Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-09, 16:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donkallot
Du får ju olika priser beroendes på avtalsstarten givetvis. Men tex idag så är de billigare priser på 36mån bundet med avtalsstart i maj än om du vill ha avtalsstart i mars. Sen sätt ju inte fasta priser utefter hur de rörliga är just den månaden utan efter framtidsutsikter för elpris mm
Ah, okej. Tack. Får kolla med min leverantör.

Hur som känns det skönt att ha ett fastpris nu, även om jag skulle överlevt ett rörligt pris. Lider med de i villa med direktverkande el.
Citera
2022-01-09, 21:50
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Nej, det måste vara ovanligt med kallhyra i hyresrätt. (förutom garage då) Du kan inte höja temperatur själv i hyresrätt utan får vad hyresvärden bestämmer sig för, kanske runt 20 grader. Vill du ha varmare för du bekosta värmefläktar själv och betala för dess energinåtgång.
Skrev fel. Hushållselen menade jag.
Citera
2022-01-10, 13:21
Medlem
Nu ska vi köpa hus, och undrar hur man får ner elförbrukningen alt hur man gör för att elräkningen inte ska springa iväg.

Info:
Område 4
Hus från -75
Värmesystem: Direktverkande el, luft luft värmepump ( Exakt så står det i besiktningsprotokollet)
Vad menas med luft luft värmepump? Bra eller dåligt?
Värmepumpen är från -17

Nu är vi 4 personer som kommer bo i huset, 2 vuxna och 2 barn
Citera
2022-01-10, 17:16
Medlem
[quote=Spejlarn|78648384]Nu ska vi köpa hus, och undrar hur man får ner elförbrukningen alt hur man gör för att elräkningen inte ska springa iväg.

Info:
Område 4
Hus från -75
Värmesystem: Direktverkande el, luft luft värmepump ( Exakt så står det i besiktningsprotokollet)
Värmepumpen är från -17

Nu är vi 4 personer som kommer bo i huset, 2 vuxna och 2 barn[/QUOTE
Bra att ni har värmepump. Men de kommer dra iväg med elen hur du än gör just nu. De rörliga priset kommer landa norr om 160öre/kwh för Jan också. Men de bara försöka hålla de kring 18+ inomhus och genomlida vintern tills vi förhoppningsvis får bättre utsikter prismässigt under sena maj-sept och att du kan binda priset då. Alla som bor i zon4 borde binda priset när nästa Bra tillfälle ges för de ser inte ljust ut för södra Sverige prismässigt de kommande 3-4åren.
Citera
2022-01-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Nu ska vi köpa hus, och undrar hur man får ner elförbrukningen alt hur man gör för att elräkningen inte ska springa iväg.

Info:
Område 4
Hus från -75
Värmepumpen är från -17

Nu är vi 4 personer som kommer bo i huset, 2 vuxna och 2 barn
Luft luft innebär att värmeväxlaren värms med hjälp av uteluften och utedelen och skickas till innedelen som blåser ut det som varm luft (eller kall luft om man vill kyla och avfukta på sommaren).
Jämför med luft-vatten, som använder samma teknik men för att värma upp en vattentank som används för uppvärmningen till vattenelement samt varmvatten i kranen.

Då det är direktverkande el i huset så innebär det att elementen är av el-typ.
Värmepumpen är mer effektiv i att använda energi kontra vad den ger ut jämfört med elementen.
Jag har själv två st. luft-luft. En för huvudvåning/övervåning samt en för källaren. Källaren är nyast. Där hade jag behövt 3x1000W element/radiatorer för att hålla ca. 21 grader på vintern medans nu använder pumpen som mest ca. en tredjedel som mest för att hålla 23 grader. På sommaren knappt något alls, men funkar även bra för att hålla nere luftfuktigheten i källaren.

Jag har endast ett element/radiator som är igång och det bara på vintern. I min sons rum på övervåningen som vi stänger dörren till på kvällen när han sover och med stängd dörr tappar man ju inflödet av varm luft från luftvärmepumpen. Men i övrigt så klarar sig två pumpar att värma 3 våningar.

Vill du få ner ytterligare förbrukning så kan du installera en variant av luft-vatten som värmer varmvattenberedaren, mycket billigare att värma varmvattnet än direktel.
Eller installera vattenburna element i hela huset och sedan bergvärme..

Men alla nyinstallationer kostar mycket och tar många år att få avbetalat innan du går "plus".
Citera
2022-01-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfrunner
Luft luft innebär att värmeväxlaren värms med hjälp av uteluften och utedelen och skickas till innedelen som blåser ut det som varm luft (eller kall luft om man vill kyla och avfukta på sommaren).
Jämför med luft-vatten, som använder samma teknik men för att värma upp en vattentank som används för uppvärmningen till vattenelement samt varmvatten i kranen.

Då det är direktverkande el i huset så innebär det att elementen är av el-typ.
Värmepumpen är mer effektiv i att använda energi kontra vad den ger ut jämfört med elementen.
Jag har själv två st. luft-luft. En för huvudvåning/övervåning samt en för källaren. Källaren är nyast. Där hade jag behövt 3x1000W element/radiatorer för att hålla ca. 21 grader på vintern medans nu använder pumpen som mest ca. en tredjedel som mest för att hålla 23 grader. På sommaren knappt något alls, men funkar även bra för att hålla nere luftfuktigheten i källaren.

