Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-23, 22:18
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antifascistisk
Försök hålla ett analytiskt perspektiv i tråden tack.

Jag tycker nog bland annat du tagit ner nivån på tråden.

Från att vara en ganska mångfacetterad analys av bland annat medias oundvikliga splittring gällande synen på islam "rasism" och kontrajihadismen har den börjat övergå till samma Jimmie Åkesson-frälsta SD-2014-tinderögda snack om etiopier och kvällstidningsgrodor och "så får man ju inte tycka i det här landet".

Att nån tycker Jan Gunnarsson är rasist på twitter har väl inte direkt i den här tråden att göra? Jag tycker nivån var högre här för några månader sedan. Skärpning.
Citera
2012-07-23, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Jag försöker analysera vad du menar med den "goda sidan"? Vilka tillhör den sidan? Tillhör du i så fall den andra sidan som torde benämnas den onda
Denna "goda" sidan är människor som vill ännu mer mångkultur, som hyllar kvotering, som tycker att HMF-lagstiftningen är bra trots att sveriges största folkgrupp ej omfattas av den och den "goda" sidan uppmuntrar massinvandring osv. Det är min bild av den "goda" sidan. Jag vill en ansvarfull migrationspolitik om jag är "god" eller "ond" är en tolkningsfråga.

Åter till topic.
Citera
2012-07-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan3.0
Fan, vad jag hatar det oansvariga sosseriet och deras jävla gnäll och klagosånger! Tack god Gud för att vi har Freddan i Sagerska!

Härlig ironi
Citera
2012-07-23, 22:49
Medlem
Jag vet inte vad ni tyckte om Magnus Lintons debattartikel från häromdan? Jag har väldigt svårt att förstå den. Han kritiserar de som enligt honom förklär sin illiberalism i liberala termer (liberaler, SD?).
Citat:
Däremot är fantasin om -ismens hegemoni och aktuella haveri en av de mest säljande idéerna i det krisande Europas nya klimat av fientlighet och misstro, ett tillstånd som gjort homogenitet till kontinentens nya snuttefilt. Inte bara för den rasistiska populism som brett ut sig i parlament efter parlament utan, mer alarmerande, för en expanderande illiberalism klädd i liberala termer där krav på förbud mot minareter, slöjor, halal och moskéer tar avstamp i ett uniformerande pseudoförsvar för upplysningsvärden. Be free – like me.

http://www.dn.se/kultur-noje/sex-som...i-kulturkampen
Han har väl någon idé om att "vi" inte får kritisera "dem", eftersom inte vår egen bakgård är helt fläckfri.
Citat:
Trots att kvinnor inte haft rösträtt i mer än några decennier, homosexualitet nyligen var en sjukdom och bara en tredjedel av kontinentens befolkning stödjer hbt-personers rätt att adoptera driver i dag dominerande politiska krafter, många helt utan egen engagemangshistoria i frågorna, idén att ”sexuell demokrati” inte bara är uppnådd i Europa utan att jämställdhet och sexuell frihet hör till kontinentens etikhistoriska grundpelare, och att de primära hoten mot dessa värden inte kommer från de normer som än i dag reglerar lagstiftning, utbildning, medier, vardag och i stort sett all social interaktion – utan från intoleranta minoriteter. Friheten är vår, homofobin deras. Skillnaden enorm. Och befrielsen ett val mellan kulturer.
Jag förstår ju inte riktigt de här tankarna att vissa värden inte skulle vara värda att försvara och upprätthålla eftersom de är relativt nya. Linton verkar vara en av dessa med en deterministiska åsikten att alla invandrare, bara vi inte talar om de här sakerna, så småningom automatiskt kommer att rätta in sig i hans led och bli HBTQ-certifierade och feminister? Inget aktivt arbete behövs? Om nu det enbart är några decennier sedan normerna var helt annorlunda så kan det väl gå lika snabbt att ändra normerna igen de kommande decennierna, speciellt om man har en väldigt omfattande invandring av människor med lite "annorlunda" normer? Men Linton verkar överhuvudtaget inte bekymrad över att det eventuellt kan gå käpprätt åt helvete. Iochförsig en sympatiskt positiv inställning han har, men kanske lite naiv, va?
Citera
2012-07-23, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Jag förstår ju inte riktigt de här tankarna att vissa värden inte skulle vara värda att försvara och upprätthålla eftersom de är relativt nya. Linton verkar vara en av dessa med en deterministiska åsikten att alla invandrare, bara vi inte talar om de här sakerna, så småningom automatiskt kommer att rätta in sig i hans led och bli HBTQ-certifierade och feminister? Inget aktivt arbete behövs? Om nu det enbart är några decennier sedan normerna var helt annorlunda så kan det väl gå lika snabbt att ändra normerna igen de kommande decennierna, speciellt om man har en väldigt omfattande invandring av människor med lite "annorlunda" normer? Men Linton verkar överhuvudtaget inte bekymrad över att det eventuellt kan gå käpprätt åt helvete. Iochförsig en sympatiskt positiv inställning han har, men kanske lite naiv, va?
Han är naiv, precis som många feminister. Det kan bli slut på Pride och HBTQ-trams när imanerna har tagit makten

