Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-07, 12:02
Medlem
ajmons avatar
Hörde det från en god vän, och sökte lite snabbt på google.
Fick fram detta http://sportpressen.canews.fi/sv/nod...D=49584533.htm
men det är allt, står ej i artikeln att det handlar om en svensk, men det är de mängder jag hört om, och runt det datumet, så utgår ifrån att det är denna händelsen jag söker, där gm är svensk från västra götaland.

Någon som har mer info?

-------------------
Moderators tillägg:

Förundersökningsprotokoll. Länk 2012-10-02
Stämningsansökan. Länk 2012-03-28
Användarsammanfattning. per 2014-12-17
Senast redigerad av Pentyl 2015-05-13 kl. 02:49.
Citera
2010-07-07, 18:44
Medlem
ajmons avatar
Ingen som har infortmation om detta eller vet mer?
Skulle vilja ha lite mer information.
Citera
2010-07-07, 21:48
Medlem
Mandelbrots avatar
Det finns lite mer på franska metro. Här Googleöversatt och småkorrigerat av Mandelbrot.

Citat:
Den franska tullen har gjort sitt största kokainbeslag någonsin utanför Martinique. På natten mellan den 1 och 2 juni, steg de ombord på en båt lastad med 1,39 ton narkotika, kokain.

"Värdet av de varor som beslagtagits uppskattas till mer än 83 miljoner euro på den illegala marknaden för detaljhandel med läkemedel ", sägs det i ett uttalande från tullen generaldirektoratet för budgetministeriet.

Fartyget seglade nära Martiniques kust, 40 distansminuter ifrån, när franska tullen inspekterade båten de haft under uppsikt en viss tid med hjälp av polisen. Ombord hittades 40 balar kokain med 30 limpor i varje, till en sammanlagd vikt av 1,39 ton.

I uttalandet står att drogerna var avsedda för den europeiska marknaden. Båten var på väg att korsa Atlanten.

http://www.metrofrance.com/info/sais...RROFgGgvTy3hk/
Senast redigerad av Mandelbrot 2010-07-07 kl. 22:02.
Citera
2010-07-07, 22:28
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajmon
Hörde det från en god vän, och sökte lite snabbt på google.
Fick fram detta http://sportpressen.canews.fi/sv/nod...D=49584533.htm
men det är allt, står ej i artikeln att det handlar om en svensk, men det är de mängder jag hört om, och runt det datumet, så utgår ifrån att det är denna händelsen jag söker, där gm är svensk från västra götaland.

Någon som har mer info?

Det verkar på det här uttalandet som om åtminstone en del av partiet var på väg till Frankrike.
Citat:
According to investigators, some of this cocaine is in transit to France and the European Union . The bag containing cocaine was quite discreetly disguised in the goods compartment on the train.

Having been successful in pursuing and arresting this campaign, the French customs had to continuously monitor the transport of goods line into the territory, as well as on the sea.
http://vnpress.org/detail_41023_Fren...f-cocaine.html

Vilken är din källa på att en svensk skulle vara involverad?
Citera
2010-07-08, 10:23
Medlem
sibbanns avatar
Vilken svensk är så stor att han hanterar nästan 1,5 ton koks?
Mitt svar: ingen.
Kanske nån svensk var där som skulle ha en del av det?
Citera
2010-07-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Vilken svensk är så stor att han hanterar nästan 1,5 ton koks?
Mitt svar: ingen.
Kanske nån svensk var där som skulle ha en del av det?

Hur stor behöver han vara för att sitta på en båt fullastad med koks i lasten? Det räcker väl med att han varit i sydamerika, hamnat i någon form av ekonomisk knipa och därför fått äran att köra över skiten.

Givetvis är det ingen högt uppsatt kriminell som utför den delen av affären, behövs det ens förklaras?
Citera
2010-07-11, 19:51
Medlem
ajmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Det verkar på det här uttalandet som om åtminstone en del av partiet var på väg till Frankrike.

http://vnpress.org/detail_41023_Fren...f-cocaine.html

Vilken är din källa på att en svensk skulle vara involverad?

