• 2
  • 3
2014-05-09, 06:08
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Tyskarnas judeförföljelser under världskriget undgår inte en kotte, men hur står det egentligen till med japanernas brott mot mänskligheten på 30- och 40-talet?

Sex miljoner judar påstås ha fallit offer för folkmordet utfört av nazisterna och deras underhuggare runtom i Europa. Japanerna däremot, sägs vara ansvariga för uppemot 10 000 000 människors död:

Hur kommer det sig att endast en av de besegrade axelmakternas krigsbrott stämplas folkmord av omvärlden och förtjänar en internationell minnesdag? Varför uppmärksammas inte japanernas krigsbrott i samma utsträckning som tyskarnas, och varför svingas inte Japans skamliga förflutna likt ett politiskt slagträ av förintelsens kaliber?

Frågeställningen är utrikespolitisk snarare än historisk; här diskuterar vi anledningen till att Japans egen lilla förintelse inte hänger över landet likt det ständigt svarta moln som hägrar över Tyskland och dess folk.

Av vilka politiska orsaker har inte japanerna fått ärva sina förfäders synd i samma utsträckning som tyskarna har fått betala för sina mor- och farföräldrars handlingar?

Japanernas brott var dessutom bevisligen till omfattningen större än tyskarnas; i min mening var de också långt brutalare än vad tyskarna någonsin hade kunnat hitta på (läs Nanjing-massakern:
USA var för fokuserad på kommunismen i Kina för att få Japan att be om ursäkt för sina synder. De var tvungna att ha en stark bas i Ostasien och Japan var perfekt som motpol mot Kina, USSR, och andra mindre kommunistiska länder.

Realpolitik är svaret till varför synderna har gått förbisedda till stor del.
Citera
2014-05-09, 12:35
Medlem
LFEs avatar
Japans, Rysslands, USAs brott under kriget var främst resultatet av strategiska val.
Tysklands var en direkt riktad utrotningspolicy.

Den kan endast jämföras med Röda Khmererna och Armenien så här på rak arm. Säkert något mer någonstans.

Sen tycker jag att det japanerna gjort är bland det sjukaste och mest vidriga, kanske det absolut mest vidriga jag känner till att en stat gjort genom mänsklighetens historia. Men det platsar inte riktigt in i folkmord även om gränsen är hårfin och inget jag någonsin skulle debattera en kines emot. Jag borde egentligen bara hålla käften här också men det är ett ämne jag haft lite funderingar för ett tag sen också.
Citera
2014-05-09, 12:53
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rezai
Vad jag förstått var Sovjetunionen det enda landet där Japanska krigsförbrytare fick sina domar (ganska kvickt efter WWII slut) utan att det blev så diffust och långdraget (dvs att det aldrig blev dömda). Domarna bestod dock sällan utav dödsstraff.

Nu länkar jag till Wikipedia men du kan ju kika in i källorna om du hittar nått av värde: http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_war_crimes

De Japanska förbrytare som nationalisterna och kommunisterna fick tag i fick smaka kinesernas vrede också. Men generellt så är det som du säger.
USA använde sig av Japanska forskare för utvecklandet av sina biologiska och kemiska stridsvapen och gav amnesti till några de vidrigaste människorna som levt på denna jord.

Som någon annan skrev så var USA fram till Eisenhowers död otroligt pragmatiska och kalkylerade. Invasioner var vardagsmat och skedde så fort en fackförening blockerade något av deras företag i Latinamerika exempelvis. Innan dess massmorden på Indianer och deras koncentrationsläger.

Därmed inte sagt att bara negativa saker kom ur den pragmatiska läggningen, tvärtom. Det berodde väl också på tiden och administrationen.

Efteråt blev man mer fast i sin politiska struktur som ledare för den då kallade fria världen men brotten tog inte slut där. Medan Sovjet, Syd Korea och Japan definitivt drog ner på sina förbrytelser så ökade USAs med vrickade experiment på deras egna soldater, sjuka psykologiska tester som MK-Ultra, School of The Americas där man lärde upp diktaturer att tortera och idag sina mörka fängelser som finns utspridda lite här och var där saker förmodligen sker som är värre än de i Guantanamo och där människor sällan kommer ut levande nog för att våga berätta om vad som hänt.
Senast redigerad av LFE 2014-05-09 kl. 12:57.
Citera
2025-02-02, 12:51
Medlem
Japanerna bryr sig inte om detta skuldbeläggande på samma sätt, de är del av en egen och helt annan kultursfär än Europa och USA. Sovjet var kända för sin propaganda och var ju de som befriade "dödslägren" österifrån och tog i så de sprack, t.ex. auschwitz dödstal har ju reducerats från 4 till 1 miljon (så klart oerhört många fortfarande).
Sen var förintelsen bara en del av kriget och inte särskilt centralt de första decennierna efter andra världskriget, om en släkting blev dödad i strid eller mördad av en nazist gjorde lika ont för släktingar osv.
Först när hollywood gav sig in i leken det blev det fenomen som det är idag. Att färre är religiösa i traditionell mening hjälpte väl till..
https://www.fokus.se/veckans-fokus/n...v-forintelsen/
Citera
2025-02-02, 12:57
Medlem
Egentligen är det mest så att Förintelsen har fått ojämförelsevis mycket uppmärksamhet och på det sättet blivit mest känd av alla folkmord som skett i historien och även i detta nu.

Många sa att förintelsen, det får aldrig hända igen. Det ironiska var att man sa det samtidigt som pågående folkmord.

Sanningen är att vi har väldigt många folkmord i historien med fler eller mindre offer.

Sedan förintelsen så kan man lätt lista upp åtminstone 10 folkmord som skett och som inte fått så stor uppmärksamhet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in