Citat:
Våga ta emot det jag skrivit. Det jäser oroväckande bland människorna.
Detta blir ett i det stora hela ganska betydelselöst inlägg, men jag kan inte låta bli att förvånas och reagera en aning över den sista raden som miljöpartisten Gunvor Gunnarsson skriver i GD, och som det länkats till flera gånger på föregående sida.
Med den beskrivningen tror jag att hon fångar upp stämmningen så som den ser ut på många håll väldigt väl.
Det jäser, och det är exakt den känsla jag har själv, och som jag vet många andra har.
Och detta kommer då alltså från en miljöpartist, och som sagt, även om det naturligtvis är en avgrundesvid skilnad mellan att en lokalpolitiker uttalar sig på det här sättet mot att en mer centralt placerad person skulle göra detsamma.
Poängen med hennes inlägg är väl inte heller direkt den knivskarpa förmågan att notera vart vinden blåser, det brukar inte vara så svårt när det stormar.
Nu är inte jag den som följer debatten exakt i detalj, och det finns givetvis andra som tolkar sånt här oändligt mycket bättre, men med det sagt, så kan jag ändå inte undgå känslan av att positionerna flyttas fram av en insändare som denna, särskilt i det läge vi befinner oss där rimligen mängder av människor står redo att byta politiskt läger.