Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-24, 21:33
Medlem
tja hörde om religionen Mendaism.
det finns varken på wikipedia, eller google, så jag vet inte vart jag ska få information om religionen
så nu vänder jag mig till er flashback! om ni vet vart man kan få information om religionen skriv
Citera
2011-03-24, 21:46
Medlem
urverksapelsins avatar
säker på att det inte är felstavning? Mandeism finns.
Citera
2011-03-24, 22:11
Medlem
hehe tack...
Citera
2012-05-12, 22:15
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Finns en C-uppsats i ämnet http://hig.diva-portal.org/smash/rec...d=diva2:448402

Hemsidan www.mandeer.se är också bra.
Citera
2012-06-20, 23:53
Bannlyst
Mandeism heter det, vad vill du veta om religionen? .. Religionen tillåter ingen konvertering, den är en skild religion ifrån andra. Mandeerna själv kan inte förstå den så allt som står där är inte heller 100% sant.
Citera
2012-06-20, 23:59
Medlem
Bogomils avatar
Om det nu är Mandaeism det syftas på, då är det den anda kända, obrutna version av gnosticismen, och den har med stor sannolikhet pre-kristna röttar.

Johannes Döparen är profet eller Messias för denna grupp. Mandaernas heliga bok hetar Ginza eller Genza.
Citera
2012-06-21, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om det nu är Mandaeism det syftas på, då är det den anda kända, obrutna version av gnosticismen, och den har med stor sannolikhet pre-kristna röttar.

Johannes Döparen är profet eller Messias för denna grupp. Mandaernas heliga bok hetar Ginza eller Genza.

Dem är inte kristna, dem följer Johannes döparen men han är inte profeten. Heliga boken heter Ginza Raba vilket är på arameiska. Finns två olika mandeer, dem som tror att livet är skapad av ljuset och detta liv är ingenting annat än bara tillfälligt sedan finns den vanliga versionen där dem flesta mandeer tror på gud, men fortfarande har mandeism ingen himmel eller jord. Dem tror på återskapelse efter döden.
Citera
2012-06-21, 01:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cramis
Dem är inte kristna,

Nej...men det är inte almänt vetande, eftersom många nog tror, att gnosticismen var en kristen avläggare.
Citera
2012-06-21, 01:50
Bannlyst
Citat:
Nej...men det är inte almänt vetande, eftersom många nog tror, att gnosticismen var en kristen avläggare.

Precis, men dem är judar. En del av judendomen som vägrade att bli moderna judar.
Citera
2012-06-21, 01:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Precis, men dem är judar. En del av judendomen som vägrade att bli moderna judar.

Menar du som judar med GT Yahveh? Från den tids mainstream judaism?
Citera
2012-06-21, 02:11
Bannlyst
Citat:
Menar du som judar med GT Yahveh? Från den tids mainstream judaism?

Enligt mig så är mandeer judar men mandeer förnekar det. Men jag har källor som tyder på det.
Citera
2012-06-21, 02:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt mig så är mandeer judar men mandeer förnekar det. Men jag har källor som tyder på det.

Intressant. Ge mig gärne lite underlag, så följar jag det upp i morgon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in