Svara
  • 1
  • 2
2011-04-03, 13:13
Medlem
promstars avatar
Hej!

Tänkte berätta om min första gång som jag rökte cannabis vilket var et snésteg jag sent kommer glömma och på många sätt verkligen ångra. Det hela började redan i somras då jag och mitt kompisgäng började småprata lite om att röka en joint. Snacket späddes på med mkt tittande på en rad olika amerikanska tv-serier där det röks flitigt. Sakta men säkert har snacket blivit verklighet och förra helgen bestämde vi oss att vi skulle pröva det.

Jag skiljer mig lite ut från mitt kompisgäng, jag är den enda som har en universitets utbildning (yes vi är inga 15 åringar, kanske gör det ÄNNU mer pinsamt), jag har också hela mitt liv varit emot droger, hade väl planer att inte ta något tills förra veckan. Jag har pluggat till ett yrke där pissprover då och då förekommer, vilket inte gör grejen smartare, jag hade då läst/räknat mig fram till att jag endast kunde bli påkommen men ett blodprov vilket jag inte kan se skall komma upp.

Kvällen började trevligt med tacos och ett par cigg, och stämning blev bättre och bättre, vi var bara 3 närvarande, runt 11 tiden rullade vi den första, vi delade den på 3, efter vi rökt satte vi oss i varsin soffa, jag var nog den första som kände något, jag började iaf att skratta tills tårarna kom, men jag och en annan trodde att det var lite placebo effekt och vi bestämde oss för att röka ytterliggare en, samma visa igen, vi skrattade lite och jag kände någonstans att jag mådde ganska bra och tänkte att ”här får det vara nog för mig”. Suget avtog dock något och när den sista blev klar valde jag att röka med på den, samma visa igen, vi satte oss i sofforna, satte på lite musik och började prata om att fan vilken besvikelse detta var.

Plötsligt hände något i mitt huvud, det var som att en svart sörja rann ner från mitt huvud, allt blev verkligen svart, det kändes som att musiken slutade även om jag fortfarande kunde höra den, jag kände hur min röst ändrades och jag hörde mig själv säga med en röst jag inte kände igen ”killar jag snetänder”, vilket inte lät som mig för den vanliga jag hade sagt ”gubbar”. Ångesten inom växte och dubblades för varje andetag jag tog kändes det som, jag fick mer och mer panik, för att förklarade det lätt så kändes det som att hela mitt liv var et korthus som bara ramla ihop, jag vet inte hur länge jag var utom kontroll, men jag lyckades lugna ner mig, och trodde att jag gick tillbaka till det normala.
Ångesten bestod av många saker; hade jag några kompisar, hade jag gjort rätt val med min utbildning, skulle min familj fortsätta älska mig om jag berättade, skulle jag åka på psyket pga. min reaktion, ångesten födde alltså ännu mer ångest.
Plötsligt kom dock paniken tillbaka och denna attacken blev mkt värre, jag minns att jag låg på badrumsgolvet och skrek hysteriskt samtidigt som jag bankade fötterna in i ett badkar, (jag kan inte förstå att grannarna inte ringde en ambulans). På något sätt fick mina kompisar lugnat ner mig och jag tyckte att vattnet jag fick gjorde mig bättre. Vi la oss i sängen och jag bad om att få åka upp på sjukhuset, men vi valde att ligga kvar i sängen, där satte paranoinan in, jag tyckte mig kunna veta vad mina kompisar sa innan dem sagt det, jag fattade dock att detta inte var möjligt och fick väl intalat mig själv att det endast var en del av snétändningen, en annan sak som hände var en känsla av att jag hade diarré, vilket var jävligt obehagligt, jag trodde seriöst jag hade skitet ner både mig och mina byxor.

Den kvällen sov jag inget alls, jag lyckades dock ta mig samman så jag googlade lite på panikångest i samband med cannabis rökning. Runt 9 på morgonen sa jag till mina kompisar att jag ville åka hem, jag satte mig på bussen och åkte hem, på väg hem kände jag att jag hade 2 val, antingen komma hem och lotsas som ingenting eller berätta för min familj. Det som kan känns med mig så är det att min familj alltid sätt mig som en stabil kille som kunde säga nej till droger. Jag visste att den bilden av mig skulle få sig en ordentlig törn. Samtidigt fattade jag att reaktioner som dessa nog inte var normalt. Jag åkte hem till min syrra och berättade allt, efter det ringde hon ditt morsan och farsan. Dem blev inte så arga som jag trodde dem skulle bli, hela dagen var jag väldigt deppig, jag gick och la mig kl 17 och vaknade igen kl 11 dagen efter. Just nu mår jag bra men tänker väldigt mkt det som har hänt.
Jag vet inte helt varför jag skriver detta inlägget, ville väl helst skriva av mig lite…
Citera
2011-04-03, 13:34
Medlem
Förstår faktiskt inte varför du skulle dra dit din mamma och pappa.

