Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sakine kom idag (tyvärr) i TV4:s morgonpanel ut som centerpartisk nyliberal då hon med emfas försvarade famösa center-skrivningar. Tycker annars att hon är ganska vettig, relativt sett.

Jag tycker mig se ett mönster bland nysvenska debattörer att de gärna försvarar och förordar massinvandring, men till gengäld anser att man ska ställa krav på att invandrare ska respektera kvinnors rättigheter, demokrati, och så vidare. Deras misstag är att de tar för givet att det svenska samhället är allsmäktigt och kan hantera hur stora problem som helst.
Citera
2013-01-12, 01:20
Medlem
Någon som kollar på Kappelin i Europa på tvåan?
Nuvarande inslag om "svenskhet" i Europa.
Kolla in hipstersarna i London speciellt.
Citera
2013-01-12, 10:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I MP finns nog också en och annan hjälpligt förnuftig figur som ser varthän det barkar, även om de är färre där.

Det finns nog mer personer inom MP som inte gillar deras invandringspolitik. Jag träffar ofta miljöpartister vid seminarier och konferenser. De flesta gick med mest för att mp var ett mer modernt parti och inte så fastlåsta som de mer traditionella partierna är. Det finns en mer vidsynthet i många frågor. Det är väl av den orsaken som 40 till 50 procent av journalister är miljöpartister i vissa medier. När det gäller invandrarfrågan verkar det som om de flesta inte är särskilt insatt eller ens intresserad. När man lyssnar på radio, läser tidningar eller ser på tv får man intrycket att invandring är mp:s hjärtefråga. Det kanske det är för partitoppen, men knappast ute i landet och för flera av de intellektuella i rörelsen.
Citera
2013-01-12, 10:19
Medlem
saagverks avatar
Citat:
Våga ta emot det jag skrivit. Det jäser oroväckande bland människorna.

Detta blir ett i det stora hela ganska betydelselöst inlägg, men jag kan inte låta bli att förvånas och reagera en aning över den sista raden som miljöpartisten Gunvor Gunnarsson skriver i GD, och som det länkats till flera gånger på föregående sida.

Med den beskrivningen tror jag att hon fångar upp stämmningen så som den ser ut på många håll väldigt väl.
Det jäser, och det är exakt den känsla jag har själv, och som jag vet många andra har.

Och detta kommer då alltså från en miljöpartist, och som sagt, även om det naturligtvis är en avgrundesvid skilnad mellan att en lokalpolitiker uttalar sig på det här sättet mot att en mer centralt placerad person skulle göra detsamma.

Poängen med hennes inlägg är väl inte heller direkt den knivskarpa förmågan att notera vart vinden blåser, det brukar inte vara så svårt när det stormar.

Nu är inte jag den som följer debatten exakt i detalj, och det finns givetvis andra som tolkar sånt här oändligt mycket bättre, men med det sagt, så kan jag ändå inte undgå känslan av att positionerna flyttas fram av en insändare som denna, särskilt i det läge vi befinner oss där rimligen mängder av människor står redo att byta politiskt läger.
Senast redigerad av saagverk 2013-01-12 kl. 10:36.
Citera
2013-01-12, 10:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det finns nog mer personer inom MP som inte gillar deras invandringspolitik. Jag träffar ofta miljöpartister vid seminarier och konferenser. De flesta gick med mest för att mp var ett mer modernt parti och inte så fastlåsta som de mer traditionella partierna är. Det finns en mer vidsynthet i många frågor. Det är väl av den orsaken som 40 till 50 procent av journalister är miljöpartister i vissa medier. När det gäller invandrarfrågan verkar det som om de flesta inte är särskilt insatt eller ens intresserad. När man lyssnar på radio, läser tidningar eller ser på tv får man intrycket att invandring är mp:s hjärtefråga. Det kanske det är för partitoppen, men knappast ute i landet och för flera av de intellektuella i rörelsen.

Det finns nog helt enkelt fortfarande enskilda medlemmar som är med i partiet för att de tror att man håller på med miljöfrågor, när partiet egentligen numera enbart använder miljöfrågorna som hävstång för att riva fungerande samhällsstrukturer. Därtill har det blivit en sidopolitik, nu när man istället driver frågor om massinvandring och låtsas som att man inte vill ha månggifte.
Citera
2013-01-12, 13:22
Medlem
MP goes SD?

Citat:
Kanske behöver vi strypa invandringstakten under en tid för att vi över huvud taget ska kunna integrera flyktingbarn i skolan på ett värdigt sätt, skriver Gunvor Gunnarsson, Kungsgården, aktiv i Miljöpartiet de gröna, i ett kritiskt inlägg mot MP:s språkrör Gustaf Fridolin

http://gd.se/ledare/debatt/1.5466092...tionspolitiken
Citera
2013-01-12, 14:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det finns nog helt enkelt fortfarande enskilda medlemmar som är med i partiet för att de tror att man håller på med miljöfrågor, när partiet egentligen numera enbart använder miljöfrågorna som hävstång för att riva fungerande samhällsstrukturer. Därtill har det blivit en sidopolitik, nu när man istället driver frågor om massinvandring och låtsas som att man inte vill ha månggifte.

Ja frågan är hur man kunde överge miljön så snabbt. Deras linje borde snarare vara att hålla ner på befolkningen för att skydda just miljön. Så verkligen konstigt hur man kunnat gått till att det ska byggas mer bostäder, huggas ner mer skog, skörda mer av naturens resurser för att kunna ta hand om alla dessa nya miljoner som kommer hit. Inte mycket kärlek till miljön där inte.
Citera
2013-01-12, 15:00
Medlem
Shalashaskas avatar
Här kommer nästa snackis:
http://www.dn.se/kultur-noje/hon-gra...rextrema-hatet
http://www.nok.se/nok/allmanlitterat...9789127133556/

Passande nog har ju redan mästerkattens tråd fungerat som en liten "introduktion".
Citera
2013-01-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Här kommer nästa snackis:
http://www.dn.se/kultur-noje/hon-gra...rextrema-hatet
http://www.nok.se/nok/allmanlitterat...9789127133556/

Passande nog har ju redan mästerkattens tråd fungerat som en liten "introduktion".
Tror inte det blir någon stor snackis. Alla vet att frkn Bjurwald inte sysslat med något annat de senaste tio åren.

Det handlar inte för henne om att komma åt högerextremister, utan om att hennes egen samhällsklass prioriteringer ska vara rådande och att vanligt folks åsikter inte ska få komma till uttryck i något medium. Klasshat är hennes enda motivation.

Hade hon levt på 1500-talet så hade hon gått runt på stan och spanat efter rika uppkomlingar som bröt mot förbudet att klä sig som adelsmän.
Citera
2013-01-12, 19:28
Medlem
sebastian_s avatar
Jag tycker Dagens industri är värda beröm. De uppmärksammar alltid när SD ökar med stora rubriker högt upp på sidan http://www.di.se/artiklar/2013/1/12/...-i-ny-matning/, och detta utan förklarande krönikor som lär oss vilka idioterna som röstar på SD är.

De är inte heller rädda för att ha kommentarsfältet öppet för anonyma användare och allt som oftast när jag kollar in det funkar det väldigt bra.
Senast redigerad av sebastian_ 2013-01-12 kl. 19:40.
Citera
2013-01-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Tror inte det blir någon stor snackis. Alla vet att frkn Bjurwald inte sysslat med något annat de senaste tio åren.

Det handlar inte för henne om att komma åt högerextremister, utan om att hennes egen samhällsklass prioriteringer ska vara rådande och att vanligt folks åsikter inte ska få komma till uttryck i något medium. Klasshat är hennes enda motivation.

Hade hon levt på 1500-talet så hade hon gått runt på stan och spanat efter rika uppkomlingar som bröt mot förbudet att klä sig som adelsmän.

Lisa Bjurwald är verkligen mainstream; hon har inte presterat en enda självständig tanke på tio år. Hennes analys förkroppsligar etablissemangets perspektiv, d.v.s. att hela invandringspolitikkritiken/Sd-fenomenet är ett slags metaproblem som ibland materialiserar sig i form av hatmejl till journalister. Problemet är hatarna helt enkelt.

Att det för invandrare saknas hundratusentals bostäder, jobb o.s.v. är ett slags ickeproblem...eller utmaning som på intet sätt kan kopplas ihop med SDs opinionsmässiga framgångar.

Jag tror att Bjurwald kan fungera som en termometer på etablissemangets verklighetsuppfattning. Ungefär om när Gunnar Sträng ringde SJ-chefen för att förhöra sig om antalet godståg söderut när han vill pejla konjunkturen kan man läsa Bjurwalds dagisanalyser om man vill veta hur etablissemanget tänker.
Citera
2013-01-12, 19:35
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag tycker Dagens industri är värda beröm. De uppmärksammar alltid när SD ökar med stora rubriker högt upp på sidan http://www.di.se/artiklar/2013/1/12/...-i-ny-matning/, och detta utan förklarande krönikor som lär oss vilka idioterna som röstar på SD är.

De är inte heller rädda för att ha kommentarsfältet öppet för anonyma användare och allt som oftast när jag kollar in det funkar det väldigt bra.

Har tänkt på det med. DI rapporterar som det är och låter kommentarsfältet vara öppet, i vilket det som vanligtvis är många gamla sjuklöver-anhängare som inte ser något annat val än SD om alliansen och de andra ska fortsätta i samma spår. Visst det finns en del folk som pratar om "järnrörsdemokraterna" men pratar man sakfrågor och fakta så har dessa ju inte så mycket säga förutom floskler och låga attacker om rasism.

Hur som helst, för att SD skall stoppas i opinionen så krävs det i princip att ekonomin går svinbra eller alternativt att något annat parti på allvar presenterar en invandringspolitik som ligger i tiden.
Dessa två alternativ känns inte aktuella. Och där med faller KG:s analys i Expressen att SD skulle stanna på 12-13 % som finns i Danmark, där till och med sossarna vill begränsa invandringen rätt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in