Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmannen
In der Strafkolonie ist eine Erzhlung von Franz Kafka, die im Oktober 1914 entstand und 1919 verffentlicht wurde.
ver till jochen_bele!
D fr ma, tack hej:
DET BRAST I FEBRUARI 1988.
Jag hr det p banden: omedelbarheten, modeti min rst, innan det fruktansvrda hnde. Den sprudlande gldje, det nstan hysteriska skratt som jag knappt knner igen som mitt finns bara att hra p band inspelade fre skilsmssan.
Det brast nr jag sg Mats grta i mrkret vid min sngkant, denna osrbara man, min oddliga idol, pltsligt hukande i mitt rum, d jag sg honom bikta sig, infr sig sjlv, infr mig, hans ansikte nra mitt, gonen som fr frsta och sista gngen sg in i mina, medan snstormen rt utanfr. och Mona gick sitt ndvndiga uppbrott till mtes p vervningen. Mats fingrar som trevade under glasgonen efter trar, medan han an vnde mig som ra, barnet, den ultimata domaren, och varje vidrig berttelse brndes in i mig, utan att han insg vidden av sitt misstag att lta en trettonring lyssna p denna flod av beknnelser, dess intima detaljer. Jag hll tcket fr ansiktet, Vgade inte se p honom, nr det uppdagades fr mig.