Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-11-26, 07:28
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ISBN1234567890
aase berg?

Inte Aase Berg. Den som skrivit detta r lite ldre.
Ingen kom kataren nra
hatade kataren nrhet
Drog sig undan gonglansen
ville bara
sjunka genom jorden
ska roten bortom under
Citera
2018-11-26, 07:49
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar! Nsta citat finns att lsa i en bok jag fyndade p second hand i veckan.
Trng mot mitt ben
lev av din svltkost
D lika bart. Grip om revbenen
ta tag, sl upp och hr
det eka i det inre
Klappa, klyv, bryt helt itu
lgg upp det uttna och svultna riket
Tillggas kan att boken innehller svl dikter som fotografier. (Samt att den r lttgooglad.)

Kan det vara den stora fotografen och timmerflottaren? Och drmed den uppburna ledamoten?
Citera
2018-11-26, 07:58
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Kan det vara den stora fotografen och timmerflottaren? Och drmed den uppburna ledamoten?

Japp, detta r en bok av svensk vitterhets svar p Bonnie & Clyde, nmligen Katarina Frostenson & Jean-Claude Arnault. Titeln r Endura.

ver till Kulturmannen!
Citera
2018-11-26, 18:25
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Japp, detta r en bok av svensk vitterhets svar p Bonnie & Clyde, nmligen Katarina Frostenson & Jean-Claude Arnault. Titeln r Endura.

ver till Kulturmannen!

Tackar, en mkt finstmd volym skert, jag har sjlv inte haft samma tur i bokbackarna s jag kan enbart gissa.

--Rttsfrfarandet har allts inte vertygat er, sa han fr sig sjlv och log, ssom en vuxen ler t ett barns ofrstnd fastn han bakom leendet egentligen vidhller sin uppfattning.
--D r det allts dags, sa han slutligen och sg pltsligt p den resande med klara gon, som uttryckte ngon slags uppmaning eller vdjan om deltagande.
--Dags fr vad d? frgade den resande oroligt men fick inget svar.
--Du r fri, sa officeren till den dmde p dennes sprk. Han kunde frst inte tro det.
--Jo, du r fri, sa officeren.
Citera
2018-11-26, 18:40
Medlem
atts avatar
Citat:
Tackar, en mkt finstmd volym skert, jag har sjlv inte haft samma tur i bokbackarna s jag kan enbart gissa.

Den som har vgarna frbi Ersta Diakonis second hand p Sder i Stockholm kan hitta denna och ngra fler av samma frfattare (nr jag var dr fanns t.ex. ett par exemplar av Kllarhndelser), samt ett antal titlar ur Akademiens klassiker-serie, flera av varje och allt i nyskick till billiga priser. Frutom det som str framme lr det finnas ytterligare 30-40 kartonger som kommer att packas upp efter jul. Min teori r att det r den uppburna ledamoten sjlv som rensat ur sitt lager, slkten har en viss anknytning till Ersta. Urskta offtopic.
Citera
2018-11-26, 22:54
Medlem
Citat:

--Rttsfrfarandet har allts inte vertygat er, sa han fr sig sjlv och log, ssom en vuxen ler t ett barns ofrstnd fastn han bakom leendet egentligen vidhller sin uppfattning.
--D r det allts dags, sa han slutligen och sg pltsligt p den resande med klara gon, som uttryckte ngon slags uppmaning eller vdjan om deltagande.
--Dags fr vad d? frgade den resande oroligt men fick inget svar.
--Du r fri, sa officeren till den dmde p dennes sprk. Han kunde frst inte tro det.
--Jo, du r fri, sa officeren.

Kafka? Kanske den dr med den dra tatueringsmaskinen vad den nu heter, straffkolonien?
Citera
2018-11-27, 07:27
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jochen_bele
Kafka? Kanske den dr med den dra tatueringsmaskinen vad den nu heter, straffkolonien?

In der Strafkolonie ist eine Erzhlung von Franz Kafka, die im Oktober 1914 entstand und 1919 verffentlicht wurde.

ver till jochen_bele!
Citera
2018-11-27, 13:07
Medlem
Venators avatar
Citat:

ver till Kulturmannen!

Ah, den vaginaformade grottppningen p omslaget har ju p senare tid ftt en helt ny betydelse.

Se bild: https://s2.adlibris.com/images/5905998/endura.jpg

Citera
2018-11-30, 22:24
Medlem
Citat:
In der Strafkolonie ist eine Erzhlung von Franz Kafka, die im Oktober 1914 entstand und 1919 verffentlicht wurde.

ver till jochen_bele!

D fr ma, tack hej:

DET BRAST I FEBRUARI 1988.

Jag hr det p banden: omedelbarheten, modeti min rst, innan det fruktansvrda hnde. Den sprudlande gldje, det nstan hysteriska skratt som jag knappt knner igen som mitt finns bara att hra p band inspelade fre skilsmssan.

Det brast nr jag sg Mats grta i mrkret vid min sngkant, denna osrbara man, min oddliga idol, pltsligt hukande i mitt rum, d jag sg honom bikta sig, infr sig sjlv, infr mig, hans ansikte nra mitt, gonen som fr frsta och sista gngen sg in i mina, medan snstormen rt utanfr. och Mona gick sitt ndvndiga uppbrott till mtes p vervningen. Mats fingrar som trevade under glasgonen efter trar, medan han an vnde mig som ra, barnet, den ultimata domaren, och varje vidrig berttelse brndes in i mig, utan att han insg vidden av sitt misstag att lta en trettonring lyssna p denna flod av beknnelser, dess intima detaljer. Jag hll tcket fr ansiktet, Vgade inte se p honom, nr det uppdagades fr mig.
Citera
2018-12-03, 01:05
Medlem
ISBN1234567890s avatar
Citat:
D fr ma, tack hej:

DET BRAST I FEBRUARI 1988.

Jag hr det p banden: omedelbarheten, modeti min rst, innan det fruktansvrda hnde. Den sprudlande gldje, det nstan hysteriska skratt som jag knappt knner igen som mitt finns bara att hra p band inspelade fre skilsmssan.

Det brast nr jag sg Mats grta i mrkret vid min sngkant, denna osrbara man, min oddliga idol, pltsligt hukande i mitt rum, d jag sg honom bikta sig, infr sig sjlv, infr mig, hans ansikte nra mitt, gonen som fr frsta och sista gngen sg in i mina, medan snstormen rt utanfr. och Mona gick sitt ndvndiga uppbrott till mtes p vervningen. Mats fingrar som trevade under glasgonen efter trar, medan han an vnde mig som ra, barnet, den ultimata domaren, och varje vidrig berttelse brndes in i mig, utan att han insg vidden av sitt misstag att lta en trettonring lyssna p denna flod av beknnelser, dess intima detaljer. Jag hll tcket fr ansiktet, Vgade inte se p honom, nr det uppdagades fr mig.

det r inte alex schulman.
Citera
2018-12-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ISBN1234567890
det r inte alex schulman.

Det r det absolut inte, men konstaterandet r (kanske medvetet) en ledtrd i sig. :-)
Citera
2018-12-03, 18:16
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Det r det absolut inte, men konstaterandet r (kanske medvetet) en ledtrd i sig. :-)

Sven Stolpe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in