Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-31, 15:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Nej självklart inte, och det är därför det blir jävligt marigt när bruna ska försöka sig på samma radikalfeministiska logik i vita länder. Det blir ett nollsummespel, där någon förlorar. De vita antirasisterna öppnade upp allt för de icke-vita, lät dem vara med, ta del av det vita sammanhanget, va tolerant o.s.v.. Som tack blir de uteslutna ur bruna sammanhang, anklagade för att vara rasister med mera. Man står alltså med brallorna nere. Alla vita sammanhang är öppnade på vid gavel åt icke-vita, samtidigt som de bruna förstäker den egna identiteten med udden primärt riktat mot de vita antirasiterna - som numera inte har något eget rum kvar...

Detta är dömt att leda till konflikt, en konflik som redan är i full swing mellan liberaler och vithetsstudenter.

Jag ville uppmärksamma hur påfallande lika de inblandades *egna* berättelser är, betr. hur vitaliserande de själva upplever att det är, att de separerar sig. Jag skulle tro, att den redovisade upplevelsen av "vilken glädje, vilken lättnad, vilken humor, vilka snack" som det blir (när man slipper "de andra") förmodligen är sanningsenlig.

Men, det är ju snarast ett argument för, att svarta/bruna bör uppsöka denna glädje, lättnad, humor och snack i de "bruna rum" som redan existerar i deras ursprungsländer. Att bege sig till ett annat land och där beklaga sig över den befintliga befolkngens hudfärg (!) är makalöst oförskämt.
Citera
2013-07-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag ville uppmärksamma hur påfallande lika de inblandades *egna* berättelser är, betr. hur vitaliserande de själva upplever att det är, att de separerar sig. Jag skulle tro, att den redovisade upplevelsen av "vilken glädje, vilken lättnad, vilken humor, vilka snack" som det blir (när man slipper "de andra") förmodligen är sanningsenlig.

Men, det är ju snarast ett argument för, att svarta/bruna bör uppsöka denna glädje, lättnad, humor och snack i de "bruna rum" som redan existerar i deras ursprungsländer. Att bege sig till ett annat land och där beklaga sig över den befintliga befolkngens hudfärg (!) är makalöst oförskämt.

Och direkt kontraproduktivt! Rätt snart kommer någon att skriva den omvända berättelsen, om hur "befriande" det var i Sydafrika där man slapp alla färgade och fick ha sina egna vita rum. Då först kanske det blir begripligt, hur vettlöst vithetsstudenterna tänker och beter sig. Om apartheid var fel i Sydafrika, så kan det omöjligen bli rätt här.
Citera
2013-07-31, 16:21
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Rätt snart kommer någon att skriva den omvända berättelsen, om hur "befriande" det var i Sydafrika där man slapp alla färgade och fick ha sina egna vita rum. Då först kanske det blir begripligt, hur vettlöst vithetsstudenterna tänker och beter sig.
Varför skulle det vara så hemskt om någon skrev den berättelsen?
Citera
2013-07-31, 16:24
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:

De sätter fingret på något existentiellt. Vem känner inte glädje, lättnad och förtroende i grupp med sin egen etnicitet om man tvingats beblanda sig med "annan färg". Jag vet att jag gör det efter att ha besökt Malmö, Göteborg eller Stockholm. Då är det befriande att sätta sig i förstaklasskupén, glasdörrarna sluts bakom mig och allt jag ser är vitt, vitt vitt. De störande elementen befinner sig längre bort i en annan vagn där deras telningar springer fram och tillbaka, hucklen tjattrar bakom sina gardinförsedda anleten och hormonstinna "ensamkommande" försöker se stenhårda ut.

