Citat:
Ursprungligen postat av
att
Av ngon anledning fr jag fr mig att Jean Cocteau kan ha skrivit det hr. Har dock inte lyckats identifiera ngot verk. Gissar nd!
Du r i rtt krokar, men Cocteau knappa generationen fr gammal. Det r hoppeligen inte fr mycket sagt att den skte missade priset mellan Perse & Sartre, och att den citerade pjsen inte r hans namnkunnigaste men samtida (bgge 19412, tror jag). Ett till fre natta, och hr tydligt vilka det gller:
Citat:
[O]: Vad det r roligt att leva! Jag visste inte att det var s spnnande att andas, att ha blod strmmande i drorna, muskler som rr sig
[E]: r jag tung?
[O]: O nej! Du vger just s mycket som behvs fr att jag ska bli kvar p jorden. nda till fr en stund sedan var jag alldeles fr ltt, jag flt, jag trnade emot mbler och mnniskor. Mina armar var fr lnga, mina fingrar tappade saker och ting. S lustigt, och vad vetenskapsmnnen rknat ut tyngdlagarna lttsinnigt! Jag mrker att jag behvde precis din vikt fr att bli kvar i den hr atmosfren.
[E]: O lskade, du skrmmer mig! Nu blir du vl kvar ordentligt, sg? Nu flyger du vl aldrig bort mer?
[O]: Aldrig mer.
[E]: Vad skulle jag ta mig till alldeles ensam p jorden om du lmnade mig? Svr att du aldrig lmnar mig.
[O]: Jag svr.
[E]: Ja, men det var s lttvindigt svuret! Jag hoppas verkligen att du inte tnker lmna mig! Om du vill att jag ska bli riktigt lycklig s svr att du aldrig ska f lust att lmna mig, inte ens senare, inte ett gonblick, inte ens om vrldens vackraste flicka tittade p dig.
[E]: (reser sig pltsligt) Dr ser du hur falsk du r! Du svr att om vrldens vackraste flicka tittade p dig skulle du inte f lust att lmna mig. Men fr att veta att hon tittade p dig mste du titta p henne, du med. O, vad jag r olycklig! Du har knappt hunnit bli kr i mig frrn du tnker p andra kvinnor. Svr att du inte ens kommer att se henne, den dumbommen.
[O]: Jag ska vara blind.
[E]: Och ven om du inte skulle se henne s r folk s elaka att de genast skulle skynda sig att tala om det fr dig fr att gra mig illa. Svr att du inte kommer att hra dem!
[O]: Jag ska vara dv.
[E]: Nej, frresten, det finns ngot mycket enklare, svr med detsamma, uppriktigt, av egen vilja och inte fr att gra mig glad, att du aldrig kommer att tycka att ngon kvinna r vacker Inte ens de som ser vackra ut. Det betyder ju ingenting att man r vacker.
[E]: (misstnksamt) Inte ens ngon som liknar mig?
[O]: Inte ens d. Just det skulle gra mig misstnksam.
[E]: Svr du fullkomligt frivilligt?
[O]: Fullkomligt frivilligt!
[E]: Du svr vl vid mitt huvud?
[O]: Vid ditt huvud.
[E]: Du vet att nr man svr vid ngons huvud s betyder det att den andra dr om man inte hller sitt lfte.
[O]: Det vet jag.
[E]: tnker efter lite) Men r det inte s jag tror att du r i stnd till vad som helst trots din nglalika uppsyn r det inte s att du tnker fr dig sjlv: Jag kan ju svra vid hennes huvud. Vad riskerar jag? Om hon dr nr jag har lust att lmna henne s r det ju bara desto bttre. En dd kan man lmna utan scener, utan trar ! Jag knner dig allt!
[O]: (ler) Knepigt visserligen, men det hade jag inte tnkt p.
[E]: r det sant? Ser du, det r bttre att du genast sger som det r.
[O]: Det r sant.
[E]: Svr det.
[O]: (lyfter handen) S dr.
[E]: (nrmar sig) N d ska du f hra. Jag ville bara stta dig p prov. Vi har inte svurit ordentligt. Fr att avlgga en riktig ed rcker det inte med att gra en liten gest med handen, en liten tvetydig gest som man kan tolka som man vill. Man mste lyfta handen s hr och s spotta p golvet Skratta inte, nr man gr det s hr r det mycket allvarligt, det vet du. En del sger att inte nog med att den andra dr om man bryter sin ed, utan han lider ocks mycket innan han dr.
[O]: (allvarligt) Det ska jag komma ihg.
[E]: Nr du nu vet vad du utstter mig fr om du ljuger, om n aldrig s lite, s vill jag att du ska lyfta handen, lskade, och spotta p golvet och svra att allt vad du har svurit r sant.
[O]: Jag spottar, jag lyfter handen och jag svr.
[E]: (med en suck av lttnad) Jag tror dig. Frresten r jag s lttlurad, s lite misstnksam. Du ler, tycker du jag r ljlig?
[O]: Jag ser p dig. Jag mrker att jag inte har hunnit titta p dig nnu.