

Som en kokplatta med termostat?
Citera
2004-07-09, 08:12
  #3
Banned
enjiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson
Som en kokplatta med termostat?


ja.. kan man kanske kalla d.. anledningen e för att ja vill att en vätska ska dunsta bort så ja enbart får kvar d som ligger i vattnet... men d som ligger i vattnet är värme känsligt o får därför inte gå över en viss tempratur..
Citera
2004-07-09, 08:21
  #4
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enjiac
ja.. kan man kanske kalla d.. anledningen e för att ja vill att en vätska ska dunsta bort så ja enbart får kvar d som ligger i vattnet... men d som ligger i vattnet är värme känsligt o får därför inte gå över en viss tempratur..

Jag tror mig ha ha läst om separata enheter där du har en mätsond som mäter temperaturen som sedan styr en kontakt utifrån ett förinställt värde/temperatur. Jämför en timer som inte styrs av klockan utanav en termometer som du lagt i en vätska. Borde fungera att koppla in på en lös kokplatta. Vore detta ett alternativ för dig?

Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste om det Kan ha varit Clas Ohlsson, Elfa eller någon annanstans
Citera
2004-07-09, 08:32
  #5
Banned
enjiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag tror mig ha ha läst om separata enheter där du har en mätsond som mäter temperaturen som sedan styr en kontakt utifrån ett förinställt värde/temperatur. Jämför en timer som inte styrs av klockan utanav en termometer som du lagt i en vätska. Borde fungera att koppla in på en lös kokplatta. Vore detta ett alternativ för dig?

Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste om det Kan ha varit Clas Ohlsson, Elfa eller någon annanstans


*Sitter som ett frågetecken här*
Du snackar med en kille som i stort sätt aldrig har gott i skolan o inte såvit på länge.... ja tar en kopp te o läser igen ...
Citera
2004-07-09, 08:34
  #6
Banned
enjiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag tror mig ha ha läst om separata enheter där du har en mätsond som mäter temperaturen som sedan styr en kontakt utifrån ett förinställt värde/temperatur. Jämför en timer som inte styrs av klockan utanav en termometer som du lagt i en vätska. Borde fungera att koppla in på en lös kokplatta. Vore detta ett alternativ för dig?

Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste om det Kan ha varit Clas Ohlsson, Elfa eller någon annanstans


shit.. ja får nog printa ut ditt medelande o springa över till classe olsson så dom får översätta...
Citera
2004-07-09, 09:27
  #7
Medlem
Hispervispers avatar
Pedagogmössa på!
Du har en sladd som du pluggar in i väggen. I den andra änden av sladden sitter det en liten "klump" med ett vred på och en kontakt (likadan som den som sitter på väggen). Från den klump så går det också ut en liten sladd med någon form av mätsond (jämför stektermometer).

Mätsonden lägger du ned i den vätska du vill kontrollera tempen på. Ställer in önskad temp. på vredet på "klumpen". Ansluter din kokplatta till kontakten på "klumpen". Sedan slår du på din kokplatta och i och med att tempen i din vätska nu är lägre än den inställda så är kontakten "på" i "klumpen".

Så fort tempen i vätskan stiger över inställd temp så bryts strömmen i "klumpen" och när tempen sjunkit under inställd temp så slås den på igen.

Troligtvis så får du en viss fördröjning/seghet i förfarandet på plus/minus några grader. För när "klumpen" bryter strömmen så har du en viss restvärme i plattan som fortsätter att höja tempen någon eller några grader. Liknande är det när strömmen slås på när tempen är på väg nedåt, det sröjer ett litet tag innan plattan blivit varm igen så att den tillför värme till vätskan.

Det bästa vore ju om "klumpen" var så intelligent att den inte bara arbetade med ström på och ström av utan mera reglerade styrkan i mindre steg, på samma sätt som du gör med vredet på spisen.

Hoppas du det blev tydligare nu.
Citera
2004-07-09, 10:16
  #8
Banned
enjiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Pedagogmössa på!
Du har en sladd som du pluggar in i väggen. I den andra änden av sladden sitter det en liten "klump" med ett vred på och en kontakt (likadan som den som sitter på väggen). Från den klump så går det också ut en liten sladd med någon form av mätsond (jämför stektermometer).

Mätsonden lägger du ned i den vätska du vill kontrollera tempen på. Ställer in önskad temp. på vredet på "klumpen". Ansluter din kokplatta till kontakten på "klumpen". Sedan slår du på din kokplatta och i och med att tempen i din vätska nu är lägre än den inställda så är kontakten "på" i "klumpen".

