Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nej estetflabb var han nog inte. Widding var han inte heller, men i likhet med denne mycket produktiv, gav ut mer n femtio bcker.

En till novell, som har filmatiserats och dr frfattaren var med och skrev manus:
En kvll gick han in till fru Leonardsson och grep hennes hand och skakade den. Hon frgade vart han skulle ta vgen. Han svarade obestmt. Han gick till skolan och upp p versta vningen, ppnade drren till skrubben, tog fram stegen och klttrade upp till luckan, som var svr att urskilja nr man stod i korridoren. Han tnde ett medhaft stearinljus och lt det balansera p kanten, drog upp stegen efter sig och lt luckan falla igen. Nyckeln gled innanfr skjortan igen. Nu sg han - och det gjorde honom hpen, frra gngen hade han inte ftt ngra klara begrepp om hur det sg ut hruppe - att ngra steg frn luckan ppnade sig ett lngt rum, och dr inne lyste panfljt efter panfljt av ljusa orgelpipor. Det hade han inte lagt mrke till d: flickan hade skymt. Han kunde se henne framfr sig, under takfnstret, med ena handen lyft: gardinen som hon hade rivit undan hngde fortfarande ner frn ngra bruna hftstift.

Per-Olof Sundman?
Citera
2022-01-04, 21:23
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Per-Olof Sundman?

Ej heller Sundman. En av de f gnger X nmnts hr i litteraturforumet var i en trd om frfattare som r lite lsta, kanske frklarar varfr han r svrfunnen. Hans bror r faktiskt mer knd.

Ur bokens titelnovell:
Ett sdant hus, uppfrt kring sekelskiftet, mellanting av manbyggnad och sommarstlle, om kvllen, med knutarna frbundna av jugendslingor, gardinerna trots instngdheten rrda av ltta vinddrag vars ursprung kan vara kvisthl eller spjll, pustar av kakelugnsrk som slr ner, sng hela tiden av allt kringvarandes vxt och vajning; - om kvllen efter solnedgngen rtt sent p sommarn betonas det ensliga och vergivna i husets och vart fremls i huset lge; och hon berttade med lg rst: att hon hade sett honom. Flera gnger. Och frsta gngen (hr frde hon hnderna ver ansiktet ett slag) samma kvll som hennes make och son dog. Hon skulle aldrig glmma det.

Nej naturligtvis, tnkte han. Det var s det var: Hon hade inte kommit ver chocken.

Hon berttade vidare om den kvllen: att hon varit orolig. Hon kunde inte sova. Hennes man var p vg nu med sonen: hade han druckit innan han satt sig vid ratten? Han hade svurit p att han inte gjort det. Bda tv hade skrattat t henne. Men mannen hade verkat orolig och sagt att han inte kunde stanna ett gonblick till i huset, att han mste ivg. Och deras son - hon sade bara s, nmnde inte hans namn, som om klangen av namnet skulle blivit fr mycket - satt redan i bilens framste bredvid frarplatsen och vntade: log nu sitt vanliga trygga leende och vinkade. Log och vntade. P sin dd, ja.

"Lilla vn", han mste trots allt nstan smle ver att han behandlade henne som en flicka, "jag frstr inte riktigt ... nr jag kom - hur ska jag uttrycka det hr - du verkade s lugn och harmonisk d, s trygg, det gick inte att missta sig p det, och nu dremot ..."

"Om dagen, ja!", hon log ett gonblick igen. "Mina kra dda, de tar hand om mig d. De vill inte att jag ska vara olycklig. Hr du vad jag sjer: de tillter mig helt enkelt inte. Men nu, om kvllen: det r ngot annat. - Jag kunde inte sova, jag gick runt i huset. Det var vergivet och kyligt. Jag saknade dem som rest och kanske till och med min far. Men nr jag vl brjat tnka p honom, och hans dd fr s kort tid sedan, kunde jag inte leda in tankarna p annat, och det blandade sig snart skrmsel i dem."