Endast en bekant som känt denna person under flera år.
Han har även berättat att personen är väldigt girig, och det gör ju misstankarna ännu starkare.

Vet inte hur han är involverad, men på något sätt är det!
Citera
2010-07-13, 21:38
Medlem
Det va en sjöpolis från västra götaland på nyheterna vid typ den här tiden som va ute och dilla om att de ökade bevakningen till sjöss för dom trodde det kunde komma stora partier kokain från Sydamerika i segelbåtar. Snubben snacka om riktigt stora partier, på ton eller mer. Trodde han fiska efter argument för att få hänga i GTB skärgård över sommaren, men han kanske kände till nått som vi inte gör?
Citera
2010-07-14, 13:51
Medlem
sibbanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosenkavaljer
Det va en sjöpolis från västra götaland på nyheterna vid typ den här tiden som va ute och dilla om att de ökade bevakningen till sjöss för dom trodde det kunde komma stora partier kokain från Sydamerika i segelbåtar. Snubben snacka om riktigt stora partier, på ton eller mer. Trodde han fiska efter argument för att få hänga i GTB skärgård över sommaren, men han kanske kände till nått som vi inte gör?

Som vanligt så är svenska polisen ett eller till och med två steg efter!
Citera
2010-07-14, 23:18
Medlem
Citat:
Fartyget seglade nära Martiniques kust, 40 distansminuter ifrån, när franska tullen inspekterade båten de haft under uppsikt en viss tid med hjälp av polisen. Ombord hittades 40 balar kokain med 30 limpor i varje, till en sammanlagd vikt av 1,39 ton.

I uttalandet står att drogerna var avsedda för den europeiska marknaden. Båten var på väg att korsa Atlanten

Citat:
Endast en bekant som känt denna person under flera år.
Han har även berättat att personen är väldigt girig, och det gör ju misstankarna ännu starkare.

Vet inte hur han är involverad, men på något sätt är det!

Ehh, lite dot connecting här.

* Franska tullen klipper en segelbåt med 1 390 000 g kola, EN person grips.

* Tydligen är det en girig jävel från götet.

* I sverige är snuten ute i skärgårn och väntar på ett tonparti.

Om det stämmer så låter det ju som att den här sköningen själv tänkte segla över atlanten med ett parti koks i lasten som hade fått kapten Haddock att baxna, å dessutom rätt in i Sverige!? Är det bara jag eller borde inte det här va rätt stort? Läser ju mittuppslag om beslag på enstaka kilon ju!
Citera
2010-07-15, 01:21
Medlem
Leif Ds avatar
Jag läste för länge sedan om någon svensk kriminell som flyttat till karibein och körde turister på sgelbåt. Jag ville minnas att det var Clark Olofsson. Han är garanterat oskyldig till detta då han sitter jävligt stadigt på kåken. Länge.

Kan jag minnas fel? Var det någon annan person med kriminellt förflutet som guppade runt där nere.

Och hur säljer man +1 ton kokain i sverige? Det borde ju finnas en och annan som gärna tar hand om paritet utan att betala. Det borde rimligen vara direkt farligt att försöka sälja ett så stort parti om man inte har bra uppbackning. Mycket märkligt detta. Kan hela uppgiften vara fel?
Citera
2010-07-28, 01:54
Medlem
HarryBoschs avatar
Svensk man fast med 1,4 ton kokain

En 54-årig svensk man har häktats på ön Martinique, sedan den franska tullen hittat 1,4 miljoner ton kokain på hans båt. Hur många år kan han få?
Mannen är från Västsverige. Har varit inblandad i flera företag och suttit inne en kortare tid. Vem kan detta vara?
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/905...-14-ton-kokain
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in