Linton lyckas inte förklara hur "populismen" och "främlingsfientligenheten" har uppstått, det är en artikelförfattare som gråter över att kultur och nation har blivit viktigare än klassfrågor. Vänstern har inte problemformuleringsprivilegiet längre
Citera
2012-07-23, 23:07
Medlem
Det här måste väl vara ungefär vad ni har väntat på:

http://www.helagotland.se/ledare/art...icleid=7828148
Senast redigerad av 44nort 2012-07-23 kl. 23:26.
Citera
2012-07-23, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 44nort
Det här måste väl vara ungefär var ni har väntat på:

Merti Wager, leverar som alltid. En klockren summering av läget. Landsortspressen visar vägen

Problemet är att det är en begränsad skara som kommer läsa hennes text, skulle denna text kunna publiceras i DN? SvD? Expressen? Aftonbladet?
Citera
2012-07-23, 23:24
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 44nort
Det här måste väl vara ungefär var ni har väntat på:

Merit Wager har skrivit mycket på samma tema, men vad hon än skriver så blir det aldrig några ringar på vattnet av det. Ingen bryr sig om att gå i polemik, lite som Ulf Nilssons krönikor i expressen, de låter honom hållas och spyr lite galla över honom på Twitter emellanåt.

Merit Wager har dock inte varit särskilt aktiv på senaste, hon brukade skriva på SVD men har inte synts till på ett tag, har hon fått sparken där och är det därför hon dyker upp på Gotland?
Citera
2012-07-23, 23:51
Medlem
rotaprinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Jag vet inte vad ni tyckte om Magnus Lintons debattartikel från häromdan? Jag har väldigt svårt att förstå den. Han kritiserar de som enligt honom förklär sin illiberalism i liberala termer (liberaler, SD?).

Han har väl någon idé om att "vi" inte får kritisera "dem", eftersom inte vår egen bakgård är helt fläckfri.

Citat:
Ursprungligen postat av antifascistisk
Han är naiv, precis som många feminister. Det kan bli slut på Pride och HBTQ-trams när imanerna har tagit makten

Linton lyckas inte förklara hur "populismen" och "främlingsfientligenheten" har uppstått, det är en artikelförfattare som gråter över att kultur och nation har blivit viktigare än klassfrågor. Vänstern har inte problemformuleringsprivilegiet längre

Intressant länk!

Linton är knappast naiv. Han är inte en gammal god "snällism-5itolv" feminist, HBTQ-kämpe eller någon annan mångkultur "-ist". Det är just dessa nyproducerade och nygullade ismer som försvaras av olika ideologier på dagens politiska arena som han kritiserar.

Han stöder en syn på utvecklingen av det mångkulturella samhället som "a matter of fact" och inte som en kamp om olika påhittade ismer. Han nämner detta lite kort i artikeln:

Citat:
Det mångkulturella beskrivet som etos i stället för ett globaliseringens matter of fact erbjuder, menar författarna, en arena för uppdatering av den rasism alla så duktigt lärt sig ta avstånd från.

