2010-12-28, 21:31
Medlem
minutz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Utvandringen r ca 40.000 per r: -30.000 pursvenskar.
Denna siffra tyckte jag var mest intressant VitruvianskeMannens resonemang.
Hftar han till siffran eller kan det verkligen stmma?
Det lter vldigt extremt i mina ron och jag frstr inte varfr man som etnisk svensk skulle vilja verge Sverige.

Om det stmmer s tar ju svenskarna och utrotar sig sjlva (inget nytt frvisso...) men r det verkligen s mnga etniska svenskar som flyr Sverige fr att - troligen - bli medborgare i andra lnder och frneka sin svenskhet?
Citera
2010-12-28, 21:32
Medlem
Roevarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minutz3
Det lter vldigt extremt i mina ron och jag frstr inte varfr man som etnisk svensk skulle vilja verge Sverige.

Om det stmmer s tar ju svenskarna och utrotar sig sjlva (inget nytt frvisso...) men r det verkligen s mnga etniska svenskar som flyr Sverige fr att - troligen - bli medborgare i andra lnder och frneka sin svenskhet?

Finns vl mnga anledningar till det. Jobb, missnje, testa p ngt nytt etc.
Citera
2010-12-28, 21:33
Bannlyst
Finns det ngon klla eller frvntas man lita blint p den store VitruvianskeMannens ord?
Citera
2010-12-28, 21:35
Medlem
hokoris avatar
Citat:

Siffran kan stmma men r troligtvis inget det frs statistik p.

Man lmnar antagligen Sverige fr kariren. Fr ven om det kan lta konstigt i dina ron s r inte Sverige den optimala platsen om man vill n hgt inom vetenskap, affrer eller kultur.
Citera
2010-12-28, 21:38
Medlem
Citat:

Fy fan vad dum du r. Mnniskan rr p sig fr att skapa sig ett bttre liv. Det har vi alltid gjort och kommer alltid att gra. Varfr tror du att det bor mnniskor ver (nstan) hela jorden, har dom bara ploppat upp dr av sig sjlv eller?

Och tror du att det finns nt som heter "etniska svenskar"? Vad menar du med det??
Citera
2010-12-28, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spottet

Och tror du att det finns nt som heter "etniska svenskar"? Vad menar du med det??
Varfr finns inte det? Finns det inga etniska kurder, somalier, assyrier eller judar heller menar du?
r du sjuk i huvudet?
Citera
2010-12-28, 21:56
Medlem
Gullintannes avatar
Citat:
Fy fan vad dum du r. Mnniskan rr p sig fr att skapa sig ett bttre liv. Det har vi alltid gjort och kommer alltid att gra. Varfr tror du att det bor mnniskor ver (nstan) hela jorden, har dom bara ploppat upp dr av sig sjlv eller?

Hm, du bor allts i ett land som heter Sverige (ett av vrldens ldsta riken), pratar svenska, men du vet inte vad svenskar r?
Citera
2010-12-28, 21:58
Medlem
chainmails avatar
Citat:

Japp, jag blev rekryterad och inbjuden till ett annat land. Tog jobbet fr mjligheterna, pengarna och den hgre livskvalitet jag nu tnjuter.

Det finns definitivt etniska svenskar - jag r en av dem, frmodligen vitare n du kan frestlla dig och med en kombination av konservativa och nationalistiska sikter.
Citera
2010-12-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Varfr finns inte det? Finns det inga etniska kurder, somalier, assyrier eller judar heller menar du?
r du sjuk i huvudet?
Exemplen som du gav r ju p folkslag som levt relativt isolerade under vldigt lng tid. Sverige har varit i union med alla vra grannar, den sista s sent som fr 105 r sedan. Skulle det tex. vara nn skillnad p etniska svenskar och etniska norskar tror du?

Men framfrallt, nr blev vi i s fall etiska svenskar. Efter den senaste istiden bodde det ju s klart ingen hr i Sverige, och man kan ju knappast pst att vi varit isolerade sedan dess. Det var tex. tack vare invandringen frn Holland och Belgien som Sverige vxte till ett framgngsrikt land. Skulle man vara mindre etnisk svensk om man har vallonblod i sig, nr det var vallonerna som byggde Sverige?

Eftersom alla i Sverige hrstammar frn ngon historisk invandring, nr EXAKT drar man grnsen fr nr man r etnisk svensk??

Hoppas p serisa svar.
Citera
2010-12-28, 22:06
Medlem
Citat:
Exemplen som du gav r ju p folkslag som levt relativt isolerade under vldigt lng tid. Sverige har varit i union med alla vra grannar, den sista s sent som fr 105 r sedan. Skulle det tex. vara nn skillnad p etniska svenskar och etniska norskar tror du?

Men framfrallt, nr blev vi i s fall etiska svenskar. Efter den senaste istiden bodde det ju s klart ingen hr i Sverige, och man kan ju knappast pst att vi varit isolerade sedan dess. Det var tex. tack vare invandringen frn Holland och Belgien som Sverige vxte till ett framgngsrikt land. Skulle man vara mindre etnisk svensk om man har vallonblod i sig, nr det var vallonerna som byggde Sverige?

Eftersom alla i Sverige hrstammar frn ngon historisk invandring, nr EXAKT drar man grnsen fr nr man r etnisk svensk??

Hoppas p serisa svar.
Etnisk Svensk r ngon som har rtter i Sverige. Ingen bryr sig om att kolla vad som hnde fr 300-600 r sedan.

Samma ser man det p etniska tyskar, fransmn, engelsmn, spanjorer m.m.

Det r bara i Sverige man har en sdan otroligt efterbliven syn att Svenskar inte existerar. Rent av ljlig urholkning av en existerande folkgrupp. Det r en otroligt naiv syn.

Exempel: Muhammed Fdd i Sverige med irakiska frldrar. Inte etnisk Svensk

Gustav fdd i Sverige med svenska frldrar och fr-frldrar. Etnisk Svensk.
Senast redigerad av Northling 2010-12-28 kl. 22:09.
Citera
2010-12-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Etnisk Svensk r ngon som har rtter i Sverige. Ingen bryr sig om att kolla vad som hnde fr 300-600 r sedan.

Samma ser man det p etniska tyskar, fransmn, engelsmn, spanjorer m.m.

Det r bara i Sverige man har en sdan otroligt efterbliven syn att Svenskar inte existerar. Rent av ljlig urholkning av en existerande folkgrupp. Det r en otroligt naiv syn.

Exempel: Muhammed Fdd i Sverige med irakiska frldrar. Inte etnisk Svensk

Gustav fdd i Sverige med svenska frldrar och fr-frldrar. Etnisk Svensk.
What?? r kriteriet: "Nn som har rtter i Sverige"?

Nej jag skulle grna vilja ha svar frn nn som inte r efterbliven.
Citera
2010-12-28, 22:11
Medlem
Kmpendahls avatar
Citat:

Av ngon anledning r det just nu svrt att komma in p SCB:s webbplats, men dr har du svaret. Dock brukar mnga av de som utvandrar vara just invandrare som flyttar frn Sverige, s det dr med 3/4 pursvenskar kan du glmma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in