Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-03, 12:25
Medlem
NestTests avatar
Jävlar Sjukt bra gjort!

Jag tror absolut det finns efterfrågan på sånt här. Speciellt om du kan börja kulera filmer. Det finns ju redan på många filmer, men ser jävligt fult ut!

Antar att det skulle ta väldigt mycket längre tid, men tänk att se alla filmer som tagits under andra världskriget och se dom i färg med den kvaliteten du visar upp här! Jag tror att en sån sak skulle kunna vara värd mycket pengar!
Citera
2011-03-03, 19:05
Medlem
VenomXs avatar
Jäklar, snyggt gjort! Grejor som bilar och byggnader är ju inte så svåra att färglägga men gaser, rök m.m är desto svårare att få till bra och elden är det som imponerar mest på mig i munkbilden, som nån påpekade så är färgdjupet/kontrasten kanske något hög men jag tycker bara att det tillför en härlig dramatisk ton till bilden. Sätt ihop en portfölj bums och släng upp nån enkel hemsida med ett litet bildgalleri att marknadsföra dig med!

Du bör definitivt satsa på en karriär inom fotoretusch i största allmänhet, och visst gärna fokus på att färglägga och restaurera äldre fotografier och sånt. Upprepar rekommendationen absolut minimipris 500 kr per bild, det betalar folk utan tvekan om det är en bild med stort personligt värde, gör du jobb åt branschfolk som ska publicera bilden i nåt sammanhang så är en femhundring en skitsumma. Och 500 i timmen bör du definitivt kunna ta med din talang

Kan ju tillägga att jag jobbar heltid som egenföretagare i branschen själv sen 10+ år tillbaka och jag tycker det är jäkligt snyggt gjort, mycket bra kvalitet på samtliga bilder
Citera
2011-03-03, 21:49
Medlem
seamoonstars avatar
Kan inte annat än hålla med alla andra här, mycket imponerande bilder, snyggt!
Du bör definitivt satsa järnet på det här. Och som sagts ovan, sälj dig inte för billigt!
Citera
2011-03-03, 21:56
Medlem
Leif-Oskars avatar
Jag måste säga att jag är imponerad, jag har sett många som försökt. Men dina bilder är riktigt snygga!

Gällande timpris håller jag med övriga. Ta betalt.. Om du kommer göra det vitt kan du räkna med 50% som försvinner i skatt och avgifter, så tänk dubbla priset mot vad du faktiskt vill ha ut.

Jag tror att många betalar 800 kr+ (500 för en timmes jobb och 300 för utskrift och inscanning) för en fin utskriven kopia på en gammal barndomsbild som är omsorgsfullt inscannad, färglagd och utskriven.
Citera
2011-03-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
men tänk att se alla filmer som tagits under andra världskriget och se dom i färg med den kvaliteten du visar upp här! Jag tror att en sån sak skulle kunna vara värd mycket pengar!

TV4 Fakta har ju sänt någonting från Andra Världskriget som är "färglagt". Så jobb finns det ju. Men antagligen inte så många.
Citera
2011-03-03, 22:08
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mygrapefruit
osäker om den här tråden passar bättre in i fotodelen?

Exempel på bilder jag gjort:
Brinnande munken i Vietnam Före och Efter
VJ Day Kiss på Times Square Före och Efter
Viet Cong execution Före och Efter

..och något mindre dramatiskt, min mamma och moster när de var små link
Wow, jag är sjukt impad. Har du någon hemsida eller Flickr eller Deviantart-konto eller dyl? Vore kul att se mer!
Citera
2011-03-03, 23:06
Medlem
acshighs avatar
Grymt snyggt! Lite väl starka färger på vissa saker i bilderna tycker jag också, men överlag så är det mycket snyggt jobbat.
Detta kan mycket väl falla under konstnärsskatt, isåfall kommer du undan med om det är 6% eller 12% skatt. Då kan du likagärna göra jobbet vitt, finns ju en del bra grejjer med att jobba vitt också, framförallt i längden.
Citera
2011-03-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Jävlar Sjukt bra gjort!

Jag tror absolut det finns efterfrågan på sånt här. Speciellt om du kan börja kulera filmer. Det finns ju redan på många filmer, men ser jävligt fult ut!

Antar att det skulle ta väldigt mycket längre tid, men tänk att se alla filmer som tagits under andra världskriget och se dom i färg med den kvaliteten du visar upp här! Jag tror att en sån sak skulle kunna vara värd mycket pengar!
Film vore klurigt men coolt, tänk på att det är ganska många frames per second, om det är ett par minuter har jag sjukt många 'bilder' att färga haha. Kanske jag kommer på någon smidig teknik typ hotspots som följer mönster... idk.

Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jäklar, snyggt gjort! Grejor som bilar och byggnader är ju inte så svåra att färglägga men gaser, rök m.m är desto svårare att få till bra och elden är det som imponerar mest på mig i munkbilden, som nån påpekade så är färgdjupet/kontrasten kanske något hög men jag tycker bara att det tillför en härlig dramatisk ton till bilden. Sätt ihop en portfölj bums och släng upp nån enkel hemsida med ett litet bildgalleri att marknadsföra dig med!

