Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-07-30, 11:24
  #1
Medlem
z1nss avatar
Jag hade gjort en hemsida i dreamweaver sen nu så bytte jag till firefox istället för explorer och nu ser sidan annorlunda ut, tex så ser man alla borders fast jag hade tagit bort dom?
några tips på hur jag fixar det?
Citera
2004-07-30, 11:59
  #2
Medlem
Liquid_Xs avatar
det är inte firefox som förstör sidan, den visar den korrekt, ie är ökänt för att itne följa standarden, bara att återgå till ritbordet mao
Citera
2004-07-30, 13:19
  #3
Medlem
Du har byggt sidan efter Internet Explorers standard. IE har egen standard som förstör för oss som bygger sidor, så vi måste använda gammal teknik när vi bygger, bara för att våra sidor ska fungera i IE

Det brukar vara lättfixat dock, och det går utan större problem få sidan att fungera i båda läsare.

Om inte annat kan du göra två versioner.

Lägg upp koden här bara
Citera
2004-07-30, 13:37
  #4
Banned
Sten Previns avatar
Eftersom IE används av 95% av alla som surfar så är det väl den som sätter standarden...
Citera
2004-07-30, 13:50
  #5
Medlem
Ove Propps avatar
Standarden sätts av W3 Consortium, inte av några monopolistiska sketföretag.

På länken finns möjlighet att validera sin kod.
Citera
2004-07-30, 13:54
  #6
Medlem
Morticians avatar
Nej det är inte Microsoft som sätter standarden även om dom tror det.
Här sätts standarden http://www.w3.org/. Och som kodare ska man tamej sjutton se till att sidan kan visas med något annat än IE. Skulle någon köpa en bil som bara kan tankas med bensin från Shell?
Citera
2004-07-30, 13:57
  #7
Banned
Sten Previns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Propp
Standarden sätts av W3 Consortium, inte av några monopolistiska sketföretag.

På länken finns möjlighet att validera sin kod.

Dom på W3 önskar att dom satte standarden men eftersom 95% av av alla som surfar och kodar använder IE så är det i praktiken MS som sätter standarden... Varför skulle MS bry sig om vad W3 säger Det är ju mycket enklare att justera W3 "standarden" så att den uppfyller vad IE klarar av än att ändra IE som ändå alla använder...

Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Skulle någon köpa en bil som bara kan tankas med bensin från Shell?.

Om 95% av alla bilar bara gick på bensin från Shell så skulle det bara finnas Shell bensin stationer
Citera
2004-07-30, 13:59
  #8
Moderator
Ruskigbusss avatar
Standard är bra - alla har sin egen.

Jodå - ni som säger att W3C sätter standarden har ju rätt.

Men, lik förbannat så har IE över 80% av marknaden.

Så - en stackars stressad webbutvecklare har följande att välja på:

1 - Skriva enligt standard, validera och känna sig stolt, varefter kunderna ringer in och klagar på att sidan inte fungerar i IE

2 - Skriva så det fungerar för IE och få beröm av de flesta kunderna, varefter någon enstaka ringer in och skäller för att han inte följt standard

3 - Skriva så att det fungerar för både och - och se sin eventuella vinst försvinna på gratisarbete.

Hur man än gör så blir det fel, så många utvecklare gör som i fall 2 - där är det minst gnäll.

Nu blir det bättre och bättre - för senaste IE kan man koda så att den följer standard. Tyvärr täcks inte allt in i den standarden.
Citera
2004-07-30, 14:04
  #9
Medlem
Morticians avatar
Bah! Använder man Dreamweaver som de flesta webbutvecklare gör som har det som yrke så går det faktiskt att ställa in för vilka läsare sidorna ska funka så det finns ingen uräkt för att inte göra det bara ren jävla slöhet från folks sida. Sitter man och pular med sin privata sida så har man hur mycket tid som helst att se tilll att den funkar med något mer än IE.
Citera
2004-07-30, 14:07
  #10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Dreamweaver?!

Jaja ... jag vilar min portfölj ...
Citera
2004-07-30, 14:08
  #11
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Varför skulle MS bry sig om vad W3 säger Det är ju mycket enklare att justera W3 "standarden" så att den uppfyller vad IE klarar av än att ändra IE som ändå alla använder


Men då kan vi också passa på att justera hastighetsbegränsningen på våra vägar till ca 200 km/h eftersom det är ju det dom flesta bilar klarar.

Citat:
Dreamweaver?!

Jaja ... jag vilar min portfölj ...


Förklara dig?
Citera
2004-07-30, 14:12
  #12
Medlem
Morticians avatar
Jag anser att om man som webbutvecklare är så jäkla slö och lat att man inte orkar/hinner fixa så sidorna funkar OK med något annat än IE, då kan man syssla med något enklare istället t.ex odla potatis eller vara arbetslös och smårunka på kammaren. Det finns defacto en standard. Att MS bara för att dom är stora vägrar att följa den är ingen ursäkt tänk om alla stora företag gjorde likadant?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback