Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-28, 21:31
  #1
Medlem
minutz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Utvandringen är ca 40.000 per år: -30.000 pursvenskar.
Denna siffra tyckte jag var mest intressant VitruvianskeMannens resonemang.
Höftar han till siffran eller kan det verkligen stämma?
Det låter väldigt extremt i mina öron och jag förstår inte varför man som etnisk svensk skulle vilja överge Sverige.

Om det stämmer så tar ju svenskarna och utrotar sig själva (inget nytt förvisso...) men är det verkligen så många etniska svenskar som flyr Sverige för att - troligen - bli medborgare i andra länder och förneka sin svenskhet?
Citera
2010-12-28, 21:32
  #2
Medlem
Roevarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minutz3
Denna siffra tyckte jag var mest intressant VitruvianskeMannens resonemang.
Höftar han till siffran eller kan det verkligen stämma?
Det låter väldigt extremt i mina öron och jag förstår inte varför man som etnisk svensk skulle vilja överge Sverige.

Om det stämmer så tar ju svenskarna och utrotar sig själva (inget nytt förvisso...) men är det verkligen så många etniska svenskar som flyr Sverige för att - troligen - bli medborgare i andra länder och förneka sin svenskhet?

Finns väl många anledningar till det. Jobb, missnöje, testa på ngt nytt etc.
Citera
2010-12-28, 21:33
  #3
Bannlyst
Finns det någon källa eller förväntas man lita blint på den store VitruvianskeMannens ord?
Citera
2010-12-28, 21:35
  #4
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minutz3
Höftar han till siffran eller kan det verkligen stämma?
Det låter väldigt extremt i mina öron och jag förstår inte varför man som etnisk svensk skulle vilja överge Sverige.

Om det stämmer så tar ju svenskarna och utrotar sig själva (inget nytt förvisso...) men är det verkligen så många etniska svenskar som flyr Sverige för att - troligen - bli medborgare i andra länder och förneka sin svenskhet?

Siffran kan stämma men är troligtvis inget det förs statistik på.

Man lämnar antagligen Sverige för kariären. För även om det kan låta konstigt i dina öron så är inte Sverige den optimala platsen om man vill nå högt inom vetenskap, affärer eller kultur.
Citera
2010-12-28, 21:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minutz3
Denna siffra tyckte jag var mest intressant VitruvianskeMannens resonemang.
Höftar han till siffran eller kan det verkligen stämma?
Det låter väldigt extremt i mina öron och jag förstår inte varför man som etnisk svensk skulle vilja överge Sverige.

Om det stämmer så tar ju svenskarna och utrotar sig själva (inget nytt förvisso...) men är det verkligen så många etniska svenskar som flyr Sverige för att - troligen - bli medborgare i andra länder och förneka sin svenskhet?
Fy fan vad dum du är. Människan rör på sig för att skapa sig ett bättre liv. Det har vi alltid gjort och kommer alltid att göra. Varför tror du att det bor människor över (nästan) hela jorden, har dom bara ploppat upp där av sig själv eller?

Och tror du att det finns nåt som heter "etniska svenskar"? Vad menar du med det??
Citera
2010-12-28, 21:41
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spottet

Och tror du att det finns nåt som heter "etniska svenskar"? Vad menar du med det??
Varför finns inte det? Finns det inga etniska kurder, somalier, assyrier eller judar heller menar du?
Är du sjuk i huvudet?
Citera
2010-12-28, 21:56
  #7
Medlem
Gullintannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottet
Fy fan vad dum du är. Människan rör på sig för att skapa sig ett bättre liv. Det har vi alltid gjort och kommer alltid att göra. Varför tror du att det bor människor över (nästan) hela jorden, har dom bara ploppat upp där av sig själv eller?

Och tror du att det finns nåt som heter "etniska svenskar"? Vad menar du med det??

Hm, du bor alltså i ett land som heter Sverige (ett av världens äldsta riken), pratar svenska, men du vet inte vad svenskar är?
Citera
2010-12-28, 21:58
  #8
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottet
Fy fan vad dum du är. Människan rör på sig för att skapa sig ett bättre liv. Det har vi alltid gjort och kommer alltid att göra. Varför tror du att det bor människor över (nästan) hela jorden, har dom bara ploppat upp där av sig själv eller?

Och tror du att det finns nåt som heter "etniska svenskar"? Vad menar du med det??
Japp, jag blev rekryterad och inbjuden till ett annat land. Tog jobbet för möjligheterna, pengarna och den högre livskvalitet jag nu åtnjuter.