Jag har endast ett element/radiator som är igång och det bara på vintern. I min sons rum på övervåningen som vi stänger dörren till på kvällen när han sover och med stängd dörr tappar man ju inflödet av varm luft från luftvärmepumpen. Men i övrigt så klarar sig två pumpar att värma 3 våningar.

Vill du få ner ytterligare förbrukning så kan du installera en variant av luft-vatten som värmer varmvattenberedaren, mycket billigare att värma varmvattnet än direktel.
Eller installera vattenburna element i hela huset och sedan bergvärme..

Men alla nyinstallationer kostar mycket och tar många år att få avbetalat innan du går "plus".

Det är som du säger, att installera något nytt är inte aktuellt!
Om jag förstår dig rätt så är värmepumpen effektivare och billigare att ha igång

Nu gäller det bara att hitta ett bra elbolag som ger bäst pris

Då inflyttning är nov 2022, så kan jag leta efter bra bolag under sommaren, för att därefter binda elavtalet med start f.o.m nov 2022
Citera
2022-01-10, 23:57
Medlem
Citat:
Det är som du säger, att installera något nytt är inte aktuellt!
Om jag förstår dig rätt så är värmepumpen effektivare och billigare att ha igång

Nu gäller det bara att hitta ett bra elbolag som ger bäst pris

Då inflyttning är nov 2022, så kan jag leta efter bra bolag under sommaren, för att därefter binda elavtalet med start f.o.m nov 2022
Ja, en luftvärmepump (och andra värmepumpar) är mer energieffektiva än direktel.
Om ett element/radiator förbrukar 1000W vid värmning så får du ut 1000W värme (orkar inte räkna på andra förluster), men tillför du 1000W energi till en luftvärmepump (eller andra värmepumpar) så får du ut mycket mer i värme, kanske x5 så mycket vid optimala förhållanden (beror på temperatur/vind osv). Ett annat sätt att tänka är att om det i ett rum krävs ett element på 1000W för att hålla 21° så kommer elementet dra 1000W. Men med en luftvärmepump som kanske har en årsvärmefaktor på 5 så kommer det krävas 200W (dvs en femtedel) för att hålla samma temp i det rummet.
Om element/radiatorer behövs och man samtidigt har luftvärmepump så brukar man ställa termostaten på elementen på en temperatur strax under den man vill ha för att låta luftvärmepumpen ge så mycket av värmeeffekten som möjligt till bostaden utan att behöva kämpa ihjäl sig för att värma hela huset till t.ex. 21° om det är så att den inte lyckas sprida bra till hela huset.
Så om den inte orkar hålla rätt temp i hela huset så vet man iaf att det aldrig blir svalare i ett rum än vad termostaten på elementet i det rummet står på, och oftast är det de rum som är längst ifrån/på andra våningar som blir svalare än vad man ställt luftvärmepumpens termostat på.

Men effektiviteten på en värmepump beror på skick, hur modern den är, hur den har servats, layouten i bostaden, ålder (man räknar på att de bör hålla 10-15 år minst iaf).
Installationskostnad idag brukar ligga på ca. 25k och brukar ha betalat av sig efter ca. 5-7 år.
Citera
2022-01-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ja, en luftvärmepump (och andra värmepumpar) är mer energieffektiva än direktel.
Om ett element/radiator förbrukar 1000W vid värmning så får du ut 1000W värme (orkar inte räkna på andra förluster), men tillför du 1000W energi till en luftvärmepump (eller andra värmepumpar) så får du ut mycket mer i värme, kanske x5 så mycket vid optimala förhållanden (beror på temperatur/vind osv). Ett annat sätt att tänka är att om det i ett rum krävs ett element på 1000W för att hålla 21° så kommer elementet dra 1000W. Men med en luftvärmepump som kanske har en årsvärmefaktor på 5 så kommer det krävas 200W (dvs en femtedel) för att hålla samma temp i det rummet.
Om element/radiatorer behövs och man samtidigt har luftvärmepump så brukar man ställa termostaten på elementen på en temperatur strax under den man vill ha för att låta luftvärmepumpen ge så mycket av värmeeffekten som möjligt till bostaden utan att behöva kämpa ihjäl sig för att värma hela huset till t.ex. 21° om det är så att den inte lyckas sprida bra till hela huset.
Så om den inte orkar hålla rätt temp i hela huset så vet man iaf att det aldrig blir svalare i ett rum än vad termostaten på elementet i det rummet står på, och oftast är det de rum som är längst ifrån/på andra våningar som blir svalare än vad man ställt luftvärmepumpens termostat på.

Men effektiviteten på en värmepump beror på skick, hur modern den är, hur den har servats, layouten i bostaden, ålder (man räknar på att de bör hålla 10-15 år minst iaf).
Installationskostnad idag brukar ligga på ca. 25k och brukar ha betalat av sig efter ca. 5-7 år.