Han skriver mer utförligt om hur han ser på det mångkulturella samhällets utveckling i boken De hatade:

Citat:
Det stämmer förstås att islams gräsrötter, för att använda konspirationsteoretikernas bilder, i någon mening börjat växa och sprida sig inom Europa i stället för utanför Europa. Så visst håller något stort på att hända. Dagens europé ser inte ut som gårdagens. Det kommer att instiftas nya helgdagar. Bönepauser kommer få accepteras av arbetsgivare som rökpauser. Etcetera. Men är det dåligt? Inget är statiskt, allt förändras. Europa har varit under förvandling och förhandling i tusentals år. Och det som händer nu är inte ett resultat av en mystisk deal mellan muslimer och marxister utan av globalisering. Det är naturligt. Processer. (sid. 93-94)

Utvecklingen är varken bra eller dålig. Linton flyter helt enkelt med, men blir irriterad på att de flesta debattörerna i mångkulturkriget klänger sig fast kring ismer (som kan vara borta om tio år) som om de är den europeiska civilisationens grundpelare.
Senast redigerad av rotaprinter 2012-07-24 kl. 00:11.
Citera
2012-07-23, 23:54
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Herrejävlar, Breiviksympatisörer till och med bland romska bärplockare! Nu jävlar vänder det :

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4...e-ber-om-hjalp

Ledsen för OT-trams, men rusig av veteöl kunde jag fan inte undanhålla trådens förnumstiga skribenter och läsare bilden på "rebellerna".
Senast redigerad av Pro-Enfald 2012-07-24 kl. 00:18.
Citera
2012-07-24, 00:03
Medlem
Citat:
Naturligvis tycker inte Borlänges S-märkta starkeman Jan Bohman att de här flyktingarna är "berikande" eller en "resurs".
Nej han har nog insett det också nu men det är fortfarande så han uttalar sig publikt och då förtjänar han inte en krona mer från staten. Hade han varit ärlig och sagt att det var ett jävla misstag att ta emot en massa okvalificerade analfabeter från Somalia och att de kommer bli en evig hög kostnad för samhället istället för att ljuga om att de är en resurs så hade jag kunnat bistå med några statliga skattekronor bara för att få höra det.

Citat:
Moderatkommuner har konsekvent vägrat att ta emot en massa jävla människor från tredje världen - utan att på något sätt vara "främlingsfientliga".
Möjligen gäller det helstyrda moderatkommuner men de är ju inte så många. Styr de ihop med sina Allianskompisar så har de varit nästan lika duktiga som sossekommuner att tacka ja till somalier för i t.ex. Växjö är det allianspartier som styr och i Borås, Falköping och Örebro var det allianspartier förra mandatperioden och det är kommuner som tagit emot mycket somalier också (de tre senare har väl bytt styre nu). Sen är det ju Freddan med sina allianskompisar i regeringen som plockar in dem i landet från början...
Citera
2012-07-24, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Ne

Möjligen gäller det helstyrda moderatkommuner men de är ju inte så många. Styr de ihop med sina Allianskompisar så har de varit nästan lika duktiga som sossekommuner att tacka ja till somalier för i t.ex. Växjö är det allianspartier som styr och i Borås, Falköping och Örebro var det allianspartier förra mandatperioden och det är kommuner som tagit emot mycket somalier också (de tre senare har väl bytt styre nu). Sen är det ju Freddan med sina allianskompisar i regeringen som plockar in dem i landet från början...

Ja det är ju ett vämjeligt hyckleri som är nästan värre än det socialdemokratiska, I dessa moderatkommuner vill man ha massor av berikande flyktingar och invandrare, men det faller sig så illa att man inte har bostäder, och därför kan man tyvärr inte ta emot några. Dagens moderater är verkligen sinnebilden för den hycklande krämaren utan moral eler skrupler. Jag skiter i vad de tänker, så länge de inte säger det offentligt är de intellektuell och moralisk smuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in