Det märkliga är bara att akademiska genusvetare, filmkrönikörer med vithetskomplex och halleluja-politiker också föredrar vitt. Den vita gräsmattan är grönare än den misskötta ödetomten med sitt brunbrända gräs. Visst är en vit enklav ett privilegium men den är bara skön så länge den är vit. Och när den berikas finner vi ytterligare ett hörn där vi kan fortsätta att vara vita för oss själva. Utrymmet må bli trängre och inte lika många kan eller får dela utrymmet men det går inte att bekämpa människans natur. Vi trivs bäst med våra likar. Som de icke-vita så gripande uttrycker det.
Citera
2013-07-31, 16:56
Medlem
Citat:
Jag är beredd, att ge dig the benefit of the doubt, att Stina Wirsén Hedengren skulle kunna vara judinna. Men, det finns ingenting "självklart" i, att hon skulle "redan på förhand [ha begripit] att den karikatyrmässiga stiliseringen skulle utlösa starka reaktioner".

Pekböckerna ”Aj”, ”Hej”, ”Bang”, ”Oj”, ”Gul” och ”Sov” började ges ut våren 2010. Att Stina Wirsén "självklart" skulle ha förutsett, att det skulle resultera i ett rasismdrev mot henne *dryga två år senare*, det framstår inte som särskilt sannolikt.

http://www.litteraturmagazinet.se/ar.../lilla-hjartat

http://www.bokus.com/bok/9789163866449/hej/

Ok, judiska Stina kanske bara är naiv då. För även om jag också finner hela den där debatten löjeväckande så kan jag inte begripa att man som etablerad och välkänd tecknare i dagens snarstuckna samhällsklimat tror sig kunna "komma undan" med en figur som Lilla Hjärtat.

Hur som helst, judiska Stina gick inte helt lottlös ur allt oväsende eftersom hon trots allt i bästa durkdrivna judiska anda utyttjade debatten till att framhålla hur hemskt och avskyvärt det är med rasism och främlingsfientlighet och att vi bör vara extra vaksamma nu när hatiska SD kommit in i riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Anledningen till att jag har svårt för judfixeringen beror på att det förutsättar att alla vi andra är lallande idioter. Självklart har judar maktanspråk. Detta är liksom ingen fantastisk sensation, en revolutionerande nyhet. Vilket inte betyder att alla andra saknar agenda. Alla samhällen består av grupperingar som var för sig eller tillsammans strävar efter makt, det är liksom hela samhällets idé och dess orsak.

Jag har uppriktigt talat också svårt för judefixeringen när den utgår från att alla judar drivs av ondska, hat och illvillighet och när den leder till slutsatsen att svenskarna och övriga vita folk inte har något eget ansvar för utvecklingen i sina respektive länder. Jag gillar inte heller när man buntar ihop alla judar och avfärdar allt judiskt som dekadent och samhällsskadligt.

Däremot går det inte att förneka att väldigt många judar är besatta av rasism och främlingsfientlighet och att de använder sig av sin mediala, politiska, finansiella och kulturella makt för att driva på samhällsutvecklingen i en viss, framför allt för deras egen relativt lilla etniska grupp gynnsam riktning.

Hur man än vrider och vänder på det utgör judarna, med sin groteska överrepresentation på alla tänkbara inflytelserika samhällspositioner, den enskilt största maktfaktorn i PK-samhället. Och just för att de så ofta med största tänkbara fräckhet förnekar detta obestridliga faktum bör man inte ge dem en lugn stund och aldrig dra sig för att sätta blåslampan i baken på dem så fort tillfälle ges.

Det är inte mer än rättvist, som jag ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Drev mot serietidningsfigurer är en absurd företeelse som bidrar till att en eller annan svenne tillfälligt kvicknar till ur sin Sjuklöversömn och frågar sig vad som pågår. De är alltså bra för SD, inte dåliga, vilket du bör ta med i beräkningarna när du skannar för bakomliggande agendor.

Hade faktiskt tänkt framhålla detta själv.

Ärligt talat undrar jag ofta vilken effekt dessa debatter har på genomsnittssvensken. Ibland tänker jag som du, att folk borde upptäcka hur sjukt PK-samhället trots allt är, men lika ofta befarar jag att alla dessa mediala drev bara ytterligare sänker nivån för vad vanligt folk tillåter sig själva att tänka, tycka och säga.