Väldigt tydligt och bra svar
Tack!
Nu förstår man lite bättre

Nu till en svårare fråga
Vad brukar elförbrukning landa påi runda slängor?
Nu är det det många faktorer som spelar roll, det förstår jag.

Om jag har följande:
Område 4
Direktverkande el
Luft luft värmepump från 2017
1.5 plans Kedjehus 147 m2
4 personer i hushållet
Normal användning av el (om man nu kan säga så)

Vilket elbolag hade du rekommenderat?
Fast eller rörligt pris?

Man läser nu om alla människor som betalar 8-11000 kr för elen!
Sådant läge vill man inte hamna i
Citera
2022-01-11, 09:27
Medlem
Citat:
Väldigt tydligt och bra svar
Tack!
Nu förstår man lite bättre

Nu till en svårare fråga
Vad brukar elförbrukning landa påi runda slängor?
Nu är det det många faktorer som spelar roll, det förstår jag.

Om jag har följande:
Område 4
Direktverkande el
Luft luft värmepump från 2017
1.5 plans Kedjehus 147 m2
4 personer i hushållet
Normal användning av el (om man nu kan säga så)

Vilket elbolag hade du rekommenderat?
Fast eller rörligt pris?

Man läser nu om alla människor som betalar 8-11000 kr för elen!
Sådant läge vill man inte hamna i

En normalstor villa från 70-talet kan man väl räkna på ca. 15-25.000kWh i snitt. Beror ju på mycket som sagt. Väder, hur många som ska ta 30m duschar, vilken temp man vill ha osv..
Hushållselen brukar vara rätt liten pott jämfört med värme/vattenuppvärmning och om allt är hyfsat modernt med t.ex. kyl/frys och annan hemelektronik så är det inte där du har något att spara på utan det ligger framför allt på uppvärmningen av huset och varmvattnet.
Då du har kedjehus så slipper du ju iaf nedkylning av huset från minst en sida, kanske t.o.m två så det hjälper ju.
Finns det ingen energideklaration på huset så du kan se vad den årliga förbrukningen ligger på? Eller fråga nuvarande ägare efter senaste årens förbrukning.

Pumpen är iaf modern så den bör du inte behöva oroa dig för, så länge du rengör den några gånger per år så filter osv inte blir tät.

Gå in på https://www.elskling.se och sök efter billigast elbolag, välj utifrån dina preferenser. Bundet, obundet, osv..
Kan inte tipsa om något specifikt, jag utgår alltid ifrån priset.
Bor själv i område 2 och har bundet så jag har inte problemet med höga elpriser som söderut så jag kan tyvärr inte bidra med tips på hur du ska göra, men själv kommer jag absolut att binda om när mitt nuvarande löper ut, förutsatt att det fortfarande är billigare att göra så.
Citera
2022-01-11, 09:59
Medlem
Citat:
En normalstor villa från 70-talet kan man väl räkna på ca. 15-25.000kWh i snitt. Beror ju på mycket som sagt. Väder, hur många som ska ta 30m duschar, vilken temp man vill ha osv..
Hushållselen brukar vara rätt liten pott jämfört med värme/vattenuppvärmning och om allt är hyfsat modernt med t.ex. kyl/frys och annan hemelektronik så är det inte där du har något att spara på utan det ligger framför allt på uppvärmningen av huset och varmvattnet.
Då du har kedjehus så slipper du ju iaf nedkylning av huset från minst en sida, kanske t.o.m två så det hjälper ju.
Finns det ingen energideklaration på huset så du kan se vad den årliga förbrukningen ligger på? Eller fråga nuvarande ägare efter senaste årens förbrukning.

Pumpen är iaf modern så den bör du inte behöva oroa dig för, så länge du rengör den några gånger per år så filter osv inte blir tät.

Gå in på https://www.elskling.se och sök efter billigast elbolag, välj utifrån dina preferenser. Bundet, obundet, osv..
Kan inte tipsa om något specifikt, jag utgår alltid ifrån priset.
Bor själv i område 2 och har bundet så jag har inte problemet med höga elpriser som söderut så jag kan tyvärr inte bidra med tips på hur du ska göra, men själv kommer jag absolut att binda om när mitt nuvarande löper ut, förutsatt att det fortfarande är billigare att göra så.

Fick precis energideklarationen av mäklaren
Så här står det:

Byggnadens energianvändning 9744 kwh/år
Byggnadens primäranvändning 18842 kwh/år

Vilket av dem bör jag utgå ifrån?
Citera
2022-01-11, 10:26
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:

Jag fattar inte riktigt. Slår jag in mina uppgifter på elskling får jag offert på mindre än hälften än vad jag betalade för december. Visserligen bindningstid 120 månader men det skulle jag absolut kunna leva med. Men är det verkligen kostnaden jag kommer att få som man ser? Inget dolt?
Citera
2022-01-11, 19:44
Medlem
Först måste den nya generationen slänga upp några millar för sin villa sen kommer elkostnaden på det har svårt o se hur det ska gå ihop för en vanlig arbetare.
Blir det överklassen som får bo i hus i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in