2022-10-02, 14:57
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosforos
Madame Blavatsky?

Nej, hon var inte gammal nr den hr boken kom ut. Men hon lste den frmodligen.

Dremot r frfattaren inte i frsta hand knd fr bjelser t det hr hllet.
Citera
2022-10-02, 17:37
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nej, hon var inte gammal nr den hr boken kom ut. Men hon lste den frmodligen.

Dremot r frfattaren inte i frsta hand knd fr bjelser t det hr hllet.
Almqvist?
Citera
2022-10-02, 19:53
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Almqvist?

Nej, inte lste vl Madame Blavatsky Almqvist? Det har jag svrt att tro. Den frfattare vi sker nmner hon dremot emellant.

Men visst finns det paralleller mellan Almqvist och X. Och ven Almqvist lste X:s bcker med behllning.
Citera
2022-10-02, 19:58
Medlem
Citat:
Nej, inte lste vl Madame Blavatsky Almqvist? Det har jag svrt att tro. Den frfattare vi sker nmner hon dremot emellant.

Men visst finns det paralleller mellan Almqvist och X. Och ven Almqvist lste X:s bcker med behllning.

Sren Kierkegaard?
Citera
2022-10-02, 23:25
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosforos
Sren Kierkegaard?

Inte det heller. Och Almqvist r vl nrmare, fast inte pfallande nra. Vi tar ett stycke till:

"Kre herr Becker, ni har lagt huvudet mot Tvivlets rngott och dr funnit den bekvmaste av alla lsningar p problemet, ni gr precis som majoriteten av mnniskoslktet gr som sger: lt oss inte lngre tnka p problemet allrahelst som Gud inte beviljat oss den nden att sknka oss en algebraisk bevisfring som kunde lsa det nd har han lovat oss en sker transport frn jorden till stjrnorna.
Hr p pastorn! r inte detta era intima tankar? Har jag gtt vid sidan av dem? Eller har jag inte trffat mitt i prick?
ena sidan dogmen om de tv principerna, denna antagonism dr Gud roar sig med att slss med sig sjlv och frlora och frintas, andra sidan den absurda panteismen dr allt r Gud och Gud inte lngre finns till. Frn dessa tv kllor utgr de hr p jorden dominerande religionerna och de r lika skadliga."
Citera
2022-10-03, 01:00
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Man tackar. D tar vi ngot annat:

"Om ni frnekar Guds existens i syfte att stadfsta era tvivel, s kommer ni att f mta tveeggade fakta som i lika hg grad tar kl p era resonemang som era resonemang tar kl p Gud. Vi erknner att Ande och Materia r tv skapelser som inte msesidigt kan frst varandra, att den andliga vrlden bestr av orkneliga frbindelser och korrespondenser utanfr den materiella vrlden. Om ingenting av andlig makt hr p jorden kan belggas fysiskt som del av jordiska skapelser, nnu mindre mjligt r det fr materien att f knnedom om de andliga frbindelserna.
P detta stt kan vi i ett slag avsluta diskussionen vi frnekar att ni har frmga att frst Gud liksom ni frnekar att stenarna i fjorden kan rkna och se varandra. Ni kan inte veta om stenarna frnekar mnniskans existens nd tar mnniskan dem och bygger hus."

Pratet om "korrespondenser" fr tankarna till Swedenborgs ider. Och kommer man att tnka p Swedenborg letar sig tankarna snart vidare till Strindberg. Strindberg tog starka intryck av Swedenborg och terkommer igen och igen till honom, bland annat i den fantastiska boken Legender. Det r frsts inte Strindberg det hr, men kan det inte vara taget frn den bok dr Strindberg, enligt vad han sjlv uppger i Inferno, frst sttte p Swedenborgs teorier, Sraphita av Balzac? Det finns tydligen en svensk versttning av Ekerwald. Tidsmssigt stmmer det ocks med att Blavatsky inte var gammal nr boken kom ut.
Citera
2022-10-03, 01:10
Medlem
Citat:
Inte det heller. Och Almqvist r vl nrmare, fast inte pfallande nra. Vi tar ett stycke till:

"Kre herr Becker, ni har lagt huvudet mot Tvivlets rngott och dr funnit den bekvmaste av alla lsningar p problemet, ni gr precis som majoriteten av mnniskoslktet gr som sger: lt oss inte lngre tnka p problemet allrahelst som Gud inte beviljat oss den nden att sknka oss en algebraisk bevisfring som kunde lsa det nd har han lovat oss en sker transport frn jorden till stjrnorna.
Hr p pastorn! r inte detta era intima tankar? Har jag gtt vid sidan av dem? Eller har jag inte trffat mitt i prick?
ena sidan dogmen om de tv principerna, denna antagonism dr Gud roar sig med att slss med sig sjlv och frlora och frintas, andra sidan den absurda panteismen dr allt r Gud och Gud inte lngre finns till. Frn dessa tv kllor utgr de hr p jorden dominerande religionerna och de r lika skadliga."

Goethe?
Citera
2022-10-03, 01:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Pratet om "korrespondenser" fr tankarna till Swedenborgs ider. Och kommer man att tnka p Swedenborg letar sig tankarna snart vidare till Strindberg. Strindberg tog starka intryck av Swedenborg och terkommer igen och igen till honom, bland annat i den fantastiska boken Legender. Det r frsts inte Strindberg det hr, men kan det inte vara taget frn den bok dr Strindberg, enligt vad han sjlv uppger i Inferno, frst sttte p Swedenborgs teorier, Sraphita av Balzac? Det finns tydligen en svensk versttning av Ekerwald. Tidsmssigt stmmer det ocks med att Blavatsky inte var gammal nr boken kom ut.

Det r precis vad det kan vara. Balzac och Sraphita r alldeles korrekt, en bok som allts inte versattes till svenska frrn 2014, via Ekerwalds frsorg. "Ingen jag knner har bttre frklarat Swedenborg, ingen frsvarat honom s och ingen gjort hans lror s tilldragande", sger gamle gust om Balzac. Stafettpinnen gr drmed vidare till stabskaptenen.
Citera
2022-10-03, 20:51
Medlem
Stabskaptens avatar
Dagen rinner upp. Frhandlingarna har brjat.
Eftersom jag inte hr och min syn har blivit starkt frsvagad det sista ret r jag en smula vimmelkantig, jag kommer in i en mrk rttslokal, jag mste visas till rtta, jag urskiljer bara ett och annat. S talar klagaren, s svarar den som har frordnats till min frsvarsadvokat. S blir det paus.
Jag har varken hrt eller sett vad som har frsiggtt, men jag r lugn och urskiljer mer och mer omkring mig. Efter pausen fr jag ordet fr att framlgga min sak. Det r lite besvrligt fr mig i denna dliga belysning, jag fr en lampa, men den ser jag inte med, jag hller en del anteckningar i handen, men frsker inte lngre se vad dr str. Det kan vara detsamma. Det jag sade fljer hr efter det stenografiska referatet.
Senast redigerad av Stabskapten 2022-10-03 kl. 20:54.
Citera
2022-10-04, 07:55
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Dagen rinner upp. Frhandlingarna har brjat.
Eftersom jag inte hr och min syn har blivit starkt frsvagad det sista ret r jag en smula vimmelkantig, jag kommer in i en mrk rttslokal, jag mste visas till rtta, jag urskiljer bara ett och annat. S talar klagaren, s svarar den som har frordnats till min frsvarsadvokat. S blir det paus.
Jag har varken hrt eller sett vad som har frsiggtt, men jag r lugn och urskiljer mer och mer omkring mig. Efter pausen fr jag ordet fr att framlgga min sak. Det r lite besvrligt fr mig i denna dliga belysning, jag fr en lampa, men den ser jag inte med, jag hller en del anteckningar i handen, men frsker inte lngre se vad dr str. Det kan vara detsamma. Det jag sade fljer hr efter det stenografiska referatet.
Hamsun?
Citera
2022-10-04, 08:31
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Hamsun?

Rtt! Det r frsts mest en formalitet, men ange grna ocks verket.
Citera
2022-10-04, 08:42
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Rtt! Det r frsts mest en formalitet, men ange grna ocks verket.
Paa gjengrodde stier.
Br vara hans sista verk. P mig imponerade den nnu mer n de vlknda Markens grda och Svlt.

Han br vl ha varit kring de sweet 90 nr han skrev detta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in