Kort drp, fortsatte hon, "sg" hon honom frsta gngen - ja, sedan den gng hon kallt, utan mnga knslor, sett kistlocket sluta sig ver hans dda drag.
Citera
2022-01-06, 17:04
Medlem
Litterr mngsysslare, sf-inslag och knd bror. Sven Christer Swahn?
Citera
2022-01-06, 17:21
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Litterr mngsysslare, sf-inslag och knd bror. Sven Christer Swahn?

Bra! Visst r det Sven Christer Swahn. Satt just och funderade p om jag skulle behva lgga in en ledtrd till, men du besparade mig det besvret.

Citaten kommer ur samlingen Mina kra dda frn 1977. Novellen Orgeladjunkten blev film under namnet Bang! i regi av Jan Troell.

ver till dig.
Citera
2022-01-07, 00:28
Medlem
Tack, sf-inslaget i ett av citaten och knd bror (som allts var Jan-jvind) ledde mig till gissningen. Nytt citat:
Han vntade till dess vattenytan brjade frsvinna i djupet. Uthungrad och naken gick han sedan ner frn bergen, fljde det vikande vattnet och valde vgar som ledde bort mot hglnderna i norr och vster. Arterna frnyade sig, grs tckte terigen jorden. r rann frbi, och han livnrde sig med mda. Han mtte till slut mnniskor som inte hade hrt talas om Floden eller ville minnas den, han kunde inte utrna vilket. Mnniskor och djur fdde nytt liv, verallt upprepade sig historien sdan den hade varit innan Floden kom.
Han sg gammalt folk som mste ha verlevt liksom han sjlv, men de frnekade att de varit med om ngra hemskelser. Mycket var gtfullt fr honom. Han gjorde sllan ngra efterforskningar. Ibland ville han tro att Floden var en ond drm eftersom alla tycktes frneka den. Han gick frn plats till plats, han lt dagarna och mnvarven g, och en solvarm dag tog han sig ver det sund som kallades Hellesponten.
P andra stranden hejdade han sig. Han satt kvar dr i flera dagar eftersom han inte lngre hade brttom med ngonting, och om ntterna begrundade han stjrnbilderna. Om dagen satt han och sg p det stora vattnet som rann frbi med en s mktig lngsamhet att han rkade i hnryckning, liksom han i barndomen hade rkat i hnryckning vid synen av konungar. En tanke drabbade honom dr p stranden, den slog ner i honom som en blixt och lmnade honom aldrig. Det finns en annan syndaflod som ingen verlever. Det r tidens flde i vilket vi drunknar, tidens obarmhrtiga flod som till slut utplnar oss alla, som ven utplnar minnena av oss alla. Dessa floder av vatten var bara pminnelser om denna slutgiltiga flod dr vi r dmda att frsvinna. Han sg sig omkring och fktade med armarna som om han ville flyta upp till tidens yta, men tiden var en alltfr tunn substans fr att hans fingrar skulle kunna gripa tag i den.
Citera
2022-01-07, 12:19
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Tack, sf-inslaget i ett av citaten och knd bror (som allts var Jan-jvind) ledde mig till gissningen. Nytt citat:
Han vntade till dess vattenytan brjade frsvinna i djupet. Uthungrad och naken gick han sedan ner frn bergen, fljde det vikande vattnet och valde vgar som ledde bort mot hglnderna i norr och vster. Arterna frnyade sig, grs tckte terigen jorden. r rann frbi, och han livnrde sig med mda. Han mtte till slut mnniskor som inte hade hrt talas om Floden eller ville minnas den, han kunde inte utrna vilket. Mnniskor och djur fdde nytt liv, verallt upprepade sig historien sdan den hade varit innan Floden kom.
Han sg gammalt folk som mste ha verlevt liksom han sjlv, men de frnekade att de varit med om ngra hemskelser. Mycket var gtfullt fr honom. Han gjorde sllan ngra efterforskningar. Ibland ville han tro att Floden var en ond drm eftersom alla tycktes frneka den. Han gick frn plats till plats, han lt dagarna och mnvarven g, och en solvarm dag tog han sig ver det sund som kallades Hellesponten.
P andra stranden hejdade han sig. Han satt kvar dr i flera dagar eftersom han inte lngre hade brttom med ngonting, och om ntterna begrundade han stjrnbilderna. Om dagen satt han och sg p det stora vattnet som rann frbi med en s mktig lngsamhet att han rkade i hnryckning, liksom han i barndomen hade rkat i hnryckning vid synen av konungar. En tanke drabbade honom dr p stranden, den slog ner i honom som en blixt och lmnade honom aldrig. Det finns en annan syndaflod som ingen verlever. Det r tidens flde i vilket vi drunknar, tidens obarmhrtiga flod som till slut utplnar oss alla, som ven utplnar minnena av oss alla. Dessa floder av vatten var bara pminnelser om denna slutgiltiga flod dr vi r dmda att frsvinna. Han sg sig omkring och fktade med armarna som om han ville flyta upp till tidens yta, men tiden var en alltfr tunn substans fr att hans fingrar skulle kunna gripa tag i den.