Så fort tempen i vätskan stiger över inställd temp så bryts strömmen i "klumpen" och när tempen sjunkit under inställd temp så slås den på igen.

Troligtvis så får du en viss fördröjning/seghet i förfarandet på plus/minus några grader. För när "klumpen" bryter strömmen så har du en viss restvärme i plattan som fortsätter att höja tempen någon eller några grader. Liknande är det när strömmen slås på när tempen är på väg nedåt, det sröjer ett litet tag innan plattan blivit varm igen så att den tillför värme till vätskan.

Det bästa vore ju om "klumpen" var så intelligent att den inte bara arbetade med ström på och ström av utan mera reglerade styrkan i mindre steg, på samma sätt som du gör med vredet på spisen.

Hoppas du det blev tydligare nu.



nu slog kodeinet på här mitt i din txt... men ja läser sen... d såg lättare ut att lära nu.... tack så mycket...
Citera
2004-07-09, 10:19
  #9
Medlem
andyboys avatar
Hoppas det blir nåt kodein av det till slut. Vet du om kodein är lösligt i aceton? Om kodeinet inte löser sig eller sönderdelas av aceton så är det väl en bättre ide att lösa ASA:n och filtrera bort det. Acetonen kommer att förångas från kodeinet även i rumstemperatur.


Om detta funkar så får du gärna skicka all oönskad ASA till mig, det är för dyrt för att köpa till pikrinsyra men om man får det så
Citera
2004-07-09, 10:39
  #10
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Pedagogmössa på!
Du har en sladd som du pluggar in i väggen. I den andra änden av sladden sitter det en liten "klump" med ett vred på och en kontakt (likadan som den som sitter på väggen). Från den klump så går det också ut en liten sladd med någon form av mätsond (jämför stektermometer).

Mätsonden lägger du ned i den vätska du vill kontrollera tempen på. Ställer in önskad temp. på vredet på "klumpen". Ansluter din kokplatta till kontakten på "klumpen". Sedan slår du på din kokplatta och i och med att tempen i din vätska nu är lägre än den inställda så är kontakten "på" i "klumpen".

Så fort tempen i vätskan stiger över inställd temp så bryts strömmen i "klumpen" och när tempen sjunkit under inställd temp så slås den på igen.

Troligtvis så får du en viss fördröjning/seghet i förfarandet på plus/minus några grader. För när "klumpen" bryter strömmen så har du en viss restvärme i plattan som fortsätter att höja tempen någon eller några grader. Liknande är det när strömmen slås på när tempen är på väg nedåt, det sröjer ett litet tag innan plattan blivit varm igen så att den tillför värme till vätskan.

Det bästa vore ju om "klumpen" var så intelligent att den inte bara arbetade med ström på och ström av utan mera reglerade styrkan i mindre steg, på samma sätt som du gör med vredet på spisen.

Hoppas du det blev tydligare nu.


HAHAHA!!!!
Fan du är bäst alltså, bättre förklaring får man fan leta efter!

Om det nu inte finns en som kan reglera styrkan i mindre steg kan man ju hoppas på att den plattan som finns ute 'räknar' ut lite snabbt när den ska slå av, alltså kanske någon grad tidigare än inställt?
Citera
2004-07-09, 10:51
  #11
Medlem
Det finns magnetomrörare/värmeplattor avsedda för laboratoriebruk som har sådana möjligheter.
De billiga modellerna (runt 3-4k) saknar dock termostat, men de flesta har möjlighet att ansluta en extern. IKA tillverkar utmärkta sådana, ta en titt på deras hemsia: http://www.ika.de

Dock är det som sagt inga direkt billiga prylar.
Citera
2004-07-09, 16:42
  #12
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Mätsonden lägger du ned i den vätska du vill kontrollera tempen på. Ställer in önskad temp. på vredet på "klumpen". Ansluter din kokplatta till kontakten på "klumpen". Sedan slår du på din kokplatta och i och med att tempen i din vätska nu är lägre än den inställda så är kontakten "på" i "klumpen".

Så fort tempen i vätskan stiger över inställd temp så bryts strömmen i "klumpen" och när tempen sjunkit under inställd temp så slås den på igen.

Så lätt är det inte. Med en sådan enkel regulator så kommer temperaturen att gå upp och ner som en jojo. Efter att strömmen är avstängd så finns det värmeenergi kvar i plattan som kommer att fortsätta att värma vätskan över det inställda värdet. När plattan sedan har svalat och vätskan tills lut faller ner under 30 så tar det på samma sätt en stund innan plattan är varm igen. Medeltemperaturen blir förhoppningsvis 30° men om 30° C är det max tillåtna så duger detta givetvis inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback