Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-10-11, 22:52
Medlem
atts avatar
Av ngon anledning fr jag fr mig att Jean Cocteau kan ha skrivit det hr. Har dock inte lyckats identifiera ngot verk. Gissar nd!
Citera
2017-10-11, 23:06
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Av ngon anledning fr jag fr mig att Jean Cocteau kan ha skrivit det hr. Har dock inte lyckats identifiera ngot verk. Gissar nd!
Du r i rtt krokar, men Cocteau knappa generationen fr gammal. Det r hoppeligen inte fr mycket sagt att den skte missade priset mellan Perse & Sartre, och att den citerade pjsen inte r hans namnkunnigaste men samtida (bgge 19412, tror jag). Ett till fre natta, och hr tydligt vilka det gller:
Citat:
[O]: Vad det r roligt att leva! Jag visste inte att det var s spnnande att andas, att ha blod strmmande i drorna, muskler som rr sig
[E]: r jag tung?
[O]: O nej! Du vger just s mycket som behvs fr att jag ska bli kvar p jorden. nda till fr en stund sedan var jag alldeles fr ltt, jag flt, jag trnade emot mbler och mnniskor. Mina armar var fr lnga, mina fingrar tappade saker och ting. S lustigt, och vad vetenskapsmnnen rknat ut tyngdlagarna lttsinnigt! Jag mrker att jag behvde precis din vikt fr att bli kvar i den hr atmosfren.
[E]: O lskade, du skrmmer mig! Nu blir du vl kvar ordentligt, sg? Nu flyger du vl aldrig bort mer?
[O]: Aldrig mer.
[E]: Vad skulle jag ta mig till alldeles ensam p jorden om du lmnade mig? Svr att du aldrig lmnar mig.
[O]: Jag svr.
[E]: Ja, men det var s lttvindigt svuret! Jag hoppas verkligen att du inte tnker lmna mig! Om du vill att jag ska bli riktigt lycklig s svr att du aldrig ska f lust att lmna mig, inte ens senare, inte ett gonblick, inte ens om vrldens vackraste flicka tittade p dig.
[E]: (reser sig pltsligt) Dr ser du hur falsk du r! Du svr att om vrldens vackraste flicka tittade p dig skulle du inte f lust att lmna mig. Men fr att veta att hon tittade p dig mste du titta p henne, du med. O, vad jag r olycklig! Du har knappt hunnit bli kr i mig frrn du tnker p andra kvinnor. Svr att du inte ens kommer att se henne, den dumbommen.
[O]: Jag ska vara blind.
[E]: Och ven om du inte skulle se henne s r folk s elaka att de genast skulle skynda sig att tala om det fr dig fr att gra mig illa. Svr att du inte kommer att hra dem!
[O]: Jag ska vara dv.
[E]: Nej, frresten, det finns ngot mycket enklare, svr med detsamma, uppriktigt, av egen vilja och inte fr att gra mig glad, att du aldrig kommer att tycka att ngon kvinna r vacker Inte ens de som ser vackra ut. Det betyder ju ingenting att man r vacker.
[E]: (misstnksamt) Inte ens ngon som liknar mig?
[O]: Inte ens d. Just det skulle gra mig misstnksam.
[E]: Svr du fullkomligt frivilligt?
[O]: Fullkomligt frivilligt!
[E]: Du svr vl vid mitt huvud?
[O]: Vid ditt huvud.
[E]: Du vet att nr man svr vid ngons huvud s betyder det att den andra dr om man inte hller sitt lfte.
[O]: Det vet jag.
[E]: tnker efter lite) Men r det inte s jag tror att du r i stnd till vad som helst trots din nglalika uppsyn r det inte s att du tnker fr dig sjlv: Jag kan ju svra vid hennes huvud. Vad riskerar jag? Om hon dr nr jag har lust att lmna henne s r det ju bara desto bttre. En dd kan man lmna utan scener, utan trar ! Jag knner dig allt!
[O]: (ler) Knepigt visserligen, men det hade jag inte tnkt p.
[E]: r det sant? Ser du, det r bttre att du genast sger som det r.
[O]: Det r sant.
[E]: Svr det.
[O]: (lyfter handen) S dr.
[E]: (nrmar sig) N d ska du f hra. Jag ville bara stta dig p prov. Vi har inte svurit ordentligt. Fr att avlgga en riktig ed rcker det inte med att gra en liten gest med handen, en liten tvetydig gest som man kan tolka som man vill. Man mste lyfta handen s hr och s spotta p golvet Skratta inte, nr man gr det s hr r det mycket allvarligt, det vet du. En del sger att inte nog med att den andra dr om man bryter sin ed, utan han lider ocks mycket innan han dr.
[O]: (allvarligt) Det ska jag komma ihg.
[E]: Nr du nu vet vad du utstter mig fr om du ljuger, om n aldrig s lite, s vill jag att du ska lyfta handen, lskade, och spotta p golvet och svra att allt vad du har svurit r sant.
[O]: Jag spottar, jag lyfter handen och jag svr.
[E]: (med en suck av lttnad) Jag tror dig. Frresten r jag s lttlurad, s lite misstnksam. Du ler, tycker du jag r ljlig?
[O]: Jag ser p dig. Jag mrker att jag inte har hunnit titta p dig nnu.
Citera
2017-10-11, 23:24
Medlem
atts avatar
Nr jag gick ut i kket fr att hmta mig en bit ost kom jag p att det fanns en annan Jean som skrev pjser nmligen Anouilh. Wikipedia sger att han frfattade Eurydike, den skulle det kunna vara.
Citera
2017-10-11, 23:42
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Nr jag gick ut i kket fr att hmta mig en bit ost kom jag p att det fanns en annan Jean som skrev pjser nmligen Anouilh. Wikipedia sger att han frfattade Eurydike, den skulle det kunna vara.
Namn & titel stmmer bra, p W&W:s Kokardutgva 1948 i en versttning (Gustaf Bjurstrm & Tuve-Ambjrn Nystrm (varav en mjligen bara sttt fr Mussetcitatet?)) jag str skeptisk infr utan att ha lst franska originalet, men tycker tonen stmmer bra med egen frvntan. Som vanligt dock rekommmenderad helhet, just ton till trots en god tagning kttragik p den knda Berttelsen om E.