Det finns definitivt etniska svenskar - jag är en av dem, förmodligen vitare än du kan föreställa dig och med en kombination av konservativa och nationalistiska åsikter.
Citera
2010-12-28, 22:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Varför finns inte det? Finns det inga etniska kurder, somalier, assyrier eller judar heller menar du?
Är du sjuk i huvudet?
Exemplen som du gav är ju på folkslag som levt relativt isolerade under väldigt lång tid. Sverige har varit i union med alla våra grannar, den sista så sent som för 105 år sedan. Skulle det tex. vara nån skillnad på ”etniska svenskar” och ”etniska norskar” tror du?

Men framförallt, när blev vi i så fall ”etiska svenskar”. Efter den senaste istiden bodde det ju så klart ingen här i Sverige, och man kan ju knappast påstå att vi varit isolerade sedan dess. Det var tex. tack vare invandringen från Holland och Belgien som Sverige växte till ett framgångsrikt land. Skulle man vara mindre ”etnisk svensk” om man har vallonblod i sig, när det var vallonerna som byggde Sverige?

Eftersom alla i Sverige härstammar från någon historisk invandring, när EXAKT drar man gränsen för när man är ”etnisk svensk”??


Hoppas på seriösa svar.
Citera
2010-12-28, 22:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spottet
Exemplen som du gav är ju på folkslag som levt relativt isolerade under väldigt lång tid. Sverige har varit i union med alla våra grannar, den sista så sent som för 105 år sedan. Skulle det tex. vara nån skillnad på ”etniska svenskar” och ”etniska norskar” tror du?

Men framförallt, när blev vi i så fall ”etiska svenskar”. Efter den senaste istiden bodde det ju så klart ingen här i Sverige, och man kan ju knappast påstå att vi varit isolerade sedan dess. Det var tex. tack vare invandringen från Holland och Belgien som Sverige växte till ett framgångsrikt land. Skulle man vara mindre ”etnisk svensk” om man har vallonblod i sig, när det var vallonerna som byggde Sverige?

Eftersom alla i Sverige härstammar från någon historisk invandring, när EXAKT drar man gränsen för när man är ”etnisk svensk”??


Hoppas på seriösa svar.
Etnisk Svensk är någon som har rötter i Sverige. Ingen bryr sig om att kolla vad som hände för 300-600 år sedan.

Samma ser man det på etniska tyskar, fransmän, engelsmän, spanjorer m.m.

Det är bara i Sverige man har en sådan otroligt efterbliven syn att Svenskar inte existerar. Rent av löjlig urholkning av en existerande folkgrupp. Det är en otroligt naiv syn.


Exempel: Muhammed Född i Sverige med irakiska föräldrar. Inte etnisk Svensk

Gustav född i Sverige med svenska föräldrar och för-föräldrar. Etnisk Svensk.
__________________
Senast redigerad av Northling 2010-12-28 kl. 22:09.
Citera
2010-12-28, 22:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Etnisk Svensk är någon som har rötter i Sverige. Ingen bryr sig om att kolla vad som hände för 300-600 år sedan.

Samma ser man det på etniska tyskar, fransmän, engelsmän, spanjorer m.m.

Det är bara i Sverige man har en sådan otroligt efterbliven syn att Svenskar inte existerar. Rent av löjlig urholkning av en existerande folkgrupp. Det är en otroligt naiv syn.


Exempel: Muhammed Född i Sverige med irakiska föräldrar. Inte etnisk Svensk

Gustav född i Sverige med svenska föräldrar och för-föräldrar. Etnisk Svensk.
What?? Är kriteriet: "Nån som har rötter i Sverige"?

Nej jag skulle gärna vilja ha svar från nån som inte är efterbliven.
Citera
2010-12-28, 22:11
  #12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minutz3
Denna siffra tyckte jag var mest intressant VitruvianskeMannens resonemang.
Höftar han till siffran eller kan det verkligen stämma?
Det låter väldigt extremt i mina öron och jag förstår inte varför man som etnisk svensk skulle vilja överge Sverige.

Om det stämmer så tar ju svenskarna och utrotar sig själva (inget nytt förvisso...) men är det verkligen så många etniska svenskar som flyr Sverige för att - troligen - bli medborgare i andra länder och förneka sin svenskhet?
Av någon anledning är det just nu svårt att komma in på SCB:s webbplats, men där har du svaret. Dock brukar många av de som utvandrar vara just invandrare som flyttar från Sverige, så det där med 3/4 pursvenskar kan du glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in