Citat:
Svensk frfattare och 1900-tal r det. Ett namn r ersatt med [X]:Hermann Hesse skriver i Kortfattat levnadslopp att han mlade ett litet landskap p sin cellvgg och frsvann i det. Att trda in i konsten det r ett genomgende tema i hans verk. Nstan alla hans hjltar frsvinner som [X].
Fr Stppvargen r det musiken som ppnar en drr mot vrldens hjrta och de oddligas svala, ljusa, hrt leende visdom. Med hjlp av vin, narkotika och magisk teater kan han ibland stiga in genom den drren. Romanen slutar med att han helt frsvinner in i denna sfr. Mozart vntade p mig, lyder sista orden i hans efterlmnade papper.
Srskilt tydligt beskrivs intrngandet i konsten i sterlandsfrden. Berttelsens centralgestalt r Leo, sterlandsfararnas tjnare, representant fr den andliga vervrld som berttaren, H. H., frgves sker trnga in i. P bokens sista sida finner H. H. en liten skulptur, en sllsam dubbelgestalt sammansatt av Leo och honom sjlv, rygg mot rygg.
Och i figurernas inre sg jag ngot rra sig, lngsamt, ondligt lngsamt, som nr en sovande orm rr sig. Det var ngot som frsiggick dr, ett slags mycket lngsamt, stillsamt men oavbrutet rinnande eller smltande, ngot som smlte eller flt frn min bild ver till Leos, och jag frstod att min bild hll p att mer och mer hngiva sig t Leo, hll p att strmma bort fr att ge honom nring och kraft. Med tiden, tycktes det, skulle all substans rinna ver frn den ena bilden till den andra och bara en enda bli kvar: Leo.
I alla dessa fall omges steget in i konsten med starka element av mystifikation. Man flyr inte ur Kumla-fngelset p ett mlat tg. Den som tar narkotika till hjlp fr att leva som Mozart spelade har skerligen nrmare till Lngbro sjukhus n till de oddligas sfr. Vad Hesse ger r hela tiden symboliska beskrivningar av ett inre skeende. Men samtidigt sker han med alla medel suggerera fram knslan av att de r praktiskt genomfrbara.
Senast redigerad av Pynch Igår kl. 23:44.
Senast redigerad av Pynch Igår kl. 23:44.