Peter Nilsson r frfattaren till denna bok som heter Arken
Citera
2022-01-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Peter Nilsson r frfattaren till denna bok som heter Arken
Alldeles riktigt. Din tur!
Citera
2022-01-07, 13:32
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Alldeles riktigt. Din tur!

Ska bara ta mig hem till bokhyllan s kommer citat senare!
Citera
2022-01-07, 22:44
Medlem
nova68s avatar
Kanske inte r s svrt men klurigt, vad heter frfattaren?

Genom nlsgat

Nr vi efter sex timmars knog hade hunnit med hlften av flytten och jag brjade ana att jag fr all framtid skulle knirka omkring i den hr stadsdelen i en takt, vars vre grns skulle bestmmas av en pensionsfrdig hstfora, d sllade sig en god vn till sllskapet och erbjd sina tjnster.
Jag tnkte att detta kan inte bli vrre n vad det redan r och accepterade matt.
Vi var nu tre fordon som for i skytteltrafik.
Gubbarna till hst, vnnen med personbil och jag p moped.
Efter ngra vndor mttes vi halvvgs alla tre.
Jag hade just konstaterat att jag glmt min nyckel p det nya stllet och fick till svar att de andra glmt sin knippa p det gamla.
Citera
2022-01-07, 23:25
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Kanske inte r s svrt men klurigt, vad heter frfattaren?

Genom nlsgat

Nr vi efter sex timmars knog hade hunnit med hlften av flytten och jag brjade ana att jag fr all framtid skulle knirka omkring i den hr stadsdelen i en takt, vars vre grns skulle bestmmas av en pensionsfrdig hstfora, d sllade sig en god vn till sllskapet och erbjd sina tjnster.
Jag tnkte att detta kan inte bli vrre n vad det redan r och accepterade matt.
Vi var nu tre fordon som for i skytteltrafik.
Gubbarna till hst, vnnen med personbil och jag p moped.
Efter ngra vndor mttes vi halvvgs alla tre.
Jag hade just konstaterat att jag glmt min nyckel p det nya stllet och fick till svar att de andra glmt sin knippa p det gamla.
Kar de Mumma?
Citera
2022-01-08, 00:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Kar de Mumma?

Npp! Men en bra gissning var det.
Den hr boken r egentligen en receptsamling, men den lmpar sig inte i kket.
Kar de mumma ingick till viss del i samma bekantskapskrets.

Men rtt namn p frfattaren, det r kluringen (har ven andra kluringar p lager)
Citera
2022-01-08, 17:11
Medlem
nova68s avatar
N lite mer ledtrdar r nog bst.
Var leg.psykiater i Uppsala och arbetade som dr.Eriksson vid Ullerkers sjukhus.
S vad heter frfattaren till receptsamlingen som man inte ska ha i kket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in