Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-01-18, 15:33
Bannlyst
Det står nu klart att alla de svenska operatörerna inför spärrar mot ip-telefoni för att förhindra gratis telefonsamtal. Det framgår när man läser det finstilta och ställer frågor till operatörerna direkt.
Via Skype och flera nya mobil-appar som Viber och Tango går det nu att ringa med mobilen helt gratis (bortsett från månadsavgiften). Viber har blivit populärt på Iphone, eftersom man inte ens behöver logga in, utan det egna mobilnumret används till gratissamtalen. Samma sak gäller med appen Tango till Android och Iphone. Men de nya smarta ring-apparna får nu mobiloperatörerna att se rött och införa förbud.

Telenor jämför IP-telefoni med "Vi tillåter inte barnporr heller"
Tele2 och Telia inför samma sak

IDIOTI i min mening
Citera
2011-01-18, 15:38
Medlem
YuriGagarins avatar
Min mobil har varken iOS eller Android, så jag är inte så insatt i det hela. Kan man på något vänster använda Skype eller dylikt i telefonen via WLAN, och om det går är det något också som operatörerna vill stoppa?
Citera
2011-01-18, 15:38
Medlem
Ja det är ju inte så konstigt med tanke på det samhälle vi lever i, någonting som kan vara gratis får inte vara gratis för att gratis samtal ej gör profit.
Citera
2011-01-18, 15:39
Medlem
MrDDDs avatar
Må vara idioti men hur ska mobiloperatörerna annars få in pengar ifall alla skaffar kontantkort de inte använder och istället ringer via dessa appar? Kostar ju en del att ha igång telemaster etc.
Citera
2011-01-18, 15:44
Medlem
Psychoos avatar
Källa?
Citera
2011-01-18, 15:44
Medlem
MrDDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychoo
Källa?

http://www.prylportalen.se/guide/mob...-1.385352.html
Citera
2011-01-18, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreak
Ja det är ju inte så konstigt med tanke på det samhälle vi lever i, någonting som kan vara gratis får inte vara gratis för att gratis samtal ej gör profit.

Men det är ju inte gratis, eftersom man måste betala för internetuppkopplingen.
Citera
2011-01-18, 15:49
Medlem
C.Hindsights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDDD
Må vara idioti men hur ska mobiloperatörerna annars få in pengar ifall alla skaffar kontantkort de inte använder och istället ringer via dessa appar? Kostar ju en del att ha igång telemaster etc.

Dem får rikta in sig på att ta betalt för datatrafiken istället.
Jag välkomnar denna utvecklingen! Det finns ingen anledning till att det ska kosta en halv förmögenhet att ringa/ta emot samtal utomlands osv.
Jag hoppas att telebolagen inser att detta är framtiden och inte agerar bromskloss, men det verkar ju vara ett önketänkade.
Citera
2011-01-18, 15:50
Medlem
Psychoos avatar
Tackar! Nån som har koll på hur spärrarna fungerar? Eller är det bara förbjudet utan att det är någon faktiskt spärr?
Citera
2011-01-18, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrDDD
Jag och säkert många andra betalar extra för fri datatrafik, så dom tjänar ju på Ip-telefoni också!
Citera
2011-01-18, 15:57
Bannlyst
Haha, mobiloperatörerna har redan förlorat, marknaden kommer alltid att erbjuda alternativ som slinker igenom - om nu inte operatörerna börjar ta betalt för trafiken.

Kör skype själv via android på en Samsung 9000i, hur ska dom kunna blockera alla program som använder nätet? Jävla idioter, säkert någon på företaget som inte har någon koll alls, tror säker att det bara är att blockera port 8080 eller något. Idioter
Citera
2011-01-18, 16:27
Medlem
mattmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Hindsight
Dem får rikta in sig på att ta betalt för datatrafiken istället.
Jag välkomnar denna utvecklingen! Det finns ingen anledning till att det ska kosta en halv förmögenhet att ringa/ta emot samtal utomlands osv.
Jag hoppas att telebolagen inser att detta är framtiden och inte agerar bromskloss, men det verkar ju vara ett önketänkade.
Det gör de redan.. Men tekniken kommer hinna ikapp dem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in