Det där ruset händer, väldigt äckligt. Men det hade räckt med att du tog det lugnt, gick och la dig i en säng. Klart som fan du blir mer rädd när du sitter och googlar om hur det är med psykoser bla bla.
Citera
2011-04-03, 13:57
Bannlyst
Okej så ni rökte (3) joints första gången? Tänk om pelle p14 dricker två 75or sprit första gången.
Citera
2011-04-03, 13:58
Medlem
DylerTurdens avatar
Dödsknarkets profetia har slagit sin stöt. Aftonbladets läsare inser nu tyngden med denna långt ifrån lätthanterliga drog.

Att du väljer att dra in din familj visar väl ungefär på vilken nivå vi rör oss på här... simma lugnt i framtiden.
Citera
2011-04-03, 14:00
Medlem
promstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrintox
Okej så ni rökte (3) joints första gången? Tänk om pelle p14 dricker två 75or sprit första gången.
ja, vi delade 3. Jo kan se idiotin i detta.
Citera
2011-04-03, 14:01
Medlem
promstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DylerTurden
Dödsknarkets profetia har slagit sin stöt. Aftonbladets läsare inser nu tyngden med denna långt ifrån lätthanterliga drog.

Att du väljer att dra in din familj visar väl ungefär på vilken nivå vi rör oss på här... simma lugnt i framtiden.

Jag kommer inte prova detta igen.
Citera
2011-04-03, 14:09
Medlem
Snappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av promstar

Om du bara hade hållit dig till 1 eller 2 joppar så hade det där antagligen inte hänt. Du märkte ju själv att du bara fick de positiva effekterna då, som skrattattack. Sedan är man ibörjan inte van vid ruset heller så det är klart att du fick panik när det blev lite för mycket.
Om en erfaren rökare får i sig för mycket så vet den att det bara är cannabis, och att allt kommer bli bra om ett par timmar.
Jag fick inte heller någon behaglig effekt första gången men det blir bättre kan jag lova.
Citera
2011-04-03, 22:36
Medlem
the barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av promstar
EDIT: TS, jag vill inte förolämpa dig, använder jag nedlåtande tonfall så är det min egen frustration som skiner igenom - då jag känner igen mig. Kanske vill jag bara "banka in" det jag försöker framföra då mitt språk inte räcker för att beskriva precis det jag vill ha sagt. Peace!

Med din stabila utbildning (du som inte är småpojke, och är mer påläst än dina onda "kompisar", dvs. "översittar-perfektionist"-synsätt på livet, kan inte "let go") så väljer du att skuldbelägga drogen när det istället gällde din inkompetens?

Du tror inte att du skulle sneat och bett för livhanken om du under hela ditt liv sett alkohol som förbjuden substans (tex. växt upp i ett muslimskt land, varit lika programmerad fundamentalist som du är nu - fast mot alkohol) och dragit en hel flaska sprit första gången!?
Japp, 3 joppar är i överkant - säger mer om dig än vad det gör om drogen i sig.
Synd att du väljer den enkla vägen att skuldbelägga döda ting (eller, ännu värre; dina vänner, som var dumma nog att bjuda någon som inte är tacksam och tar eget oegoistiskt ansvar av vad han drar i sig - t.o.m "den här drogen suger juh" för att sen få mer än han klarar?)

Dessutom nonchalerar du tankarna kring utbildning, kompisar mm. som egentligen är "sum of all fears" som väntade på att explodera närhelst du mött en situation av press/motgång i livet (tro mig, har du mycket i glaset så väntar det bara på att skvimpa över när du är som svagast).
Tänk dig att du drabbats av cancer, eller en nära anhörig dött - och du ställs inför att utvärdera ditt liv från en helt annan vinkel!
Skulle du flippa ur, är du kanske en liten pojke trotts allt?
Tar du livet av dig om företaget skulle gå omkull om 30 år, frun lämnar, ett barn dör?
Eller vill du vara stark och redo, acceptera att livet inte är perfekt men vara en stark fyr i stormen för dina medmänniskor, som du accepterar HELT trotts deras livsval/utbildning osv.?
Underbart tillfälle för dig att stärka ditt psyke och utvärdera ditt liv - om du tar dig i kragen istället för att skuldbelägga plantor och vänner!

Psykoaktiva droger är inget vi "svaga pundare" missbrukar för att sopa problem under mattan, utan snarare lyfta fram våra liv ur andra synvinklar - vilket kan vara otroligt nyttigt.
Cannabis är dock en mild sådan, men jag kan förstå effekten då en respektlös översittare överdoserar första kvällen - full av dold prestationsångest över livet.