Jag vet inte.
Citera
2013-07-31, 19:04
Moderator
Siegfrids avatar
Påminner om Caesar Johansens eminenta inlägg i tråden om definitionen av svenskhet:
https://www.flashback.org/sp44559487
Citera
2013-08-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Varför skulle det vara så hemskt om någon skrev den berättelsen?

Jag påstod inte att det skulle vara hemskt. Jag påstod att det skulle vara upplysande, genom att den apartheid som "de bruna" vill instifta i Europa ingalunda är väsensskild från den som "de vita" ville ha i Sydafrika.
Citera
2013-08-01, 00:12
Medlem
Den socialdemokratiske riksdagsledamoten Carina Hägg har bekymmer:

Citat:
”När fler svenskar är jihadister än antalet soldater i FN-ledda missioner förändras bilden av vårt land”, twittrar Carina Hägg.
Carina Hägg som länge drivit jämställdhetsfrågor gick i våras ut med krav på att Omar Mustafa (s) skulle avgå ur partistyrelsen och menar att extremism leder till förtryck mot kvinnor.
http://www.hoglandsnytt.se/lokal-rik...jihad-krigare/

Hon påstår att det är svenskar som är jihadister. Märkligt. Jag har svårt att tänka mig att det är särskilt många svenskar. Däremot är det sannolikt så att det är araber, kurder och kanske perser, vilka har sina baser i Sverige, som utgör dessa jihadister. Det blir intressant att se hur detta bemöts i massmedia, om alls. Även utebliven reaktion är reaktion, som bekant.
Citera
2013-08-01, 00:36
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:

Hon påstår att det är svenskar som är jihadister. Märkligt. Jag har svårt att tänka mig att det är särskilt många svenskar. Däremot är det sannolikt så att det är araber, kurder och kanske perser, vilka har sina baser i Sverige, som utgör dessa jihadister. Det blir intressant att se hur detta bemöts i massmedia, om alls. Även utebliven reaktion är reaktion, som bekant.

Carina Hägg tycks, genom av vad som går att avläsa på hennes twitter, vara besatt av islam och islamism. Det är sjukt hur sent på bollen de där gynnarna är. Ja islam och islamism är ett problem - men det var det redan 2001. Idag är det liksom inte ett större problem än det s.k. "kriget mot terrorismen", där oskyldiga svenskas liv ska offras för USA och deras meningslösa fräslavärldenprojekt. Palmeismen är död, det är bara det att svenska politiker inte har fattat det än. När islamismen seglade upp som ett hot 2001 var Hägg och hennes anhang fortfarande fast i "ner med USA, imperialismen"-tänket, där alla USA:s ovänner var vänsterns vänner. Idag när de långsamt har börjat vakna, och se problemen med den antiprogressiva islamismen, har vanligt folk redan gått vidare - och börjat ifrågsätta varför svenska staten och svenska folket ö.h.t. ska blanda sig i utlänningars affärer (varken genom kriginsatser, bistånd, eller asylinvandring). Hägg och gänget lär väl komma dit lagom till 2030 eller nåt.
Hopplöst sega typer....
Citera
2013-08-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Carina Hägg tycks, genom av vad som går att avläsa på hennes twitter, vara besatt av islam och islamism. Det är sjukt hur sent på bollen de där gynnarna är. Ja islam och islamism är ett problem - men det var det redan 2001. Idag är det liksom inte ett större problem än det s.k. "kriget mot terrorismen", där oskyldiga svenskas liv ska offras för USA och deras meningslösa fräslavärldenprojekt. Palmeismen är död, det är bara det att svenska politiker inte har fattat det än. När islamismen seglade upp som ett hot 2001 var Hägg och hennes anhang fortfarande fast i "ner med USA, imperialismen"-tänket, där alla USA:s ovänner var vänsterns vänner. Idag när de långsamt har börjat vakna, och se problemen med den antiprogressiva islamismen, har vanligt folk redan gått vidare - och börjat ifrågsätta varför svenska staten och svenska folket ö.h.t. ska blanda sig i utlänningars affärer (varken genom kriginsatser, bistånd, eller asylinvandring). Hägg och gänget lär väl komma dit lagom till 2030 eller nåt.
Hopplöst sega typer....

