Citat:
Ursprungligen postat av
JdeKoof
Jag fattar inte riktigt. Slår jag in mina uppgifter på elskling får jag offert på mindre än hälften än vad jag betalade för december. Visserligen bindningstid 120 månader
men det skulle jag absolut kunna leva med. Men är det verkligen kostnaden jag kommer att få som man ser? Inget dolt?
Bundet är billigare nu än rörligt, MEN..du har ju två olika kostnader att se till.
Nätkostnad, som du inte kan styra över då den beror på vilket bolags elnät du är fysiskt kopplad mot, dvs vem som äger kablarna in i din bostad.
Sedan har du elavtalet, vilket är det du kan välja på elskling.se (eller bara surfa in på en leverantörs hemsida och välja därifrån men via elskling.se får man ofta rabatter) och elavtalet kan du binda/köra obundet som du vill och välja vilket bolag du vill.
Så om du idag har t.ex. samma bolag på både elnät och elavtal så får du ju allt på en räkning och du ser hela summan, men har du en annan leverantör på elavtalet så får du ju två räkningar och måste slå ihop dem för att se totalkostnad, men elnätsavtalet brukar vara rätt så fast hela året och rör sig inte efter marknaden som den rörliga kostnaden gör.
Läs mer här:
https://www.energimarknadsbyran.se/e...r/elrakningen/