att an!
Citera
2017-10-12, 19:53
Medlem
atts avatar
Tack Zwerchstand. Nytt citat att klura p kommer hr.

Citat:
Det platta taket p American House, det strsta och frnmsta hotellet i Black Thread Center, Connecticut, var kltt med rdmlad plt, och p var ruta lstes i upphjda bokstver "Phoenix, kungarnas plt". Fastn klockan bara var tv minuter ver sex denna julimorgon 1897, var taket gldhett. Det brnde som ett strykjrn, och tjran p det tegelmurade brstvrnet, som riktigt kokat i hettan i gr eftermiddag, kndes nnu klibbig, nr man tog p den.

Lngt nedanfr, p Putnam Street, hela tre vningar ner frn det rda plttaket, sade Tad Smith, poliskonstapeln, till mr Barstow, mbelhandlaren:
- Well, sir, vi fr visst en lika stekhet dag som i gr.
Mr Barstow funderade litet p saken. Sedan sade han:
- Det kan nog hnda ni har rtt i det. Stekhett blir det.
- Jo, var lugn fr att det blir stekhett, mumlade Tad och gick sin vg - fr att mhnda aldrig mer trda fram i historien.
Citera
2017-10-12, 22:39
Medlem
Gissar p Joyce Carol Oates.
Citera
2017-10-12, 23:34
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Gissar p Joyce Carol Oates.

Joyce Carol Oates r det inte, men nationaliteten r rtt. Fortsttning.

Citat:
Men uppe p det rda plttaket, hgt ovan dessa hedervrda borgare, dansade en ung skald, ett barn av de fria rymderna som frjdade sig t sin ungdom och den klara morgonen och sin nyupptckta skaldegva. Han var ensam s nr som p Lancelot, hotellets hund, och han hlsade utan blygsel solguden, som var hans broder. Visslande "There'll be a Hot Time in the Old Town Tonight", gick han med stora steg fram och tillbaka, svngande med armarna som om han anfrde en militrorkester, medan hans skosulor tecknade sm invecklade mnster, hela hans kropp vaggade och huvudet vickade frn den ena sidan till den andra i ungdomlig hnfrelse ver hans eget snille. Lancelot skllde gillande - det var den frsta begynnelsen till det bifall mstaren en dag skulle f inhsta.

Den unge skalden bar det inte srskilt romantiska namnet Ora Weagle, men han hade lst rtt mycket av Swinburne, Longfellow, Tennyson och Kipling. Han var femton r gammal och knde redan med sig att han hrde till en strre vrld n Black Thread Center. Ja, han fraktade Black Thread och i synnerhet allt som p ngot stt hrde samman med American House, som hans far, gamle Tom Weagle, rdde om.
Citera
2017-10-13, 13:23
Medlem
atts avatar
Ledtrd: frfattaren har ftt en renssans p sistone.
Citera
2017-10-13, 15:24
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:

Richard Yates?
Citera
2017-10-13, 16:06
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Richard Yates?

Inte Yates. Vi ska en bit bakt i tiden frn honom.

Lgger upp ett citat till i kvll om det behvs.
Citera
2017-10-13, 21:18
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Inte Yates. Vi ska en bit bakt i tiden frn honom.

Lgger upp ett citat till i kvll om det behvs.

Det lter lite humoristisk, kan det vara Mark Twain?
Citera
2017-10-13, 22:23
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:

Hjrtat jagar allena av Carson McCullers, kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in