Vilket inte behöver hindra att även denna tröghetshop kan få märkvärdigt stöd i massmedia, men det återstår förstås att se. Man undrar litet om Hägg var med bland de som ville åka till Irak 2003 och utgöra mänskliga sköldar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=201729
Citera
2013-08-01, 09:19
Moderator
Siegfrids avatar
Johan Hakelius skriver också om beröringsskräcken för både islam men också -ovanligt men modigt - för vår egen kultur.
Citat:
Vore rädsla för det okända den bästa förklaringen till främlingsfientlighet, borde den övre medelklassen i det nästan helvita Stockholms innerstad vara fientligast av alla.

I sedan länge invandrartäta för- och landsorter borde fientligheten vara minst. Men det är precis tvärtom.

Jag misstänker att det spelar mindre roll hur sann förklaringen om rädsla är. Det som spelar roll är att förklaringen fungerar. Rent retoriskt, alltså.

Det är ju något ömkligt med rädsla. Den rädde är alltid underlägsen den orädde. Feg mot modig, ynklig mot djärv, ängslig mot trygg. Det finns något slappt, rent av fegt, med att kalla andra rädda.

Citat:
Jag har börjat ompröva det här med rädsla. Hela västvärlden verkar faktiskt skitskraj.

Rädd för islam, men lika mycket för sin egen kultur. Rädd för skämt och konst. Rädd för avvikande uppfattningar och frejdiga diskussioner. Rädd för spontana utbyten och fri fantasi.

Och rädslan har blivit industri och karriärväg: säkerhetskonsulter, säker*hetspoliser och antiterroriststyrkor. Men även mångfaldskonsulter, kulturpoliser och aktiviststyrkor, med krav på en värld där inget farligt sägs eller tycks.

Är du rädd än?
(Författarens fetning)

Edit: Även Sakine Madon har skrivit om Gardell och öppnar upp för möjlighet till att vita ska definiera sig själva:
Citat:
Till och med komikerkollegan Gina Dirawi nämnde hans försök att vara rolig som ”respektlöst”. Då infinner sig genast frågan: Finns det komiker som inte är respektlösa?

Hur respektfull har Dirawi själv varit när hon, förutom karaktären ”Khadidje”, har spelat ”svennemorsan Bettan”? Man skulle kunna göra en klassanalys och tolka in klassförakt i Dirawis humor; svennemorsan är en fördomsfull ensamstående mamma som dricker öl och jagar karlar. Som tur är har ”Bettan” fått finnas ostört, trots att det knappast är att sparka uppåt, att skämta om underklassen.

Madon är själv en kurdisk etnisk separatist, så det kanske är den som spiller över nu till svenskarna. Nu vet jag inte om Madon tänkt riktigt så långt, men det är ett intressant tecken i tiden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle17224735.ab
http://norran.se/2013/08/ledare/hell...-silkesvantar/
Senast redigerad av Siegfrid 2013-08-01 kl. 09:33.
Citera
2013-08-01, 09:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Hanne Kjöller på DN skriver inte om jihadister, men påpekar att med frihet följer ansvar angående invandrare som reser tillbaks till sina länder:

Citat:
UD:s Patric Nilsson berättar att departementet inte sällan blir kontaktade av föräldrar om deras resande barn inte uppdaterat sin Facebooksida på två dagar. Arvfurstens palats, där UD huserar, borde kunna användas för något annat än som central för en global variant av ”Farsor och morsor på stan”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in