Du är den där snälla killen som aldrig skulle röra "droger", likt ett religiöst mantra - som bara tjänade till att sparka dig i röven när du svek dig själv.
Kanske därför du gick stöddigt hårt på gräset, reflekterade inte över ruset, matcho skrattade bort det och sög i dig rök för kung och fosterland av en substans du tidigare inte har någon erfarenhet av?

Om du vill gömma & glömma denna nyttiga läxa, sopa den under mattan av religiös propaganda - så tjänar visst psykospropagandan på google dina syften (helst svenska rapporter från 80-talet).
Men; Om du vill vara ärlig mot dig själv (utan att för den delen prova gräs igen eller romantisera gräs) så kan du acceptera din ångest och abstrakta synsätt, dvs. inse att även panik är en naturlig del av dig som människa - som finns där för ett syfte, för dig att tacka och ta emot.

Som exempel: Det finns ingen ingrediens i alkohol som leder till otrohet, det löser bara hämningar - väljer någon att förlåta en otrohet så måste den förstå att fröet till problemet fanns där sen innan.
Du tar ditt liv på för stort allvar, är väldigt självmedveten och lite avundsjuk kanske på dom som kan ta livet som det är.
Det är inget problem i sig, du känner precis dom känslor du behöver känna för att bli en bättre människa längre fram, och har dessutom turen att möta dig själv redan nu.

Och eftersom jag pratar med en bildad person, så kan jag hänvisa till FN;s rapport som bevisar att Nederländerna har 50% färre som söker vård pga. droger än Sverige (trotts laglig cannabis och fri sjukvård där dom kan komma utan rädsla för påföljder).
Källor: http://www.unodc.org/pdf/research/Sw...ug_control.pdf
http://www.drugpolicy.org/library/wijngaart2.cfm
Om alla lagt sig på golvet i panikattacker så hade flertal länder varit i anarki nu.

Förövrigt så är panikångest en naturlig del av livet - JAG och ALLA andra kommer möta det någon gång med störst sannolikhet än om ingen drog fanns.
Jag har full respekt för dig TS, dags att du respekterar dig själv, du är större än att skylla på en planta.
Senast redigerad av the baron 2011-04-03 kl. 23:13.
Citera
2011-04-03, 22:44
Medlem
clezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrintox

att dela på 3 svaga joppar första gången är väl inte så farligt? speciellt om dom röker vanlig cigg till vardags.. då slipper dom ju host-delen liksom.. absolut inte som att dricka 2 75or..

hoppas att du trolla dock
Citera
2011-04-03, 23:02
Medlem
the barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clez
att dela på 3 svaga joppar första gången är väl inte så farligt? speciellt om dom röker vanlig cigg till vardags.. då slipper dom ju host-delen liksom.. absolut inte som att dricka 2 75or..

hoppas att du trolla dock
Första gången brukar man inte känna något alls, iom att man inte är van ruset (känner inte igen det) eller inte har receptorer helt enkelt för att ta upp allt.

Finns MÅNGA exempel på nybörjare som inte känner något.

Grundregeln med droger är ändå att ALLTID ge upp första gången man inte känner nått, och ta mer nästa gång (eller efter 1+ timme).
Helst om man aldrig provat psykadelika.
Citera
2011-04-04, 00:05
Medlem
Vredesbyrds avatar
Vilket jävla ös alltså, är du säker på att det inte var någon av alla dessa otaliga nya rökmixar som ni rökte? Har mått dåligt då jag rökte cannabis en gång, men det var inte i närheten av hur dåligt du verkat ha mått. Tankekvalen du beskriver om huruvida ditt liv ska gå under, om du kommer hamna på dårhus etc. kan jag själv relatera till, fast då vid en obehaglig upplevelse en av de många gånger då jag ätit Lsd.

Hur som haver, du verkade ju ändå intresserad av att testa cannabis efter att ha sett Weeds, Californication och Seth Rogen på TV, då tycker jag i alla fall att du borde testa det igen, men i en mängd adekvat till din erfarenhet och toleransnivå.

Mvh
Citera
2011-04-04, 01:52
Medlem
clezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the baron
Första gången brukar man inte känna något alls, iom att man inte är van ruset (känner inte igen det) eller inte har receptorer helt enkelt för att ta upp allt.

Finns MÅNGA exempel på nybörjare som inte känner något.

Grundregeln med droger är ändå att ALLTID ge upp första gången man inte känner nått, och ta mer nästa gång (eller efter 1+ timme).
Helst om man aldrig provat psykadelika.

jaha okej?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här