Du bör definitivt satsa på en karriär inom fotoretusch i största allmänhet, och visst gärna fokus på att färglägga och restaurera äldre fotografier och sånt. Upprepar rekommendationen absolut minimipris 500 kr per bild, det betalar folk utan tvekan om det är en bild med stort personligt värde, gör du jobb åt branschfolk som ska publicera bilden i nåt sammanhang så är en femhundring en skitsumma. Och 500 i timmen bör du definitivt kunna ta med din talang

Kan ju tillägga att jag jobbar heltid som egenföretagare i branschen själv sen 10+ år tillbaka och jag tycker det är jäkligt snyggt gjort, mycket bra kvalitet på samtliga bilder
Hemskt mycket tack för din kommentar! Något jag undrar över, skulle min färgläggning räknas som konst? Det är väl ingen skatt på det? Kanske bara skatta för att skriva ut bilderna? Det vore drömmen haha.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-Oskar
Jag måste säga att jag är imponerad, jag har sett många som försökt. Men dina bilder är riktigt snygga!

Gällande timpris håller jag med övriga. Ta betalt.. Om du kommer göra det vitt kan du räkna med 50% som försvinner i skatt och avgifter, så tänk dubbla priset mot vad du faktiskt vill ha ut.

Jag tror att många betalar 800 kr+ (500 för en timmes jobb och 300 för utskrift och inscanning) för en fin utskriven kopia på en gammal barndomsbild som är omsorgsfullt inscannad, färglagd och utskriven.
Tack för infot!

Citat:
Ursprungligen postat av hots
TV4 Fakta har ju sänt någonting från Andra Världskriget som är "färglagt". Så jobb finns det ju. Men antagligen inte så många.
Jag tror jag kommer ihåg den, man fick se dem stora röda Swastika-fanerna! Intense! Har funderat på att färglägga en bild på en Nazi-parad eller liknande, de röda färgerna kommer nog göra bilden väldigt mäktig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Wow, jag är sjukt impad. Har du någon hemsida eller Flickr eller Deviantart-konto eller dyl? Vore kul att se mer!
http://mygrapefruit.deviantart.com/

Den använder jag främst för att ladda upp mitt fotografi, som du ser. Bara på senaste tiden som jag laddat upp färlagda bilder. De som jag postat i det här threadet är de enda jag gjort hittills haha, so stay tuned for more!
Citera
2011-03-03, 23:21
Medlem
Jisses, du kan fan din sak asså..
Gör nu som så att du slänger upp en portfolio på någon enkel hemsida sen så marknadsför du den på alla sidor / bollplank som du kan hitta! Tummen upp
Citera
2011-03-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acshigh
Grymt snyggt! Lite väl starka färger på vissa saker i bilderna tycker jag också, men överlag så är det mycket snyggt jobbat.
Detta kan mycket väl falla under konstnärsskatt, isåfall kommer du undan med om det är 6% eller 12% skatt. Då kan du likagärna göra jobbet vitt, finns ju en del bra grejjer med att jobba vitt också, framförallt i längden.
Missade din post av någon anledning! 6 eler 12 är ju INGENTING haha! Undrar om det finns någon regelbok där man kan luska ut om det jag gör är "konst" or whatever it is.

Citat:
Ursprungligen postat av muppetshow
Jisses, du kan fan din sak asså..
Gör nu som så att du slänger upp en portfolio på någon enkel hemsida sen så marknadsför du den på alla sidor / bollplank som du kan hitta! Tummen upp
Ska försöka.
Citera
2011-03-04, 12:45
Medlem
Sjukt bra gjort.
My jaw dropped.

Ja, jag tror att du utan problem kan livnära dig på detta.
Rik blir du ju inte, men klarar dig gör du nog.
Citera
2011-03-04, 15:40
Medlem
Riktigt snygg gjort. Har själv färlglagt en bild eller två, men la nog inte ner lika mycket tid för jag hade inte ditt tålamod =).

Dock så skulle jag rekommendera att inte bara sätta ett pris om du verkligen vill jobba med det här. Ha en slags affärsplan, försök ta reda på vad man KAN och BRUKAR tjäna på sånt här (kontakta utländska företag, tv-stationer, tidningar och fråga om dem vet vem man kan prata med som sysslar med detta). Titta på deras jobb och titta på ditt. Är ditt lika bra, bättre, lite sämre? Har det lagt ner mer/mindre tid? Om de tar på sig lång tid o tar högre priser kan du ju sikta in dig på en annan marknadsdel dvs ha lite lägre priser för du har ju inget företag eller stor portfolio att visa upp för att inte tala om att andra kanske har flera som sitter tillsammans och jobbar med detta?

Nästan alla som startar en verksamhet gör förarbete. Och ska du locka till dig företag och banklån..då kommer de nästintill garanterat vilja se nån slags affärsplan. Om inget annat så är det ju bra o veta vilken grund du står på än att svara "öööh" om de ställer en fråga du inte tänkt på innan.

Hoppas det går bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in