2018-11-05, 23:28
Medlem
Har några på lager som jag tyckte var obehagliga och dom jag kommer att tänka på nu är Simpor och grodfötter, Ika i rutan och skrotnisse.

I Skrotnisse var det nog det visuella som var läskigt, hur gubbarna såg ut och pratade. Minns speciellt Polis-snubben som vaktade fången, fången var läskig men polisen var nog snäppet värre. Minns att han skrek UT, UT ??????? , era dårar, eller något i den stilen. Samt Mumien i öknen drog sitt strå till stacken också.

Ika i rutan var mer underligt, satte sig på psyket, speciellt låten och allt runt om kring.

Simpor och grodfötter var mer konstigt, kanske att man tyckte "gubbarna" var lite äckliga till och med?

Minns också en serie, lite i stil med Skrotnisse, lite åt det mer otecknade hållet, fast det var konstiga rymdfarkoster osv? Minns nåt stort grönt rymdskepp. Den serien var skitbra, men lite läskig den också.

Minns nåt avsnitt då några st blev instängda i en grotta där vattennivån ökade, dom blev såklart räddade, men det satte sig kvar på något vis haha..

Edit: Bläddrade igenom första avsnittet lite snabbt nu av skrotnisse, och serien är ju väldigt speciell, väldigt bra gjord. Men det finns ändå nåt mörker över den, hur miljöerna är fångade på något vis. När ture björkman sitter bredvid sin morsa o kollar på tv i lägenheten, känns verkligen som något deprimerat 30-40tal där smoggen ifrån kolkraftverken och industrierna har skitat ner fasaderna och man super sig igenom vardagen för att klara av depressionen. Den känslan har dom lyckats fånga väldigt väl
Senast redigerad av SaiGOon 2018-11-05 kl. 23:42.
Citera
2018-12-22, 19:52
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlmkII
Jag är född tidigt 90-tal, mins en kortfilm som utspelade sig efter Björnes magasin typ 97-98:

Mörk lokal filmat med sån grön mörker-kamera, i en stol sitter en herre som har stört långa naglar som går kors och tvärs genom rummet, in kommer en karaktär som förstörde hela min jävla barndom, ser typ ut som Einstein och viftar med en häcksax, börjar klippa av snubben naglar och drar de där ramsan "tummetott, slickepott, långeman..."

Hela stämningen är sjukt obehaglig och jag brukade fly i panik när jag såg detta inslaget som jag tror vi hade i spelat på vhs, morran och vilse i pannkakan kan slänga sig i väggen, skrotnisse bleknar i jämförelse, tror på riktigt att jag fick PTS av detta.

Har sökt igenom timmar av vhs band samt kontaktat SVT i jakt på klippet, om nån har nått tips om hur jag kan se detta klippet igen för att slåss mot mina demoner så uppskattar jag det nått enormt och bjuder på pilsner vid tillfälle.

Hittade denna tråden vid eftersök av något helt annat. Kan dock hjälpa dig om du inte hittat rätt på över 2 år

https://m.youtube.com/watch?v=yJsePyuiOtY
Citera
2020-03-06, 21:15
Medlem
Lennart hellsings ABC usch vad det har förstört mig detta äckliga program vidriga tåget 😱
Citera
2020-04-11, 22:00
Medlem
walalahs avatar
Jag vet att min beskrivning är väldigt vag men är det någon som vet vilket program jag tänker på?

Det var tecknade sagor, typ tre grisarna och vargen och sagor med kungar etc. Berättarrösten var en mansröst som liksom darrade på något vis. Det är just rösten jag minns och som skrämde mig. Sjukt obehaglig.

Minns ingenting mer än det här. Är född i mitten av 90-talet och vet att jag sett det här på tv som barn. Trodde först det var typ skymningssagor, det introt minns jag också som skrämmande, men det verkar inte stämma när jag googlar.
Citera
2020-04-11, 22:06
Medlem
Loeptiks avatar
Pippi Pelikan
Citera
2020-05-04, 20:02
Medlem
Inte läst hela tråden.
Men minns att jag ringde till TV:s klagomur (iofs hade den nog hunnit byta namn till ”Programupplysningen” då) efter att de späda sönerna och jag berett oss på en trevlig stund med ”Privatdetektiven Kant”, på 80-talet.
Privatdetektiven mulade sin assistent i ett askfat, mm.
Misstänker att killarna tyckte det var spännande.
Citera
2020-05-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
SkrotNisse - helt galet läskigt.

Sen har jag ett till barnprogram som jag minns med fasa, men jag minns dock inte vad det hette. Det var iaf någon fågel av något slag - detta "odjur" bodde i en båt nera vid en kaj. Det var inte tecknat utan utspelades bland vanligt folk med någon stackare som var utklädd till denna fågel.
Det var väl ca 15år sedan jag såg eländet, men jag drömmer fortfarande mardrömmar.
Ni får gärna lista ut vad programet hette, håller på att bli galen av att inte minnas.

Det är "Pippi Pelikan och Didde Dumherre"
Citera
2020-05-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
SkrotNisse - helt galet läskigt.

Sen har jag ett till barnprogram som jag minns med fasa, men jag minns dock inte vad det hette. Det var iaf någon fågel av något slag - detta "odjur" bodde i en båt nera vid en kaj. Det var inte tecknat utan utspelades bland vanligt folk med någon stackare som var utklädd till denna fågel.

Och denna "stackare" var Louise Raeder, som är mamma till Elina i årets "Gift vid första ögonkastet". Elina utmärkte sig som säsongens psycho-bitch, så det kanske var fler barn som skadades för livet av Pippi Pelikan

Dock har jag inte hört någon annan som tyckt Pippi P var särdeles läskigt.
Citera
2020-05-22, 13:26
Medlem
FancyTarsier0s avatar
Ika i rutan är ju bara fjanterier. Snygg tjej i en kass halloween kostym.
Här har vi något riktigt skumt från min barndom. Måste ha sänts någon gång på 90-talet, Hagelbäcks matrast

https://m.youtube.com/watch?v=hjrJUr...9eFsWuaSXmP0aA
Senast redigerad av FancyTarsier0 2020-05-22 kl. 13:30.
Citera
2020-05-22, 13:50
Medlem
FancyTarsier0s avatar
Simpor och grodfötter är ju också en stark kandidat. Minns att jag inte ens kunde tvinga mig själv som barn att kolla på skitet. Allt man kunde tänka på var ju hur helvetiskt deras lägenhet måste luktat
Citera
2020-07-20, 16:41
Medlem
PingPongZongs avatar
Clownen Manne och apan KoKo. Alla program som var för döva var jävligt obehagliga. Och det fanns ju en del sådana på 80-talet. Var populärt med teckenspråk. Alla skulle lära sig.

Det där KOKO det var ju något man skrek i skogen när man gick i mulleskolan. Var något rop på Skogsmulle. Sen kom den här jävla apan och DEN hette ju KOKO.

Obehagligt språk det där teckenspråket. Värst är det när dom gör konstiga läten. Dom hör inte. Men vi gör ju det.

Helt koko, eller?
Senast redigerad av PingPongZong 2020-07-20 kl. 16:43.
Citera
2020-07-20, 16:42
Medlem
Scamps avatar
Skrotnisse måste ha varit det läskigaste barnprogram som någonsin funnits! Också den där serien där nån kanariefågel i ett avsnitt växer och blir till ett stort monster.. Hade mardrömmar år efter jag såg det avsnittet som barn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in