Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Jag är beredd, att ge dig
the benefit of the doubt, att Stina Wirsén Hedengren skulle kunna vara judinna. Men, det finns ingenting "självklart" i, att hon skulle "redan på förhand [ha begripit] att den karikatyrmässiga stiliseringen skulle utlösa starka reaktioner".
Pekböckerna ”Aj”, ”Hej”, ”Bang”, ”Oj”, ”Gul” och ”Sov” började ges ut våren 2010. Att Stina Wirsén "självklart" skulle ha förutsett, att det skulle resultera i ett rasismdrev mot henne
*dryga två år senare*, det framstår inte som särskilt sannolikt.
http://www.litteraturmagazinet.se/ar.../lilla-hjartat
http://www.bokus.com/bok/9789163866449/hej/
Ok, judiska Stina kanske bara är naiv då. För även om jag också finner hela den där debatten löjeväckande så kan jag inte begripa att man som etablerad och välkänd tecknare i dagens snarstuckna samhällsklimat tror sig kunna "komma undan" med en figur som Lilla Hjärtat.
Hur som helst, judiska Stina gick inte helt lottlös ur allt oväsende eftersom hon trots allt i bästa durkdrivna judiska anda utyttjade debatten till att framhålla hur hemskt och avskyvärt det är med rasism och främlingsfientlighet och att vi bör vara extra vaksamma nu när hatiska SD kommit in i riksdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Anledningen till att jag har svårt för judfixeringen beror på att det förutsättar att alla vi andra är lallande idioter. Självklart har judar maktanspråk. Detta är liksom ingen fantastisk sensation, en revolutionerande nyhet. Vilket inte betyder att alla andra saknar agenda. Alla samhällen består av grupperingar som var för sig eller tillsammans strävar efter makt, det är liksom hela samhällets idé och dess orsak.
Jag har uppriktigt talat också svårt för judefixeringen när den utgår från att alla judar drivs av ondska, hat och illvillighet och när den leder till slutsatsen att svenskarna och övriga vita folk inte har något eget ansvar för utvecklingen i sina respektive länder. Jag gillar inte heller när man buntar ihop alla judar och avfärdar allt judiskt som dekadent och samhällsskadligt.
Däremot går det inte att förneka att väldigt många judar är besatta av rasism och främlingsfientlighet och att de använder sig av sin mediala, politiska, finansiella och kulturella makt för att driva på samhällsutvecklingen i en viss, framför allt för deras egen relativt lilla etniska grupp gynnsam riktning.
Hur man än vrider och vänder på det utgör judarna, med sin groteska överrepresentation på alla tänkbara inflytelserika samhällspositioner, den enskilt största maktfaktorn i PK-samhället. Och just för att de så ofta med största tänkbara fräckhet förnekar detta obestridliga faktum bör man inte ge dem en lugn stund och aldrig dra sig för att sätta blåslampan i baken på dem så fort tillfälle ges.
Det är inte mer än rättvist, som jag ser det.
Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieLindh
Drev mot serietidningsfigurer är en absurd företeelse som bidrar till att en eller annan svenne tillfälligt kvicknar till ur sin Sjuklöversömn och frågar sig vad som pågår. De är alltså bra för SD, inte dåliga, vilket du bör ta med i beräkningarna när du skannar för bakomliggande agendor.
Hade faktiskt tänkt framhålla detta själv.
Ärligt talat undrar jag ofta vilken effekt dessa debatter har på genomsnittssvensken. Ibland tänker jag som du, att folk borde upptäcka hur sjukt PK-samhället trots allt är, men lika ofta befarar jag att alla dessa mediala drev bara ytterligare sänker nivån för vad vanligt folk tillåter sig själva att tänka, tycka och säga.
Jag vet inte.