Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-03, 18:01
  #1
Medlem
Dalailamas avatar
Att Sverige är, och kommer att förbli, ett mångkulturellt samhälle är ganska självklart, oavsett vad man tycker om detta. På senaste tiden så har det ju varit mycket debatt om huruvida barnskötare, lärare och andra barn inom skolväsendet skall få bära just burka och niqab.

Jag, som visserligen inte är förälder, utgår ifrån att det kan vara ganska läskigt för mindre barn att träffa på människor i den här typen av klädsel - i alla fall de första gångerna.

Läste på nätet tidigare att Barbie eventuellt kommer att börja massproduceras iklädd burka (det kanske de redan har gjort?)

Min fråga är då till Er föräldrar, skulle Ni kunna köpa en sådan docka till Era barn för att därigenom främja deras tolerans samt "normalisera" den här typen av klädsel? Kanske blir barnen då mindre skrämda och förvirrade när de konfronteras med burka och niqab på förskolan, grundskolan eller i andra miljöer.
Citera
2010-12-03, 18:03
  #2
Medlem
Eyjas avatar
Jag skulle absolut inte göra det.....
Citera
2010-12-03, 18:05
  #3
Medlem
Viggen82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Att Sverige är, och kommer att förbli, ett mångkulturellt samhälle är ganska självklart, oavsett vad man tycker om detta. På senaste tiden så har det ju varit mycket debatt om huruvida barnskötare, lärare och andra barn inom skolväsendet skall få bära just burka och niqab.

Jag, som visserligen inte är förälder, utgår ifrån att det kan vara ganska läskigt för mindre barn att träffa på människor i den här typen av klädsel - i alla fall de första gångerna.

Läste på nätet tidigare att Barbie eventuellt kommer att börja massproduceras iklädd burka (det kanske de redan har gjort?)

Min fråga är då till Er föräldrar, skulle Ni kunna köpa en sådan docka till Era barn för att därigenom främja deras tolerans samt "normalisera" den här typen av klädsel? Kanske blir barnen då mindre skrämda och förvirrade när de konfronteras med burka och niqab på förskolan, grundskolan eller i andra miljöer.

Hur kom du att tänka på detta, det skulle vara intressant att veta

Men visst, det lär gå att köpa slöjor å skit redan, barbie finns väl nästa i hela världen eller?

Edit: Självklart skulle jag inte köpa, eller kanske för att visa på hur djävliga murklorna egentligen är... Kanske kunde fästa en kina puff på dockan och på så vis visa hur dom självmordsbombar...
__________________
Senast redigerad av Viggen82 2010-12-03 kl. 18:07.
Citera
2010-12-03, 18:07
  #4
Medlem
Aldrig i livet!!!
Fattar inte hur de kan komma på något så dumt.
Citera
2010-12-03, 18:10
  #5
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viggen82
Hur kom du att tänka på detta, det skulle vara intressant att veta

Men visst, det lär gå att köpa slöjor å skit redan, barbie finns väl nästa i hela världen eller?

Jag gav precis bort en barbiedocka till min guddotter och samma kväll så berättade min kompis (hennes pappa) att barnen på hennes förskola hade fått en muslimsk lärare. De hade tydligen fått ställa frågor till henne om Islam och muslimer i allmänhet.

Av någon anledning så kom jag då att tänka på just den här barbiedockan som jag läst om och jag tänkte då att det kunde vara intressant att höra hur Ni föräldrar ser på saken.

Min gode vän ville själv inte köpa en sådan, främst då han anser att det absolut inte skall få förekomma burka eller niqab inom offentliga miljöer.

Jag instämmer med honom men samtidigt så tänkte jag här mer på barnets bästa. Kanske vore det bättre att acceptera att fenomenet är här för att stanna och då försöka förbereda sitt barn så gott det går?
Citera
2010-12-03, 18:13
  #6
Medlem
Danny Gomezs avatar
Nej, men så är jag ju fullblodsrasist också.
Citera
2010-12-03, 18:17
  #7
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonteman75
Aldrig i livet!!!
Fattar inte hur de kan komma på något så dumt.

Nästan 3-års väntan är över, jonteman75 kunde inte hålla sig från att lägga första inlägget när bägaren rann över när man tydligen skall göra en förbannad Burkha-Barbie.

OnT: Dockan är väl gjort för människor som själva bär burkha eller praktiserar liknande kulturella företeelser. Således är det inte den vanligaste flashback-användaren som är målgruppen för dockan. Också då blir det inte mycket till diskussion.
Citera
2010-12-03, 18:22
  #8
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadko
Nästan 3-års väntan är över, jonteman75 kunde inte hålla sig från att lägga första inlägget när bägaren rann över när man tydligen skall göra en förbannad Burkha-Barbie.

OnT: Dockan är väl gjort för människor som själva bär burkha eller praktiserar liknande kulturella företeelser. Således är det inte den vanligaste flashback-användaren som är målgruppen för dockan. Också då blir det inte mycket till diskussion.

Det är väl inte helt omöjligt att den här typen av dockor även kommer att saluföras i Sverige och marknadsföras gentemot föräldrar och barn oavsett härkomst? Halalgodis finns t.ex. redan i svenska butiker och affärer lägger stora summor pengar på att annonsera inför ramadan.
Citera
2010-12-03, 18:25
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Det är väl inte helt omöjligt att den här typen av dockor även kommer att saluföras i Sverige och marknadsföras gentemot föräldrar och barn oavsett härkomst? Halalgodis finns t.ex. redan i svenska butiker och affärer lägger stora summor pengar på att annonsera inför ramadan.

Vet inte riktigt vad du försöker säga. Jo de finns halalkött för att folk köper det, vad är det som är så konstigt? Det finns ju en efterfrågan. Vill du förbjuda det eller?
Tror inte de dockorna kommer till Sverige och kommer isf inte marknadsföras mot alla barn och föräldrar.
Citera
2010-12-03, 18:27
  #10
Medlem
morkfromorks avatar
De flesta med burka (=hetäckande) verkar vara fotoshoppade, men med slöja finns redan flera.

http://www.islamicvoice.com/May2007/...lim%20Doll.jpg
Citera
2010-12-03, 18:29
  #11
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadko
Vet inte riktigt vad du försöker säga. Jo de finns halalkött för att folk köper det, vad är det som är så konstigt? Det finns ju en efterfrågan. Vill du förbjuda det eller?
Tror inte de dockorna kommer till Sverige och kommer isf inte marknadsföras mot alla barn och föräldrar.

Du verkar inte ha alla hästar i hagen. Jag har inte talat om något förbud (även om jag anser att halal är en barbarisk slaktmetod) utan pekar endast på att produkter som vi tidigare inte har haft i Sverige nu har börjat att saluföras i svenska butiker.

Således så är det väl inte helt omöjligt att även dockor kommer att saluföras med klädsel som inte överensstämmer med traditionellt svensk sådan.
Citera
2010-12-03, 18:30
  #12
Medlem
grajsans avatar
Äsch. Ungarna klär ju på dockorna allt möjligt konstigt ändå. En barbie i burka kan ju lika gärna vara en barbie i halloween-outfit eller typ en barbapappa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in