Citat:
Ursprungligen postat av
Spejlarn
Väldigt tydligt och bra svar
Tack!
Nu förstår man lite bättre
Nu till en svårare fråga
Vad brukar elförbrukning landa påi runda slängor?
Nu är det det många faktorer som spelar roll, det förstår jag.
Om jag har följande:
Område 4
Direktverkande el
Luft luft värmepump från 2017
1.5 plans Kedjehus 147 m2
4 personer i hushållet
Normal användning av el (om man nu kan säga så)
Vilket elbolag hade du rekommenderat?
Fast eller rörligt pris?
Man läser nu om alla människor som betalar 8-11000 kr för elen!
Sådant läge vill man inte hamna i
En normalstor villa från 70-talet kan man väl räkna på ca. 15-25.000kWh i snitt. Beror ju på mycket som sagt. Väder, hur många som ska ta 30m duschar, vilken temp man vill ha osv..
Hushållselen brukar vara rätt liten pott jämfört med värme/vattenuppvärmning och om allt är hyfsat modernt med t.ex. kyl/frys och annan hemelektronik så är det inte där du har något att spara på utan det ligger framför allt på uppvärmningen av huset och varmvattnet.
Då du har kedjehus så slipper du ju iaf nedkylning av huset från minst en sida, kanske t.o.m två så det hjälper ju.
Finns det ingen energideklaration på huset så du kan se vad den årliga förbrukningen ligger på? Eller fråga nuvarande ägare efter senaste årens förbrukning.
Pumpen är iaf modern så den bör du inte behöva oroa dig för, så länge du rengör den några gånger per år så filter osv inte blir tät.
Gå in på
https://www.elskling.se och sök efter billigast elbolag, välj utifrån dina preferenser. Bundet, obundet, osv..
Kan inte tipsa om något specifikt, jag utgår alltid ifrån priset.
Bor själv i område 2 och har bundet så jag har inte problemet med höga elpriser som söderut så jag kan tyvärr inte bidra med tips på hur du ska göra, men själv kommer jag absolut att binda om när mitt nuvarande löper ut, förutsatt att det fortfarande är billigare att göra så.