Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-02, 15:47
Medlem
osäker om den här tråden passar bättre in i fotodelen?

Exempel på bilder jag gjort:
Brinnande munken i Vietnam Före och Efter
VJ Day Kiss på Times Square Före och Efter
Viet Cong execution Före och Efter

..och något mindre dramatiskt, min mamma och moster när de var små link

Personligen tycker jag att det är perfekt present till tex föräldrarna/mor- & farföräldrarna, de har säkert någon favoritbild från den "svartvita" tiden.
Så vad jag undrar; tror ni att det finns en chans att försörja sig på det här? Kommer folk vilja ha sina bilder färg-lagda?

Med tanke på att de här bilderna är de enda jag färglagt hittills är jag rätt så stolt och är väldigt säker på att jag kommer bli bättre/snabbare; brinnande munken var den första jag gjorde och det tog mig typ 4 timmar, men den senaste tog ca en timme. Så om jag tar mer än en hundralapp per bild så blir det nog rätt skapligt med cash tror jag. Men är det för mycket, eller till och med för lite? Vad tycker ni är prisvärt för en bild?
Jag har kollat runt efter andra som färg-lägger bilder men jag har inte hittat något (iallafall inte online). Och de program som finns gör färgerna väldigt platta och det ser inte ut som ett riktigt färgfoto.

OM det visar sig att vara en bra buisness, hur borde jag göra reklam för det? Jag funderade på att slå mig ihop med någon fotobutik som kan skriva ut mina bilder och själva tjäna på det, och kanske jag kan få låna foto/negativscanner också så man får bästa kvalitét på bilderna?

Thanks in advance, alla åsikter välkomna
Citera
2011-03-02, 15:50
Medlem
manzanaress avatar
Denna tråden kanske skulle ha varit i Företagande och företagsekonomi istället?
Citera
2011-03-02, 15:51
Medlem
MajorMongos avatar
Jag tyckte det var mycket bra gjort, särskilt bilden på din mormor, även om den var liten! Vet inte om du kan göra dig en karriär på detta, men det hoppas jag verkligen för jag tycker du har talang. Någon mer kunnig kan säkert ge dig tips, men oavsett vilket tycker jag du ska fortsätta med det du gör.
Citera
2011-03-02, 15:56
Medlem
Du har verkligen skills , riktigt fina bilder

Bra jobbat
Citera
2011-03-02, 15:58
Medlem
midnighttrains avatar
vet inte om det skulle funka så bra att livnära sig enbart på att färglägga bilder. men jag hade lätt kunnat betala 100-200kr för att få en gammal bild färglagd. men ska du göra allt vitt så blir det inte mycket kvar till dig själv. jag föreslår att du går bredare, satsa på allt inom grafisk bildhantering.
Citera
2011-03-02, 15:58
Medlem
Snotrics avatar
Riktigt bra gjort! Måste ju finnas många som vill ha gamla bilder färglagda.

Prova annonsera lite i några tidningar och på blocket för att kolla intresset och kanske tjäna lite pengar.
Citera
2011-03-02, 16:10
Medlem
Nivarts avatar
Bra jobbat, kör på det

Hur länge tar det att färglägga t.ex. avrättningen förresten?
Senast redigerad av Nivart 2011-03-02 kl. 16:16.
Citera
2011-03-02, 16:15
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Ser bra ut men tror inte efterfrågan är så stor att du skulle kunna ha det som heltidsjobb, men satsa absolut på det i alla fall som lite extra cash i fickan och vem vet, har du tur kanske jag har fel.

Lycka till.
Citera
2011-03-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
vet inte om det skulle funka så bra att livnära sig enbart på att färglägga bilder. men jag hade lätt kunnat betala 100-200kr för att få en gammal bild färglagd. men ska du göra allt vitt så blir det inte mycket kvar till dig själv. jag föreslår att du går bredare, satsa på allt inom grafisk bildhantering.
Kul att höra om priset Det tar en timme per bild nu ungefär så det vore grymt om man fick 200.
Något jag tänkte på om det här med 'vitt', skulle det här betraktas som konst? Det är väl ingen skatt på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Snotric
Riktigt bra gjort! Måste ju finnas många som vill ha gamla bilder färglagda.

Prova annonsera lite i några tidningar och på blocket för att kolla intresset och kanske tjäna lite pengar.
Det ska jag göra! Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Nivart
Bra jobbat, kör på det

Hur länge tar det att färglägga t.ex. avrättningen förresten?
En timme och tjugo minuter om jag minns rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Ser bra ut men tror inte efterfrågan är så stor att du skulle kunna ha det som heltidsjobb, men satsa absolut på det i alla fall som lite extra cash i fickan och vem vet, har du tur kanske jag har fel.

Lycka till.
Tack! Jag bor i Sthlms-området så det är ett plus, om jag sätter upp lappar här och var och annonserar tror jag att ganska många blir intresserade?
Senast redigerad av Mygrapefruit 2011-03-02 kl. 17:02.
Citera
2011-03-02, 16:52
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mygrapefruit
Tack! Jag bor i Sthlms-området så det är ett plus, om jag sätter upp lappar här och var och annonserar tror jag att ganska många blir intresserade?

Det är värt ett försök.
Citera
2011-03-02, 16:58
Medlem
TSCs avatar
Du har definitivt talangen för det, men jag tror inte att du kan livnära dig på enbart detta.
Det är nog större chans om du expanderar ditt fält till allmän retouch i så fall.

Mitt tips är att du sätter upp en snygg portfolio där du visar vad du kan, och sedan gör lite reklam.
Priset bör anpassas efter hur lång tid det kan tänkas ta. En timme = ~100kr, eller något liknande.

Men även om du inte får in några "riktiga" pengar så är det alltid skoj att få extra pengar i fickan från sin hobby. Lycka till!
Citera
2011-03-02, 17:09
Medlem
Ulfes avatar
Riktigt snyggt, även om jag tycker att färgerna var lite för starka på den brinnande munken.

Som många sagt, det kan nog bli svårt att livnära sig på endast den specialitén.

Priserna ni snackar om anser jag på tok för låga. Jag skulle säga att 400 kr/h är minimum. Om du ser till andra liknande yrken som fotografer, webbdesigners osv. så tar de normalt 400-1000 kr/h. Sen kanske det kan vara bra att smygstarta på 200-300 kr/h för att etablera sig. En femhundring per bild tror jag ingen har problem att betala, om det nu tar en till två timmar att redigera en bild.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in