Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Fick precis energideklarationen av mäklaren
Så här står det:

Byggnadens energianvändning 9744 kwh/år
Byggnadens primäranvändning 18842 kwh/år

Vilket av dem bör jag utgå ifrån?
Inte helt säker men jag tror att energianvändning är den totala summan för vad som bör behövas för uppvärmning, varmvatten, kyla (om man vill ha det), antar att det är en uträkning och inte en exakt siffra över förbrukat. Primäranvändning tror jag är beräknat totalt förbrukning av el med allt inkluderat.
Känns ju dock lite väl mycket med lika mycket hushållsel som resten av förbrukningen.
Citera
2022-01-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Jag fattar inte riktigt. Slår jag in mina uppgifter på elskling får jag offert på mindre än hälften än vad jag betalade för december. Visserligen bindningstid 120 månader men det skulle jag absolut kunna leva med. Men är det verkligen kostnaden jag kommer att få som man ser? Inget dolt?
Bundet är billigare nu än rörligt, MEN..du har ju två olika kostnader att se till.
Nätkostnad, som du inte kan styra över då den beror på vilket bolags elnät du är fysiskt kopplad mot, dvs vem som äger kablarna in i din bostad.
Sedan har du elavtalet, vilket är det du kan välja på elskling.se (eller bara surfa in på en leverantörs hemsida och välja därifrån men via elskling.se får man ofta rabatter) och elavtalet kan du binda/köra obundet som du vill och välja vilket bolag du vill.
Så om du idag har t.ex. samma bolag på både elnät och elavtal så får du ju allt på en räkning och du ser hela summan, men har du en annan leverantör på elavtalet så får du ju två räkningar och måste slå ihop dem för att se totalkostnad, men elnätsavtalet brukar vara rätt så fast hela året och rör sig inte efter marknaden som den rörliga kostnaden gör.
Läs mer här:
https://www.energimarknadsbyran.se/e...r/elrakningen/
Citera
2022-01-11, 22:03
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Jag fattar inte riktigt. Slår jag in mina uppgifter på elskling får jag offert på mindre än hälften än vad jag betalade för december. Visserligen bindningstid 120 månader men det skulle jag absolut kunna leva med. Men är det verkligen kostnaden jag kommer att få som man ser? Inget dolt?

Binda i 120månader? E du goooooooooooooooooooo eller? Vad är nettopriset på kWH?
Citera
2022-01-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfrunner
Inte helt säker men jag tror att energianvändning är den totala summan för vad som bör behövas för uppvärmning, varmvatten, kyla (om man vill ha det), antar att det är en uträkning och inte en exakt siffra över förbrukat. Primäranvändning tror jag är beräknat totalt förbrukning av el med allt inkluderat.
Känns ju dock lite väl mycket med lika mycket hushållsel som resten av förbrukningen.

Lite så jag resonerar faktiskt

Nuvarande säljare är en änka och bor själv i huset
Hur hennes förbrukning är så hög för 1 person är lite märkvärdigt

Får ringa henne imorgon och fråga henne hur det blivit så
Citera
2022-01-12, 07:22
Medlem
Citat:

Till det du ser på elskling tillkommer allt "nät-relaterat".

Elskling visar bara själva "strömmens" kostnader så att säga.
Citera
2022-01-12, 09:13
Medlem
Citat:
Lite så jag resonerar faktiskt

Nuvarande säljare är en änka och bor själv i huset
Hur hennes förbrukning är så hög för 1 person är lite märkvärdigt

Får ringa henne imorgon och fråga henne hur det blivit så

Kan ju vara så enkelt att hon bara vill ha varmare i huset än vad beräkningen utgår ifrån ska behövas för normal temperatur.
Så om energianvändningen är räknad på 21 grader och hon vill ha 25 för att inte frysa så är det ju en rätt stor extra kostnad på uppvärmningen och då inte alls lika stor på hushållselen i totalen.
Citera
2022-01-12, 10:06
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Binda i 120månader? E du goooooooooooooooooooo eller? Vad är nettopriset på kWH?

Haha jag blev också förvånad. 72 månader kostar tydligen 3 kronor mer. Som jag fattar det är nettoelpriset 121 kronor.

Men jag fattar nu att det nätrelaterade tillkommer så detta blir inte aktuellt. Gissningsvis är det ingen större skillnad vem man tecknar avtal hos.
Citera
2022-01-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfrunner
Kan ju vara så enkelt att hon bara vill ha varmare i huset än vad beräkningen utgår ifrån ska behövas för normal temperatur.
Så om energianvändningen är räknad på 21 grader och hon vill ha 25 för att inte frysa så är det ju en rätt stor extra kostnad på uppvärmningen och då inte alls lika stor på hushållselen i totalen.

Varit i kontakt med säljaren och följande:

Årsförbrukning 13000 kwh, vilket för mig att sjukt lite för ett hus
Luftpump är igång 24/7

Låter det trovärdigt?
Citera
2022-01-12, 21:52
Medlem
Brilliant97s avatar
Hej flashbackare!

Skriver ett inlägg frikopplat från övriga tråden men inom samma ämne.

Jag flyttade från en lägenhet på 35 kvm med varmhyra, till en annan lägenhet på 61 kvm med varmhyra. Jag har ingen diskmaskin, torktumlare eller tvättmaskin och precis samma utrustning som i tidigare lägenhet. Jag har heller inte ändrat mitt användningsmönster av kWH.

I den tidigare lägenheten hade jag en genomsnittlig förbrukning på 130 kWH. I den nya lägenheten har jag plötsligt en förbrukning på 530 kWH. Jag har inte ens hunnit sätta upp alla lampor.. Vad tror ni kan vara boven i dramat? Det är ändå en höjning på ca 250% och det svider i dessa tider.

Tacksam för svar!
Citera
2022-01-13, 09:25
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:

Luftpump är igång 24/7

Låter det trovärdigt?

Kolla energideklarationen på kåken. Om det är klass A så är 13 000kWh fullt rimligt. Annars kan du be att få kolla elräkningarna.
Värme och hushållsel på min kåk (ca 190m2) är ca 11-12000kWh (bergvärme)
Citera
2022-01-13, 09:34
Medlem
Gothenburgers avatar
Mitt december såg ut som följer.
Villa 190m2
Bergvärme
Rörligt elpris

Förbrukning: 2079 kWh
Överföringskostnad: 1881 kr brutto
Elförbrukningskostnad: 4771kr brutto

Total elkostnad december: 6652kr brutto
kWh-pris december: 3,20kr brutto

Dubbelt så dyrt mot dec 2020 (270kWh mer förbrukning än dec 2020)

Hur såg december ut för er, brutto?

:
Citera
2022-01-13, 13:23
Medlem
Citat:

Luftpump är igång 24/7

Låter det trovärdigt?
Låter helt troligt. Ensam kvinna, äldre(?), kör inte så mycket annat än tv, ugn/mikro, tvättmaskin kanske.

Mina föräldrar bor också i kedjehus, de har en luftvärmepump samt ett par el-radiatorer igång i källaren.
Deras förbrukning ligger nånstans runt 15k men då är de ändå inte särskilt aktivt sparsamma av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in